بورس بین المللی چیست؟ مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس بین‌المللی

بورس بین المللی

به طور کلی هر بازار سرمایه و بورسی که بدون محدودیت اجازه سرمایه گذاری به غالب سرمایه‌گذاران دنیا را بدهد بورس بین المللی نامیده می‌شود. با این حساب بورس تهران یک بورس بین المللی نیست. چرا که برای سرمایه گذاری در آن شرایطی مدنظر قرار گرفته است که تنها یک ایرانی با تابعیت ایرانی می تواند آن‌ها را داشته باشد. شرایطی مانند کد ملی و … یک شرایط اختصاصی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود؛ اما برای حضور در بورس بین المللی عموما تلاش شده است که شرایط عمومی‌تر وجود داشته باشد تا تعداد افراد بیشتری بتوانند در آن حضور داشته باشند. معمولاً این شرایط دومرحله‌ای هستند.

در مرحله اول برای جذب سرمایه‌گذار بیشتر تنها ثبت نام ساده و در یک بروکر معتبر می تواند کافی باشد؛ اما در این مرحله بنا به دلایل امنیتی شما دارای سقف معاملاتی خواهید بود؛ یعنی از یک حجم و تعداد معاملاتی بیشتر نمی‌توانید خرید و فروش داشته باشید. مرحله دوم ثبت نام نیز بسیار ساده است و به نوعی احراز هویت به واسطه پاسپورت است که با یک اسکن یا عکس از پاسپورت و آپلود آن در بروکر محدودیت های معاملاتی برای شما برداشته می‌شود.

البته این شرایط گفته شده در غالب بورس بین المللی وجود دارد ممکن است در برخی از این بازارها این شرایط ساده‌تر یا سخت‌تر باشد. به‌هرحال برای آشنایی با بورس بین المللی و گفتن از مزایا و معایب آن باید ابتدا با انواع بورس بین المللی ، سایت بورس بین الملل و سایر موارد آن آشنا شویم.

انواع بورس بین المللی چیست؟ – بورس بین الملل چیست

به طور کلی می‌توان بورس بین المللی و جهانی را به 4 دسته اساسی تقسیم بندی کرد. این دسته‌ها عبارتند از:

1- بازار سهام (Stock Market)

بازار سهام همان است که ما به عنوان بازار بورس می‌شناسیم. نمونه کامل آن بازار بورس ایران است. البته همان‌طور که گفتیم بازار بورس ایران یک بورس بین المللی محسوب نمی‌شود؛ اما بازار بورس آمریکا یا اروپا که در آن سهام‌های شرکت‌های مختلف با قیمت‌های مختلف بر اساس سیستم عرضه و تقاضا فروخته می‌شود.

2- بازار کالا (Commodity)

در بازار کالا، همان‌طور که از نامش پیداست اصولاً معامله گران به خرید و فروش کالاهای مختلف مشغول هستند. این کالاها از طلا و نفت و قهوه و مواد خوراکی گرفته تا انرژی‌هایی مانند برق و گاز و زغال‌سنگ و … را شامل می‌شود. در این بازار نیز بر اساس سیستم عرضه و تقاضا و ارزش گذاری‌های منطقه‌ای یا جهانی معاملات صورت می‌گیرد.

3- بازار اوراق بهادار (Bond Market)

بازار اوراق بهادار نیز به نوعی بازار دولت است! در این بازار معمولا حکومت‌ها برای انجام کارهای عمرانی یا تأسیساتی اقدام به جذب سرمایه می‌کنند و در قبال سرمایه جذب شده تعهد پرداخت سود مشخصی به سرمایه‌گذار می‌دهند. برخی از کشورها از این بورس بین المللی به عنوان یکی از شرایط دادن اقامت استفاده می‌کنند تا بدین طریق سرمایه گذاری در آن کشور را جذاب‌تر کنند.(در ادامه مقاله رصد و تحلیل در بورس هم بخوانید)

4- بازار ارز جهانی – فارکس (Foreign Exchange)

بورس بین المللی فارکس نیز بازاری است که معاملات در آن بر اساس نسبت ارزش ارزهای مبادلاتی به هم دیگر صورت می‌گیرد. به بیان بهتر در این بازار ارزش پول کشورها در قبال یکدیگر معیار معامله و سرمایه گذاری محسوب می‌شود.(در ادامه مقاله ارز دیجیتال چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ را هم بخوانید)

 

[irp posts=”8928″ name=”0 تا 100 پلتفرم های معاملاتی فارکس و بورس ایران”]

 

ورود به بازار بورس ارز جهانی
بورس بین الملل چیست – بورس بین الملل در ایران

ورود به بازار بورس ارز جهانی

 

احتمالاً متوجه این موضوع شده‌اید که فردی به عنوان یک سرمایه‌گذار عادی که تنها هدفش از سرمایه گذاری و خرید و فروش سودآوری بیشتر است، تنها در دو نوع بورس بین المللی می تواند حضور داشته باشد. این بازارها عبارتند از: بازار سهام و بازار ارز جهانی (فارکس).

اما نکته غم‌انگیز داستان اینجاست که به علت تحریم‌های مالی و بانکی ایران از طرف کشورهای اروپایی و آمریکایی و همچنین به علت دشمنی که ایران با آمریکا دارد عملاً یک سرمایه‌گذار ایرانی نمی‌تواند در بورس بین‌المللی آمریکا یا اروپا حضور داشته باشد؛ یعنی به طور عملی‌تر اگر بخواهیم بگوییم شما به عنوان یک سرمایه‌گذار ایرانی با تابعیت ایران عملاً نمی‌توانید سهام‌های جالبی مانند کوکاکولا، مایکروسافت، اپل یا … را داشته باشید، اما یک فرد آفریقایی می تواند!(پیشنهاد میکنم مقاله حساب معاملاتی آزمایشی(دمو) را هم مطالعه کنید)

به هر حال این شرایطی است که ایجاد شده است و خواسته یا ناخواسته باید با این مسئله کنار آمد؛ اما همچنان می‌توان در بورس بین المللی حضور داشت و این حضور می تواند به واسطه ورود به بازار بورس ارز جهانی اتفاق بیفتد. به معنی بهتر کلمه چندان ناراحت از دست دادن موقعیت فعلی حضور در بورس بین المللی سهام نباشید.

شما می‌توانید با ثبت نام در یک بروکر معتبر اقدام به خرید و فروش و سرمایه گذاری در جفت ارزهای مناسب در بازار فارکس کنید. این بازار نیز مزایای خاص خودش را دارد که می تواند بسیار جذاب‌تر از بسیاری از انواع بورس های بین المللی باشد. منتها قبل از بیان مزایای سرمایه گذاری در این بورس بین المللی بهتر است چند خطی با آن آشنا شویم.

به زبان ساده اگر بخواهیم بیان کنیم، قیمت دلار امروز چند است؟ قیمت یورو امروز چند است؟ اگر شما مقداری یورو داشته باشید و آن را به دلار تبدیل کنید و در این حین قیمت دلار افزایشی شود و قیمت یورو کاهشی، شما سود کردید. تمام ایده بازار فارکس بر همین اساس ایجاد شده است. تغییر نسبت ارزهای مبادلاتی نسبت به یکدیگر مهم‌ترین اهرم در این بازار بورس بین المللی محسوب می‌شود؛ اما مزایای این بازار در چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

[irp posts=”22110″ name=”اصطلاحات فارکس: +30 اصطلاحات کاربردی و رایج در بازار فارکس forex”]

مزایای بازار بورس بین المللی فارکس
انواع بورس های بین المللی – بورس خارجی چیست

مزایای بازار بورس بین المللی فارکس چیست؟

بارزترین مزیتی که این بازار برای همه سرمایه‌گذاران دارد این است که بازار بورس بین المللی فارکس به واقع بزرگترین بازار و پرمعامله ترین بازار در سطح دنیا محسوب می‌شود. از این رو عملاً نقد شوندگی بازار بسیار بسیار بالاست و می‌توان هرلحظه انتظار خرید و فروش هر نوع جفت ارزی را در آن داشت.

نکته بسیار مثبت دیگر در بورس بین المللی فارکس این است که این بازار بسیار نوسان قیمتی کمتری نسبت به هر نوع بازار بورس دیگری دارد. به معنای بهتر کلمه در بازار بورس بین المللی فارکس به علت خرید و فروش‌های بالا در قیمت‌های مشخص، هر جفت ارز (بسته به اعتبارش) حداکثر 3 تا 5 درصد نوسان قیمتی را تجربه می‌کند که در مقایسه با هر بازاری بسیار کم محسوب می‌شود.

مزیت جذاب دیگر بورس بین المللی فارکس این است که در 24 ساعت روز (به‌جز شنبه و یک‌شنبه) بازار فارکس باز است و همواره در آن خرید و فروش صورت می‌گیرد. این اتفاق از اینجا نشات می‌گیرد که بازار جفت ارزها به بانک‌های کشورهای مختلف وابسته است.

از این رو نمی‌شود جفت ارز دلار به یوان چین را زمانی محاسبه کرد بانک‌های آمریکا باز و بانک‌های چین بسته باشند و یا برعکس. از این رو بانک‌ها و بازار به صورت 24 ساعته در حال ارسال قیمت‌های جدید در بازار هستند. این اتفاق می تواند دست یک سرمایه‌گذار را برای 24 ساعت روز باز کند.(در ادامه مقاله ساعت کار فارکس را هم مطالعه نمایید)

در کلام بهتر بسیاری از ما شاغل هستیم و هر شغلی بسته شرایط و ویژگی‌هایی که دارد زمان خاصی از روز را از ما می‌گیرد. از این رو 24 ساعته بودن بازار بورس بین المللی فارکس یک نعمت بزرگ محسوب می‌شود.

مزیت دیگر بازار بورس بین المللی فارکس در این است که این بازار دو طرفه است؛ یعنی علاوه بر این‌که در حالت صعود قیمتی شما سود خود را می‌برید در زمان افت قیمت‌ها نیز می‌توانید سود خودتان را داشته باشید. در واقع در بازار فارکس همه چیز به پیش‌بینی قیمت‌ها بستگی دارد و این اتفاقی است که می تواند این بازار را بسیار جذاب کند.

بورس بین المللی
بورس بین الملل در ایران – معایب بورس بین الملل

سخن پایانی

در اقتصاد یک اصل بسیار ساده وجود دارد که می‌گوید سعی کنید در همه بازارها سرمایه‌ای داشته باشید تا اگر در یک بازار شکست خوردید در بازارهای دیگر جبران کنید. در واقع اقتصاد بیش از چیزی که فکر می‌کنید غیرقابل پیش‌بینی است. هر لحظه خبری یا اتفاقی ممکن است یکی از بازارهای معتبر بورس بین المللی را مختل و زمین گیر کند؛ اما اگر شما در چند بازار موازی نیز سرمایه گذاری خوبی داشته باشید می‌توانید این ضرر را به‌راحتی جبران کنید.(در ادامه میتوانید مقاله انواع سهام شرکت‌ها را مطالعه کنید)

بازار بورس بین المللی فارکس امکانی است که شما به عنوان یک سرمایه گذار ایرانی نیز می‌توانید به راحتی در آن حضور داشته باشید و از مزیت‌های آن استفاده کنید. از آنجایی که این بازار یک بورس بین المللی محسوب می‌شود اعتماد بسیار خوبی می‌توان به آن داشت. به طور کلی در نظر داشته باشید که در بازارهای اقتصادی همیشه سود و ضرر در کنار هم وجود دارد. از این رو شایعاتی مانند بازار بدون ضرر فارکس یا … را باور نکنید. در هر بازاری حتی از نوعی بورس بین المللی آن نیز شکست و ضرر وجود دارد. پس حتماً سعی کنید با دانش خوبی وارد این بازارها شوید و از مشاوره افراد زبده در این مسیر استفاده کنید.

 

[irp posts=”18251″ name=”نکاتی کاربردی درباره بازار بورس فارکس، بورس فارکس چیست؟”]

 

اگر به تازگی وارد بازار بورس شده اید و نمیدانید شاخص کل بورس چیست حتما توصیه میکنم این مقاله را بخوانید تا بتوانید اطلاعات جامعی از آن کسب کنید.هر سوالی داشتید حتما از ما بپرسید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
3 سال قبل

یعنی نمیتونیم توی بازار جهانی شرکت کنیم و سهام شرکت های مثل اپل و … رو بگیریم ؟

زهرا
زهرا
1 سال قبل

چه طوری بایدواردبورس جهانی شویم

مدیر سایت
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  زهرا

سلام
شما میتوانید در کارگزاری های خارجی که به ایرانی ها سرویس میدهند ثبت نام کنید و معامله کنید
کارگزاری الپاری برای این کار مناسب است
موفق باشید

احیا محمد یونسی
احیا محمد یونسی
1 سال قبل

سلام. چطوری میتونم وارد بورس جهانی شوم. وخرید و فروش انجام بدم. ممنونم. یونسی

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.