صرافی آنلاین ارز دیجیتال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

صرافی آنلاین ارز دیجیتال چیست

چکیده : یکی از اولین نیازهای هر معامله‌گر در بدو ورود به بازار کریپتوکارنسی، انتخاب صرافی ارز دیجیتال است. اگر کنجکاو هستید که بدانید صرافی آنلاین ارز دیجیتال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در رسانه‌ها، تعداد کاربران ایرانی بازار ارزهای دیجیتال از مرز 15 میلیون نفر عبور کرده است. علاوه بر آن روزنامه فرهیختگان به‌تازگی در گزارشی مدعی شده که حجم معاملات روزانه صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی حدود 5 هزار میلیارد تومان است. این آمارهای نشان می‌دهند که بازار رمزارزها در ایران علاقه‌مندان زیادی دارد و شاهد گردش مالی قابل توجهی در این حوزه هستیم. یکی از اولین نیازهای هر معامله‌گر در بدو ورود به بازار کریپتوکارنسی، انتخاب صرافی ارز دیجیتال است. اگر کنجکاو هستید که بدانید صرافی آنلاین ارز دیجیتال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یک پلتفرم آنلاین برای خرید و فروش ارز دیجیتال است. این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان برای یک صرافی دیجیتال در بازار رمزارزها مطرح کرد. خرید ارز دیجیتالی در یک صرافی به‌شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در ادامه بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم. روی‌هم‌رفته تریدرها در یک صرافی گرد هم جمع می‌شوند و بار ثبت سفارش‌های خرید و فروش، معاملات رمزارزها را انجام می‌دهند. برای دسترسی به یک صرافی ارز دیجیتال صرفا نیاز به یک رایانه یا موبایل هوشمند و اینترنت دارید.

انواع صرافی ارز دیجیتال بر اساس نحوه اجرای معاملات

اجرای سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال در یک صرافی آنلاین از دو حالت زیر خارج نیست:

۱. صرافی همتا به همتا (P2P)

صرافی‌ همتا به همتا (Peer to Peer) نقش واسطه را بین خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند. به این ترتیب که هر خریدار و فروشنده سفارش خود را در بستر صرافی آنلاین ثبت می‌کند. تمام سفارش‌ها به‌صورت لحظه‌ای در دفترچه سفارش (Order Book) ثبت می‌شوند. سپس به محض پیدا شدن سفارش‌های متناظر، معاملات به‌صورت خودکار انجام می‌شوند.

انواع صرافی ارز دیجیتال بر اساس نحوه اجرای معاملات

۲. اکسچنج فروشگاهی (OTC)

صرافی فروشگاهی (Over The Counter Exchange) به‌عنوان یک طرف معامله با تریدرها سروکار دارد. در واقع شما هنگام خرید ارز دیجیتال در یک صرافی فروشگاهی، به‌طور مستقیم با صرافی وارد معامله می‌شوید. برخی از این صرافی‌ها مانند پلتفرم‌های P2P کارمزد دریافت می‌کنند. در مقابل برخی دیگر از محل تفاوت قیمت خرید و فروش ارزهای دیحیتال به درآمدزایی می‌کنند.

انواع صرافی ارز دیجیتال بر اساس نحوه اداره

صرافی‌های ارز دیجیتال بر اساس نحوه اداره هم به‌دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

۱. صرافی رمزارز متمرکز (CEX)

صرافی رمز ارز متمرکز (Centralized Cryptocurrency Exchange) توسط یک شرکت اداره می‌شود. این شرکت مسئولیت دریافت، ثبت و اجرای سفارش‌های ارز دیجیتال را بر عهده می‌گیرد. بیش از 75 درصد معاملات ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو در قالب صرافی‌های متمرکز صورت می‌گیرد. ناگفته نماند که صرافی‌های متمرکز هم به‌صورت فروشگاهی و هم به‌صورت همتا به همتا موجود هستند.

انواع صرافی ارز دیجیتال بر اساس نحوه اداره

۲. صرافی رمزارز غیر متمرکز (DEX)

صرافی غیرمتمرکز (Decentralized Cryptocurrency Exchange) مبتنی بر شبکه‌های بلاک‌چین اداره می‌شوند. این دسته از صرافی‌ها امکان معاملات همتا به همتا را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند. داستان از این قرار است که صرافی غیرمتمرکز به‌کمک قرارداد‌های هوشمند، سفارش‌های تریدرها را دریافت و اجرا می‌کند.

همه این فرآیند به‌صورت خودکار انجام می‌گیرد. قراردادهای هوشمند امکان اجرای معاملات را به صورت خودکار و بدون نیاز به حضور واسطه برقرار می‌کنند. از طرف دیگر، استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به احراز هویت ندارد؛ به همین دلیل، برای خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت می‌توانید به‌سراغ این صرافی‌ها بروید.

البته، نباید فراموش کنید که نبود شخص ثالث برای نظارت بر معاملات، سبب می‌شود اعتماد کردن به یک صرافی بدون احراز هویت آسان نباشد. بنابراین، باید برای انتخاب این صرافی‌ها دقت بیشتری به خرج دهید.

مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی آنلاین معتبر چیست؟

یک صرافی معتبر ارز دیجیتال از چند ویژگی مهم و کلیدی برخوردار است که در اینجا ذکر می‌کنیم:

  • امنیت در بالاترین سطح ممکن برای کاربران تدارک دیده می‌شود. (بدون سابقه آسیب‌پذیری در برابر حملات هکری)
  • دارایی کاربران در کیف پول‌های سخت افزاری (Cold Wallet) نگهداری شود.
  • تعداد کاربران صرافی زیاد باشد.
  • حجم معاملات و نقدشوندگی ارزهای دیجیتال مختلف در صرافی مناسب باشد.
  • ابزارهای معاملاتی لازم برای پیاده‌سازی استراتژی‌های مختلف در اختیار تریدرها قرار بگیرد.
  • قیمت لحظه‌ای رمزارزها در صرافی منطبق بر قیمت‌های جهانی باشد.
  • ارزهای دیجیتال معتبر و متنوع را برای معامله در اختیار کاربران بگذارد.
  • اپلیکیشن موبایل برای دسترسی سریع معامله‌گران ارائه کند.
  • کار کردن با بخش‌های مختلف از سفارش‌گذاری تا مدیریت کیف پول، واریز و برداشت وجه در آن ساده باشد.
  • خدمات پشتیبانی دائمی به کاربران ارائه کند.

نکات مهم سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

نکاتی درباره سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین و سایر رمز ارزها وجود دارد که می‌تواند تجربه معامله‌گری شما را تحت تاثیر قرار دهد. در این بخش 3 مورد از این نکات را به شما می‌گوییم تا بتوانید از آن‌ها در سرمایه‌گذاری خود بهره ببرید. در صورتی که برای خرید و فروش بیت کوین 3 نکته کلیدی را رعایت کنید، می‌توانید تجربه بهتری از سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال به دست آورید:

  1. هنگام خرید و فروش عجله نکنید و سعی کنید از تصمیمات احساسی پرهیز کنید. تصمیماتی که مبتنی بر ترس، طمع یا سایر احساسات و هیجانات باشند، می‌توانند نتیجه‌ای خلاف خواست شما را رقم بزنند.
  2. از خرید بیت کوین بدون احراز هویت اجتناب کنید؛ چرا که احراز هویت یک فرایند امنیتی مهم برای فروش بیت کوین و خرید بیت کوین در ایران است. در واقع احراز هویت علاوه بر حفظ امنیت حساب کاربری شما، از برخی جرائم مالی محتمل نیز جلوگیری می‌کند و فضای سالم‌تری را برای خرید و فروش بیت کوین در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.
  3. اطلاعات خود را به‌روز کنید و علاوه بر سوابق قیمتی، آخرین قیمت بیت کوین را هم برای معاملات خود در نظر داشته باشید. دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال روز به روز در حال پیشرفت است و همه‌روزه تغییرات سطحی و بنیادین زیادی در آن اتفاق می‌افتد. بنابراین بهتر است که با بازار همگام شوید و مطابق حرکات جدید آن پیش بروید.

بیت ایمن، بهترین صرافی آنلاین ارز دیجیتال ایرانی

اگر به دنبال بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی هستید که همه ویژگی‌های یک پلتفرم استاندارد را دارا باشد، صرافی آنلاین بیت ایمن، بهترین انتخاب پیش روی شماست. علاوه بر سایت ارز دیجیتال بیت ایمن به‌نشانی bitimen.com، می‌توانید خرید و فروش ارز دیجیتال را در هر ساعت از شبانه‌روز از طریق اپلیکیشن موبایل آن هم انجام دهید. حجم معاملات روزانه این صرافی بیش از 150 میلیارد تومان است. ضمن اینکه از 48 ارز دیجیتال معتبر در قالب بازارهای تومان و تتر پشتیبانی می‌کند. با انتخاب بیت ایمن، معاملات سریع، امن، مقرون‌به‌صرفه و مطمئن رمزارزها را تجربه خواهید کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.