سهام شناور آزاد در بورس چیست ؟ 1 روش محاسبه آسان

سهام شناور آزاد

سهام شناور آزاد یکی از فاکتورها و المان هایی است که بر روی تابلو هر سهم نمایش داده می شود. شما می توانید این فاکتور را در سایت TSETMC.COM برای هر نماد معاملاتی در بازارهای مختلف مشاهده کنید. اما سهام شناور آزاد چيست ؟ وقتی گفته می شود یک سهم 5 درصد سهام شناور دارد و سهم دیگر 30 درصد تفاوت عمده این دو سهم در چیست؟ آیا این سهام شناور می تواند در تعیین قیمت موثر باشد یا نه؟

به طور کلی اگر بخواهیم به صورت آکادمیک سهام شناور آزاد را تعریف کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم. به تعداد برگه سهم از یک نماد گفته می شود که آماده عرضه به بازار است. این درصد از برگه سهام معمولا در اختیار سهامداران خرد قرار دارد و این سهامداران معمولا با هدف معامله گری در بازار حضور دارند.

مسلما می توان حدس زد که درصد بزرگی از سهام یک شرکت در اختیار صاحبان و هیئت مدیره آن شرکت قرار دارد. اما به هر حال وقتی یک شرکت به صورت سهامی عام در بازار بورس یا فرابورس عرضه می شود باید درصدی را هم برای سهامداران عام خرد خود در نظر بگیرد.(در ادامه توصیه میکنم اگر میخواهید بدانید تفاوت بورس و فرابورس چیست؟ این مقاله را بخوانید.)

در بازارهای جهانی و بسیاری از بازارهای معتبر دنیا حداقل سهام شناور آزاد را 25 درصد در نظر گرفته اند. ایده و نظر آن ها ساده و قابل درک است. آن ها معتقد هستند که شرکتی که نخواهد یا نتواند حداقل یک چهارم شرکت را به صورت سهامی عام در اختیار سهامداران عمومی قرار دهد نباید در بازار بورس حضور داشته باشد.

 

سهام شناور آزاد چيست؟

 

در بالا سهام شناور آزاد را به طور آکادمیک تعریف کردیم اما اگر بخواهیم کمی ملموس تر این مفهوم و فاکتور مهم را تعریف کنیم اینگونه می توانیم بیان کنیم که سهام شناور به نوعی نشان دهنده سهامداران خرد در یک سهم است.

اگر بخواهیم سهامداران خرد و کلان را در دو کفه ترازو قرار دهیم سهام شناور میزان قدرت سهامداران خرد را نشان می دهد. مسلما این مقدار باید کمتر از 49 درصد باشد. زیرا بر اساس قانون سهامدارانی که بیش از نصف سهام شرکت را در اختیار دارند اجازه اعمال نظر و مدیریت دارند. بنابراین مدیران و صاحبان شرکت ها هر چقدر هم که بخواهند شناوری سهام را زیاد کنند مسلما نمی گذارند که ای شناوری بیش از 49 درصد شود.

 

[irp posts=”19211″ name=”آموزش تحلیل تکنیکال بورس از 0 تا 100 از مقدماتی تا پیشرفته (قسمت اول)”]

 

البته این که شناوری یک سهم به 49 درصد برسد نیز چیزی جز خواب و خیال نیست. معمولا سهامداران عمده و صاحبان شرکت ها حاشیه امن محکمی برای خودشان دست و پا می کنند تا بتوانند راحت تر به خرید و فروش برگه سهم بپردازند.

سهام شناور آزاد در بورس چیست ؟ 1 روش محاسبه آسان

از این گزاره می توان این نتیجه را بگیریم که شرکت ها دوست دارند سهام شناور آزاد را پایین نگه دارند. این گونه می توانند اعمال نفوذ بیشتری در نماد داشته باشند و البته به خاطر این که عمده سهامداران خودشان هستند به راحتی می توانند در قیمت دستکاری کنند و با چند معامله روند سهم را تغییر بدهند. بنابراین به نظر می رسد نباید گذاشت که شرکت هایی با درصد سهام شناور کم در بازار بورس یا فرابورس حضور داشته باشد. چرا که دستکاری در یک سهم می تواند کل بازار را به هم بریزد.

اما وقتی به بازار بورس ایران و شرکت های پذیرفته شده در آن نگاه می کنیم متوجه می شویم که عملا توجهی به این موضوع نشده است. شرکت هایی با سهام شناور آزاد 10 درصد، 8 درصد و حتی 5 درصد را می توانیم پیدا کنیم. وقتی درصد سهام آزاد و شناور یک سهم 5 درصد باشد یعنی این که عملا عرضه و تقاضای بازار و روند بازار برای این سهم بی معنی است. این حقوقی و بزرگان سهم هستند که تصمیم می گیرند سهم را به کدام سمت ببرند و این مخالف یک بازار آزاد و سالم است.(در ادامه مقاله سفته‌بازی در بورس و عرضه اولیه سهام را مطالعه نمایید)

سهام شناور آزاد چيست

تاثیر سهام شناور

 

در تعریف سهام شناور مشخص شد که این بخش از سهم مربوط به سهامدارانی است که به صورت خرد و عمومی صاحب این سهم هستند. این بخش از سهام معمولا مورد معامله قرار می گیرد و اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم روند قیمت گذاری سهم بر اساس خرید و فروش همین سهام شناور مشخص می شود. پس عملا تاثیر سهام شناور چه در قیمت گذاری و چه در روند سهم و بازار غیر قابل انکار است.(در ادامه مقاله خرید کاردانو و توکن غیر مثلی را مطالعه نمایید.)

سهام شناور در واقع مشخص می کند که چه تعداد برگه سهم قابلیت معامله شدن دارد. معنای دیگر این سخن این است که سهام شناور آزاد نقد شوندگی سهم را نشان می دهد. شما تصور کنید که بخواهید سهم خودتان را بفروشید. این سهام دارای سهام شناور آزاد 20 درصد است. در این حالت احتمالا ساده تر می توانید مخاطب و مشتری برای سهام خودتان پیدا کنید تا این که بخواهید برگه سهامی را در یک سهم با درصد شناوری 5 درصد به فروش برسانید.

پس دو نکته مهم در مورد درصد سهام شناور آزاد و تاثیر آن بیان کردیم:
1- قیمت گذاری و تعیین روند سهم
2- نقد شوندگی

 

سهام شناور آزاد در بورس چیست ؟ 1 روش محاسبه آسان

بهترین میزان سهام شناور آزاد چقدر است؟

 

وقتی صحبت از سهام شناور آزاد و میزان نقد شوندگی و اهمیت آن می شود معمولا سوال پیش می آید که بهترین درصد شناوری سهام چقدر است؟ اصولا در ابتدای بحث وقتی گفته می شود که شناوری سهام به شفاف تر بودن قیمت کمک می کند و نقد شوندگی سهم را کنترل می کند این تصور ایجاد می شود که هر چه یک سهم سهام شناور بالاتری داشته باشد همانقدر بهتر و ارزشمند تر است. اما این یک تصور اشتباه است.

همانقدر که سهام شناور کم می تواند سهم را دستمایه هدایت بزرگان سهم کند و همانقدر بزرگ بودن درصد شناوری عملا آن را درگیر نوسانات قیمتی می کند. در کلام ساده تر بزرگ بودن بیش از اندازه سهام شناوری خرید و فروش را زیاد می کند و این کار علاوه بر این که نقد شوندگی را در مرز خوبی حفظ می کند اما این نقد شوندگی همیشه همراه با نوسان قیمت خواهد بود. بنابراین درصد ریسک سرمایه گذاری در آن بیشتر می شود.

بر اساس تجربه می توان گفت که بهترین درصد سهام شناور آزاد در بازار بورس ایران چیزی مابین 20 تا 25 درصد است. این مقدار از درصد شناوری می تواند سرمایه گذاری با ریسک و البته نقد شوندگی خوب برای معامله گران به حساب بیاید. (اگر علاقه مند هستید با تفاوت معامله گر و تحلیل گر بازار سرمایه بیشتر آشنا شوید و اینکه بدانید سهم بنیادی یعنی چه این مقاله را بخوانید.)

 

[irp posts=”40510″ name=”چرا نباید در بازار بورس حرص و طمع داشت ؟ + روش‌های کنترل حرص و طمع در بورس”]

تاثیر سهام شناور

چند نکته در مورد سهام شناور آزاد

دقت داشته باشید که سهام شناور قابل تغییر است. این سهام وابسته به تغییر ترکیب سهامداران است. در کلام ساده تر وقتی حقوقی سهم اقدام به فروش بالا بکند عملا از درصد سهامداری آن کم می شود و به درصد شناوری سهم اضافه می شود و زمانی که حقوقی یا بزرگان سهم اقدام به خرید می کنند احتمال کم شدن شناوری سهم وجود دارد.

توجه داشته باشید که این تغییر شناوری سهم می تواند روند آینده سهم را مشخص کند. اگر یک سهم در حال کم کردن شناوری است به نظر می رسد که خبرهایی برای این سهم در راه است و اگر حقوقی سهم در حال افزایش شناوری باشد به نظر می رسد که قصد دارند برای مدتی این سهم را در اختیار کاربران و سهامداران قرار دهند و بیشتر قصد دارند روند بازار وضعیت سهم را مشخص کند.

نکته مهم دیگر در مورد محاسبه درصد این شناوری است. کاملا مشخص است که شما با استفاده از ترکیب سهامداران که در سایت کدال یا TSETMC.COM مشخص شده می توانید این درصد را استخراج کنید. تعداد کل برگ سهام قابل معامله نیز برای هر سهم مشخص است وقتی شما ترکیب سهامداران را در اختیار داشته باشید می توانید به سادگی درصد شناوری سهم را به دست بیاورید. البته نیازی به این محاسبه نمی باشد. سازمان بورس ایران و سایت TSETMC.COM این کار را به صورت لحظه ای انجام می دهد و آن را به عنوان یکی از اطلاعات تابلو به شما نشان می دهد.(اگر میخواهید با نحوه ثبت نام در کدال آنا شوید این مقاله به شما کمک خواهد کرد)

سهام شناور آزاد در بورس چیست ؟ 1 روش محاسبه آسان
سهام شناور آزاد چیست

سوالات متداول

1- سهام شناور آزاد چیست؟
به تعداد برگه سهمی گفته می شود که احتمال معامله شدن آن ها در بازار بیشتر است. معمولا عرضه و تقاضا بر اساس این بخش از سهام انجام می گیرد. پس می توان نتیجه گرفت که قیمت گذاری سهام بر اساس خرید و فروش درصد شناوری سهام است.

2- با کم بودن سهام شناور چگونه نقدشوندگی به خطر می افتد؟
در نظر داشته باشید که وقتی سهام شناور یک سهم کم باشد عملا در این سهم خریدار و فروشنده کمی وجود دارد. بنابراین سریع تر به سمت صف خرید و فروش کشیده می شود. در این حالت شما نمی توانید انتظار داشته باشید که سهم در حالت تعادل قرار داشته باشد. مگر این که حقوقی سهم بخواهد مدام این سهم را مدیریت کند و به نوعی نقد شوندگی آن را بر عهده بگیرد. پیدا کردن همچنین حقوقی در بازار واقعا کار دشواری است.

3- سهام شناور تغییر می کند؟
بله. سهام شناور آزاد بر اساس معاملاتی که انجام می شود قابل تغییر و جابه جایی است. اگر حقوقی سهم اقدام به فروش سهام کند و سهامداران عادی و خرد این خرید را انجام دهند سهام شناور افزایش پیدا می کند. این کاری است که در تابستان و بهار سال 99 انجام گرفت. اما اگر حقوقی اقدام به خرید گسترده کند و در این بین فروشنده ها سهامداران خرد باشد عملا درصد شناوری سهام کاهش پیدا می کند.
اگر میخواهید درباره زعفران در بورس کالا ، اصطلاحات تابلو بورس و اینکه بدانید ایچیموکو چیست اطلاعات بیشتر بدانید،توصیه میکنم این مقاله را بخوانید.(همچنین اگر میخواهید با مراحل افزایش سرمایه آشنا شوید و بدانید حق تقدم سهام چیست این مقاله را از دست ندهید)

 

[irp posts=”21312″ name=”سامانه دلار و ارز نیمایی چیست و چه مزایا و تأثیری بر روی بورس دارد؟”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.