سواپ (SWAP) در فارکس چیست؟ معنی سوآپ یا نرخ بهره شبانه در فارکس

سواپ (SWAP) در فارکس

سواپ swap در فارکس چیست؟

swap یعنی چی؟ swap چیست؟ سواپ (SWAP) در فارکس یکی از مفاهیم پرکاربرد محسوب می‌شود که اگر بخواهیم آن را به صورت آکادمیک تعریف کنیم باید سراغ مبانی اقتصاد برویم. بر اساس اقتصاد سواپ، یک نوع معاوضه اوراق بین دو شرکت یا دو عامل تجاری است.

این معاوضه معمولاً باعث ایجاد یک گردش مالی نسبتاً کوچک می‌شود که در تعداد بالا حجم زیادی را شامل می‌شود. بعدها در اقتصاد نوین سؤال swap چیست بیشتر مورد توجه قرار گرفت زیرا خدمات بانکی و تجارت رو به افزایش بود و این خدمات به صورت معاوضه‌ای با یک خدمات دیگر در حال انجام بود.

از این رو خود به خود سوآپ در حال رخ دادن بود. از این رو تصمیم گرفته شد که توجه بیشتری به این موضوع صورت بگیرد. اگر بخواهیم در یک کلام بگوییم سوآپ چیست می‌توانیم آن را معامله پایاپای بدانیم که بر معاوضه یک جریان نقدی در آینده است.

(شما برای انجام معامات خود می توانید از صرافی تاپ چنج که نامی شناخته شده می باشد کمک بگیرید.)

در جواب سوال سواپ چیست باید بگوییم که سواپ (SWAP) در فارکس و سواپ به زبان ساده چیزی شبیه به بهره‌های بانکی است اما کمی داستان این دو با هم فرق می‌کند. در بانک‌ها به ازای جابه‌جایی مالی و معاوضه مالی که امروز پرداخت می‌شود و قرار است شما آن را در آینده باز پس بدهید بهره می‌گویند اما سواپ (SWAP) در فارکس مفهومی است که طی آن بروکر هزینه مورد نیاز خود جهت انجام مبادلات را از معامله‌گران دریافت می‌کند. در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر از سواپ (SWAP) در فارکس صحبت کنیم و سواپ به زبان ساده بررسی کنیم.

نحوه کار سواپ (SWAP) در فارکس چگونه است؟

برای درک این موضوع که سواپ (SWAP) در فارکس چگونه کار می‌کند باید کمی به نحوه انجام مبادلات توسط بروکر ها توجه کنیم. در هیچ بازارسرمایه ای بورسی مانند بازار بورس ایران و امریکا و فارکس شما به عنوان سرمایه‌گذار و معامله‌گر نمی‌توانید به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام کنید. شما نیاز به یک بروکر دارید تا به واسطه آن خرید و فروش‌ها صورت بگیرد. از این رو سواپ (SWAP) در فارکس ایجاد می‌شود.

بروکر برای خرید سهام مورد نظر شما و فروش آن به معامله دیگر باید تکیه بر حساب معتبری داشته باشد که بتواند از آن بودجه لازم را تأمین کند. این بودجه وقتی ضرب در تعداد معامله‌گران می‌شود متوجه خواهیم شد که با عددی بزرگ در طرف هستیم که عملاً نمی‌تواند یک بروکر همچنین حسابی داشته باشد؛ بنابراین برای حل مشکل یک وام یک روزه از بانک معتبر دریافت می‌کند. این وام می‌تواند تبدیل به همان پشتیبانی شود که بروکر دنبالش بود. ( در ادامه با مفهوم پراپ تریدینگ نیز آشنا شوید )

بر اساس این وام بروکر می‌تواند سفارش‌های خرید شما را و سفارش‌های فروش خود را انجام دهد؛ اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که وام به هرحال دارای بهره‌ای هست که باید پرداخت شود. سهم شما از پرداخت بهره ‌این وام همان سواپ (SWAP) در فارکس است.(در ادامه مقاله تفاوت اوراق قرضه با اوراق مشارکت را بخوانید)

این ساده‌ترین شکل توضیح سواپ (SWAP) در فارکس محسوب می‌شود. کاری با نحوه محاسبه سوآپ نداشته باشید. تنها چیزی که لازم است شما بدانید این است که سواپ (SWAP) در فارکس به هر خرید و فروشی تعلق نمی‌گیرد؛ یعنی شما به عنوان یک معامله‌گر لازم نیست در هر معامله خود سواپ (SWAP) در فارکس را پرداخت کنید؛ اما اگر معامله شما به اندازه 24 ساعت باز باشد، به ازای هر روز سواپ (SWAP) در فارکس به حساب شما تعلق می‌گیرد؛ یعنی در واقع سواپ (SWAP) در فارکس هزینه باز نگه‌داشتن معامله شما خواهد بود.

 

[irp posts=”22110″ name=”اصطلاحات فارکس: +30 اصطلاحات کاربردی و رایج در بازار فارکس forex”]

 

سواپ (SWAP) در فارکس – بررسی مجدد
سواپ در فارکس چیست – معنی سواپ در فارکس – سواپ به زبان ساده

 

سواپ (SWAP) در فارکس – بررسی مجدد

 

اما بیایید سواپ (SWAP) در فارکس را از زاویه‌ای دیگری هم نگاه کنیم. فارکس یک نوع بازار CFD محسوب می‌شود؛ یعنی در آن خرید و فروش به واسطه تعهدی صورت می‌گیرد که معامله‌گر می‌تواند در زمان نزول قیمتی نیز از آن سود دریافت کند. از طرف دیگر بازار فارکس 24 ساعته باز می‌باشد؛ یعنی یک معامله در طول 24 ساعت دستخوش تغییرات مختلفی می‌شود بنابراین از نظر قیمتی دچار افزایش یا کاهش قیمت می‌شود.

این دو مورد در کنار هم نشان می‌دهد که بروکر باید توانایی انجام تعهد خود در CFD را داشته باشد. به این معنی که اگر قیمت‌ها کاهشی باشد توانایی پرداخت مابه‌التفاوت به بانک را داشته باشد و در صورتی که قیمت‌ها افزایش باشد باید توانایی پرداخت سود مشتری و معامله‌گر را داشته باشد. از این رو عملاً بروکر نیاز به یک منبع مالی به عنوان تکیه‌گاه خود به مدت‌زمان 24 ساعت به 24 ساعت دارد؛ بنابراین وقتی قرار باشد که معامله شما بیش از 24 ساعت بماند، شما مشمول پرداخت سهم بهره خود خواهید بود که به آن سواپ (SWAP) در فارکس گفته می‌شود.

در واقع به ازای هر 24 ساعت شما باید سود وام روز قبل خود را پرداخت کنید و این یک سواپ (SWAP) در فارکس محسوب می‌شود؛ اما این تمام ماجرا نیست. بانک‌ها و بروکر ها به صورت مستقیم و رگوله با یکدیگر ارتباط دارند و زمان 24 ساعته آن‌ها بر اساس ساعت‌های جهانی تنظیم می‌شود. از این رو اگر می‌خواهید که مشمول پرداخت سواپ (SWAP) در فارکس نشوید بهتر است که ساعت خودتان را با ساعت‌های جهانی تنظیم کنید. به نظر می‌آید که این‌گونه می‌توانید از سواپ (SWAP) در فارکس فرار کنید.(مقاله دستورات خرید و فروش در بازارهای جهانی و تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار را هم بخوانید)

 

سواپ (SWAP) در فارکس یکی از دلایلی اسکالپرها
سواپ در فارکس چیست – سوآپ فارکس چیست

سواپ (SWAP) در فارکس یکی از دلایلی اسکالپرها

جالب است بدانید که اسکالپر ها معتقد هستند که سواپ (SWAP) در فارکس یک ضرر جبران‌ناپذیر محسوب می‌شود. سواپ (SWAP) در فارکس برای آن‌ها هم‌معنی با مالیات برای دولت است! آن‌ها معتقد هستند که شما به ازای باز ماندن معامله خود باد سواپ (SWAP) در فارکس را پرداخت کنید در حالی که شاید هیچ سودی نکرده باشید. از این رو اسکالپرها اصلاً دوست ندارند یک‌بار هم معامله‌ای بیشتر از یک روز داشته باشند.

اسکالپرها که همان نوسان گیرهای خودمان هستند، به نوعی سعی می‌کنند سودهای کوچک اما تعداد بالا داشته باشند. این‌گونه می‌توانند از سواپ (SWAP) در فارکس نیز فرار کنند. البته به جز اسکالپرها معامله‌گران کوتاه‌مدت کمتر از یک روزه نیز که به چند ده پیپ بیشتر سود طمع نمی‌کنند نیز دلشان نمی‌خواهند همان چند ده پیپ را از دست بدهند.

اما یک نکته جذاب و دوست داشتنی که مطمئنم از شنیدنش بسیار خوشحال می‌شوید این است که نرخ سواپ (SWAP) در فارکس در روزهای چهارشنبه سه برابر محاسبه می‌شود. علت این امر نیز بسیار روشن است. چون تسویه معاملات در فارکس سه روزه است، بنابراین اگر حساب شما در چهارشنبه تسویه شود به روزهای شنبه و یک‌شنبه می‌خورد که تعطیل است، پس باید شما سواپ (SWAP) در فارکس این روزها را هم پرداخت کنید و نمی‌توانید از زیر دین آن خارج شوید!

 

[irp posts=”22896″ name=”معاملات اسکالپ چیست؟! بررسی تخصصی مزایا و معایب آن در بازار فارکس”]

 

بنابراین اگر بخواهیم اطلاعات خودمان را در مورد سواپ (SWAP) در فارکس بهبود دهیم، سواپ (SWAP) در فارکس پرداخت شده توسط شما برای تسویه سه روز دیگر خواهد بود؛ بنابراین نرخ سواپ (SWAP) در فارکس را سه روز پیش کسی دیگر واریز کرده است! این چرخه‌ای است که به این صورت در جریان است و ادامه دارد. به هر حال سواپ (SWAP) در فارکس وجود دارد و شما نمی‌توانید به راحتی آن را نادیده بگیرید.

 

سخن پایانی از سواپ (SWAP) در فارکس
معنی swap در فارکس – swap چیست – سواپ یعنی چی – swap یعنی چی

 

معنی swap در ارز دیجیتال و وفرق آن با swap در فارکس چیست؟

تا این جا توانستیم معنی SWAP در فارکس را به نوعی متوجه شویم. همانطور که در بالاتر گفتیم سواپ در فارکس به نوعی سهم شما از بهره بانکی است که بروکر باید بپردازد. توجه داشته باشید که سوآپ به زمان وابسته است و نه به مدت زمان معامله شما.
به طور مثال اگر شما ساعت 12 شب یک پوزیشن باز کرده باشید و بروکر ساعت 1 بامداد بخواهد سوآپ خودش را پرداخت کند. پوزیشن شما مشمول این سوآپ می شود. از این رو اگر می خواهید از پرداخت این مبلغ که به نوعی شبیه به مالیات است فرار کنید، بهتر است ساعت خودتان را با ساعت پرداخت سوآپ صرافی خود تنظیم کنید. معمولا هر صرافی به صورت جداگانه اعلام می کند که در چه ساعتی اقدام به دریافت وام یک روزه و پرداخت سوآپ روز قبلی می کند. شما می توانید معاملات خودتان را بر اساس این ساعت تنظیم کنید.

اما سوال اصلی این است که معنی swap در ارز دیجیتال و وفرق آن با swap در فارکس چیست؟ برای پاسخ به این سوال یک بار دیگر به معنی لغوی سوآپ نگاه کنید. سوآپ به معنی معاوضه یک مطاع یا یک چیز در بازار محسوب می شود. معمولا در این معاوضه ارز واسطه حذف می شود. از این رو هزینه ها کاهش پیدا می کند. به بیان بهتر سوآپ به روز شده کالا به کالا است.

معنی swap در فارکس نیز تقریبا چیزی شبیه به همین است. در واقع در فارکس سوآپ بین صرافی و بانک ها در قبال دریافت وام اتفاق می افتد.
در ارزهای دیجیتال نیز داستان شبیه به همین موضوع است. در ارزهای دیجیتال زمانی که کاربران عملا نمی خواهند هزینه خرید و فروش بپردازند از سواپ استفاده می کنند، اما چگونه؟

 

معنی swap در فارکس
سواپ چیست

معنی swap در ارز دیجیتال

بیایید با یک مثال سوآپ در ارز دیجیتال را توضیح دهیم. فرض کنید شما در این بازار مقداری بیت کوین دارید و به هر دلیل قصد دارید آن را تبدیل به اتریوم کنید. برای این کار دو راه دارید.
راه اول این است که بیت کوین های خودتان را بفروش برسانید و بر اساس سرمایه ایجاد شده به سبب فروش آن ها اقدام به خرید اتریوم کنید. در اینجا یک فروش و یک خرید اتفاق می افتد. یعنی شما باید دو بار به صرافی کارمزد پرداخت کنید.

اما راه منطقی ترین نیز وجود دارد. اگر شما در این بازار کسی را پیدا کنید که به دنبال یک حرکت برعکس باشد. یعنی این که بخواهد اتریوم خود را به بیت کوین تبدیل کند عملا شما می توانید با یک دیگر دست به معاوضه بزنید. یعنی این که شما می توانید به صورت مستقیم بیت کوین های خودتان را به اتریوم تبدیل کنید. در این جا هیچ خرید یا فروشی اتفاق نیفتاده است و عملا هیچ کارمزدی نصیب صرافی یا بروکر نخواهد شد. این اتفاق در میان ارزهای مطرح بازار به وفور رخ می دهد.

البته سختی سوآپ در ارزهای دیجیتال پیدا کردن معامله گر مورد نظر است. از این رو صرافی ها سعی می کنند با پیدا کردن معامله گر مناسب برای سوآپ مورد نظر شما درصدی از کارمزد همیشگی خودشان را دریافت کنند.

بسیاری از علاقه مندان حوزه اتریوم میخواهند بدانند اتریوم چیست؟ و  نحوه استخراج اتریوم چگونه است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید این مقاله را بخوانید و اگر سوالی داشتید از ما بپرسید.

فیلتر های بورسی این امکان و قدرت را به شما می‌دهد که بتوانید بین نمادهای مختلف و گسترده بازار سرمایه نماد درست و مطابق استراتژی خودتان را پیدا کنید. پس اگر میخواهید از این فیلترها استفاده کتید حتما به این مقاله سر بزنید.

 

[irp posts=”23522″ name=”لات در فارکس چیست؟ آشنایی مفهوم لات در فارکس”]

 

سخن پایانی از سواپ در فارکس چیست

 

 چه نکاتی باید در سواپ (SWAP) در فارکس در نظر داشت؟ یکی از نکات مهم که باید در سواپ (SWAP) در فارکس در نظر داشت این است که نرخ سوآپ در شرایطی که معامله شما باز بوده و خریدار بوده‌اید، منفی است، یعنی شما باید سواپ (SWAP) در فارکس را پرداخت کنید؛ اما در شرایطی که شما فروشنده باشید این نرخ توسط خریدار به شما پرداخت می‌شود.

از این رو برخی‌ها با دانستن نحوه محاسبه سواپ سعی می‌کنند در خرید و فروش خود میزان اسپرد (اسپرد چیست) یا کارمزد کارگزاری را صفر کنند؛ اما پیشنهاد ما این است که زیاد خودتان را درگیر محاسبه این موضوع نکنید؛ زیرا سوآپ در یک معامله و در چند روز معدود عدد چندان بزرگی نمی‌شود، فقط سعی کنید قبل از روز چهارشنبه اقدام به فروش سهام‌های خود داشته باشید تا مشمول پرداخت سوآپ نشوید.

یکی از دلایلی که ما به شما نحوه محاسبه این نرخ را نمی‌گوییم این است که در بسیاری از پلتفرم‌ها نرخ‌های سوآپ در لحظه محاسبه می‌شود شما سریع می‌توانید سواپ (SWAP) در فارکس در خرید و فروش را به دست بیاورید. این یک امکان فوق‌العاده در پلتفرم‌ها و اکثر بروکرها محسوب می‌شود. از این رو به نظر می‌رسد بهتر است به جای این‌که بخواهید به صورت دستی این نرخ را محاسبه کنید، جای سواپ در متاتریدر یا بروکر خود را پیدا کنید.

در نهایت می‌توانیم بگوییم که سواپ به زبان ساده یک نیاز اقتصادی است که از سال 1940 وجود دارد. شما چه بخواهید چه نخواهید این موضوع در معاملات شما تأثیر می‌گذارد. در ضمن چندان هم فکر نمی‌کنیم با این مسئله مشکلی داشته باشید زمانی که می‌توانید نرخ بهره وام 20 درصد یا 30 درصد را پرداخت کنید! به هر حال این نیز یک نوع سوآپ محسوب می‌شود.

کاربر عزیز اگر میخواهید دوره آموزش رایگان فارکس را یاد بگیرید توصیه میکنم تهیه و مشاهده نمایید.

4.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
11 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پوریا
پوریا
2 سال قبل

توضیحات خوبی بود ممنون

ارسلان
ارسلان
2 سال قبل

سلام مقالتون خیلی کمکم کرد
فقط میشه یک بار بفرمایید سواپ چیست؟
ممنون

مدیر سایت
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  ارسلان

در جواب سوال سواپ چیست باید بگوییم که سواپ (SWAP) در فارکس و سواپ به زبان ساده چیزی شبیه به بهره‌های بانکی است اما کمی داستان این دو با هم فرق می‌کند. در بانک‌ها به ازای جابه‌جایی مالی و معاوضه مالی که امروز پرداخت می‌شود و قرار است شما آن را در آینده باز پس بدهید بهره می‌گویند اما سواپ (SWAP) در فارکس مفهومی است که طی آن بروکر هزینه مورد نیاز خود جهت انجام مبادلات را از معامله‌گران دریافت می‌کند. در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر از سواپ (SWAP) در فارکس صحبت کنیم و سواپ به زبان ساده بررسی کنیم.

آناهیتا
آناهیتا
2 سال قبل

کلی مقاله در مورد معنی سواپ و swap چیست دیدم برای خیلی جامع و کامل بود ممنونم ازتون

amir asadi
amir asadi
1 سال قبل

سلام یه سوال داشتم تعریف بروکر فارکس چیست
ممنون
ضمنا مقالتون عالی بود

مدیر سایت
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  amir asadi

لطفا این مقاله را یخوانید

بروکر فارکس

سیامک قدرتی
سیامک قدرتی
1 سال قبل

دسخوش آقا عالی بود

سیروس
سیروس
1 سال قبل

بسیار بسیار بسبار عالی بود

نیلوفر مددی
نیلوفر مددی
1 سال قبل

ممنونم ازتون بابات توضیح کامل معنی swap
سپاس

سعید
سعید
1 سال قبل

سلام دوستان .یه خبر خوش دارم براتون. اونم اینه که از swap می تونید سود دریافت کنید.اما چطوری؟
اینطوری که مثلا برای طلا اگر معامله فروش در سقف بازکنید و معامله تون رو نگه دارین برای روز بعد، اینطوری به شما سود هم پرداخت میشه، مخصوصا اگر بازار در روز جدید با یه گپ منفی باز بشه، که اکثرا هم این اتفاق میافته، یه سودی هم از اونجا نصیب شما میشه.این تجربه شخصی من بود که انجامش دادم و خواستم به اشتراک بذارم.
باسپاس

امیرحسین هاشمی
امیرحسین هاشمی
1 سال قبل

سلام میشه بفرمایید اگه ضریب معاملات ۱ باشه تو پوزیشن شورت در طولانی مدت بهش سواپ میخوره یا نه؟

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.