انتظار قیمتی که برای آینده بیت کوین پیش بینی می‌شود چیست؟

بیت کوین

بیت کوین قدیمی‌ترین ارز دیجیتال جهان است و از زمان به وجود آمدنش در سال 2009، توجهٔ بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌است. به‌تازگی نیز قانون‌گذاران در کشورهای مختلف، توجهٔ ویژه‌ای به این رمزارز پرطرفدار نشان داده‌اند. برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، بیت کوین تنها شکل جدیدی از دارایی نیست، بلکه یک تکنولوژی پیشگامانه است که جهان را با مفهوم غیرمتمرکزسازی (decentralization) آشنا کرده و بستر را برای نوع کاملاً جدیدی از اقتصاد و بازار ارزهای دیجیتال مهیا کرده‌است. درحالی‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران اولیه این رمزارز توانستند دارایی‌های خود را به چندین میلیون و حتی میلیارد دلار برسانند، بسیاری در نوسانات قیمت بیت کوین هزاران دلار از دست دادند. برخی از برجسته‌ترین چهره‌های بازارهای اقتصادی پیش‌بینی‌هایی را ارائه داده‌اند که بر پتانسیل بیت کوین تأکید می‌کنند. کتی وود، مدیرعامل Ark Invest، پیش‌بینی کرده‌است که بیت‌کوین تا سال 2030، می‌تواند به قیمت باورنکردنی 1.48 میلیون دلار برسد. این ارز دیجیتال از قیمت اولیه‌اش که کمتر از یک سنت بود، مسیر طولانی را طی کرده‌است. در زمان نگارش این مقاله، قیمت بیت‌کوین حدود 45 هزار دلار است. با این‌که احتمال افزایشی باورنکردنی و رسیدن به 1.5 میلیون دلار وجود دارد، اما ریزش‌های باورنکردنی و سقوط بیت‌کوین نیز غیرممکن نیست.

 تاریخچهٔ قیمت بیت کوین

داستان بیت‌کوین در سال 2009 با انتشار وایت پیپر آن توسط فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو آغاز شد. در آن زمان بیت‌کوین کمتر از یک سنت قیمت‌گذاری شد که با قله‌هایی که قیمت آن در آینده فتح کرد بسیار فاصله داشت. سال‌های اولیه قیمت این ارز دیجیتال رشد ثابتی داشت. البته در بعضی دوره‌ها افزایش‌های ناگهانی را نیز تجربه می‌کرد. یکی از ویژگی‌های تعیین‌کنندهٔ قیمت بیت‌کوین، “رویداد نصف‌شدن” آن است. در این رویداد نرخ تولید بیت‌کوین‌های جدید نصف می‌شود. این رویداد برای این ارز تقریباً هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و سرعت ایجاد کوین‌های جدید را به‌شدت کاهش می‌دهد. بازار تاکنون شاهد افزایش قیمت بیت کوین یک سال قبل از هاوینگ (رویداد نصف‌شدن) و یک سال بعد از آن بوده‌است. اخیراً نیز بسیاری از شرکت‌های بزرگ اقتصادی دنیا مانند بلک راک که بزرگ‌ترین دارایی جهان با ارزش حدود 9 تریلیون دلار را تحت مدیریتش دارد، به این ارز دیجیتال علاقه نشان داده‌اند. بلک راک اخیراً برای ایجاد یک صندوق ETF به‌طور خاص برای بیت‌کوین، درخواست داده‌است. این اتفاقات گامی بزرگ در مشروعیت بخشیدن به دارایی‌های ارزهای دیجیتال از طرف مؤسسات اقتصادی بزرگ است.

 عملکرد بیت‌کوین در ادامهٔ سال 2023 چطور خواهد بود؟

عوامل مختلفی مانند پذیرش سازمانی، تغییرات قوانین نظارتی، پیشرفت‌های فنی، روند اقتصاد کلان و بسیاری از موارد دیگر ممکن است بر قیمت این ارز دیجیتال تأثیر بگذارند در میان عواملی که ممکن است باعث افت قیمت شوند، حجم زیاد بیت‌کوینی است که هر لحظه ممکن است وارد بازار شود. کمپانی Mt Gox سرانجام پس از 10 سال بیت‌کوینی که از آن‌ها دزدیده شده بود را بالاخره دریافت خواهند کرد. تعداد بیت‌کوین‌هایی که این شرکت قرار است دریافت کند، 138 هزار عدد بوده که ارزش آن‌ها به حدود 3 میلیارد دلار می‌رسد. فشار فروش ممکن است از سوی دولت ایالات متحده بیشتر شود. آمریکا شروع به فروش بیت‌کوین‌های توقیف‌شده در ماه مارس کرده و هنوز حدود 1.2 میلیارد دلار بیت‌کوین برای فروش باقی مانده‌است. این حجم از بیت‌کوین فشار فروش را بالا برده و اگر با تقاضای کافی همراه نباشند، ممکن است منجر به کاهش قیمت این ارز دیجیتال شوند.

از آن طرف عواملی هستند که ممکن است منجر به صعود قیمت بیت‌کوین در سال 2023 شوند. ایلان ماسک گفته بود که اگر پنجاه درصد انرژی مصرفی این ارز دیجیتال از منابع تجدیدپذیر تأمین شود، آن را به‌عنوان یکی از روش‌های پرداختی برای خرید محصولات تسلا اعلام خواهد کرد. با توجه به میزان محبوبیت ایلان ماسک و میزان تأثیرگذاری که بر بازار کریپتوکارنسی دارد، این اتفاق می‌تواند جرقهٔ صعود بیت‌کوین را رقم بزند.

اگر روند افزایش نرخ بهره توسط آمریکا متوقف شود و حتی کاهش یابد، ممکن است بیت‌کوین به قیمت‌های بالاتر نیز برسد. با کاهش نرخ بهرهٔ ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین، به دارایی‌هایی جذاب برای سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه در مقابل تورم تبدیل خواهند شد؛ مخصوصاً وقتی بدانیم که به هاوینگی که در سال 2024 قرار است اتفاق بیفتد نزدیک هستیم. علاقهٔ مؤسساتی مانند بلک راک به ایجاد ETF بیت‌کوین نیز یکی دیگر از محرک‌های افزایش قیمت این رمزارز خواهد بود. برای بررسی چنین درخواست‌هایی، زمان مشخصی وجود دارد و پس از آن کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده باید آن‌ها را تأیید یا رد کند. درخواست‌های این‌چنینی نه تنها از سوی بلک راک بلکه از سوی مؤسسات دیگر نیز مطرح شده‌اند و در صورت تأییدشدن، به بالارفتن قیمت بیت‌کوین منجر خواهند شد.

 

 آیندهٔ قیمت بیت‌کوین

 آیندهٔ قیمت بیت‌کوین

 سناریوی گاوی (بالارفتن قیمت بیت کوین)

مسائل بسیار مهمی در اقتصاد جهانی وجود دارد. بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا یعنی ایالات متحده، با بحران بانکی و تعهدات بدهی رو به رشدش مواجه است. اگر آمریکا تصمیم بگیرد این مشکل را با عرضهٔ بیشتر پول حل کند، آنگاه ارزش دلار کاهش می‌یابد. در این حالت بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی شناخته‌شده، می‌تواند سرمایه‌های بسیاری را جذب خود کند و به‌عنوان ابزاری برای مقابله با تورم شناخته شود. همچنین تقاضا برای بلاک در بیت‌کوین به دلیل نوآوری‌های اخیر مانند توکن‌های BRC 20 نیز ممکن است منجر به افزایش قیمت بیت‌کوین شود. عامل صعودی دیگر، پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان یک روش رایج برای پرداخت است. مدیران مالی بزرگ جهان مانند لری فینک، مدیرعامل بلک راک نیز به این ارز دیجیتال علاقه نشان داده‌اند. لری فینک بیت‌کوین را طلای دیجیتال نامید. همه این‌ها ممکن است منجر به رشد باین ارز دیجیتال در طولانی‌مدت شوند.

 سناریوی خرسی (پایین آمدن قیمت بیت کوین)

یکی از عواملی که می‌تواند بر قیمت بیت‌کوین تأثیر منفی بگذارد، اثرات محیط‌زیستی است. حملات مستمری بر اثرات محیط زیستی بیت‌کوین وجود دارد که سخت‌گیرانه‌ترین آن‌ها پیشنهاد کاخ سفید مبنی بر اخذ 30 درصد مالیات از استخراج‌کنندگان بیت‌کوین است. اگر این ارز دیجیتال همچنان برای مصرف بالای انرژی‌اش مورد حمله قرار بگیرد، ممکن است در طولانی‌مدت قیمتش افت کند. موضوع دیگری که ممکن است باعث کاهش قیمت بیت کوین شود، رد درخواست‌ها برای ایجاد EFT برای بیت کوین است. همان‌طور که گفتیم، تأیید این درخواست‌ها در کوتاه‌مدت، باعث رشد این ارز دیجیتال خواهد شد، اما در صورت رد آن‌ها، در طولانی‌مدت قیمت آن افت خواهد کرد. ارزهای دیجیتال به دلیل این‌که ممکن است روزی جایگزین واحد پول رسمی کشورها شوند، چندان مورد پذیرش دولت‌ها نیستند. دولت ایالات متحده یکی از سرسخت‌ترین دشمنان بیت‌کوین است و اگر این روند ادامه پیدا کرده و تشدید شود، ممکن است منجر به کاهش ارزش این ارز دیجیتال شود.

تبدیل بیت کوین به تومان

 عدم‌قطعیت روند بیت‌کوین

روند کلی بیت‌کوین نشان داده‌است که این ارز دیجیتال در طولانی‌مدت رشد می‌کند. اما همان‌طور که گفتیم، عوامل بسیار زیادی وجود دارند که ممکن است باعث افت یا رشد آن شوند. در این مقاله سعی کردیم به این موارد اشاره کرده و روند بیت‌کوین را در سال 2023 و طولانی‌مدت بررسی کنیم. اگر قصد خرید این ارز دیجیتال و یا دیگر ارزهای دیجیتال مطرح بازار را دارید، به صرافی والکس سر بزنید. والکس یکی از بهترین صرافی‌های ایران است که از ایمنی بالایی برخوردار بوده و خدمات متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌کند. تبدیل بیت کوین به تومان و بالعکس نیز از طریق این صرافی به‌سادگی امکان‌پذیر است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.