فاکتورهای مهم برای پیش بینی قیمت طلا

پیش بینی قیمت طلا و سکه

موفقیت در هر بازاری، نیازمند تحلیل‌های دقیق از حرکات قیمت‌ کالاها در بازه‌های زمانی مشخص و پیش بینی قیمت‌ آن‌ها در روزها و حتی ماه‌های آتی است. پیش بینی قیمت طلا و سکه نیز مهم‌ترین عامل در موفقیت و سودآوری از بازار این کالای ارزشمند و همچنین جلوگیری از متضرر شدن در آن است؛ اما چطور می‌توان قیمت طلا و سکه را پیش‌بینی کرد؟ در این مطلب چند فاکتور مهم برای پیش بینی قیمت اقلام سکه و طلا را بیان کرده‌ایم. ابتدا ببینیم طلا در اقتصاد جهانی چه نقشی دارد.

نقش بازار طلا در اقتصاد جهانی

با طراحی ارزهای داخلی در هر کشور، نقش سکه و طلا به عنوان ابزاری برای مبادلات بین‌المللی کم‌رنگ شد و باید استانداردی هم برای ارزش‌گذاری ارزهای داخلی نسبت به یکدیگر وجود داشت. در چنین شرایطی که طلا هنوز هم یک دارایی ارزشمند و مقبول در سراسر جهان بود، بهترین راه برای رسیدن به یک توافق جهانی، این بود که برای ارزش‌گذاری ارزهای داخلی از طلا استفاده شود. بر همین اساس، دولت‌ها پول داخلی کشور خود را با توجه به قیمت طلا ارزش‌گذاری کردند.

اولین کشوری که استاندارد طلا را به عنوان یک الگوی ارزش‌گذاری ارزهای داخلی به دنیا معرفی کرد، کشور بریتانیا بود. اینگونه شد که ارزهای داخلی کشورها با طلا معاوضه شدند؛ علاوه بر این، ارزهای داخلی کشورهایی که این الگو را پذیرفته بودند، نسبت به یکدیگر ارزش مشخصی داشتند. این روش بسیار کارآمد بود. بر همین اساس کشورهای دیگر نیز طلا را به عنوان پشتوانه ارز ملی خود تعیین کردند.

امروزه اکثر کشورهای دنیا به غیر از چین و برخی از کشورهای آمریکایی جنوبی، طلا را به عنوان پشتوانه ارز ملی خود انتخاب کرده‌اند. اکنون بینیم برای پیش بینی قیمت طلا و سکه چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت.

4 فاکتور مهم برای پیش بینی قیمت طلا و سکه

طلا یکی از گرانبهاترین و ارزشمندترین کلاها در سراسر جهان است. برای پیش بینی قیمت این کالای ارزشمند، باید فاکتورهای مختلفی را مورد بررسی قرار داد.

فاکتورهای اقتصادی پیش بینی قیمت سکه و طلا

اقتصاد یک کشور و عوامل موثر بر آن، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت کالاهای مختلف از جمله طلا و سکه هستند. در اکثر کشورها از جمله ایران، طلا را به عنوان مهم‌ترین شاخص اقتصادی در نظر می‌گیرند. بر همین اساس، یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیش بینی وضعیت قیمت طلا و سکه در بازار، این است که نرخ بهره، تورم، نرخ ارز و سایر فاکتورهای مربوط به اقتصاد را مورد بررسی قرار دهیم.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

نقش مسائل سیاسی کشور در پیش بینی قیمت‌ها

مسائل سیاسی هر کشوری، به خصوص سیاست خارجی، تأثیر به‌سزایی بر قیمت طلا دارد. مسائل سیاست داخلی و خارجی کشورها، تحریم‌ها، جنگ داخلی و خارجی، محدودیت‌های تجاری و مالی یا تغییرات پایه‌ای در نظام سیاسی یک کشور را شامل می‌شود.

نقش تغییرات بین‌المللی بر قیمت طلا و سکه

تغییرات بین‌المللی نیز نقش مهم در افزایش یا کاهش قیمت‌ کالاهای مهمی از جمله طلا و سکه دارند. برای مثال افزایش یا کاهش نرخ دلار می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. لذا برای پیش بینی قیمت این کالا، می‌توانیم روند تغییرات بین‌المللی در نرخ دلار یا ارزهای مشهور دیگر را مورد بررسی قرار دهیم.

نقش پارامترهای فنی در پیش بینی قیمت طلا و سکه

مواردی که ذکر کردیم را می‌توانیم به نوعی عوامل بیرونی تأثیرگذار بر قیمت طلا و سکه بیان کنیم. یک سری فاکتورها مربوط به خود طلا هستند و در واقع آن‌ها را باید عوامل درونی تأثیرگذار بر قیمت طلا و سکه دانست. این عوامل، فاکتورهای فنی از قبیل فناوری‌های مورد استفاده در استخراج طلا، هزینه‌های استخراج، روش‌های ذوب و فرآوری را شامل می‌شود.

عیار طلا چیست؟ (طلای 24 عیار و 18 عیار)

اکنون که با پارامترهای بیرونی و درونی تأثیرگذار بر تغییرات قیمت طلا آشنا شده‌اید. بهتر است با انواع خلوص طلا به صورت دقیق نیز آشنا باشید. پیش از هر چیز بهتر است عیار را بشناسید. عیار به بیانی ساده، به میزان خلوص هر قطعه طلا گفته می‌شود. حداکثر عیار طلا 24 با خلوص 99.9 درصدی و حداقل عیار نیز طلای 18 عیار است.

طلاسازان برای ساختن زیورآلات طلا و به جهت نرم، مستحکم و اصطلاحا چکش خوردن آن‌ها، مجبورند آلیاژ‌های دیگری را با طلا ترکیب کنند. بر همین اساس طلاهای زینتی 18 عیار هستند و معمولا برای سنجش هر گرم طلای زینتی از این شاخص استفاده می‌شود.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

محاسبه ارزش ذاتی هر گرم طلای 18 عیار

به منظور پیش بینی قیمت سکه و طلا باید محاسبات مشخصی انجام داد. برای محاسبه ارزش ذاتی طلا، از قیمت روز دلار آمریکا و اونس جهانی طلا استفاده می‌شود. به بیانی دیگر، برای اینکه ارزش ذاتی هر یک گرم طلای 18 عیار را به دست بیاوریم، باید 1 گرم اونس طلای 24 عیار را به یک گرم طلای 18 عیار تبدیل کنیم و سپس آن را در قیمت روز دلار آمریکا ضرب کرد. بدین ترتیب، ابتدا باید قیمت هر اونس به دلار بر 41.47124 تقسیم شده و در قیمت روز دلار آمریکا ضرب شود.

برای پیش بینی قیمت طلا و سکه فرمول‌های خاصی وجود دارد. به‌منظور محاسبه قیمت طلا برای همه ماه‌ها باید از فرمول محاسبه ارزش ذاتی استفاده کرد. این محاسبه را در قالب یک مثال بیان می‌کنیم.

فرض کنید قیمت دلار و هر اونس جهانی طلا در مهرماه 1402 به ترتیب برابر با 55 هزار تومان و 2000 دلار باشند. بدین ترتیب و بر اساس فرمول، ارزش ذاتی هر گرم طلای 18 عیار ماه مهرماه به شرح زیر خواهد بود.

(((۲۰۰۰ * ۵۵۰۰۰ / ۴۱.۴۷۱۲۴ = ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۴۴۰ تومان)))

ناگفته نماند که قیمت نهایی طلا با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی دیگری از جمله اجرت، سود و مالیات محاسبه می‌شود. در حالت کلی برای تعیین و پیش بینی قیمت این کالای ارزشمند، موارد زیر مد نظر قرار می‌گیرد که به صورت فرمول به شرح زیر خواهد بود:

  • مالیات بر ارزش افزوده
  • سود طلا فروش
  • اجرت
  • ارزش ذاتی هر 1 گرم طلای 18 عیار

قیمت هر 1 گرم طلای 18 عیار مساوی است با مالیات بر ارزش افزوده × سود طلا فروش × اجرت × ارزش ذاتی هر 1 گرم طلای 18 عیار

ناگفته نماند که برای تحلیل و پیش‌بینی قیمت سکه باید ارزش ذاتی سکه را که از طریق فرمول زیر به دست می‌آید، بدانید.

(((ارزش ذاتی سکه طلا = قیمت هر اونس طلای جهانی * قیمت روز دلار آمریکا / ۴.۲۴۹۲۷۶۶۱)))

کلام آخر

در خصوص پیش بینی قیمت طلا و سکه باید فاکتورهای مختلفی از جمله فاکتورهای اقتصادی، مسائل سیاست داخلی و خارجی کشور، فاکتورهای فنی و تغییرات در سطح جهانی را مورد بررسی قرار داد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.