مارجین تریدینگ چیست؟| معاملات margin برای چه کسانی مناسب است؟

معاملات مارجین که با نام خرید با حاشیه نیز شناخته می‌شود، این امکان را برای معامله گر فراهم می‌کند قدرت خرید خود را با استفاده از اهرم افزایش داده و نسبت به منابع مالی خود، در معاملات بزرگتری مشارکت کند. در عین حال نباید فراموش کرد که معامله با وجوه استقراضی می‌توان زیان بیشتری را نیز به معامله گر تحمیل کند. زمان افتتاح حساب در بروکر فرصت استفاده از یک حساب مارجین پیش روی شما قرار می‌گیرد. در این نوع حساب با سپرده گذاری، بروکر مبلغ بیشتری برای ورود به معاملات در اختیار شما قرار می‌دهد.

معاملات مارجین بیشتر مناسب سرمایه گذاران با تجربه ای است که آشنایی کامل با ریسک این نوع از معاملات داشته و این خطرات را پذیرفته اند. برای معامله گران کوتاه مدت این استراتژی ریسک بالایی دارد و معامله گر را با زیانی هنگفت روبرو کند، به همین دلیل نمی تواند استراتژی مناسبی محسوب شود. همچنین برای معامله گران مبتدی بهتر است تا زمان کسب مهارت کافی در بازار، سرمایه گذاری در بازار را با معاملات نقدی آغاز کنند.

مارجین تریدینگ

معامله با استفاده از مارجین، شبه به دریافت وام است، بروکر مبلغی را به معامله گر قرض می‌دهد تا امکان ورود به موقعیتی بزرگتر نسب به سرمایه خود داشته باشد. حساب‌های نقدی بروکرها، امکان معاملات مارجین را به کاربر نمی دهد و برای استفاده از این ابزار لازم است یک حساب مارجین در بروکر داشته باشید.

بیشتر بدانید: بروکرهای معتبر فارکس را در اینجا مشاهده کنید.

مانند حساب‌های نقدی، پس از افتتاح حساب مارجین لازم است مبلغی به عنوان سرمایه اولیه در حساب موجود باشد. این رقم به عنوان حداقل مارجین شناخته می‌شود و در بروکرهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد. در قدم بعدی نیازمند برآورد مقدار مارجین اولیه هستید. این رقم حداقل مبلغی است که برای بازکردن موقعیت باید در حساب موجود باشد.

پس از اجرای معامله، معامله تا زمانی که معامله گر می‌خواهد باز می‌ماند، به این ترتیب باید نسبت به تمامی تعهدات مرتبط با اعطای مارجین مانند پرداخت سود مارجین، دقت لازم را داشته باشید. پس از بسته شدن معامله، وجه حاصل از معامله برای تسویه مبلغ مارجین به بروکر مسترد می‌شود.

مارجین کال چیست؟

در زمان استفاده از مارجین یکی از پیام‌های ناخوشایندی که به معامله گر ارسال می‌شود، کال مارجین است. مارجین کال پیام هشداری است که زمان کاهش موجود حساب برای تامین نقدینگی لازم جهت ادامه فعالیت به معامله گر ارسال می‌شود. کال مارجین زمانی رخ می‌دهد که موجودی حساب از حداقل مقدار مورد نیاز تعیین شده توسط بروکر، کمتر می‌شود. به این ترتیب بروکر از معامله گر می‌خواهد وجوه لازم را به منظور متعادل نگه داشتن مارجین، به حساب واریز کند.

اگر موجودی حساب در زمان کال مارجین تامین نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر با معامله گر در شرایط مارجین کال قرار گیرد و نتواند منابع مالی لازم را تامین کند در سطح استاپ-اوت قرار می‌گیرد. در این سطح به دلیل عدم کفایت موجودی برای پشتیبانی از وجوه مارجین، تمام موقعیت‌های باز در حساب معامله گر توسط بروکر، بدون تایید وی، بسته می‌شود تا حداقل مورد نیاز در حساب تامین شود. این یک فرایند خودکار است و معامله گر نمی تواند مانع از اجرای آن شود. به علاوه به ازای تراکنش‌های خودکار انجام شده مشمول کمیسیون یا کارمزد معاملات شده و هر گونه ضرر و زیان طی این فرایند به عهده معامله گر است.

این شرایط بدترین حالتی است که در اثر اشتباهات رایج و عادت‌های نادرست معاملاتی ناشی می‌شود. برای جلوگیری از قرار گرفتن در چنین شرایطی، صرف نظر از میزان مهارت و تجربه، از استراتژی‌های مدیریت ریسک مانند تعیین حد ضرر برای موقعیت‌های باز، استفاده کنید تا ریسک‌های احتمالی را تا حد ممکن کاهش دهید. به علاوه بر موجودی حساب خود کنترل داشته باشید و از ورود به معاملاتی که خیلی بزرگتر از موجودی حسابتان است، پرهیز کنید.

چگونه از کال مارجین نشویم

اگر قصد استفاده از مارجین در سرمایه گذاری‌های خود را دارید، باید نکاتی را برای مدیریت حساب خود مد نظر داشته باشید تا با کال مارجین مواجه نشویدی امادگی لازم برای روبرو شدن با آن را داشته باشید.

  • وجوه کافی در دسترس داشته باشید تا در صورت لزوم بلافاصله حساب خود را شارژ کنید. این مبلغ را در حساب دارای بازدهی در همان بروکر سپرده گذاری کنید.
  • پرتفویی متنوع برای خود داشته باشید. این امر می‌تواند در کاهش احتمال کال مارجین موثر باشد، زیرا نسبت به پرتفوی تک معامله، احتمال کمتری برای از دست رفت ارزش دارایی‌های حساب وجود دارد.
  • موقعیت‌های باز سهام و مارجین خود را به طور مداوم و حتی روزانه کنترل کنید.
  • در سطحی بالاتر از سطح حداقل مارجین مورد نیاز، پیام هشدار تنظیم کنید. تا در صورت رسیدن به این سطح قبل از فعال شدن هشدار کال مارجین نسبت به شارژ یا انتقال اوراق بهادار برای افزایش سرمایه اقدام کنید.
  • در صورت دریافت هشدار کال مارجین، فورا برای رفع آن اقدام کنید.

چه خطراتی معاملات مارجین را تهدید می‌کند

  • طبیعتا استفاده از مارجین و وجوه دریافتی از بروکر، بدون هزینه نخواهد بود و مستلزم پرداخت بهره است. مبلغ بهره در بروکرهای مختلف، متفاوت است و وابسته به میزان وام و شرایط بازار است.
  • در معاملات مارجین معامله گر به پرداخت بهره متعهد است و مهم نیست سرمایه گذاری با سود همراه باشد یا ضرر.
  • اگر در معاملات مارجین ارزش معاملات کاهش قابل توجهی داشته باشد و به کمتر از حداقل دارایی مورد نیاز برای انجام معاملات مارجین برسد، پیام هشدار برای تامین منابع ارسال می‌شود و معامله گر با کال مارجین مواجه می‌شود و باید وجوه مورد نیاز را در حساب تامین کند.
  • در صورتی که وجوه مورد نیاز در مدت مقرر تامین نشود، بروکر اجازه دارد موقعیت‌های باز را تا میزان مورد نیاز نقدینگی، بدون تایید معامله گر ببند، حتی اگر این عمل ضرر قابل توجهی را برای معامله گر به همراه داشته باشد.
  • مارجین در عین حال که عایدی معامله گر را افزایش می‌دهد، می‌تواند ضررهای بزرگی را نیز ایجاد کند. اگر معاملات بر خلاف انتظار پیش رود و با کاهش ارزش معاملات همراه باشد، نه تنها سرمایه اولیه بلکه مبالغی مازاد مربوط به وام دریافتی از بروکر نیز باید پرداخت شود.

سخن پایانی

مارجین تریدینگ یک روش معامله گری در بازارهای مالی است که به معامله گران امکان می‌دهد تا با استفاده از وام یا وجوه استقراضی از بروکر، سرمایه خود را افزایش داده و در معاملات بزرگ‌تری شرکت کنند. این روش به خصوص برای معامله گران با تجربه مناسب است که توانایی مدیریت ریسک را داشته و بهره‌ها و مشکلات مارجین را می‌شناسند. معاملات مارجین نیازمند حساب مارجین در یک بروکر می‌باشد و برای اجرای آن باید مقداری سرمایه اولیه در اختیار داشته باشید.

در معاملات مارجین، معامله گر باید با دقت روند معاملات را پیگیری کند تا از روبرو شدن با کال مارجین جلوگیری کند و واکنش مناسبی را در شرایطی که معاملات خلاف انتظار پیش می‌رود، داشته باشد. اگر کال مارجین رخ دهد و معامله گر نتواند موجودی حساب خود را تا حداقل مارجین تامین کند، بروکر اجازه دارد موقعیت‌های باز را بدون تایید معامله گر ببندد و هرگونه ضرر و زیان ناشی از این فرایند به عهده معامله گر می‌آید. برای جلوگیری از ورود به چنین وضعیت‌هایی، معامله گران باید از استراتژی‌های مدیریت ریسک مانند تعیین حد ضرر استفاده کنند و از موجودی حساب خود کنترل داشته باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.