پیش بینی قیمت دلار در ۶ ماهه دوم سال/ خبر درمانی، سمی مهلک برای وضعیت شکننده بازار ارز

پیش بینی قیمت دلار در ۶ ماهه دوم سال

آنچه از وضعیت این روز‌های بازار ارز می‌توان فهمید قدرت اخبار برای کنترل و جلوگیری از رشد نرخ ارز است، موضوعی که سجاد بوربور آن را به کاهش انتظارات تورمی مرتبط می‌داند و معتقد است اگر این وقایع که به مدد آن بازار کنترل شده به هر دلیلی اتفاق نیافتد یک فاجعه ایجاد خواهد شد.

نرخ دلار آمریکایی که در هفته گذشته در محدوده ۵۰ هزار تومانی مانده بود دیروز با کاهش ۲۰۰ تومانی از این کانال خارج شد و به ۴۹ هزار تومان رسید. در این مدت تمام تلاش‌ها برای حفظ این رقم به کار گرفته شده و نرخ آن تا لحظه تنظیم این گزارش ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

کاهش نرخ ارز حاصل کاهش انتظارات تورمی

اما آیا این تلاش‌ها که با عنوان تثبیت نرخ ارز از آن یاد می‌شود توان حفظ همین نرخ و یا فراتر از آن، روندی کاهشی در شش ماهه دوم سال را دارد؟ «سجاد بوربور»، کارشناس بازار ارز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به پیش‌بینی این بازار پرداخت. به گفته او اگر قرار باشد توافق حداقلی داشته باشیم بر این باوریم که نرخ دلار تا پایان سال یعنی تا پایان اسفند ماه در روندی آرام بین ۵۸ تا ۶۰ هزارتومان خواهد رسید. در غیر این صورت نرخ دلار تا حدود ۷۰ هزار تومان نیز خواهد رفت.

به گفته این کارشناس بازار ارز همیشه در ۶ ماهه اول سال با کمبود تقاضا و در شش ماهه دوم با تقاضای بیشتری روبروست. از طرفی چیزی که باعث شده ارز پایین بماند و تغییر خاصی نکند بیشتر به دلیل آن است که انتظار تورمی کاهش پیدا کرده است.

از راهکار خبردرمانی تا تورم افسارگسیخته

آنچه از وضعیت این روز‌های بازار ارز می‌توان فهمید قدرت اخبار برای کنترل و جلوگیری از رشد نرخ ارز است، موضوعی که سجاد بوربور آن را به کاهش انتظارات تورمی مرتبط می‌داند و معتقد است اگر این وقایع که به مدد آن بازار کنترل شده به هر دلیلی اتفاق نیوفتد یک فاجعه ایجاد خواهد شد.

او در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «وقتی صحبت از آزادسازی پول‌های بلوکه شده است، وقتی امیر عمان برای مذاکرات وارد ایران شده، وقتی می‌گویند ما با آمریکا مذاکرات پشت پرده داشتیم، وقتی می‌گویند مراودات اقتصادی ما با روسیه بیشتر شده و… اول باید سوال کنیم چرا همین الان باید این خبر‌ها را بشنویم؟ این اخبار باعث می‌شود انتظارات تورمی تعدیل شود. ولی باید در نظر داشت که وضعیت شکننده است و اگر به هر دلیلی هر کدام از این اخبار اشتباه از آب در بیاید اهالی اقتصاد حمله می‌کنند، چرا که پول ۶۵ درصد رشد کرده و سپرده‌های بلند مدت به سمت سپرده‌های کوتاه مدت تخلیه شده و آماده خرج شدن است».

منتشر شده در تاریخ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲

منبع : اقتصاد ۲۴

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.