فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟ بررسی 5 تفاوت اصلی فارکس و کریپتو

5 تفاوت اصلی فارکس و کریپتو

معاملات ارزهای دیجیتال و فارکس دو گزینه محبوب معامله‌گران برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد در دنیای مالی به شمار می‌روند. هرچند فارکس یک بازار مالی قدیمی است، اما ارزهای دیجیتال به‌عنوان یکی از جدیدترین بازارهای مالی سود خوبی نصیب معامله‌گران کرده است. ازهمین‌رو انتخاب از میان فارکس یا کریپتو برای کسانی که در ابتدای شروع معامله‌گری هستند، ممکن است سخت به نظر برسد. در همین راستا در این مقاله قصد داریم تفاوت فارکس و کریپتو را بیان کنیم تا انتخاب راحت‌تری برای شروع معامله‌گری و سرمایه‌گذاری داشته باشید.

فارکس چیست؟ بازار مالی ارزهای خارجی

فارکس مخفف عبارت foreign exchange به معنای ارز خارجی است. در این بازار مالی می‌توانید جفت ارزهای بین‌المللی را با یکدیگر مبادله کنید و به سود برسید. در واقع، هنگام معامله در فارکس یک ارز فیات را با ارز دیگری با قیمت توافقی خرید و فروش می‌کنید.

فارکس را می‌توانیم بزرگ‌ترین بازار مالی در جهان بدانیم؛ زیرا میانگین حجم معاملات روزانه آن بیش از 6 تریلیون دلار است و به‌صورت 24 ساعته می‌توانید در این بازار به ترید مشغول شوید. در بازار فارکس معامله‌گران در مورد قدرت یا ضعف یک ارز نسبت به ارز دیگر پیش‌بینی می‌کنند و با تبادل آن‌ها در زمان مناسب به سود می‌رسند.

ارز دیجیتال؛ جدیدترین بازار مالی در جهان

معامله ارزهای دیجیتال شامل خرید و فروش رمز ارزها در یک صرافی دیجیتال غیرمتمرکز است. به عبارت دیگر، سابقه تراکنش ارزهای دیجیتال به‌جای یک مرجع یا نهاد متمرکز در یک سیستم غیرمتمرکز تایید و ثبت می‌شود. ارزهای دیجیتال کوین‌ها و توکن‌های غیر‌فیزیکی هستند که دقیقا مانند دارایی‌های فیزیکی و ارزهای فیات خرید و فروش می‌شوند.

بر خلاف ارزهای سنتی، کریپتوها توسط هیچ دولت یا نهادی پشتیبانی نمی‌شوند و ارزش آن‌ها صرفا بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود.

فارکس یا ارز دیجیتال؟ بررسی تفاوت فارکس و کریپتو

قبل از پرداختن به تفاوت فارکس و کریپتو، بهتر است مهم‌ترین شباهت این دو بازار را بیان کنیم. بازارهای فارکس و کریپتو برای تعیین قیمت ارزها به سیستم عرضه و تقاضا متکی هستند؛ به‌عنوان مثال، همان‌قدر که قیمت ارز algo با افزایش تقاضا بیشتر می‌شود، قیمت دلار به یورو نیز با تغییر در تقاضا کاهش یا افزایش پیدا خواهد کرد؛ اما تفاوت‌های فارکس و ارز دیجیتال قابل‌توجه‌تر از شباهت‌های آن‌ها است.

برای پاسخ به سوال فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال، باید به بررسی تفاوت بازار کریپتو و فارکس بپردازیم. در ادامه مهم‌ترین موارد را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

1. فعالان بازار؛ مهم‌ترین تفاوت کریپتو و فارکس

هر بازار مالی از چندین شرکت‌کننده تشکیل می‌شوند که بدون وجود هرکدام از آن‌ها ساختار بازار معنایی نخواهد داشت. بازار فارکس از بانک‌های مرکزی و تجاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌ها، کارگزاران و معامله‌گران تشکیل می‌شود. هرکدام از این شرکت‌کنندگان نقش متفاوتی در بازار فارکس ایفا می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، بانک‌های تجاری که مرکز یا سنگ‌بنای اصلی هستند، تبادل جفت ارزها را در سطح بین‌المللی تسهیل می‌کنند. بانک‌های مرکزی نیز روی تثبیت نرخ ارز ملی متمرکز می‌شوند که بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است.

در بازار ارزهای دیجیتال فقط سه شرکت‌کننده وجود دارد که عبارت‌اند از: صرافی‌ها، ماینرها و معامله‌گران. صرافی‌ها همان پلتفرم‌های آنلاینی هستند که امکان خرید و فروش رمز ارزها مانند ارز ape را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند. ماینرها نیز به تایید تراکنش‌های درون شبکه بلاک‌چین می‌پردازند.

2. تفاوت بازار کریپتو و فارکس از نظر اندازه

ازآنجایی‌که بازار فارکس از معاملات نهادهای بین‌المللی مانند شرکت‌ها، بانک‌ها، سرمایه‌گذاران، صندوق‌ها و افزار تشکیل شده است، اندازه بزرگ‌تری نسبت به بازار کریپتو دارد. کلیه این شرکت‌کنندگان به سیستم فارکس برای مبادله ارزهای خارجی در لحظه وابسته هستند.

درحالی‌که، بازار کریپتوکارنسی‌ها نسبت به فارکس جوان‌تر است و البته انتظار می‌رود با گسترش شبکه‌های بلاک‌چین، وسعت این بازار نیز افزایش پیدا کند. ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در سال 2021 معادل 1.5 میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود این عدد تا سال 2028 به 2.3 میلیارد دلار برسد. ازهمین‌رو دومین تفاوت فارکس و ارز دیجیتال به اندازه بازار مربوط می‌شود.

تفاوت بازار کریپتو و فارکس از نظر اندازه

3. فرق فارکس با ارز دیجیتال در ساختار بازار چیست؟

ساختارهای بازار فارکس و ارز دیجیتال عمدتا به عرضه و تقاضا وابسته هستند و به تایید سازمان‌های دولتی نیازی ندارند. معامله کریپتو یا فارکس را می‌توان از طریق صرافی‌ها یا کارگزاری‌ها به‌راحتی انجام داد؛ زیرا ساختار این دو بازار غیرمتمرکز هستند و هیچ نهادی بازار را کنترل نمی‌کند؛ بااین‌حال شفافیت و تمرکززدایی بیشتر ارزهای دیجیتال را می‌توان در فهرست فرق فارکس با کریپتو عنوان کرد.

ارزهای دیجیتال فقط در فضای آنلاین وجود دارند و تراکنش‌های آن‌ها فقط از طریق والت‌های دیجیتال انجام می‌شود. ساختار ارزهای دیجیتال در مقایسه با فارکس غیررسمی‌تر است و ازهمین‌رو این بازار جدید مالی بیشتر در معرض فعالیت‌های مجرمانه یا تراکنش‌های جعلی قرار دارد.

4. از نظر دسترسی به دارایی‌ها فارکس بهتره یا ارز دیجیتال؟

بازار فارکس در مقایسه با بازار ارزهای دیجیتال دسترسی بیشتری فراهم می‌کند؛ به‌گونه‌ای که در فارکس می‌توانید بیش از 80 جفت ارز را در سراسر جهان معامله کنید. ارزهای دیجیتال معمولا نقدینگی کمتری دارند. همچنین برای معامله در بازار ارز دیجیتال باید به یک کیف پول و حساب صرافی آنلاین دسترسی داشته باشید که معمولا شامل محدودیت‌های سپرده‌گذاری و هزینه‌های نگهداری هستند. ازهمین‌رو توصیه می‌کنیم با مراجعه به صرافی‌های معتبر ایرانی مانند نوبیتکس با کمترین هزینه تراکنش‌ها را انجام دهید و امنیت دارایی‌هایتان را تامین کنید.

5. نوسان؛ مهم‌ترین فرق فارکس و ارز دیجیتال برای تریدرها

اگر بخواهیم تفاوت ارز دیجیتال و فارکس را از نظر نوسان قیمتی بررسی کنیم، باید بگوییم هر دوی این بازارها نوسانی هستند؛ اما ارزهای دیجیتال نسبت به جفت ارزهای فارکس نوسان بیشتری را تجربه می‌کنند. یعنی قیمت ارزهای دیجیتال بیشتر از فارکس تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با کوچک‌ترین حرکات بازار ممکن است شاهد افزایش یا کاهش شدید قیمت ارزهای دیجیتال باشید.

نوسان؛ مهم‌ترین فرق فارکس و ارز دیجیتال برای تریدرها

بعد از بررسی تفاوت فارکس و کریپتو حتما برایتان سوال پیش آمده که فارکس بهتر است یا کریپتو؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که همه چیز به استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد. فعالیت در هر دوی این بازارها به تحلیل دقیق تکنیکال و فاندامنتال نیاز دارد و بدون کسب آگاهی و اطلاعات، موفقیت در فارکس یا کریپتو امکان‌پذیر نیست. به یاد داشته باشید برای کسب درآمد و معامله در بازار فارکس و کریپتو حتما باید از یک صرافی یا بروکر معتبر استفاده کنید.

ازآنجایی‌که ارزهای دیجیتال یک بازار نوظهور است و دست بسیاری از افراد به دزدی و کلاهبرداری در این بازار باز شده، توصیه می‌کنیم معاملاتتان را در معتبرترین صرافی انجام دهید. نوبیتکس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی است که با پشتیبانی از انواع ارزهای دیجیتال، پشتیبانی حرفه‌ای و همچنین کارمزد پایین بهترین و امن‌ترین پلتفرم برای خرید و فروش ارز دیجیتال محسوب می‌شود. برای شروع فعالیت در بازار ارز دیجیتال همین حالا نام نوبیتکس را در گوگل جست‌وجو کنید و ثبت‌نام خود را انجام دهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.