خرید پله ای در بورس چیست؟ | کاهش ریسک افزایش سود

خرید پله‌ای در بورس

در این مقاله درباره خرید پله ای چیست و اینکه خرید پله ای در بورس چیست؟ صحبت کنیم، احتمالاً خرید پله ای در بورس به گوشتان خورده باشد. بازار بورس اوراق بهادار و به‌طورکلی دنیای اقتصاد دنیای ریسک و خطر محسوب می‌شود. این خطر و ریسک علتی کاملاً مشخص و واضح دارد. شما در دنیای اقتصاد هیچ‌چیزی را نمی‌توانید به‌صورت صددرصدی مشخص کنید. همین عامل و همین عدم قطعیت کافی است تا هر قدم شما در دنیای اقتصاد دارای ریسک باشد.

به‌طور مثال در یک خریدوفروش ساده نیز می‌توان این خطر را تجربه کرد. ازاین‌روست که برندهای مطرح در هر شاخه‌ای از اقتصاد از مفهومی به نام گارانتی استفاده می‌کنند. مفهوم گارانتی باعث شد که درصد ریسک و خطر کمتر شود و این به مشتری این امکان را می‌دهد که در ریسک کمتر اقدام به خرید کند. وقتی در یک خریدوفروش ساده که به‌صورت روزمره بارها و بارها آن را انجام می‌دهیم شاهد این‌چنین ریسک‌ها و خطرهایی هستیم چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در دنیای بورس که به دنیای پر ریسک اقتصاد معروف است اقدامات ما بدون خطر باشد؛ اما همان‌طور که در دنیای واقعی و در یک خریدوفروش ساده مفاهیمی همچون گارانتی باعث کم شدن ریسک معامله می‌شود در دنیای بورس و سهام نیز می‌توان از روش‌ها و مفاهیمی برای کم کردن ریسک استفاده کرد.(میتوانید مقاله خریدوفروش حقوقی را بخوانید)

یکی از این مفاهیم مهم را می‌توان پله ای وارد شدن در بورس دانست. در این مقاله قصد داریم به‌عنوان یک استراتژی خرید سهام به خرید پله‌ای در بورس نگاه کنیم. توجه داشته باشید که در فروش سهام نیز می‌توان از این روش استفاده کرد اما در چند نکته این دو روش با یکدیگر متفاوت است. دید امروز ما در این مقاله سعی در یافتن پاسخ سؤال خرید پله‌ ای چیست؟ خواهد بود و سعی می‌کنیم روش‌های کاربردی و علمی برای خرید پله‌ ای در بورس به شما معرفی کنیم. همچنین به‌صورت کاملاً عملی ثابت خواهیم که خرید پله ای سهام چگونه باعث کم شدن ریسک و افزایش سود معاملات می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید که قرار است که با ساده‌ترین و مهم‌ترین روش خرید سهام آشنا شویم.(توصیه مبکنم مقاله معاملات کد به کد در بورس را هم بخوانید)

خرید پله‌ ای در بورس یک استراتژی پایه‌ای

برخی از استراتژی‌ها و حرکت‌ها نه‌تنها در دنیای بورس بلکه در مرحله‌های مختلفی از زندگی به‌عنوان یک استراتژی پایه و اساسی مطرح می‌شوند که به‌نوعی برای حرکت موفقیت‌آمیز باید از آن‌ها استفاده کرد. به‌طور مثال در یک جنگ شما باید طرز استفاده از تفنگ را بدانید و به‌نوعی قلق آن را به دست بیاورید. این‌یک اتفاق پایه‌ای و تأثیرگذار است. خرید پله‌ای در بورس نیز جزئی از این حرکات محسوب می‌شود که به‌نوعی باید توسط معامله گران و سهامداران اتفاق بیفتد. در غیر این صورت سهامدار یا معامله‌گر خارج از قوانین روتین معامله‌گری عمل می‌کند و به‌نوعی بورس را با کازینو یا قمارخانه اشتباه می‌گیرد. این‌گونه افراد عمدتاً دست به دعا برای عدم سقوط سهم و افزایش سوددهی دارند؛ بنابراین به خرید پله ای سهام به چشم اکسیژن در دنیای بورس نگاه کنید. به خرید پله ای در بورس اهمیت بدهید.(در ادامه مقاله مارجین‌ها و کمیسیون ها را هم بخوانید)

اما برای پاسخ به سؤال خرید پله‌ ای چیست یا منظور از خرید پله ای در بورس و… بهتر است کمی از عقب‌تر شروع کنیم. هدف هرکدام از ما از حضور در دنیای بورس کسب سود هست؛ بنابراین هر خرید یا فروش ما مبتنی بر کسب سود هست. ازاین‌رو از انواع شاخص‌ها، اندیکاتورها و روش‌های تحلیل تکنیکال و بنیادی برای پیدا کردن بهترین نوع سهم و بهترین زمان ورود به سهم استفاده می‌کنیم. هرچه دانش ما از این روش‌ها و ابزارها بیشتر باشد احتمال سودآوری ما بیشتر خواهد بود؛ اما همان‌طور که گفتیم هیچ‌گاه این‌گونه اتفاقات باعث نمی‌شود که ریسک معامله صفر شود. بلکه شما با استفاده از دانش‌های مختلف و ابزارهای گوناگون سعی در کم کردن این ریسک دارید.

این‌که از چه نوع شاخص‌ها و چه نوع اندیکاتورهایی استفاده کنید و این‌که چه مقدار به بنیاد سهام اعتبار بدهید خود بستگی به استراتژی خرید سهام شما دارد. همین موضوع ریسک باعث شده است که بزرگان دنیای بورس و سرمایه همواره این موضوع را بیان کنند که هیچ‌گاه همه سرمایه و پول خود را روی یک سهم قرار ندهید و سعی کنید سبدی متنوع تشکیل بدهید. این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که بحث ریسک حتی با استفاده از انواع شاخص‌ها و تحلیل‌ها کاهش چندانی پیدا نمی‌کند و پیشامد هرگونه ضرری وجود دارد. اینجاست که خرید پله ای در بورس وارد کار می‌شود؛ اما این‌که چگونه خرید پله‌ای در بورس می‌تواند درصد ریسک ما را بسیار کاهش دهد در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

[irp posts=”18452″ name=”از مزایای خریدوفروش در بورس کالا چه می‌دانید؟”]

خرید پله‌ای چیست
خرید پله ای چیست – فروش پله ای در بورس – استراتژی خرید سهام

روش کار خرید پله ای در بورس چگونه است؟

 

اما سؤال اصلی اینجاست که خرید پله ای در بورس چگونه است و چگونه درصد ریسک را به‌طور زیادی کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که خرید ما از حالت پر ریسک به کم ریسک تبدیل شود و احتمال ضرر ما بسیار کمتر شود. قبل از پاسخ به این موضوع باید یک مفهوم را مشخص کنیم. منظور ما از ضرر هم ازنظر مادی و هم ازنظر زمانی است. بدترین نوع ضرر آن است که شما از هر دو جنبه متضرر شوید؛ اما خرید پله‌ای در بورس باعث می‌شود که حداقل ازنظر زمانی شما ضرری نداشته باشید و به شما کمک می‌کند که نقطه سربه‌سر نزدیک‌تری داشته باشید. به بیان بهتر خرید پله ای در بورس به‌نوعی چیزی شبیه به کم کردن میانگین است.(در ادامه توصیه میکنم مقاله “معاملات الگوریتمی در بورس چیست” را هم بخوانید)

شما بعد از کلی تحقیق و بررسی اندیکاتورهای مختلف و بررسی بنیادی، سهمی را انتخاب می‌کنید و اندیکاتورهای مختلف نمایانگر این است که نقطه حال حاضر بهترین نقطه برای ورود است؛ اما بر اساس گفته‌های بالا به‌هیچ‌عنوان منطقی نیست که در لحظه اول و در همان نقطه تمام سرمایه موردنظر را وارد سهام کنید؛ زیرا بازار بورس و سرمایه همواره قابل‌تغییر و غیرقابل‌پیش‌بینی است.

اینجا خرید پله‌ ای در بورس وارد بازی می‌شود. شما بر اساس اطمینانی که به سهم و نقطه ورود دارید تصمیم می‌گیرد که چند درصد از سرمایه خود را به‌عنوان پله اول خرید پله‌ای در بورس وارد کنید. به‌طور مثال در نظر دارید که در حالت کلی حدود 4 میلیون تومان در این سهم سرمایه‌گذاری کنید. بهتر این است که اگر سهم در نقطه عالی و خوب خود قرار دارد و در حال تغییر جهت است، بیش از نصف سرمایه خود را وارد نکنید؛ زیرا در این بازار غیرقابل‌پیش‌بینی دو حالت همیشه وجود دارد، یا سهام شما صعودی خواهد بود یا به شکل نزولی خود خواهد رفت.

حال اگر بعد از اولین خرید پله ای در بورس سهام شما شروع به صعود کند، یعنی نیمی از سرمایه شما وارد سود می‌شود و شما می‌توانید در نقطه دوم که یک حمایت خوب و یا یک نشانگر خوب است مابقی سرمایه خود را وارد کنید. این‌گونه هم نیمی از سرمایه شما سودآوری داشته است و هم شما با اعتماد بیشتر و درصد ریسک کمتر وارد بازار شده‌اید؛ اما اگر بازار روند نزولی پیدا کرد و سهم به هر دلیل رو به نزول گذاشت تنها نیمی از سرمایه شما وارد نزول می‌شود و این یعنی کم شدن ضرر شما به نصف مقدار ممکن که خود در خرید پله‌ای در بورس یعنی یک نوع سود؛ اما این تمام مزیت خرید پله‌ای در بورس در هنگام نزولی بودن سهم نیست.

[irp posts=”18127″ name=”آموزش دریافت کد بورسی کالا و نحوه ثبت‌نام در بورس کالا در 5 دقیقه”]

خرید پله‌ای
آموزش خرید پله ای در بورس چیست – فرمول خرید پله ای در بورس

آیا خرید پله‌ ای در بورس نجات‌دهنده سرمایه در حال نزول است؟

اما مهم‌ترین اثر خرید پله ای در بورس این است که سرمایه شمارا در حالت نزولی نجات می‌دهد. بسیاری از معامله گران حرفه‌ای در زمان‌هایی که سهم به‌صورت پنجاه‌پنجاه مشخص نیست که صعودی یا نزولی می‌کند بلافاصله با استفاده از خرید پله‌ ای در بورس وارد سهم می‌شوند.

وقتی سرمایه شما وارد سیر نزولی می‌شود، خارج کردن آن که عموماً اولین راه ممکن به نظر می‌رسد چندان منطقی نیست. مگر این‌که حد ضرر شمارا لمس کرده باشد. خرید پله‌ای در بورس باعث می‌شود که ضرر شما ازنظر زمانی جبران شود؛ یعنی چه؟

در همان مثال بالا طبق خرید پله‌ای در بورس شما نیمی از سرمایه خود را وارد سهم کرده‌اید. حال سهم وارد روند نزولی شده است. فرض کنید شما در قیمت 100 تومان سهم را خریداری کرده‌اید و بعد از 20 درصد ضرر به نظر می‌رسد که سهم در قیمت 80 تومان دارای قدرت برگشت است. اینجا شما می‌تواند طبق خرید پله ای در بورس، دومین پله خود را خریداری کنید. حال به معادلات زیر با دقت نگاه کنید تا با معجزه خرید پله‌ای در بورس آشنا شوید:

شما با خرید 20 هزار سهم در قیمت 100 تومان اولین خرید پله‌ ای در بورس را انجام داده‌اید که قیمت کلی آن دو میلیون تومان شده است. حال با تثبیت قیمت 80 تومان شما قصد ورود دومین خرید پله‌ای در بورس را دارید. در این حالت شما می‌توانید 25 هزار سهم دیگر خریداری کنید. حال میزان موجودی شما چند سهم است؟ 45 هزار سهم شما دارید. معجزه خرید پله ای در بورس اینجا رقم می‌خورد که 45 هزار سهم در قیمت 89 تومان برابر با 4 میلیون تومان می‌شود؛ یعنی نقطه سر به سری شما 89 تومانی خواهد بود. درحالی‌که شما در قیمت 100 تومان ورود کرده بودید. این یعنی جلوگیری از ضرر و وارد شدن به سوددهی قبل از این‌که پله اول خرید پله ای در بورس را لمس کنید. آیا این جذاب نیست؟

در این مقاله ما به شما پاسخ سوال خرید پله ای چیست ، استراتژی خرید سهام، منظور از خرید پله ای در بورس و همین طور نحوه خرید پله ای در بورس را پاسخ دادیم لطفا اگر نظر و یا تجربه ای در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.

 

[irp posts=”19785″ name=”5 ترفند برای تشخیص صف خرید در بورس یا فروش”]

 

اگر معامله گری هستید که میخواهید کاهش استرس در بازار سرمایه داشته باشید توضیه میکنم این مقاله را بخوانید زیرا به شما حتما در این زمینه کمک خواهد کرد ما 7 راهکار عملی به شما آموزش خواهیم داد.

اگر علاقمند به حوزه بازار بورس آمریکا هستید و اطلاعات کافی در این بازار ندارید، میداس سرمایه برای شما عزیزان مقاله ای تهیه کرده که این مطلب میتواند به شما کمک کند.

خیلی از علاقه مندان به حوزه بورس میخواهند بدانند سود مرکب چگونه محاسبه میشود، پس اگر دانش کافی در این زمینه ندارید به این مقاله مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.