شاخص بورس چیست؟ از نمودار شاخص بورس چه می‌دانید؟

شاخص بورس چیست؟

بورس اوراق بهادار که این روزها جایگاه ویژه‌اي در ميان صاحبان سرمايه پیداکرده است، داراي اصطلاحات ویژگی‌هایی است كه فعالان اين عرصه بايد آگاهي كافي در اين زمينه داشته باشند و به‌اصطلاح عاميانه چم‌وخم آن را بشناسند. شاخص بورس ازجمله فاكتورهاي اصلي بازار بورس به شمار مي‌آيد كه آشنايي با آن و كاربردهايش در روند سرمايه‌گذاري فعالان اين بازار تأثیر بسزايي دارد. در اين گفتار سعي شده اطلاعات لازم براي اينكه بدانيد شاخص بورس یعنی چه و چطور بر مبناي نمودار شاخص بورس سرمايه‌گذاري كنيد؟ ارائه شود.

شاخص صنعت چیست؟ شاخص صنعت مالی چیست؟ منظور از شاخص صنعت خودرو یعنی چه؟ شاخص صنعت دارویی بیانگر چیست؟ همان‌طور که از موضوعات سؤالات مشخص است. در این مقاله می‌خواهیم به تعریف این مفاهیمی مانند شاخص صنعت و شاخص مالی در بورس بپردازیم. اطلاعات پیرامون بازار بورس جهت سنجش و ارزیابی عملکرد سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاربرد زیادی دارد و حتی می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید تغییرات احتمالی قیمت‌های سهام را در آینده پیش‌بینی کنید؛ بنابراین اگر می‌خواهیم بدانید شاخص صنعت چیست؟ تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

پیش از آن‌که به اصل مطلب یعنی پاسخ به سؤال شاخص صنعت و شاخص مالی چیست؟ بپردازیم، بهتر است که یک تعریف کلی از شاخص بورس ارائه کنیم تا مفهوم کلمه شاخص برای شما آشکار شود و با بتوانید ادامه مقاله را با آگاهی بیشتری مطالعه کنید.

شاخص بورس چیست؟

شاخص بورس، معياري براي سنجيدن و ارزيابي وضعيت عمومي بازار بورس است كه بر مبناي آن مي‌توان گفت روند بازار در يك بازه زماني خاص، مثبت يا منفي بوده، به‌طورکلی شاخص ابزاری برای مقایسه تغییرات گروهی چند پدیده با یکدیگر است. سرمايه‌گذاران برای کسب سود مناسب در خرید يا فروش سهام شرکت‌های بورسی، باید مؤلفه‌های گوناگوني نظير روند قیمت یا بازده سهام شرکت‌ها، سود شرکت در دوره‌های مختلف، روند بازدهی صنعت مربوطه و همچنين وضعیت بازار را بررسي كنند.و همچنین توصیه میکنم مقاله “معاملات الگوریتمی در بورس چیست” و “محاسبه بازده سهام” را هم بخوانید

تحلیل شاخص‌های مختلف ازجمله شاخص بورس یکی از ابزارهای مهم در ارزیابی بازار سرمایه به شمار مي‌آيد. البته بايد توجه داشته باشيد كه مثبت بودن نمودار شاخص بورس به‌تنهایی دليلي بر كسب سود نيست و باوجود مثبت بودن شاخص بورس هم ممكن است با ضرر مواجه شويد بنابراين هنگام انجام معاملات علاوه بر نمودارشاخص بورس مؤلفه‌های ديگر را نيز موردبررسی قرار دهيد.

شاخص سرمایه‌گذاری

“indexing” نوعی مدیریت منفعل صندوق است. مدیر صندوق به جمع‌آوری سهام در زمان بازار می‌کند یعنی انتخاب اوراق بهادار برای سرمایه‌گذاری و استراتژی برای خرید و فروش آن‌ها، مدیر صندوق پرتفوی ایجاد می‌کند که دارایی‌های آن نشان دهنده اوراق بهادار یک شاخص خاص است. ایده این کار این است که صندوق با تقلید از مشخصات شاخص بورس اوراق بهادار به عنوان یک کل یا بخش گسترده‌ای از آن پرتفوی خود را به عملکرد شاخص نزدیک می‌کند.

از آنجا که نمی‌توانید مستقیماً روی یک شاخص سرمایه‌گذاری کنید، صندوق‌های شاخص برای ردیابی عملکرد آن‌ها ایجاد می‌شوند. این صندوق‌ها شامل اوراق بهاداری هستند که به تقلید از داده‌های یک شاخص می‌پردازند و بدین ترتیب به یک سرمایه‌گذار اجازه می‌دهند درازای پرداخت هزینه، روی عملکرد شاخص شرط بندی کنند.

حامیان صندوق هنگام گردآوری صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مشترک و ETF سعی در ایجاد نمونه کارهایی دارند که نمایانگر اجزای یک شاخص خاص است. این به یک سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا یک اوراق بهادار را که احتمالاً هم‌زمان با بازار سهام به طور کلی یا با بخشی از بازار افزایش و کاهش یابد، خریداری کند.

شاخص بورس بيانگر چه چيزهايي است؟

شاخص‌ها معمولاً معیارهای رکود یا رونق اقتصادی در بازار سرمایه را مشخص می‌كنند. به همين دليل فعالان بازار سرمایه با بررسي اين شاخص‌ها می‌توانند به وضعیت کلی بازار اشراف پیداکرده و حتی تغییرات احتمالی قیمت‌ها در آینده را پيش‌بيني کنند.

از سوي ديگر سهامداران از طریق شاخص‌ها، مي‌توانند تغییرات یک پدیده را در دو زمان متفاوت با يكديگر مقايسه كنند. به‌طور مثال با استفاده از شاخص قیمت می‌توان صنایع مختلف را با یکدیگر مقایسه كرد. شاخصي كه در اخبار راديو و تلويزيون از آن به‌عنوان شاخص بورس نام‌برده مي‌شود، شاخص كل است كه تمامي شركت‌هاي بورس را در برمی‌گیرد. شاخص كل درواقع مهم‌ترین شاخص بورس محسوب مي‌شود.

شاخص بورس در اوراق بهادار

شاخص‌های بورس اوراق بهادار در سراسر جهان، شاخص‌های قدرتمندی برای اقتصاد جهانی و هر کشور هستند. در ایالات‌متحده S&P 500، Dow Jones Industrial Average و Nasdaq Composite سه شاخص قیمت سهام هستند که توسط رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران به طور گسترده دنبال می‌شوند.

شاخص قیمت کل نشان دهنده قیمت تمام سهام موجود در بازار است. این شاخص به صورت عددی بیان می‌شود و واحد خاصی نیز ندارد، از این رو نمی‌توان به راحتی تحلیل و تفسیر کرد. برای حل این مشکل روش خاصی وجود دارد. یک سال را در نظر گرفته و به عنوان سال مبنا تعریف می‌کنند. تمام اعداد و ارقام مربوط به شرکت‌ها در این سال پایه نیز به عنوان مبنا در گرفته می‌شوند. هر سال قیمت و اعداد هر شرکت را با توجه به سال مبنا مقایسه کرده و تعیین می‌کنند شرکت چه میزان افزایش یا کاهش داشته است. با این روش نموداری از روند شرکت حاصل می‌شود و میزان افزایش یا کاهش شاخص را مشخص می‌کند. فرمول محاسبه مقدار شاخص قیمت سهام کل به صورت زیر است:

100 * ارزش جاری بازار سهام در تاریخ مبدأ / ارزش جاری بازار سهام در زمان محاسبه = مقدار شاخص کل بورس

با ‌ضرب قیمت پایانی سهام در تعداد سهام آن شرکت ارزش جاری بازار آن حاصل می‌شود. گاهی اوقات به دلیل برگزاری مجمع عمومی یا به دلایلی برای شفاف‌سازی سهمی بسته می‌شود. در این حالت قیمت پایانی سهم در آخرین روز معامله به عنوان مبنای قیمت آن سهم در نظر گرفته می‌شود. در واقع شاخص کل بورس بیان ‌کننده میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران در بازار بورس می‌باشد.

تمام سهام موجود در بازار بورس در دو دسته بازار اول و بازار دوم دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی بر اساس معیارهای مختلفی از جمله تعداد سهام، میزان سودآوری، میزان نقد شوندگی سهام و … صورت می‌گیرد. شاخص کل قیمت برای این دو بازار جداگانه محاسبه شده و به عنوان شاخص قیمت سهام بازار اول و شاخص بازار دوم ارائه می‌شود.

توجه داشته باشید منفی یا مثبت بودن شاخص بورس در اوراق بهادار به تنهایی نمی‌تواند تعیین کند که زمان خرید یا فروش سهم خاصی است. بورس بازار بزرگی است که اگر بدون اطلاع از نحوه کار و آشنایی وارد آن شوید ضررهای جبران ناپذیری به شما وارد می‌شود.

شاخص‌ها از مهم‌ترین معیارهای موجود برای بررسی بازار بورس هستند. با استفاده از شاخص‌ها وضعیت سهام در گذشته مشخص شده و برای روزهای آینده نیز تا حدودی قابل پیش‌بینی است. از این رو آشنایی با انواع شاخص و بررسی هرکدام برای سرمایه‌گذاری در بروس بسیار مهم است.

مفهوم شاخص در بازار سرمایه

شاخص یا Index در حقیقت معیاری است که بیانگر تغییرات اقتصاد و یا بازار بورس در آمار است. درباره بازارهای مالی، شاخص به‌عنوان یک سبد فرضی از تمامی سهام معرفی می‌شود که در آن امکان خریدوفروش و معاملات بورسی فراهم است، همچنین می‌توانید میانگین تغییرات قیمت انواع سهام را مشاهده کنید.

هر یک از شاخص‌های در بازار بورس، روش اندازه‌گیری و محاسبه خاص خود را دارند، درنتیجه برای مقایسه دو شاخص متفاوت باید به مقایسه درصد تغییرات شاخص‌ها نسبت به‌روزها و یا ماه‌های قبل پرداخت؛ بنابراین نمی‌توان عدد فعلی آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. در بین انواع شاخص‌های بازار بورس، می‌توانید از شاخص کل و انواع شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران برای سنجش و ارزیابی عملکرد سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنید. حتی این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید قیمت‌های آینده و تغییرات احتمالی آن‌ها را بررسی کنید.

انواع شاخص‌های بازار بورس شامل شاخص کل قیمت، شاخص هم‌وزن، شاخص بازده نقدی، شاخص قیمت و بازده نقدی، شاخص صنعت و شاخص مالی، شاخص سهام آزاد شناور، شاخص بازار اول و بازار دوم، شاخص 50 شرکت برتر و شاخص 30 شرکت بزرگ می‌شود. ما در این مقاله می‌خواهیم بگوییم شاخص صنعت چیست؟ و شاخص مالی چیست؟ همان‌طور که گفتیم می‌توانید از طریق اطلاعاتی که درباره شاخص‌های بورس به دست می‌آورید، قیمت‌های آینده سهام را نیز پیش‌بینی کنید.

[irp posts=”19059″ name=”اوراق بدهی در بورس چیست؟ از اوراق بدهی چه می‌دانید؟”]

چگونه شاخص بورس را تشخیص دهیم؟
شاخص در بورس چیست – شاخص کل بورس چیست

شاخص کل بورس چیست و چگونه محاسبه مي‌شود؟

لازم به ذكر است كه سرمايه‌گذاران در بازار بورس از دو طريق سود دريافت مي‌كنند يكي از طريق سود تقسيمي ساليانه و ديگري افزايش قيمت سهام كه درصد بازدهي سرمايه آن‌ها از مجموع اين سودها نسبت به قيمت اوليه سهام محاسبه مي‌شود.

شاخص بورس چیست؟ از نمودار شاخص بورس چه می‌دانید؟

[button size=”medium” style=”primary” text=”همین حالا خرید کنید” link=”https://midassarmaye.com/product/%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%da%af%d8%b0%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d9%86%d8%aa%db%8c/” target=”_blank”]

شاخص کل بورس (TEDPIX) نیز به همين روش محاسبه مي‌شود. در اين روش افزایش قیمت تمامي سهام منتشرشده در بورس و تقسیم سود نقدي شرکت‌های سهامی در نظر گرفته مي‌شود و بر اساس آن بازدهی تمامي سهام و بازدهی کل بورس محاسبه می‌گردد که به آن شاخص کل بورس یا بازدهی نقدی بورس گفته مي‌شود. بنابراين نمودار شاخص کل بورس نمايانگر روند رشد يا افت بازار سرمايه است. (توصیه میکنم مقاله پول هوشمند در بورس و بایننس چیست و مقایسه کارگزاری مفید و آگاه را هم بخوانید)

شاخص کل بورس نمودار
شاخص کل بورس نمودار-انواع شاخص در بورس

[irp posts=”19922″ name=”خرید پله‌ای در بورس چیست؟ | کاهش ریسک افزایش سود”]

انواع مختلف شاخص‌ بورس کدم‌اند؟

علاوه بر شاخص قیمت و بازده نقدی كه همان شاخص كل است، شاخص‌هاي مختلف ديگري در بازار بورس وجود دارد كه از اين ميان مي‌توان، شاخص کل قیمت، شاخص هم‌وزن، شاخص بازده نقدی، شاخص صنعت و شاخص مالی، شاخص سهام آزاد شناور، شاخص بازار اول و بازار دوم، شاخص ۵۰ شرکت برتر و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ را نام برد كه هریک از اين شاخص‌ها با توجه به پارامتر موردبررسی نشان‌دهنده وضعیت بورس از يك جنبه خاص هستند و فرمول محاسباتي هر يك از اين شاخص‌ها مختص به همان شاخص است. انواع شاخص بورس، بر اساس متغیر‌های موردنظر از يكديگر قابل‌تفکیک هستند.
اکنون‌که مي‌دانيد شاخص بورس چیست؟ و اعداد روي نمودار شاخص بورس چگونه محاسبه مي‌شوند؟ در ادامه راجع به ساير شاخص‌هاي بورس اطلاعات بيشتري را ارائه مي‌دهيم.

شاخص كل قيمت

شاخص قيمت به‌عنوان يكي از اصلي‌ترين شاخص‌هاي بورس نشان‌دهنده تغييرات قيمت تمام شركت‌هاي پذیرفته‌شده در بورس است. در فرمول شاخص قیمت، فقط قیمت سهام شرکت‌های بورسی محاسبه مي‌شود و سود تقسيمي شركت‌ها در اين شاخص نقشي ندارد.

شاخص هم‌وزن

در شاخص قیمت هم‌وزن، شرکت‌های بورسي به‌طور برابر در محاسبه شاخص قیمت مؤثرند يعني نوسانات شرکت‌های کوچک، به‌اندازه نوسانات شرکت‌های بزرگ در این شاخص تأثیرگذار است.

شاخص سهام آزاد شناور TEFIX

اين شاخص مانند شاخص كل محاسبه مي‌شود با اين تفاوت كه به‌جای كل سهام منتشرشده تنها به بررسي بخشی از سهام که قابليت نقد شوندگی بیشتری دارد، مي‌پردازد. يعني سهام سهامداران عمده كه قابل‌خرید و فروش نيست در اين شاخص محاسبه نمي‌شود.

شاخص بازار اول و دوم بورس

شاخص بازار اول مربوط به سهام شرکت‌هایی است که در بازار اول بورس پذیرفته‌شده‌اند و شاخص بازار دوم نیز بیانگر وضعيت در بازار دوم بورس است.

شاخص ۵۰ شرکت برتر

شاخص ۵۰ شرکت برتر، نمايانگر تغییرات سطح عمومی قیمت سهام ۵۰ شرکتی است که سهام آن‌ها از سایر شرکت‌ها نقد شونده تر هستند. فهرست اين 50 شركت هر سه ماه یک‌بار از سوي بورس منتشر مي‌شود.

شاخص ۳۰ شرکت بزرگ

این شاخص، وضعيت سهام ۳۰ شرکت بزرگ را نشان می‌دهد. اين ۳۰ شرکت بر اساس تفاوت ارزش بازار آن‌ها در مقایسه با سایر شرکت‌ها مشخص مي‌شوند.

شاخص صنعت چیست

اين شاخص به بررسي تغييرات سهام در شركت‌هاي توليدي و صنعتي موجود در بورس مي‌پردازد.

شاخص صنعت میزان بازدهی انواع صنایع را به‌صورت جداگانه نشان می‌دهند و اندازه‌گیری و محاسبه آن مانند شاخص کل بورس است. درواقع این شاخص بیانگر میزان بازدهی سرمایه‌گذاران در صنعت مربوطه است. برای مثال، اگر شاخص صنعت خودرو رشد کرده باشد، افزایش قیمت و سود سهام شرکت‌های فعال در آن صنعت نشان‌دهنده رشد بازدهی سهام است.

شاخص صنعت جهت تحلیل و تجزیه و همچنین مقایسه وضعیت و شرایط صنعت‌های متنوع برای سرمایه‌گذاران استفاده می‌شود. البته رشد شاخص یک صنعت دلیل محکمی برای رشد و افزایش سود تمام شرکت‌های فعال در آن صنعت نیست، بلکه این شاخص تنها میانگین بازدهی را بیان می‌کند و به دنبال آن رشد تعدادی از شرکت‌ها می‌تواند کاملاً برعکس رشد شاخص صنعت باشد. به‌عنوان‌مثال، شاید شاخص صنعت خودرو در طول یک سال رشد چشم‌گیری داشته باشد، اما شرکت خودروسازی زیرمجموعه آن در این مدت با کاهش رشد داشته است.

شاخص صنعت دارویی هم به ترتیب است. شما برای بررسی شاخص گروه‌های مختلف دارویی می‌توانید شاخص این صنعت را به‌طور کامل بررسی کنید. باید توجه داشته باشید که شاخص صنعت دارویی می‌تواند به شما کمک کند که کدام شرکت داروسازی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید، اما این شاخص و انواع شاخص‌های بازار بورس به‌عنوان ملاک اصلی برای سرمایه‌گذاری قرار ندهید، بلکه سایر شاخص‌های صنایع مختلف را بررسی کنید.

شاخص مالي

اين شاخص بيانگر ميانگين بازدهي سرمايه در گروه خدمات مالي و سرمايه‌گذاري است.

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به‌طور مفصل به سؤال شاخص مالی چیست پاسخ دهیم. انواع شرکت‌هایی که حوزه فعالیت آن‌ها به بیمه مربوط می‌شود، شرکت‌های بانکی و سایر شرکت‌هایی که در بخش‌های مالی کشور فعالیت دارند، در مجموعه شاخص مالی بازار بورس قرار می‌گیرند. شاخص مالی در حقیقت بیانگر سطح عمومی قیمت سهام این نوع شرکت‌ها است. شاخص مالی برای تحلیل مقایسه وضعیت شرکت‌های مختلف جهت سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

شاخص مالی در بورس مانند شاخص صنعت، در زیرگروه خودش شاخص‌های جداگانه‌ای دارد که شما می‌توانید از طریق آن به بررسی گروه‌های مورد خود بپردازید و پس از بررسی نقاط ضعف و قوت آن‌ها در جریان روند کلی آن گروه قرار بگیرید. شما به‌عنوان سرمایه‌گذار باید توجه داشته باشید که برای خرید سهام و پیدا کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری تنها به شاخص مالی در بورس مانند شاخص بانک‌ها و شرکت‌های بیمه تمرکز نکنید. چراکه ممکن است، شاخص یک صنعت در یک بازه زمانی رشد زیادی داشته باشد، اما شرکت‌های فعال در آن صنعت در آن مدت بازدهی خاصی نداشته باشند.

بنابراین می‌توان گفت روند منفی در شرکت‌هایی که شاخص مالی یا شاخص صنعت آن‌ها رو به رشد است، وجود دارد. به همین علت شما برای سرمایه‌گذاری هدفمند و دقیق در بازار بورس باید سایر شاخص‌های این بازار را مورد ارزیابی قرار دهید. شاخص‌های بازار بورس می‌توانند مسیر سرمایه‌گذاری را برای شما روشن کنند و به شما کمک کنند با شرایطی بهتر اقدام به خرید سهام کنید.

جمع‌بندي درباره نمودار شاخص کل بورس

هريك از شاخص‌ها زيرمجموعه‌اي از نمودارشاخص بورس هستند و براي سرمايه‌گذاري نيازي نيست كه حتماً تمام اين شاخص‌ها را بررسي كنيد. در اين ميان شاخص كل بورس و شاخص هم‌وزن از اهمیت بيشتري برخوردارند.

در این مقاله بیشتر درباره شاخص بورس یعنی چه و نمودار شاخص کل بورس صحبت کردیم، البته چنانچه پیش‌ازاین گفته شد، توجه به مثبت يا منفي بودن شاخص بورس به‌تنهایی براي سرمايه‌گذاري كافي نيست و براي سرمايه‌گذاري موفق و همراه با سود بايد مؤلفه‌های ديگر نيز موردبررسی قرار گيرند. همچنين تهيه سبد سهام در سودآوري نقش بسزايي دارد به اين معني كه از گروه‌هاي مختلف سهام تهيه كنيد كه اگر يك گروه روند نزولي داشت از سهام گروه ديگر سود كسب كنيد.(برای اطلاع از واریز سود سهام عدالت اینجا کلیک کنید)

شما می‌توانید برای بررسی شاخص‌های بازار سرمایه به سایت www.tsetmc.com بروید و در آنجا شاخص‌های مختلف بازار بورس را مشاهده کنید و سیر نزولی و صعودی آن‌ها را بررسی نمایید. در صفحه اول سایت شاخص‌های منتخب به شما نشان داده می‌شود و شما می‌توانید مهم‌ترین شاخص‌های بازار سرمایه را در آنجا ببینید. برای بررسی و شناخت رفتارها و میزان بازدهی انواع شاخص‌ها می‌توانید از ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال استفاده کنید.

در این مقاله درباره شاخص صنعت و شاخص مالی در بورس صحبت کردیم و به شما گفتیم شاخص صنعت و شاخص مالی چیست. در مثال‌ها به‌ شاخص صنعت خودرو و شاخص صنعت دارویی اشاره کردیم و توضیح دادیم که برای استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهتر است کدام شاخص‌ها را بررسی کنید. تنها نکته‌ای که باید توجه داشته باشید، این است که ملاک قرار دادن یک شاخص بازار بورس برای استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری کافی نیست. بلکه باید تمامی شاخص‌های بازار را بررسی کنید.

در پایان مقاله از شما می‌خواهیم در مورد شاخص صنعت و شاخص مالی در بورس نظرات و پیشنهاد‌ها خود را بیان کنید.

 

[irp posts=”18452″ name=”از مزایای خریدوفروش در بورس کالا چه می‌دانید؟”]

 

ما در این مقاله به تعریف شاخص کل بورس چیست پرداختیم، حالا توصیه میکنم اگر میخواهید دوره آموزش فیلتر نویسی در بورس را بگذرانید، بروی لینک کلیک کنید. همچنین برای انتخاب برترین کارگزاری های بورس مد نظرتان میتوانید این مقاله را هم بخوانید.

منابع:

https://emofid.com/
https://bashgah.com/
https://www.investopedia.com/insights/introduction-to-stock-market-indices
https://www.investopedia.com/terms/i/index.asp

اگر در حوزه بورس هستید ولی نمیدانید کارمزد معاملات بورس چقدر است؟ پس حتما این مقاله را بخوانید تا اطلاعات کامل و جامعی داشته باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه مینایی
فاطمه مینایی
3 سال قبل

چارت شاخص کل بورس رو از کجا میتونم داشته باشم؟ روزانه باشه

مدیر سایت
مدیر
3 سال قبل

سلام
از سایت https://rahavard365.com/
میتونید ببینید
موفق باشدی

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.