چرا بازار ارز دیجیتال در خرداد ماه سقوط کرد؟ علت رشد دوباره آن چه بود؟

ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال کار خود را با روندی صعودی برای اکثر رمز ارزها در سال 2023 آغاز کرد و حتی برخی از آن‌ها توانستند تا حدودی ریزش‌های سال قبل را جبران کنند. اما در خرداد ماه 1402 بازار ارز دیجیتال سقوط کرد و دوباره پس از انتشار اخبار مثبت جان تازه‌ای گرفت. اما علت این کاهش و افزایش قیمت‌ها در بازار کریپتو در ژوئن 2023 (خرداد 1402) چه بود؟

علت ریزش بازار رمز ارزها در خرداد 1402

با وجود سقوط بازار کریپتو در سال 2022 به‌دلایل مختلفی از جمله ورشکستگی صرافی FTX، سال 2023 با حال و هوای بهتری آغاز شد. با این حال، دو اتفاق مهم از جمله شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) از بایننس و اقدامات سازمان بانکداری اروپا (EBA) اثرات منفی به‌بار آورده است.

اقدامات سازمان بانکداری اروپا

تلاش‌های پیگیرانه EBA برای مبارزه با پولشویی رمز ارزی از طریق تقویت قوانین ضدپولشویی همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، این سازمان دستورالعمل‌هایی را در خصوص حفاظت از مشتریان آسیب‌پذیر جهت دسترسی به خدمات مالی صادر کرده است.

این اقدامات از جمله عوامل تاثیرگذار بر افت بازار رمز ارزها در خرداد 1402 بوده است که سقوط مارکت کپ کل بازار رمز ارزها از بالای 1.17 تریلیون دلار را به‌دنبال داشت.

شکایت کمیسیون بورس از بایننس

یکی دیگر از اخبار تاثیرگذار بر بازار ارز دیجیتال، ثبت 13 شکواییه توسط کمیسیون بورس و اوراق و بهادار (SEC) علیه صرافی بایننس و مدیرعامل آن چانگ پنگ ژائو معروف به CZ در 5 ژوئن 2023 (15 خرداد 1402) است.

در این شکواییه‌ها اتهاماتی از جمله راه‌اندازی یک صرافی غیر قانونی در ایالات متحده و ترکیب میلیاردها دلار از سرمایه کاربران به چشم می‌خورد. کمیسیون ادعا کرده این شرکت با «بی‌توجهی آشکار» به قوانین اوراق بهادار ایالات متحده فعالیت داشته و همچنین آقای ژائو به‌عنوان مدیرعامل بایننس را متهم این پرونده معرفی کرده است.

گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس SEC، در بیانیه‌ای نوشته بود:

بر اساس این 13 اتهام، ما ادعا می‌کنیم که نهادهای بایننس و ژائو در شبکه گسترده‌ای از فریب، تضاد منافع، عدم افشای اطلاعات و فرار حساب‌شده از قانون دست داشته‌اند.

پس از انتشار این خبر، شاهد لیکویید شدن پوزیشن‌ها و خروج سرمایه از صرافی‌های رمز ارزی بودیم که پس از آن فروش جمعی هنگفت و در نتیجه، افت قیمت ارزهای دیجیتال را به‌دنبال داشت.

قیمت ارز دیجیتال

صعود مجدد بازار پس از انتشار اخبار مثبت در نیمه دوم خرداد 1402

با وجود واکنش‌ها به این اخبار، اما اتفاقات امیدوارکننده در بازار ارز دیجیتال باعث بهبود قیمت‌ها و بازگشت دوباره تریدرها به صحنه شده است. از جمله این علل می‌توانیم به توافق کمیسیون و بایننس، اظهار نظر رئیس بانک مرکزی آمریکا و ثبت درخواست‌ها برای عرضه ETF اسپات بیت کوین اشاره کنیم.

توافق بایننس و SEC

چند روز بعد در 18 ژوئن (28 خرداد)، بایننس و کمیسیون بورس برای جلوگیری از مسدود شدن کامل دارایی‌های این پلتفرم و نگه داشتن دارایی‌های کاربران در ایالات متحده که می‌توانست به یک پرونده چند ماهه و حتی چند ساله تبدیل شود، به توافقی رسیدند.

در این توافق که دستورات آن توسط دادگاه منطقه‌ای صادر شده است، متهمان از جمله چانگ پنگ ژائو، با بازگردانی دارایی‌هایی که به نفع مشتریان آمریکایی نگهداری می‌شوند، موافقت کردند. این توافقنامه باقی ماندن دارایی‌ها در ایالات متحده و عدم امکان خروج آن‌ها از کشور را تضمین می‌کند. علاوه بر این، مقامات شرکت بایننس از جمله ژائو کنترلی بر این دارایی‌ها نداشته و بر اساس دستور صادره، قابلیت انتقال آن‌ها به این افراد وجود نخواهد داشت و تحت کنترل داخلی دادگاه باقی خواهند ماند.

این توافقنامه همچنین فروش دارایی‌های شرکتی تحت هر شرایطی به‌غیر از «موارد عادی کسب‌وکار» را ممنوع کرده است و همچنین این افراد باید موارد مربوط به مخارج خود را به اطلاع مقامات قانونی برسانند.

این توافقنامه باعث بازگشت کاربران، خصوصا تریدرهای آمریکایی به بازار ارزهای دیجیتال شده است که از بلوکه شدن رمز ارزهای خود توسط دولت واهمه داشتند.

اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا

در 20 ژوئن (30 خرداد)، رئیس فدرال رزرو، جروم پاول (Jerome Powell)، اظهار داشت که بانک مرکزی آمریکا باید «نقش دولتی قدرتمندی» در نظارت بر استیبل کوین‌ها ایفا کند. وی همچنین گفت که رمز ارزهایی نظیر بیت کوین «قدرت ماندگاری» دارند.

آقا پاول در پاسخ به سوال یکی از افراد در خصوص استیبل کوین‌ها طی جلسه استماع شش ماهه درباره سیاست پولی که توسط کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان به رهبری جمهوری‌خواهان برگزار شده بود گفت:

باید روی این فناوری، جایی که توکن‌ها به قیمت ارزهای ملی نظیر دلار گره خورده و توسط شرکت‌های خصوصی صادر می‌شوند، نظارت دولتی قدرتمندی وجود داشته باشد. ما استیبل کوین‌های پرداختی را به چشم نوعی پول می‌بینیم و در تمام اقتصادهای پیشرفته، این ارزها منبع نهایی اعتبار پول در بانک مرکزی هستند.

کریپتو

درخواست‌های ثبت ETF اسپات بیت کوین

طی دو هفته گذشته، شرکت‌هایی از جمله بلک راک (BlackRock)، ویزدام تری (WisdomTree)، اینوسکو (Invesco)، ون‌اک (VanEck) و بیت وایس (Bitwise) درخواست‌های خود برای عرضه صندوق قابل معامله (ETF) اسپات بیت کوین را در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ثبت کرده‌اند.

علاوه بر این‌ها، اکنون در تیر ماه 1402 نیز انتظار می‌رود که شرکت مدیریت سرمایه فیدلیتی (Fidelity) با ثبت چنین درخواستی به جمع دیگر شرکت‌های درخواست‌کننده ETF اسپات بیت کوین بپیوندد.

ادوارد مویا (Edward Moya)، تحلیلگر بازار ارشد شرکت Oanda، گفته است «خوشبینی‌های زیادی در خصوص تصویب ETF بیت کوینی وجود دارد. در صورتی که این اتفاق بیفتد، دری به روی پول بیشتر نهادی و احتمالا برخی از تریدرهای خرد ثروتمند جهت بازگشت به بازار کریپتو باز خواهد شد».

انتشار این اخبار رشد مقطعی قیمت بیت کوین به بالای 31,000 دلار در 23 ژوئن (2 تیر 1402) را به‌دنبال داشت. این ارز دیجیتال در حال حاضر در محدوده 30,400 دلاری معامله می‌شود و در صورتی که کمیسیون بورس با ETF اسپات بیت کوین موافقت کند، احتمالا شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار رمز ارزها خواهیم بود.

همانطور که می‌بینیم، اخبار مربوط به حوزه ارزهای دیجیتال روی دامپ و پامپ قیمت‌ها در بازار تاثیر به‌سزایی دارد. بنابراین اگر تریدر فعالی در این صنعت هستید، همیشه خودتان را به‌روز نگه داشته و حتما اخبار مربوطه را دنبال کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.