شباهت و تفاوت کارنامه معاملاتی مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای

شباهت و تفاوت کارنامه معاملاتی مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای

وقتی کارنامه کاری یک معامله گر مبتدی را با یک معامله گر نیمه حرفه ای مقایسه میکنیم میبینیم که در هر دو کارنامه معاملات سوده وجود دارد، ولی معامله گر نیمه حرفه ای به راحتی سودها را از دست نداده؛ به طوریکه زیان معاملاتش را محدود کرده است، ولی در کارنامه معامله گر مبتدی زیانهای بزرگ دیده میشود. نتیجه: همیشه معامله گران مبتدی به زیان جای زیاد و به سود جای کم میدهند. معامله گر عالوه بر داشتن توانایی تحلیلگری باید از لحاظ خصوصیات شخصیتی، فردی متعادل باشد، یعنی یک معامله گر حرفهای باید حد وسط ریسکپذیری و ریسکگریزی باشد یا حد وسط ترس و بیباکی باشد. بنابراین معامله گر حرفهای یک انسان کامل است. زیرا ترس، طمع، شجاعت و پذیرش خود را میشناسد و آن را متعادل نگاه میدارد.

مفهوم ترس در معامله گری

ما به عنوان یک انسان از ناشناخته ها میترسیم، ما عمال از خود ترس میترسیم، ما به عنوان یک معامله گر وارد کاری شدهایم که آینده نامعلومی دارد؛ همین شرایط کافی است که یک معامله گر مبتدی همیشه در ترس باشد، ولی وقتی این معامله گر مبتدی به درجهای میرسد که میتواند مدیریت ریسک و سرمایه خود را به صورت حرفهای اجرا کند، او تبدیل به یک معامله گر نیمه حرفه ای میشود و دیگر ترس از او دور میشود. زیرا آینده دیگر برای او معلوم است و هیچوقت ورشکسته نخواهد شد.

مفهوم شجاعت در معامله گری

 یک معامله گر در دوران کاری خود با شرایط متفاوتی از بازار روبهرو میشود که میتواند نتیجه آن، چند معامله سودده یا زیان ده باشد. اصولا معامله گران مبتدی بعد از چند ضرر متوالی، تعادل روانی خود را از دست میدهند و در مسیر ورشکستگی یا خروج از بازار گام برمیدارند، ولی وقتی معامله گر به مدیریت ریسک و سرمایه اصولی مسلح میشود، دیگر او یک معامله گر نیمه حرفه ای است. زیرا او میداند باید ضررهای متوالی زیادی را تجربه کند تا به حد زیان ماهانه خود برسد، به همین دلیل چند زیان پشت سر هم، شجاعت و تعادل روانی معامله گر را تحت تاثیر قرار نمیدهد.

مفهوم طمع در معامله گری

 افرادی که در بازارهای مالی شروع به فعالیت میکنند، به دلیل پتانسیل سودآوری به ظاهر باال در بازار به طور ناخواسته سمت طمع یعنی عامل اصلی ورشکستگی میروند. به طوریکه خیلی از معامله گران که از بازار حذف شده اند به دلیل تحلیلهای اشتباه آنها نبوده، بلکه علت اصلی آنجا دادن بیش از حد (توهمی) به سود و فرصت دادن بیش از حد به زیان (با امید واهی به آینده) بوده است که همین عامل طمع، نقطه مقابل مدیریت ریسک و سرمایه است.

 

شباهت و تفاوت کارنامه معاملاتی مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای

 

دانلود pdf هفته نامه بورس اردیبهشت97

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.