روش رصد و تحلیل در بورس چگونه است؟

رصد و تحلیل در بورس

بورس رصد فضای معامله گری بسیار قوی و مخصوص حرفه ای‌هاست. افرادی در این بازار موفق می‌شوند و سود بیشتری می‌برند که بتوانند بازار را به خوبی تحلیل کنند و از این رصد بازار در بورس نتایج درست را استخراج کنند. البته رصد و تحلیل در بورس کار ساده ای نیست. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تحلیل در بورس چگونه است و یا چه روشی برای رصد بازار بورس می‌تواند مؤثر و کمک کننده باشد. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم.(مقاله پشتوانه بیت‌ کوین چیست را مطالعه کنید)

تحلیل در بورس چگونه است؟

برای رصد بورس روش های مختلفی وجود دارد که می توانید به کمک آن‌ها تصمیم¬گیری درستی انجام دهید. ابزارهایی نظیر تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی توسط تحلیل گران و فعالان در بازار بورس مورد استفاده قرار می¬گیرد. در واقع این دو ابزار را می توان جزء روش معروف تحلیل و رصد بازار در بورس دانست؛ اما همان‌طور که گفته شد این دو روش مناسب تحلیل گران و افراد حرفه‌ای و متخصص در زمینه بورس است. برای اینکه بتوانید در بورس تصمیم درست و منطقی داشته باشید، می توانید با توجه به نکاتی اساسی تحلیل درستی از بازار داشته باشید و درصد موفقیت خود را بالا ببرید. در ادامه این نکات را به شما آموزش خواهیم داد:

[irp posts=”14931″ name=”انواع تفکر در تحلیل تکنیکال”]

1. شاخص در بورس چیست؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که تحلیل در بورس چگونه است، از اینجا شروع می‌کنیم که شاخص بورس در اصل عددی است که وضعیت کلی بورس و میزان رشد یا افت بازار را به تصویر می‌کشد. در بازار بورس شاخص های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها نشان دهنده وضعیت بورس از یک جنبه خاص است.

شاخص هایی مانند شاخص کل، شاخص کل هم وزن، شاخص قیمت، شاخص صنعت و شاخص واسطه گری مالی و … . شما با توجه به هر یک از این شاخص ها می توانید وضعیت فعلی و حتی گذشته بورس را ارزیابی و رصد و تحلیل در بورس را انجام دهید و اگر کمی حوصله به خرج دهید حتی می توانید با کمک روش-های نموداری آینده بورس را نیز پیش بینی کنید.

تمام سرمایه گذارانی که به صورت مستقیم در بورس حضور دارند و برای شرکت های مختلف معاملات سهام انجام می دهند، همگی شاخص بورس را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نکات معامله گری خود در رصد بازار در بورس نظر می گیرند. کاملاً واضح است که اگر شاخص بورس مثبت باشد ارزش معاملات سهام افزایش خواهد یافت و بالطبع بازار روند صعودی خواهد داشت. پس اگر کسی از شما سوال کرد تحلیل در بورس چگونه است به یاد داشته باشید در جواب می‌توانید بگویید اولین روش برای رصد بازار بورس، شاخص بورس است.(در ادامه مقاله نرخ تورم را هم مطالعه نمایید)

تحلیل در بورس چگونه است
رصد بورس

2. انتخاب صنایع برتر:

برای رصد و تحلیل در بورس، هنگامی که شاخص بورس مثبت و روند بازار صعودی است باید با استفاده از شاخص صنایع، صنایع برتر و بهتر جهت سرمایه گذاری شناسایی و برای خرید سهام آن صنعت ها اقدام کنید.(در ادامه مقاله ارز دیجیتال چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ را هم مطالعه کنید)

البته در این حالت معمولاً چند صنعت بعنوان صنعت مثبت و برتر در بازار خودنمایی می کنند که شما باید سعی کنید شرکت های خوبی را انتخاب کنید تا میزان ریسک معامله و سرمایه گذاری به حداقل برسد.(اگر نمیدانید حساب دمو چیست حتما این مقاله را هم مطالعه کنید)

تحلیلگران و حرفه‌ای‌های بازار بورس همیشه توصیه می کنند چند سهم را از صنایع مختلف خریداری کنید اما نه به معنی خرد کردن بیش از حد سرمایه! در این حالت هم ریسک مدیریتی سهام کمتر بوده و امکان کنترل بیشتری بر روی سهام خواهید داشت و هم اینکه می توانید ضرر احتمالی در یک صنعت را در بازار موازی آن جبران کنید.(اگر نمیدانید که در کدام بازار بورس یا ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید این مقاله را بخوانید)

3. نسبت P/E چیست؟

اگر مدتی در بورس کار کرده باشید و رصد بورس انجام داده باشید، قطعاً شما هم با عباراتی همچون P/E این سهم پایین است و یا P/E فلان سهم چند وقتی است که خیلی بالا رفته است و …  نسبت P/E به معنی انتظارات سرمایه¬گذاران از بازدهی آینده شرکت است.(در ادامه مقاله بهبود روش معامله را هم بخوانید)

اگر بخواهیم ساده تر این نسبت را تعریف کنیم می توان گفت نسبت قیمت به درآمد را نسبت P/E می گویند. این نسبت یکی از مهم‌ترین روش ها و ابزارهای رصد بازار بورس است که به شما در تحلیل و معامله سودآور بسیار کمک می-کند. البته این را در نظر داشته باشید که سهام موجود در یک صنعت را باید با سهام هم نوع خودش و در همان صنعت مقایسه کنید.

رصد و تحلیل در بورس

[irp posts=”20680″ name=”پول هوشمند در بورس چیست؟ سه گام ساده تا تشخیص پول هوشمند”]

4. بررسی نماد شرکت های پربیننده:

نمادهای پربیننده در واقع سهامی هستند که در رصد و تحلیل در بورس بیشتر از سایر سهم های دیگر مورد توجه قرار گرفته‌اند و معاملات در آن ها بیشتر مورد توجه و رصد معامله گران و حتی تحلیلگران است. هر نماد بورسی دارای یک تابلوی معاملاتی است که اطلاعات معاملات آن سهم در این تابلو نمایش داده می شود. برخی از افراد برای رصد بازار بورس تنها به سهام پربیننده اکتفا می کنند که این کار اصولی و درستی نیست زیرا همیشه با سود همراه نیست.

دقت داشته باشید نمادی که در صدر نمادهای بورسی قرار دارد حتماً بهترین انتخاب برای یک سرمایه گذار نخواهد بود. به چه دلیل؟ زیرا ممکن است همین نماد پربیننده به دنبال افزایش تقاضای سرمایه گذاران خرد، به نهایت رشد قیمت خود برسد که این موضوع در کوتاه‌مدت در بازار بورس سودآور نیست و کاملاً موقتی است و این روشی است که به این سؤال پاسخ می‌دهد تحلیل در بورس چگونه است؟

5. میزان نقدشوندگی سهام:

این آیتم یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای رصد و تحلیل در بورس باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد. نقدشوندگی سهام به این معنی است که بتوان به سرعت سهام و دارایی را در بازار بورس به قیمت واقعی فروخت. هر زمانی که شما بتوانید سهام و حتی دارایی های خود همچون ارز، طلا، سکه، اوراق مشارکت و … با سرعت بیشتر و راحت تر به پول نقد تبدیل کنید میزان نقدشوندگی آن دارایی بیشتر است.(در ادامه مقاله کاربرد طلا را هم مطالعه کنید)

پس در رصد و تحلیل در بورس به دنبال سهامی باشید که حجم معاملات در آن ها قابل توجه و نقدشونده باشد. سهمی که میزان نقدشوندگی آن خوب نباشد، در زمان فروش سرمایه گذار را با مشکل مواجه خواهد کرد. چنین سهام هایی گاهاً برای مدتی نیز بسته خواهند ماند.

6. سهام شناور آزاد:

سهام شناور آزاد بخشی از سهام یک شرکت است دارندگان این سهم، آماده عرضه و فروش آن هستند. این میزان سهام بیشتر دست سهامداران خرد و یا در واقع حقیقی است. توصیه می کنیم در رصد بازار در بورس سهامی را انتخاب کنید میزان سهام شناور آزاد آن بیشتر از 15 درصد باشد.

منبع:

https://www.iiroc.ca/

[irp posts=”20213″ name=”12 فیلتر بورس: فیلترهای مهم و کاربردی + فیلتر حرفه‌ای نوسان گیری”]

 

اگر علاقه مند به سرخطی زدن در بورس هستید ولی با آن آشنا نیستید توصیه میکنم مقاله ای که میداس سرمایه تهیه کرده را بخوانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
rezabaneshi1998
rezabaneshi1998
3 سال قبل

سلام آموزش تخصصی معامله گری در بورس هم می ذارید؟

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.