بهترین ارزهای دیجیتال که از اثبات سهام استفاده می‌کنند!

پس از مشکلاتی که الگوریتم اثبات کار در بلاکچین با آن رو به رو شد، الگوریتم تازه‌ای به نام اثبات سهام یا PoS با انرژی بهینه‌تر و پایدارتر برای ایمن‌سازی شبکه‌های بلاکچین ارائه شد. بلاکچین‌هایی که از این الگوریتم استفاده می‌کنند سریع، مقیاس‌پذیر و ارزان هستند و اغلب به همین دلیل ارزهای دیجیتالی محبوبی در بازار دارند. در این مقاله قصد داریم کمی با الگوریتم اثبات سهام آشنا شویم و بهترین ارزهای دیجیتال که از اثبات سهام استفاده می‌کنند را توضیح دهیم.

الگوریتم اجماع اثبات سهام چیست؟

الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake)، یک روش کاربردی در تکنولوژی بلاکچین است که برای تأیید تراکنش‌ها و ایجاد اتفاقی مشترک بین شبکه‌ی بلاکچین و شرکت‌کنندگان استفاده می‌شود. در این الگوریتم، به جای انجام عملیات محاسباتی، از معیار دیگری به نام «سهم» (Stake) استفاده می‌شود. شرکت‌کنندگان با نگهداری و نگهداشتن سهام خود در شبکه، احتمال انتخاب و تأیید بلوک‌ها را بر اساس تعداد سهامی که در اختیار دارند، به دست می‌آورند. این روش اجماع، مزایایی از قبیل کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تأیید تراکنش‌ها را در مقایسه با روش اجماع اثبات کار (Proof of Work) ارائه می‌دهد.

در روش اثبات سهام یا Proof Of Stake سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهد. سپس شبکه براساس ماهیت و سیاست‌های خود، تراکنش‌های مختلف مربوط به ارز دیجیتال را تایید می‌کند. این روش به نام استیکینگ نیز شناخته می‌شود. یعنی سرمایه‌گذار ارز دیجیتال را در کیف پول الکترنیکی خود نگهداری می‌کند و بلاک‌های جدید بلاکچین با استفاده از توکن‌های ارز دیجیتال ذخیره شده در والت ایجاد می‌شوند. شبکه نیز به طور سالانه درصدی سود به ارزهای دیجیتال ذخیره‌شده اختصاص می‌دهد.

بهترین ارزهای دیجیتال که از اثبات سهام استفاده می‌کنند!

لیست ارزهایی که از اثبات سهام استفاده می‌کنند

اما بهترین ارزهای دیجیتال که از اثبات سهام استفاده می‌کنند چه رمزارزهایی هستند؟ ارزهای دیجیتال بسیار مهمی وجود دارند که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند. با توجه به حجم بازار و چشم‌اندازی که از آن‌ها می‌بینیم می‌توان گفت استیکینگ این ارزها سودده خواهد بود. مخصوصا در سال 2024 که با توجه به هاوینگ بیت‌کوین، ارزش آن و سایر آلت‌کوین‌ها به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش خواهد داشت. در ادامه 4 مورد از بهترین ارزهایی که از اثبات سهام استفاده می‌کنند را بررسی می‌کنیم:

  • اتریوم

دومین ارز دیجیتال محبوب جهان از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند. البته در ابتدا اتریوم از روش اثبات کار الگو می‌گرفت، اما از سال 2012 وارد فاز جدیدی شد و با غلبه بر مشکل مقیاس پذیری اثبات کار، روند رو به رشد خود را آغاز کرد و تا به امروز نیز ادامه دارد. روند افزایشی قیمت آن، گواهی بر چشم‌انداز روشن برای سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال است.

  • BNB

بی ان بی یا بایننس کوین نیز از روش اثبات سهام بهره می‌برد. این ارز دیجیتال به خاطر اینکه توکن بومی صرافی بایننس است کاربران زیادی دارد و سود بسیار خوبی برای استیک‌کنندگان در نظر گرفته است. این ارز دیجیتال چهارمین رمزارز در بازار است و چیزی حدود 3.5 درصد حجم مارکت را به خود اختصاص داده است. از این رو خرید بایننس کوین و استیک آن می‌تواند برای سال 2024 سودده باشد.

  • ترون

ترون بلاک چینی است که با تمرکز روی سیستم‌های مالی غیرمتمرکز معروف شد. در این شبکه می‌توان اعتبارسنج‌های شبکه را به رای‌گیری گذاشت. چیزی که تا قبل از ترون اتفاق نیفتاده بود. ترون در حال حاضر حدود 4.5 درصد به صورت سالانه به ذخیره‌کنندگان این ارز پاداش می‌دهد. از آنجایی که قیمت خرید ترون از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت بسیار مناسب است، توصیه می‌کنیم با خرید این ارز دیجیتال به شبکه استیک‌کنندگان بپیوندید و از سودهای این ارز دیجیتال محبوب غافل نشوید.

  • کاردانو

کاردانو یک شبکه بلاک چینی است که آدا (ADA) رمزارز بومی آن به شمار می‌آید. کاردانو توانسته مشکل مقیاس‌پذیری را در سطح قابل قبولی برطرف کند و به همین دلیل رقیبی جدی برای اتریوم به شمار می‌آید. کاردانو بازاری حدود 23 میلیار دلار دارد و در حال حاضر رتبه 8 در بین ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

مزایا و معایب الگوریتم اثبات سهام

روش اثبات سهام با هدف کاهش محدودیت‌های مقیاس‌پذیری در شبکه‌های اثبات کار POW معرفی شد. اما این شبکه هنوز نتوانسته همه مشکلات الگوریتم اثبات کار را برطرف کند. در ادامه به مقایسه‌ای اجمالی بین این دو الگوریتم می‌پردازیم، اما قبل از آن مزایا و معایب الگوریتم اثبات سهام را شرح می‌دهیم.

مزایا:

  • اولین و مهم‌ترین مزیت الگوریتم اثبات سهام این است که نیازی به خرید دستگاه‌های گران‌قیمت یا همان ماینرها ندارد. این یعنی شرکت‌کنندگان فقط کافی است یک کیف‌پول مطمئن داشته باشند و سپس به راحتی ارزهای دیجیتال خود را استیک کنند.
  • مزیت دیگر الگوریتم اثبات سهام امنیت آن است و هیچ خطری نمی‌تواند آن را تهدید کند. تنها راه مختل کردن امنیت برای این الگوریتم، حمله 51 درصدی است. به این معنا که یک هکر باید 51 درصد از ارزهای دیجیتال موجود در شبکه را داشته باشد تا بتواند برای آن شبکه ایجاد اختلال کند. چیزی که در عمل غیرممکن است.
  • سرعت پردازش بالا نیز یکی دیگر از مزایای استفاده ار الگوریتم اثبات سهام برای شبکه است. در این این روش انرژی بسیار پایینی نسبت به روش اثبات کار مصرف می‌شود. همچنین با توجه به اجماع سریع گره‌ها، شاهد مقیاس‌پذیری بیشتری در شبکه هستیم.

معایب:

دو عیب عمده برای الگوریتم اثبات سهام وجود دارد.

  • یکی اینکه اعتبارسنجی با آن برای دارایی‌های سنگین به‌صرفه است و دارایی‌های خرد معمولا در این روش سود چندانی نمی‌برند.
  • عیب دوم هم این است که سرمایه شما تا مدت زمان مشخصی باید قفل باشد تا بتوانید از سود آن استفاده کنید. به عبارت دیگر شما در این روش مانند سپرده‌گذاری در بانک‌ها، برای مدتی دسترسی به سرمایه خود ندارید.

بهترین ارزهای دیجیتال که از اثبات سهام استفاده می‌کنند!

تفاوت اثبات سهام با اثبات کار (استخراج)

در الگوریتم اثبات کار فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. به عبارت دیگر استخراج‌کنندگان یا همان ماینرها با انجام‌دادن عملیات ریاضی و پردازش آن‌ها به تایید تراکنش‌ها و بهبود امنیت شبکه می‌پردازند. واضح است که هر چه تعداد عملیات‌ها بیشتر باشد، پاداش دستگاه‌های استخراج کننده هم بیشتر است. این کار به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد و به همین دلیل در بسیاری از مواقع سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند روش‌های دیگری را انجام دهند.

در حالی که در الگوریتم اثبات سهام سرمایه‌گذار ارز دیجیتال خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهد. شبکه نیز از ارزهای دیجیتال برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند و سود مشخصی به سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد.

در جدول زیر به طور خلاصه تفاوت های دو الگوریتم را بررسی کرده ایم:

بهترین ارزهای دیجیتال که از اثبات سهام استفاده می‌کنند!

ریسک‌های اثبات سهام

مهم‌ترین نکته در مورد الگوریتم اثبات سهام و روش استیکینگ، اطلاع کافی از آینده و میزان سودآوری یک ارز دیجیتال است. برای مثال اگر قرار است یک ارز دیجیتال به خاطر فرآیند استیکینگ به شما 10 درصد سود بدهد، باید بررسی کنید که آیا 10 درصد سود سالیانه برای آن ارز دیجیتال به صرفه هست یا خیر؟ به طور میانگین این رقم چیزی حدود 5 درصد برای اغلب ارزهای دیجیتال است. از طرفی در هنگام استفاده از این روش سرمایه شما قفل شده و شما امکان استفاده از آن را ندارید. باز هم باید بررسی کنید که آیا این ویژگی به سود شما هست یا نه؟ ممکن است به هر دلیل قیمت این ارز دیجیتال ریزش کند و شما قصد فروش آن را داشته باشید! از این رو باید به ریسک‌های این نوع از سرمایه‌گذاری نیز توجه داشته باشید.

نتیجه‌گیری

استیک ارزهای دیجیتال جزو ساده‌ترین روش‌های کسب در آمد از بازار رمزارزها است. کافی است که یک کیف پول مطمئن سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری داشته باشید و ارزهای دیجیتال خود را در آن به روش اثبات سهام ذخیره کنید. سود سالیانه نگهداری ارزهای دیجیتال به همراه افزایش قیمتی که خواهند داشت، می تواند ساده‌ترین روش برای کسب درآمد دلاری از ارزهای دیجیتال باشد. بدون استرس ترید و تحلیل تکنیکال! در این مقاله به بررسی روش اثبات سهام پرداختیم و 4 مورد از بهترین ارزهای دیجیتال که از اثبات سهام استفاده می‌کنند را توضیح دادیم. سرمایه‌گذاری روی هر کدام از این ارزهای دیجیتال می‌تواند با احتمال بسیار بالایی در سال 2024 سودده باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.