چالش‌های ارز و طلا درسال97

چالش‌های ارز و طلا درسال97

ارز و طلا در ســال 97 با چالشهای بزرگی همراه است و مدیریت ریسک و مدیریت ســرمایه نقش بسیار کلیدی در موفقیت معامله گران در این سال ایفا میکند. در این مقاله کوتاه میخواهم با توجه به مدیریت ریســک چالش های، میان مدت ارز و طلا را بررسی کنم تا معامله گران این حوزه به صورت منطقی کار خود را در این سال شروع کنند. با توجه به شرایط فعلی سیاسی و اقتصادی، یک معامله گر حرفهای که مدیر ریسک و مدیر سرمایه حاذقی است باید 5 مورد بسیار مهم را برای پیشبینی روند ارز و طلا مورد بررسی قرار دهد

1- بانک کارگشایی

 2- بسته ارائه شده

 الف) پیش فروش سکه از طریق بانک ملی

 ب) سپرده ارزی

 پ) سپرده ریالی

 3- عرضه سنگین دلار در بازار

 4- نهایی شدن تصمیمات در مورد برجام:

 5- نشست آمریکا و کره شمالی

بانک کارگشایی

 در 11 شهریور ماه سال 96 سود بانکی به صورت رسمی کاهش پیدا کرد، پول ســپرده گذران بانکی به طرف بازارهای ارز، طلا و مسکن سرازیر شد و از آنجای که در دوران ریاست جمهوری آقای دکتر روحانی نقدینگی از حدود پانصد هزار میلیارد تومان به هزار و پانصد هزار میلیارد تومان رسیده است، شاهد رشد سریع قیمت و تورم در این بازارها بودیم. دستکاری مطلاعه نشده نرخ بهره این فاجعه را به وجود آورد و دولت برای اینکه جلوی این رشد افسار گسیخته قیمت را بگیرد، حراج سکه را از طریق بانک کارگشایی در دستور کار قرار داد تا قسمتی از نقدینگی بازار جمع شود و حتی قیمت سکه هم کاهش یابد، تا چهار روز اول به این هدف دست یافتند ولی هرچه بانک سکه عرضه کرد توسط معامله گران خرد و کلان جذب شد به طوری که در بعضی مواقع قیمت سکه از قیمت سکه نقدی در بازار بیشتر بود و در نهایت این عرضه گسترده نتوانست جلوی رشد ارز و طلا را بگیرد.

بسته ارائه شده

 

دولت برای جذب نقدینگی از بازار و کنترل تورم و کاهش قیمت ارز و طلا یک بسته نسبتا  جذاب سرمایهگذاری ارائه کرد که شامل 3 پارامتر بود.

 الف) پیش فروش سکه از طریق بانک ملی:

 این پیش فروش به صورت 6 ماه (هر سکه 1400000 تومان)  و 12 ماه (هر سکه 1300000 تومان) ارائه ً شــد و با توجه به قیمت 1520000 تومان سکه نقدی در آن روز گذینه نسبتا جذابی بود.

ب) سپرده ارزی:

ســپرده گذاری ارزی بــه صورت ریالی، به این طریق که معامله گرانی که تمایل داشتند در ارز سرمایه گذاری کنند میتوانستند معادل ریالــی تعداد ارزی که میخواهند خریــداری کنند را به بانک پرداخت کنند و یک ســال بعد قیمت ارز هر رقمی بود معادل ریالی آن را دریافت کنند و حتی ســودی کمی هم به صورت ساالنه به این حساب تعلق میگرفت تا دیگر معامله گران، ارز مورد نیاز خود را از بازار نقدی تهیه نکنند

 پ) سپرده ریالی:

سپرده گذاری یک ساله با سود 20 درصد

عرضه سنگین دلار در بازار

 دولت بــرای کنترل قیمت ارز، روزانه چندین میلیون دلار، زیر قیمت دلار نقدی (حدود 400 تومان) توسط صرافان در بازار عرضه میکرد و هر یک نفر با نشــان دادن کارت ملی خود (فقط یک بار) میتوانست، 2000 دلار خریداری کند.

نهایی شدن تصمیمات در مورد برجام

 

در حال حاضر برجام درهاله ای از ابهام است و در اواخر اردیبهشت تکلیف برجام روشن میشود.

نشست آمریکا و کره شمالی

در اوایل سال 97 آمریکا نشستی با کره شمالی مبنی بر خلع سالح هستهای دارد. با فهمیدن این مطلاب چند ســؤال مهم برای یک معامله گر حرفهای مطرح میشود:

1) وقتی میبینیم عرضه سنگین سکه طلا از بانک کارگشایی، پیش فروش نسبتا جذاب سکه از بانک ملی، ســپردهگذاری ارزی، سپردهگذاری ریالی با سود 20 درصد و همچنین عرضه ارز زیر قیمت نقدی بازار نتوانست باعث افت قیمت ارز و طلا شود بلکه قیمتها رشد زیادی کردن و سقفهای تاریخی خود را شکستند باید چه نتیجهای گرفت؟

 2) وقتی صورتهای مالی بانک‌ها را بررسی میکنیم میبینیم تمام آنها زیانده هستند، این بانک‌ها چگونه میتوانند سود 20 درصدی به سپردهگذار بپردازند؟

 3) آیا بانک‌ها برای پرداخت ســود سپردهگذاران گذینهای به غیر از استفاده از پول چاپ شده دارند؟

 4) چاپ پول و هدایت کردن آن به سمت بازار باعث شد حجم نقدینگی 3 برابر شود و این تورم را به بازار تحمیل کند، آیا چاپ مجدد پول باعث افزایش بیشتر تورم و قیمتها نمیشود؟

 5) آیا احتمال باالی ندارد دولتهای جهان با توجه به متن برجام )ماشــه( آن را بشکنند؟

 6) با توجه به اینکه تنها درآمد قابل اتکای کشور ما صادرات نفت است در صورت ً صادرات نفت به صورت قابل توجهی کاهش مییابد، آیا با شکست برجام قطعا این اتفاق کسری، بودجه و ارز کشور بیشتر احساس نمیشود؟

 7) آیــا در صــورت ســازش احتمالی کره شــمالی فشــارها بــر ایران بیشتر نمیشود؟ جواب منطقی این سؤالها میتواند مسیر ارز و طلا را به ما نشان دهد.

نتیجه گیری

 

 با توجه به شرایط فعلی، رشد ارز و طلا احتمال بالایی دارد و با توجه به مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه و المان های مثل نقطه ورود، انتخاب حدزیان مناسب، انتخاب هدفهای قیمتی مناسب، نقطه افزایش حجم، مدیریت فعال، نقطه خروج اضطراری و … میتوانیم سرمایه خود را افزایش داده و از نابود شدن توسط تورم نجات بدهیم.

 

دانلود pdf ماهنامه بازار سرمایه فروردین 1397

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.