پیوت در بورس چیست؟ چند روش استفاده و شناسی انواع پیوت در بازار

پیوت در بورس چیست؟ چند روش استفاده و شناسی انواع پیوت در بازار

پیوت در بورس را شاید ساده‌ترین و درعین‌حال مهم‌ترین مفهومی بتوان دانست که در دنیای سرمایه‌گذاری و بورس وجود دارد. اصل داستان پیوت در بورس بر اساس یک جمله و یک اصل ساده بناشده است: هیچ روند (صعودی، نزولی) پایدار نیست و تا آخر ادامه پیدا نمی‌کند. این سخن ما را به این نکته می‌رساند که یک روند صعودی روزی به روند نزولی و یک روند نزولی روزی به یک روند صعودی تبدیل می‌شود. ما برای ساده‌تر کردن بحث روند رنج کشیدن یا همان نه صعودی – نه نزولی را کنار گذاشته‌ایم؛ اما نقش پیوت در بورس دراین‌بین کجاست؟

 

پیوت در بورس

 

درواقع پیوت بورس نقطه‌ای است که یک روند صعودی به نزولی و یا برعکس تبدیل می‌شود. در کلام ساده‌تر زمانی که یک روند صعودی به انتهای خود می‌رسد و با چند کندل شروع به روند نزولی می‌کند یک پیوت را تشکیل می‌دهد. این موضوع در مورد تبدیل روند نزولی به صعودی نیز صدق می‌کند.

نکته بسیار مهم و کاملاً حساس اینجاست که کل داستان سرمایه‌گذاری، معامله گری و تمام داستان‌های تحلیل تکنیکال دقیقاً برای تشخیص همین نقاط پیوت در بورس است. درواقع شما اگر بتوانید تشخیص دهید که یک روند نزولی قرار است در کدام نقطه پیوت صعودی ایجاد کند می‌توانید در آن نقطه – یعنی در کف و پایین‌ترین قیمت روند – اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. زمانی هم که بتوانید تشخیص دهید پیوت در نقطه صعود قرار است کجا تشکیل شود می‌توانید در قله از سهم خارج شوید. در این حالت شما ماکسیمم سود را به دست خواهید آورد.

بنابراین به زبان ساده‌تر بگوییم نقش پیوت در تحلیل و شناسایی نمودار پیوت می‌تواند شمارا تبدیل به ثروتمندترین سرمایه‌گذار جهان کند! این موضوع بستگی به نظر و بینش شما از این نقاط و تعریف شما از آن دارد. درست است که امروز هیچ‌کس نمی‌تواند به‌صورت کامل و قطعی این نقاط را شناسایی کند اما به‌هرحال یادتان باشد کل هدف دنیای تحلیل و معامله‌گری برای پیدا کردن همین نقاط پیوت در بورس است. پس سعی کنید آن را دقیق و درست بفهمید.

 

[irp posts=”9951″ name=”5 سؤال مهم، برای پیش بینی بورس 98″]

 

پیوت در بورس
پیوت چیست – نقش پیوت در تحلیل

مفهوم پیوت در بورس(نقش پیوت در تحلیل)

 

پیوت در بورس شاید تعریف ساده‌ای داشته باشد ولی مفهوم نسبتاً پیچیده‌ای دارد. بگذارید کمی دقیق‌تر دراین‌باره صحبت کنیم. یک روند صعودی بر چه اساس ایجاد می‌شود؟ زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد و این موضوع باعث می‌شود که روند سهم افزایشی باشد. در مورد یک روند نزولی نیز عرضه بیشتر از تقاضا است.
حال اگر یک روند صعودی بخواهد بشکند و تبدیل به یک روند نزولی شود، مسلمان باید عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد و این روند را عکس کند. در مورد تبدیل روند صعود به نزولی نیز همچنین اتفاقی رخ می‌دهد، یعنی تقاضا بر عرضه غلبه می‌کند و روند سهم به صعودی تبدیل می‌شود.(به نظر شما فکر میکنید دلیل افزايش سرمايه چیست؟ و آیا میدانید ایچیموکو چیست؟ اگر نمیدانید حتما این مقاله را بخوانید.)

پس ما در نقاط پیوت در بورس شاهد یک نوع جنگ میان عرضه و تقاضا هستیم. درصورتی‌که در این جنگ جای عرضه و تقاضا عوض شود پیوت شکل می‌گیرد.
اما نکته اصلی و مهم که کمتر به آن توجه می‌شود این است که این جنگ بین عرضه و تقاضا و به‌طورکلی هر اتفاقی که در بازار بورس رخ می‌دهد توسط انسان‌ها صورت می‌گیرد؛ یعنی این انسان‌ها هستند که این موقعیت را ایجاد می‌کنند. پس باید دید که چه اتفاقی در نقاطی خاص رخ می‌دهد که عمده سهامداران خرده یا سهامداران کلان یک سهم را وادار به تغییر موضع و چرخش می‌کند.

بنابراین در اینجای داستان پیوت در بورس ما با دو نکته روبه‌رو هستیم:

1- پیوت بورس بر اساس تغییر تقاضا و عرضه صورت می‌گیرد.
2- این تغییر عرضه و تقاضا یا توسط عمده سهامداران خرده صورت گرفته است یا این‌که به‌واسطه سهامداران کلان و حقوقی این کار رخ‌داده.
بر اساس این دو مفهوم کلی می‌توان دید دیگری نسبت به پیوت در بورس پیدا کرد.

 

پیوت در بورس

پیوت در بورس از دید سهام‌داران خرده

 

همان‌طور که در بالاتر گفتیم یک سهم زمانی می‌تواند تغییر وضعیت دهد که عرضه و تقاضا تغییر وضعیت دهد و به‌نوعی قدرتشان تغییر کند. این موضوع می‌تواند از سمت عمده سهامداران خرده رخ بدهد. چرا ما در اینجا اصرار داریم که این کار باید توسط عمده سهامداران خرده صورت بگیرد؟ علت ساده است خریدوفروش سهامداران خرده بر خلاق روند بازار و سهم همیشه وجود دارد، اما این خریدوفروش‌ها و عرضه و تقاضاهای معکوس به‌اندازه‌ای نیست که بتواند یک پیوت بورس به شکل قوی ایجاد کند. یک پیوت در بورس قوی ایجاد می‌شود که تعداد بیشتری از این سهامداران دست به تغییر وضعیت بزنند؛ بنابراین یک نوع هماهنگی عمومی لازم است؛ اما سؤال اینجاست که این هماهنگی چگونه ایجاد می‌شود؟
به‌طورکلی سؤال این است که چگونه یک هماهنگی میان سهامداران خرد در یک نقطه خاص شکل می‌گیرد و باعث ایجاد پیوت در بورس می‌شود؟ پاسخ به این سؤال می‌تواند گزینه خوبی برای پیدا کردن پیوت بورس محسوب شود.

پیوت در بورس
شناسایی نمودار پیوت

در پاسخ به این سؤال می‌توان گزینه‌های زیادی را مطرح کرد. ازجمله اخبار، اطلاعیه‌های شرکت و ده ها دلیل دیگر؛ اما برای این‌که بتوانیم پاسخ کارآمدتری به این سؤال بدهیم سهم را در شرایط عادی تصور می‌کنیم؛ یعنی این‌که فکر می‌کنیم هیچ خبر یا اطلاعیه‌ای برای سهم وجود ندارد و بازار روند عادی خودش را طی می‌کند. در این حالت چگونه می‌توان متوجه شد که سهامداران عادی چگونه به‌صورت هم‌زمان عمل می‌کنند. با استفاده از چند نشانه زیر می‌توان این حرکت و ایجاد پیوت در بورس را مشخص کرد:

1- سهامداران عادی به عددهای رند حساس‌تر هستند؛ یعنی عددهای مانند 100، 30، 40 و … می‌تواند نقاط مهمی برای ایجاد پیوت در بورس باشد.
2- سهامداران عادی هنگام صعودی بودن سهم ترسو می‌شوند؛ یعنی این‌که عملاً بعد از چند ده درصد سود منتظر یک نشانه برای خروج هستند. این یعنی روند صعودی کوتاه‌تر است.
3- سهامداران در سیر نزولی منفعل‌تر می‌شوند و عملاً دوست ندارند با ضرر از سهم خارج شوند. همین موضوع باعث می‌شود که روند نزولی طولانی‌تر شود.
این موارد در کنار یکدیگر می‌تواند یک نوع نقشه راه با تشخیص پیوت در بورس به شما بدهد.

 

[irp posts=”19785″ name=”5 ترفند برای تشخیص صف خرید در بورس یا فروش”]

 

پیوت در بورس چیست؟ چند روش استفاده و شناسی انواع پیوت در بازار
نقش پیوت در تحلیل-شناسایی نمودار پیوت

شناسایی نمودار پیوت بر اساس رفتار حقوقی‌ها

 

اما اگر بخواهیم پیوت در بورس را بر اساس رفتار حقوقی‌های بازار پیدا کنیم چه‌کار باید بکنیم؟ برای این کار عملاً دست ما کمی بسته‌تر است. یک حقوقی یا سهامدار عمده عملاً اهداف دیگری هم به‌جز سود کردن دارد. در کلام ساده‌تر سود کردن آخرین هدف این سهامداران است. ازاین‌رو تحلیل رفتار آن‌ها و شناسایی پیوت بورس بر اساس رفتار آن‌ها کار سخت‌تری است؛ اما به‌طورکلی می‌توان چند راهکار یا دستورالعمل در این موقعیت نیز در نظر گرفت. توجه داشته باشید این دستورالعمل‌ها و فاکتورها تنها می‌تواند یک بینش به شما در مسیر تشخیص پیوت ها بدهد:

1- حقوقی‌ها در نقطه پیوت نزولی – یعنی درزمانی که سهم می‌خواهد شروع به صعود کند – اقدام به حمایت و خرید عمده می‌کنند.
2- سهامداران در نقطه پیوت صعودی – یعنی زمانی که سهم می‌خواهد شروع به سقوط کند – اقدام به کد به کد حقیقی به حقوقی می‌کنند.
3- سهامداران عمده به‌خوبی می‌دانند که سود آن‌ها درگرو ضرر سهامداران خرد است. ازاین‌رو به‌نوعی رفتار می‌کنند که سهامداران عمده را به یک پیوت اشتباهی دل‌خوش کنند یا این‌که به‌نوعی رفتار می‌کنند که یک پیوت مهم دیده نشود. این رفتار به‌خصوص در انتهای نقطه صعودی بسیار دیده می‌شود.

 

پیوت در بورس چیست؟ چند روش استفاده و شناسی انواع پیوت در بازار
شناسایی نمودار پیوت

سؤالات متداول

 

1- نقش پیوت در تحلیل چیست؟
پیوت در بورس اصلی‌ترین و مهم‌ترین نقش تحلیل را بر عهده دارد. ما در کل تحلیل‌هایمان به دنبال پیدا کردن نقطه عطف یا همان پیوت ها می‌گردیم. زمانی که شما بدانید در کدام نقطه باید وارد شوید و در کدام نقطه از سهم خارج شوید، برنده اصلی بازی خواهید بود.

2- انواع پیوت در بورس کدام ها هستند؟
پیوت قیمتی – پیوت محاسباتی – پیوت ماژور – پیوت مینور
هرکدام از این پیوت ها تعارف خاص خودش را دارد اما در حالت کلی مفهوم اصلی همه آن‌ها همان چیزی بود که ما در این مقاله به آن اشاره کردیم.

3- برای به دست آوردن پیوت نیاز به چه نوع ابزارهایی وجود دارد؟
پیوت یکی از ساده‌ترین مفاهیم در بورس و تحلیل محسوب می‌شود. شما برای استفاده از آن نیاز به هیچ اندیکاتور یا شاخص خاصی ندارید. تنها پیوت محاسباتی است که نیاز به فرمول‌های خاص خودش دارد که به نظر نمی‌رسد در ابتدای راه به درد شما بخورد. شما تنها باید سعی کنید مفهوم پیوت را به‌درستی درک کنید. درک این مفاهیم می‌تواند کار شمارا راحت‌تر کند و عملاً تفکر شمارا در مسیر درست قرار دهد.

(همچنین اگر میخواهید با مراحل افزایش سرمایه آشنا شوید و بدانید گین در بورس چیست این مقاله را از دست ندهید)

[irp posts=”22769″ name=”6 اشتباه رایج هنگام معامله در بورس”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صبا
صبا
2 سال قبل

سلام
میشه در مورد شناسایی نمودار پیوت بیشتر توضیح بدید؟

علی
علی
2 سال قبل

منم تو شناسایی نمودار پیوت مشکل دارم….

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.