بهبود روش معامله در بازار سرمایه به کمک 3 حالت ذهنی

بهبود روش معامله در بازار سرمایه به کمک 3 حالت ذهنی

بسیاری بازارهای سرمایه‌ای را مانند بورس و طلا و … را تنها محدود به جداول و قیمت‌ها و نمودارها می‌دانند. آن‌ها فکر می‌کنند که بازار تنها در اندیکاتورها و شاخص‌هایی خلاصه‌شده است که آن‌ها یاد گرفته‌اند و بهبود روش معامله را در این می‌دانند که شاخص‌های جدیدتری را یاد بگیرند یا از روش‌های معاملاتی نوین‌تری استفاده کنند؛ اما این افراد یادشان می‌رود که وقتی این شاخص‌ها و اندیکاتورها و … را بیش از 90 درصد بازار استفاده می‌کند و غالب سهامداران با آن‌ها آشنا هستند، پس رمز اصلی بهبود روش معامله و پیروزی در جای دیگر است.

در کلام ساده‌تر یادتان باشد چه در مورد بهبود روش معامله و چه در سایر موارد زندگی راهی را که همه می‌روند، موفقیت کمتری در آن می‌توانید داشته باشید. پس باید به دنبال چیزی باشید که بسیاری از آن غافل هستند. این کلید و این رمز چه در بهبود روش معامله و چه سایر موارد گاها بسیار ساده و دم‌دستی است اما آن‌قدر بدیهی است که دیده نمی‌شود. درست مانند نور که شبانه‌روز در جلوی چشم ماست اما غالباً به آن توجهی نداریم.

اما اگر بخواهیم دقیق‌تر در مورد بهبود روش معامله صحبت کنیم باید به اصل داستان اقتصاد نگاه کنیم. اقتصاد که بازارهای سرمایه‌ای یکی از نشانه‌ها و نمود های آن محسوب می‌شود بر اساس یک مفهوم بسیار ساده به نام تجارت یا خریدوفروش بنا گذاشته‌شده است؛ یعنی شما در اقتصاد چیزی جز خری فروش در سطوح مختلف ندارید.

به‌هرحال اگر این خریدوفروش و ردوبدل شدن سرمایه را از اقتصاد بگیرید عملاً علمی به این نام نخواهیم داشت؛ اما مسئله مهم‌تر این است که خریدوفروش در ساده‌ترین سطح و حالت خودش از کنار هم قرار گرفتن دو انسان، به‌عنوان خریدار و فروشنده ایجادشده است. درواقع تمام اقتصاد بر اساس یک خریدوفروش ساده میان دو انسان شکل‌گرفته است. پس این انسان‌ها و ذهن انسان‌ها هستند که می‌توانند مشخص کنند چگونه باید در این بازارها معامله کرد و چگونه به بهبود روش معامله رسید.

 

چرا حالت‌های ذهنی؟

در بالا به‌طورکلی از این موضوع صحبت کردیم و دانستیم که اقتصاد چیزی فراتر از اعداد و جدول و قیمت‌ها است. اقتصاد بر اساس تصمیمی انسانی میان دو نفر شکل می‌گیرد. از طرف دیگر انسان‌ها موجوداتی مخیر به انتخاب هستند. می‌توانند بر اساس دلایل و شرایط مختلف تصمیمات مختلفی بگیرند. تصمیماتی که می‌تواند برخلاف تمام تحلیل‌های بازار سرمایه یا اقتصاد باشد؛ بنابراین برای بهبود روش معامله باید به این نکته ایمان داشته باشیم که این ذهن انسان‌هاست که در این بازار بازی می‌کند و نه چیز دیگری.

 

[irp posts=”22769″ name=”6 اشتباه رایج هنگام معامله در بورس”]

 

اما این تنها دلیل استفاده از حالت‌های ذهنی برای بهبود روش معامله نیست. شما در بازار اقتصاد و سرمایه‌بر اساس استدلال خودتان پیش می‌روید. این‌یک اصل است. شما بر اساس تمام اطلاعات و اتفاقات و شناختی که از بازار و رفتارهای سهامداران و … دارید تصمیم می‌گیرید که چگونه در اقتصاد حضورداشته باشید؛ بنابراین شما باید بتوانید از تمام قدرت ذهنی و استدلالی و منطقی خودتان استفاده کنید. حال اگر دراین‌بین ذهن شما درگیر حالت‌هایی مانند ترس، استرس، غرور یا تعصب شده باشد عملاً درصد بالایی از ذهن شمارا به خودش اختصاص می‌دهد.

این اتفاق باعث می‌شود که شما در معاملات خودتان نتوانید به‌درستی تصمیم‌گیری داشته باشید و عملاً شکست را تجربه خواهید کرد. از طرف دیگر در بسیاری از مواقع شما باید سریع تصمیم‌گیری کنید. سرعت در تصمیم‌گیری خودبه‌خود باعث افزایش احتمال خطا می‌شود؛ بنابراین برای کم کردن این احتمال خطا و بهبود روش معامله باید بتوانید ذهن خودتان را به‌طور کامل در اختیار داشته باشید. در کلام ساده‌تر و بهتر شما در بازارهای اقتصادی با خودتان رقابت می‌کنید.

شما باید بتوانید ذهن خودتان را مدیریت کنید، خودتان را بشناسید و بر اساس این شناخت دست به معامله بزنید. چیزی که به نظر کم‌اهمیت می‌آید اما می‌تواند تأثیرات فوق‌العاده‌ای در موفقیت شما داشته باشد. این چیزی است که نه‌تنها در مورد بهبود روش معامله بلکه در بسیاری از شرایط زندگی نیز قابل‌درک و اجراست. حال در ادامه با روش‌های مختلفی قصد داریم به‌واسطه کنترل حالت ذهنی خودمان دست به بهبود روش معامله بزنیم.

بهبود روش معامله، اولین حالت ذهنی

بهبود روش معامله، اولین حالت ذهنی چگونه است؟

اولین حالت ذهنی که باید آن را کنترل کنیم تا به‌واسطه این کنترل به بهبود روش معامله برسیم، ترس یا همان استرس است. درواقع ما در بازارهای سرمایه، پول و ثروت خودمان را برای کسب سود بیشتر در معرض ریسک قرار می‌دهیم. این ریسک عبارت است از زمانی که شما می‌دانید ممکن است به‌غیراز سود، ضرر کنید؛ یعنی بخش یا همه سرمایه خود را از دست بدهید. این سرمایه هرچقدر هم سرمایه آزاد و غیرضروری برای شما باشد بازهم استرس‌آور است.

به‌هرحال این سرمایه شماست. اولین کاری که باید برای بهبود روش معامله بر اساس حالت ذهنی استرس خود انجام دهید این است که باور کنید این حالت همیشه با شما خواهد بود؛ یعنی محال است فردی را در بازار سرمایه پیدا کنید که هیچ استرس و ترسی نسبت به سرمایه خود نداشته باشد. حتی بی‌خیال‌ترین افراد نیز نسبت به ریال به ریال سرمایه خود حساسیت خاصی دارند؛ بنابراین برای بهبود روش معامله، هیچ‌گاه در پی حذف استرس نباشید؛ زیرا این کار باعث می‌شود که درگیر تلاشی بیهوده شوید؛ اما شما می‌توانید این حالت ذهنی را کنترل کنید.

برای کنترل این مسئله می‌توانید از استراتژی‌های مختلف و مشخصی استفاده کنید؛ اما یادتان باشد که استرس همیشه وجود دارد پس برای بهبود روش معامله باید سعی کنید از آن استفاده کنید.

 

 

 حالت دوم ذهنی در جهت بهبود روش معامله

 

[irp posts=”8943″ name=”چگونه ایده‌ال گرایی و توجه زیاد به نسبت ریسک به ریوارد باعث زیان معامله‌گر می‌شود؟”]

 

حالت دوم ذهنی در جهت بهبود روش معامله چیست؟

 

اما دیگر حالت ذهنی که شناخت و کنترل آن می‌تواند در جهت بهبود روش معامله به شما کمک کند، طمع است. درواقع طمع نیز یکی از انواع حالت‌های ذهنی است که همیشه در انسان‌ها وجود دارد و عملاً هیچ‌کس قادر به حذف آن نیست که اگر این‌چنین بود به‌واقع به چنین پیشرفت‌هایی نمی‌رسیدیم. مسلماً کسی که در بازارهای سرمایه‌ای حضور فعال دارد به خاطر کسب سود و یا همان طمع است؛ بنابراین عملاً ما حالت ذهنی طمع در بازار سرمایه را درک می‌کنیم و آن را داریم.

طمع می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد. طمع در حالت بد می‌تواند باعث شود که شما به‌موقع از سهم خارج نشوید و عملاً سود خود را از دست بدهید یا وارد ضرر شوید؛ اما از طرف دیگر همین طمع به شما این قدرت را می‌دهد که در برابر نیروی استرس مقاومت کنید و در برابر آن قد علم کنید.

در کلام بهتر طمع باعث می‌شود که شما قدرت ریسک بالایی داشته باشید. پس برای بهبود روش معامله لازم نیست که با نیروی طمع مقابله کنید، بلکه از آن استفاده کنید. یادتان باشد شما می‌توانید با استفاده از استراتژی مشخص جلوی جنبه منفی طمع را بگیرید.

 

بهبود روش معامله-میداس سرمایه

حالت سوم ذهنی جهت بهبود روش معامله چگونه است؟

 

مورد سوم از حالت‌های ذهنی جهت بهبود روش معامله می‌توان به مسئله‌ای به نام امیدواری اشاره کرد. در زندگی عادی، امید اتفاقی کاملاً مثبت محسوب می‌شود. می‌گویند که انسانی که امید ندارد درواقع همه‌چیز خودش را باخته و ازدست‌داده است. ازاین‌رو ناامیدی را یکی از رموز از دست دادن زندگی می‌دانند؛ اما در بازار سرمایه و مسئله بهبود روش معامله، داستان کمی فرق می‌کند.

در بهبود روش معامله و بازارهای سرمایه‌ای امیدواری چیزی مانند یک سم است. در کلام بهتر در بازار سرمایه نباید امیدوار بود. امیدوار بودن زمانی ایجاد می‌شود که حد ضرر شما در یک سهم فعال‌شده است و شما با استفاده از تحلیل‌های مختلف خودتان را راضی می‌کنید که روند سهم در حال برگشت است. این موضوع باعث می‌شود که شما وارد یک نوع باتلاق ضرر شوید.

در کلام بهتر امیدواری در بازار سرمایه درست به‌اندازه ناامیدی مضر است! برای درک این موضوع در بهبود روش معامله بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که امیدواری درزمانی ایجاد می‌شود که سهم از حد ضرر مشخص شما عبور کرده است و زمانی ناامیدی بر شما غلبه می‌کند که با ضرر چند ده‌درصدی سهم همراه شده‌اید (که نتیجه امیدواری بود) و اکنون‌که سهم به کف قیمتی رسیده است دیگر امیدی به بازگشت قیمت ندارید و با این ضرر از سهم خارج می‌شوید؛ بنابراین اکنون به‌خوبی می‌دانید که امیدواری به‌خودی‌خود چه تأثیری می‌تواند در بهبود روش معامله داشته باشد. یادتان باشد اگر می‌خواهید در بازار سرمایه ناامید نشوید، بهتر است هیچ‌گاه امیدوار هم نشوید و این‌یک اصل اساسی است.

 

بهبود روش معامله

[irp posts=”24138″ name=”صبر در معامله‌گری”]

پایان سخن از بهبود روش معامله

 

ما در این مقاله سعی کردیم برای بهبود روش معامله دست به بررسی چند حالت مهم ذهنی بزنیم. دو تا از این حالت‌های ذهنی در جهت بهبود روش معامله غیرقابل‌انکار هستند و دانستیم که این حالت‌ها همیشه با ما همراه خواهند بود پس باید با آن‌ها کنار بیاییم و به‌نوعی آن‌ها را کنترل کنیم. حالت سوم ذهنی باوجوداینکه ظاهراً ذاتی محسوب نمی‌شود و قابلیت حذف شدن را دارد اما عملاً حذف آن نیز امکان‌پذیر نیست.

نکته جالب‌توجه اینجاست که برای استفاده از این حالت‌های ذهنی در جهت بهبود روش معامله به این نتیجه رسیدیم که باید در هر سه حالت استراتژی معاملاتی مشخصی داشته باشیم. در کلام بهتر برای بهبود روش معامله باید ذهن خودمان را مدیریت کنیم و برای مدیریت ذهن باید استراتژی مشخصی داشته باشیم و این‌یک اصل اساسی در بهبود روش معامله محسوب می‌شود.

همان‌طور که در ابتدا گفتیم در بهبود روش معامله، مهم‌ترین عاملی که بر سر راه شما قرار دارد ذهن خود شماست. شما اگر می‌خواهید بهبود روش معامله خود را داشته باشید باید بتوانید ذهن خودتان را مدیریت کنید. شناخت شما از خودتان مهم‌ترین راهکار در این مسیر خواهد بود.

 

در آخر هم توصیه میکنم مقاله پشتوانه بیت‌ کوین چیست را بخوانید تا بتوانید اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه کسب نمایید.

اگر میخواهید با قوانین ارز دیجیتال در ایران آشنا شوید و به این حوزه علاقه دارید حتما به این مقاله سر بزنید تا اطلاعات کامل و جامع را کسب کنید.

در ادامه توصیه میکنم اصول اولیه بیت کوین را هم بخوانید تا اطلاعات لازم را کسب نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Zamani¹¹
Zamani¹¹
1 سال قبل

موفق باشید

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.