کمیسیون در فارکس چیست؟ تعریف حق کمیسیون فارکس

کمیسیون در فارکس

هیچ گربه‌ای برای رضای خدا موش نمی‌گیرد! پس انتظار ندارید که بروکر ها تنها برای خاطر این که شما از آن‌ها راضی باشید و یا این که توشه آخرتی داشته باشند دست به ارائه خدمات به شما می‌کنند؟! هر چیزی در این دنیا حسابی دارد و باید هزینه آن پرداخت شود، به خصوص این که این حساب و هزینه و خدمات مربوط به بازارهای مالی و اقتصاد باشد. در دنیای اقتصاد این‌گونه اتفاقات بسیار دقیق‌تر بیان و رصد می‌شود. کمیسیون در فارکس یکی از موارد عادی است که در همه جای بازار مالی وجود دارد. ما کمیسیون در فارکس را بانام‌های مختلفی چون کارمزد می‌شناسیم. به هرحال مارجین‌ها و کمیسیون ها جزئی از بازار است که باید آن‌ها را قبول کرد و کاری هم نمی‌توانید بکنید.

به هر حال بروکرها مانند بروکر کوتکس نسبت به خدمات گسترده ای که ارائه می‌دهند باید درآمدی هم داشته باشند. این درآمد را کمیسیون در فارکس می‌نامیم. این کمیسیون ها یا کارمزدها به دو نوع و دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند که دسته اول کمیسیون در فارکس ثابت و دسته دوم کمیسیون در فارکس متغیر یا همان اسپرد نامیده می‌شود؛ بنابراین اسپرد ها جزئی از کمیسیون در فارکس محسوب می‌شوند. در ادامه قصد داریم بیشتر از کمیسیون در فارکس صحبت کنیم و سپس در انتهای داستان صحبتی هم از مارجین ها داشته باشیم. از این رو این مقاله را از دست ندهید می‌تواند برای ما مفید باشد.

 

کمیسیون در فارکس
کمیسیون فارکس چیست – کمیسیون چیست

کمیسیون در فارکس چیست؟

در تعریف کمیسیون چیست باید بگوییم، همان‌طور که در بالاتر گفته شد کمیسیون در فارکس یکی از موارد عادی در بازار محسوب می‌شود؛ اما این که هر بروکر چه کمیسیونی دریافت کند بسیار بحث مهم و جالبی می‌تواند باشد؛ زیرا بروکرها تقریباً در دریافت کمیسیون در فارکس آزاد هستند و این یک نوع بحث رقابتی بین بروکرها محسوب می‌شود. مسلماً آن دسته از بروکرها برای مخاطبین جذاب‌تر هستند که کمیسیون در فارکس کمتری دریافت می‌کنند؛ اما این انتهای داستان نیست.

برخی از بروکرها در برابر خدماتی که ارائه می‌دهند درخواست کمیسیون بیشتری از مشتری دارند. به طور مثال بروکرهای ایرانی به دلیل این که امکان تبدیل ریال به ارز و برعکس را در دستور کار خود قرار داده‌اند از مخاطب یا معامله‌گر کمیسیون در فارکس بیشتری دریافت می‌کنند.(در ادامه مقاله ارز دیجیتال چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ را هم مطالعه کنید)

این در حالی است که از نظر اسپرد نیز با قیمت بالا عمل می‌کنند؛ اما یک تریدر ایرانی تقریباً چاره‌ای ندارد. این تریدر باید بتواند میزان حساب خود را با واحد ارزی دلار شارژ کند. در حالی که سیستم‌های زیرساختی ایران این اجازه پرداخت مستقیم را نمی‌دهد. از طرفی تحریم‌های پولی و مالی که ایران چند سالی است درگیر آن شده است عملاً این مسیر را سخت کرده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که کمیسیون در فارکس برای ایرانی‌ها بعد از این تحریم چند برابر شده است و عملاً یک نوع خدمات گران محسوب می‌شود؛ اما برای تریدرهای ایرانی چاره‌ای جز این نیست. به نوعی کمیسیون در فارکس در ایران یک رقابت نیست بلکه یک انحصارگرایی است که بعید است به‌زودی ها این انحصارگرایی‌ها شکسته شود.

نکته دیگر در مورد کمیسیون در فارکس این است که برخی بروکر ها حاضر هستند که کمیسیون در فارکس ثابت کمتری دریافت کنند در حالی که اسپرد بیشتری از کاربر می‌خواهند. این نو بروکرها برای تریدرهای بلندمدت که معاملاتی زیادی انجام نمی‌دهند می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد؛ اما در حالت کلی می‌توان گفت که فرق چندانی از نظر کمیسیون در فارکس میان بروکرهای مختلف وجود ندارد و شما با انتخاب هرکدام از این بروکر ها می‌توانید به‌راحتی به معاملات خودتان بپردازید.

 

[irp posts=”22896″ name=”معاملات اسکالپ چیست؟! بررسی تخصصی مزایا و معایب آن در بازار فارکس”]

 

مارجین‌ها و کمیسیون ها
کمیسیون معاملات چیست – کارگزاری فارکس

مارجین‌ها و کمیسیون ها چه هستند؟

اما بعد از کمیسیون نوبت به مارجین ها می‌رسد، مارجین یکی از مهم‌ترین مباحث هر بروکری محسوب می‌شود. شما به‌واسطه استفاده از خدماتی که ارائه می‌شود باید ضمانتی را پیش بروکر بگذارید تا خدمات به شما ارائه شود. یکی از مهم‌ترین این خدمات اهرم‌های مالی است که توسط بروکر ها به شما داده می‌شود. هر چه قدر شما اهرم مالی بزرگ‌تری را بخواهید استفاده کنید.

درصد مارجین کمتری را در نزد کارگزاری خواهید گذاشت. البته اگر از هیچ اهرمی هم استفاده نکنید یعنی نسبت اهرمی شما 1:1 باشد، 100 درصد سرمایه شما به‌عنوان مارجین برای یک معامله در نظر گرفته می‌شود. حواستان به این مورد باشد.

اگر بخواهیم مارجین را تعریف کنیم، درواقع همان سرمایه‌ای است که در بروکر بلوکه می‌شود. همان‌طور که در ثبت سفارشات بورسی شما در ایران تمام سرمایه شما در خرید به عنوان مارجین تا لحظه خرید کامل بلوکه می‌شود. در فارکس نیز در صورت عدم استفاده از اهرم تمام هزینه سفارش شما بلوکه می‌شود تا خرید به‌صورت کامل انجام بگیرد.

مارجین بحثی جدا از کمیسیون در فارکس محسوب می‌شود اما می‌توان به طور کلی هر دو این مباحث را جزو مهم‌ترین و ثابت‌ترین مباحث در فارکس دانست. به هر حال شما به عنوان یک تریدر باید بدانید که قرار است تا چه اندازه هزینه اضافی به کارگزاری پرداخت کنید و باید بار برخی مفاهیم مختلف مانند کمیسیون در فارکس و مارجین آشنا شوید؛ اما این تمام بحث نیست. بهتر است در انتها کمی هم از اسپرد به صورت کلی صحبت کنیم. منتهی قبل از این که بخواهیم سراغ اسپرد برویم یادآوری می‌کنیم که کمیسیون در فارکس یک چیز ثابت است و نمی‌توانید آن را پرداخت نکنید. ممکن است این مقدار در بروکر های مختلف یا در معاملات مختلف متفاوت باشد اما مسلماً از حساب شما کسر می‌شود.

[irp posts=”23704″ name=”آموزش ترسیم سطح حمایت و مقاومت در فارکس”]

اسپرد و یک توضیح کلی

اسپرد یکی از مفاهیم مهم در بازار فارکس محسوب می‌شود. همان‌طور که گفتیم کمیسیون در فارکس انواع ثابت و متغیر دارد. اسپرد به عنوان یک کمیسیون در فارکس متغیر محسوب می‌شود. در واقع اسپرد تفاوت میان قیمت خرید با قیمت فروش است. اگر به قیمت‌های خرید و فروش دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که قیمت‌های خرید همواره چیزی بیشتر از قیمت‌های فروش هستند؛ یعنی شما اگر یک سهم را در قیمتی بخرید و آن سهم هیچ نوسانی نداشته باشد این سهم را در قیمت پایین‌تری می‌فروشید! این تفاوت قیمتی را اسپرد می‌نامند که در سهم‌ها و بروکر های مختلف می‌تواند متفاوت باشد؛ یعنی شما علاوه بر پرداخت حق کمیسیون در فارکس به صورت ثابت برای هر معامله، یک کمیسیون در فارکس متغیر به نام اسپرد پرداخت می‌کنید که بر اساس نوع و میزان حجم معامله و همچنین بر اساس جفت ارز کاملاً متفاوت می‌باشد.

اسپرد برای معامله گران میان‌مدت و بلندمدت چندان معنایی ندارد؛ زیرا آن‌ها در یک زمان ارز را می‌خرند و در زمانی دیگر که قیمت ارز افزایش داشت آن را می‌فروشند؛ بنابراین اسپرد برای آن‌ها در میان سودشان گم می‌شود اما این کمیسیون در فارکس برای اسکالپرها اهمیت بالاتری دارد؛ زیرا این معامله گران در مدت‌زمان کوتاه‌تری خرید و فروش خود را انجام می‌دهند و میزان اسپرد یا همان کمیسیون در فارکس در معاملات آن‌ها به خوبی قابل مشاهده است. از این رو اسکالپرها عموماً سهم‌هایی را انتخاب می‌کنند که اسپرد کمتری داشته باشد؛ و معمولاً سراغ برو کرهایی می‌روند که کمیسیون کمتری از نظر متغیر دریافت می‌کنند.

به هر حال همان‌طور که مشخص است کمیسیون در فارکس نیز به نوعی ارتباط با استراتژی شما دارد و باید نگاه کنید و ببینید که قرار است با چه فرمولی در بازی سهام شرکت کنید. این فرمول می‌تواند به شما نشان دهد که کدام بروکر، چه میزان کمیسیون در فارکس و … برای شما مناسب است. البته این را نیز باید قبول کرد که دست ایرانی‌ها در این مورد چندان باز نیست و ما اصولاً چندان حق انتخابی نداریم.( در ادامه مقاله پراپ تریدینگ چیست را مطالعه کنید )

کمیسیون در فارکس و سخن پایانی
تفاوت اسپرد و کمیسیون

کمیسیون در فارکس و سخن پایانی

اما به عنوان سخن پایانی در مورد کمیسیون در فارکس بهتر است مروری بر آنچه گفتیم داشته باشیم. ما در این مقاله سعی کردیم که نگاهی درست به کمیسیون در فارکس و مارجین داشته باشیم. مارجین ها با وجود این که بخشی جدا از کمیسیون ها محسوب می‌شوند اما حضور آن در این مقاله لازم بود؛ زیرا این دو مفهوم اصولاً کنار یک دیگر آورده می‌شوند.

از طرفی دیگر سعی کردیم کمیسیون در فارکس را با زاویه دیدهای مختلفی توضیح دهیم و در نهایت یکی از انواع مختلف کمیسیون در فارکس که همان اسپرد (spread) بود را به صورت خلاصه توضیح دادیم. در نظر داشته باشید که برخی از معامله گران حرفه‌ای با استفاده از مفهوم سوآپ مثبت سعی می‌کنند کمیسیون در فارکس را صفر کنند و عملاً سود خالصی از بازار داشته باشند. واقعاً این کار بسیار می‌تواند جالب اما سخت باشد.

به هر حال در خاطر داشته باشید که همه بروکرها با هر نوع کمیسیون در فارکس می‌تواند برای شما خوب و مفید باشد؛ اما آن بروکری خوب‌تر است که بر اساس استراتژی شما بهینه‌تر باشد. پس اول سعی کنید استراتژی خود را بشناسید سپس وارد معامله‌های فارکسی شوید. این می‌تواند به شما در همه چیز از جمله انتخاب یک بروکر مناسب کمک کند.

[irp posts=”23690″ name=”مقایسه بازدهی بازارهای موازی تا پایان سال”]

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمان
پیمان
2 سال قبل

عالی بود کوتاه و مفید خیلی ممنونم

aslan
aslan
2 سال قبل

اقا من تو این شرکت ثبت نام کردم.اول گفتن با 100 دلار میتونی سرمایه تو شروع کنی…بعد 411 دلار برای ارتقا گرفتن.بعد 10 درصد سودم که شد 840 دلار رو هم ازم گرفتن(سودم رو بم ندادند،و من 840 دلار رو از جیب خودم دادم.)بعد از اینا 2500 دلار برای حق برداشت گرفتن.دوباره 500 دلار مالیات بر ارزش افزوده گرفتند. و خلاصه بگم که فقط بدبخت تر شدم.و الان هیچ سودی از اون شرکت ندارم.

سودی
سودی
1 سال قبل

سلام تو فارکس کامیشن چیست؟

مدیر سایت
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  سودی

سلام
به کمسیون کارگزار برای معاملات اصطلاحا کامیشن گفته میشود

mahnaz asadi
mahnaz asadi
1 سال قبل

سلام ممنونن میشم تفاوت اسپرد و کمیسیون رو بفرمایید
سپاس از مقاله خوبتون

مدیر سایت
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  mahnaz asadi

در فارکس اسپرد همان کمسیون کارگزار است ولی به تازگی بعضی ار کارگزاری های فارکس علاوه بر اسپرد کمیسیون هم دریافت میکنند
تعریف اسپرد: تفاوت قیمت خرید و فروش در کارگزاری است

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام از حساب من حدود 30 درصد از پولم به عنوان arshive comission کم شده.
یعنی چی؟

مدیر سایت
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  مهدی

سلام
از خود کارگزاری باید سوال کنید

محمد
محمد
10 ماه قبل

سلام
ببخشید مدیر حساب معاملاتی چه کسی هست و آیا میتونه درخواست کمیسیون کنه؟

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.