ولت یا کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ | معرفی انواع والت ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال چیست

همان طور که برای ذخیره پول های رایج در دنیای واقعی از روش های مرسوم مانند سپرده گذاری در بانک استفاده می کنید، برای مشاهده لیست قیمت ارزهای دیجیتال، نگهداری و انجام معاملات رمزارزی نیز کیف پول مخصوص وجود دارد. اگر برای ورود به دنیای پرسود کریپتوکارنسی علاقه مند هستید، بعد از آشنایی با انواع رمزارز باید بدانید ولت یا کیف پول ارز دیجیتال چیست؟!

هر کدام از انواع کیف پول های ارز دیجیتال ویژگی های منحصر به فردی دارند که مقایسه آن ها با یکدیگر به شما امکان انتخاب بهترین کیف پول ارز مجازی را می دهد. هر زمان سخن از دنیای دیجیتال به میان بیاید، مهم ترین ملاک میزان امنیت می باشد. در رابطه با انتخاب از میان انواع کیف دیجیتال نیز این موضوع صادق است. تمام دارایی شما قرار است در یک ولت رمزارز ذخیره گردد و مبادلات بعدی نیز با همان سرمایه انجام شود. پس باید بدانید بهترین ولت در ارز دیجیتال چیست و در انتخاب آن دقت به خرج دهید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

والت ارز دیجیتال در واقع حکم گاو صندوق را برای دارایی شما در بازار کریپتو دارد که باید از سرمایه شما محافظت کند. در تمام انواع کیف پول دیجیتال می توان میزان دارایی را بر اساس کوین ها مشاهده نمود و سوابق مربوط به تراکنشات انجام شده نیز برای کاربر ذخیره می گردد. از دیگر اطلاعات موجود در هر والت ارز دیجیتال، کلید عمومی و کلید اصلی می باشد که امکان ارسال یا دریافت رمزارز را در بلاک چین فراهم می کند.

به طور مثال، با هر تراکنشی که برای ارز ustc انجام می شود، فروشنده مالکیت کوین خود را به آدرس کیف پول ارز شما انتقال می دهد و در صورتی که کلید عمومی و اصلی مربوط به آن با یکدیگر مطابقت داشته باشند از دارایی های فروشنده کاسته شده و به موجودی کیف پول رمزارز شما افزوده می گردد.

نحوه کار والت ارزهای دیجیتال چگونه است؟

ولت یا کیف پول ارز دیجیتال

برای درک عملکرد کیف پول در ارز دیجیتال کافی است آن را با عابربانک هایی که روزانه استفاده می کنید، مقایسه نمایید. برای انتقال پول از یک حساب به حساب دیگر هیچ وجه نقدی جابجا نمی شود و با در اختیار داشتن رمزهای مورد نیاز می توانید از رقم موجودی خود کاسته و به حساب مقصد بیافزایید. اگر می پرسید عملکرد والت ارز دیجیتال چیست، دقیقا همین کار را برای انتقال دارایی در بازار کریپتو انجام می دهد.

بخش های مختلف در انواع کیف پول ارز دیجیتال

والت های رمزارز در جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است و به منبع قابل اعتمادی برای نگهداری از سرمایه ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. اما آشنایی با بخش های مهم کیف پول ارز مجازی نیز ضروری و جالب می باشد.

Public key یا کلید عمومی ولت در ارز دیجیتال چیست؟

کلید عمومی برای جابجایی دارایی در بازار رمزارزها، حکم شماره کارت یا شماره حساب را دارد. در واقع هر کاربری که بخواهد رمز ارز مشخصی مانند ارز تلور را به کیف پول ارز دیجیتال شما منتقل کند، آن را از طریق کلید عمومی شما ارسال می کند و از آن جایی که در اختیار قرار دادرن این کلید برای دیگران امنیت ولت شما را به خطر نمی اندازد، واژه عمومی به آن اطلاق می گردد.

البته این کلید بر اساس ویژگی های کلید خصوصی و با استفاده از محاسبت ریاضی به صورت ترکیبی از اعداد و حروف انگلیسی ایجاد می شود. از جمله کارایی های Public key می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دریافت ارز دیجیتال
  • رمزنگاری اطلاعات
  • راستی آزمایی امضای دیجیتال

Private Key یا کلید خصوصی کیف پول دیجیتال چیست؟

با این که شبکه نود با مطابقت کلید عمومی و امضای دیجیتال مالکیت شما را برای دارایی های درون والت ارز دیجیتال تایید می کند، اما برای تایید نهایی تراکنش ها به کلید خصوصی نیاز هست که فقط در اختیار صاحب ولت یا کیف دیجیتال ارز قرار می گیرد.

Private Key به صورت یک رشته رمزنگاری شده از اعداد و حروف انگلیسی به صورت تصادفی ایجاد می گردد و با توجه به خصوصی بودن آن نباید در اختیار دیگران قرار گیرد. مشابه رمز کارت بانکی که نباید در اختیار شخصی غیر از مالک کارت باشد و با داشتن آن می توان به موجودی حساب دسترسی داشت، کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال نیز باید به صورت محرمانه نگهداری شود. داشتن آن به منزله تایید مالکیت شخص بر ولت رمزارز مورد نظر خواهد بود. در نهایت از این کلید برای ایجاد امضای دیجیتال استفاده می شود.

آدرس والت ارز دیجیتال چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال بیش از هر چیزی با آدرس کیف پول دیجیتال خود سر و کار دارید. بعضی افراد فکر می کنند کلید عمومی همان آدرس کیف پول ارز دیجیتال می باشد ولی در ولقع این گونه نیست. این آدرس را می توان به شماره کارت بانکی تشابه کرد که با استفاده از آن جابجایی دارایی و رمزارز انجام می شود. نیازی به مخفی نگه داشتن آدرس کیف پول رمز ارز دیجیتال خود ندارید. آدرس ولت ارز دیجیتال حتی پیش از انجام تراکنش نیز مشخص است اما کلید عمومی زمانی ایجاد می گردد که می خواهید یک جابجایی یا انتقال دارایی انجام دهید. البته ممکن است در بعضی از کیف پول های ارز دیجیتال آدرس با کلید عمومی یکی در نظر گرفته شود.

تفاوت دسترسی به کیف دیجیتال ارز و مالکیت والت ارز دیجیتال

تفاوت دسترسی و مالکیت کیف پول ارز دیجیتال چیست

اگر شما به کلید خصوصی کیف پول رمزارز خود دسترسی ندارید، در واقع مالک واقعی وجوه داخل آن نخواهید بود و اختیار آن را به شخص دیگری سپرده اید. در واقع صرف ورود به صرافی و داشتن کیف پول ارز، شما اختیارات کامل برای تمام دارایی خود ندارید. صرافی ها یا سازندگان والت ارز دیجیتال به دلیل دسترسی به کلید خصوصی کیف پول می توانند کارمزد و میزان سود مورد نظر خود را از حساب خارج کنند.

محبوب ترین کیف پول های ارز دیجیتال کدام اند؟

انواع والت ارز دیجیتال را می توان به شکل های مختلف دسته بندی کرد که در ادامه کامل ترین آن به شما ارائه می گردد. در این تقسیم بندی مدل های مختلف کیف پول ارز دیجیتال به دو دسته گرم (Hot Wallet) و سرد (Cold Wallet) تبدیل می شود که مبنای آن نحوه نگهداری کلید خصوصی می باشد. لیست انواع کیف رمزارز دیجیتال شامل موارد زیر می باشد که در دسته بندی کیف پول سرد یا گرم مربوطه معرفی خواهد شد.

  • کیف ارز دیجیتال دسکتاپ
  • کیف رمز ارز تحت وب
  • کیف دیجیتال ارز موبایل
  • کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری
  • ولت ارز دیجیتال کاغذی

نتیجه گیری

یکی از نکات مهم و ضروری برای هر کاربری که قصد ورود به بازار داغ کریپتوکارنسی را دارد این است که بداند ولت یا کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ انواع مختلف والت رمز ارز به روش های گوناگونی دسته بندی می شوند که هرکدام ویژگی خاص خود را دارند. از نظر نحوه نصب و دسترسی می توان به کیف پول های ارز دیجیتال موبایل، دسکتاپ و والت رمزارز تحت وب در دسته Hot Wallet و کیف دیجیتال ارز سخت افزاری و کاغذی از انواع Cold Wallet اشاره کرد. البته برای هر رمز ارز نیز کیف پول های مناسب و خاصی طراحی شده است که از جمله آن ها می توان والت ارز دیجیتال اتمیک، کاردانو، ترون و کوینومی را نام برد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.