دلار یا تتر، کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

تتر و دلار دو روش حفظ ارزش پول

کاهش ارزش ریال در برابر پول‌های رایج در دنیا باعث ایجاد چالشی ملی شده است و بسیاری از ایرانیان با این سوال روبه رو هستند که چگونه می‌توانند از سرمایه به دست آمده خود در برابر کاهش ارزش ریال محافظت کنند؟ دو راه حل کم‌دردسر رایج برای محافظت از ارزش پس اندازها خرید تتر و دلار است. هر کدام از این دو روش مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تتر یا دلار، کدام یک بهتر است؟

سوالی که امروزه بسیاری از خریداران دلار با آن روبرو می‌شوند، این است که تتر یا دلار، کدام برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟ خرید دلار فیزیکی سال‌ها است که به عنوان یک روش حفظ ارزش پول بین سرمایه‌گذاران رایج است. از طرف دیگر تتر نیز این روزها محبوبیت فراوانی دارد. اگر نمی‌دانید تتر چیست، باید گفت که تتر نوعی پول است که همیشه معادل 1 دلار است و خرید تتر به روش جدیدی برای حفظ ارزش پول تبدیل شده که به لطف تکنولوژی‌های جدید رایج شده است.

اگر به دنبال حفظ ارزش پول خود با خریدی سریع می‌گردید یا رقم خرید شما بالا است خرید تتر از صرافی‌های مطمئن مثل ایرانیکارت گزینه بهتری است. برای خرید تتر از ایرانیکارت کافی است که در وبسایت این صرافی عضو شوید و با چند کلیک ساده خرید خود را انجام بدهید. این صرافی، علاوه بر این که امکان خرید تتر را فراهم کرده است، به اکثر شبکه‌های بانکی رایج در کشور متصل است و در تمامی فرآیند خرید با پشتیبانی 24 ساعته همراه شما خواهد بود.

مزایای سرمایه گذاری در تتر

برخی از مهم ترین مزایای تتر عبارتند از:

دسترسی آنلاین

خرید از این طریق سریع‌تر از دلار فیزیکی است و به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی یا موانع دنیای واقعی، پولی معادل دلار خریداری کنند. این راحتی به ویژه در عصر دیجیتالی که تراکنش‌های آنلاین، سریع و بدون دردسر هستند، نیازی ضروری است. برای خرید تتر کافی است که گوشی خود را بردارید و چند ثانیه بعد تراکنشی ثبت کنید. چنین امکانی برای خرید دلار وجود ندارد چون برای خرید دلار فیزیکی حتما باید از خانه خارج شوید و به دنبال صرافی‌هایی بگردید تا تبادل را با خریدار رو در رو انجام بدهید. خرید تتر به صورت آنلاین از طریق پلتفرم‌هایی مانند ایرانیکارت امکان‌پذیر است.

قابلیت تنظیم سفارش

ثبت تراکنش‌ خرید یا فروش تتر به کاربران امکان تنظیم سفارش‌های خاص روی قیمت‌های موردنظر را برای سرمایه‌گذارها به همراه دارد. این سفارش‌ها به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند و در ریزش‌ها یا صعودهای بازار، امکان خطا را به صفر می‌رسانند. شما می‌توانید سفارش خود و مبلغ موردنظر برای خرید یا فروش را ثبت کنید و بدون توجه به نوسان قیمت به کارهای روزمره خود بپردازید. در دنیای فیزیکی معمولا خریداران ارزان‌تر از حالت معمول از شما دلار می‌خرند و فروشندگان دلار را به شما گران‌تر می‌فروشند و امکان ضرر حداقلی بسیار بالا است.

دلار یا تتر، کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

دسترسی به دنیای ارزهای دیجیتال

تتر به عنوان دروازه‌ای برای ورود به قلمرو گسترده ارزهای دیجیتال عمل می‌کند. افراد با خرید تتر، به طیف گسترده‌تری از دارایی‌های دیجیتال و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مرتبط در بازار ارزهای دیجیتال دسترسی پیدا می‌کنند. این دسترسی درها را به روی پرتفوی‌های سرمایه گذاری متنوع و ابزارهای مالی نوآورانه باز می‌کند و امکان سودآوری برای شما را افزایش می‌دهد.

بدون مالیات

در حال حاضر در ایران خرید و فروش تتر شامل مالیات نمی‌شود. این در حالیست که اگر بیشتر از یک مقدار خاص دلار تهیه کنید ملزم به پرداخت مالیات خواهید شد.

معایب سرمایه گذاری در تتر

برخی از مهم ترین معایب تتر عبارتند از:

پیچیدگی برای تازه واردان

تتر، به عنوان یک دارایی دیجیتال وابسته به تکنولوژی بلاک چین، ممکن است برای افراد تازه‌کار پیچیدگی به همراه داشته باشد یا کمی درک آن سخت باشد. مفهوم کیف پول دیجیتال، صرافی‌های آنلاین و جنبه‌های فنی مدیریت تتر ممکن است نیاز به کسب دانش داشته باشد. اگر تازه‌کار هستید و قصد خرید تتر را دارید، حتما از صرافی‌هایی با رابط کاربری آسان و دارای پشتیبانی باید استفاده کنید.

هزینه تراکنش

خرید تتر اغلب کارمزد تراکنش و گاهی تراکنش شبکه را برای شما به همراه خواهد داشت. این کارمزدها می تواند در مقایسه با خرید دلار فیزیکی هزینه کمی بالاتری داشته باشد. هزینه‌های تراکنش روی شبکه، هزینه‌های مبادله یا هزینه‌های اضافی که در طول تراکنش‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است باعث گران‌تر شدن قیمت خرید تتر شود.

مزایای سرمایه گذاری روی دلار

برخی از مهم ترین مزایای دلار عبارتند از:

امکان خرج کردن دلار خارج از ایران

اگر قصد دارید دلار را برای کالا یا خدمتی خرج کنید، خرید دلار فیزیکی احتمالا بهتر از تتر است. دلار نقد در بسیاری از موسسات و بین اکثر فروشندگان مقبولیت جهانی دارد. به عنوان مثال، هنگام سفر به خارج از کشور، دلار فیزیکی توسط همه فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها پذیرفته می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به راحتی با ارزهای محلی مبادله کرد یا به طور مستقیم در بسیاری از کشورها استفاده کرد. با این حال، تتر چنین مقبولی ندارد و اگر تتر خریداری کنید در چنین مواقعی ابتدا باید آن را تبدیل به دلار فیزیکی کنید. این پذیرش گسترده و سهولت استفاده، دلارهای فیزیکی را به یک انتخاب عملی برای نیازهای هزینه فوری تبدیل می‌کند.

دلار یا تتر، کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

عدم نیاز به اینترنت

خرید دلار فیزیکی، نیازی به اتصال به اینترنت یا استفاده از پلتفرم‌های آنلاین ندارد. در شرایطی که دسترسی به اینترنت ممکن است محدود یا سخت باشد و قطعی فراوانی دارد، داشتن دلار نقد فیزیکی بهتر از خرید تتر است چرا که تتر ذاتا یک پول مبتنی بر اینترنت است و بدون دسترسی به اینترنت امکان دسترسی به این پول نیز وجود ندارد.

معایب سرمایه گذاری روی دلار

برخی از مهم ترین مزایای دلار عبارتند از:

چالش نگهداری

ارز فیزیکی، از جمله دلار، نیاز به نگهداری جدی دارد. عواملی مانند فرسودگی اسکناس‌ها، آسیب پذیری ناشی از شرایط محیطی و خطر گم شدن یا سرقت از خانه نگهداری دلار در خانه را سخت می‌کند. علاوه بر این، حمل و نقل این اسکناس‌های فیزیکی از محل خرید تا خانه کار دشواری است. خرید دلار در شرایطی که مبلغ خرید بالا باشد، به دلیل وجود خطر سرقت کار خطرناکی نیز محسوب می‌شود.

محدودیت خرید

در ایران، دسترسی به دلار فیزیکی ممکن است به دلیل مقررات دولتی یا کمبود در بازار محدود باشد. در زمانی که ارزش ریال کاهش پیدا می‌کند این محدودیت بیشتر نیز می‌شود چون فروشنده‌ها با نگه داشتن دلار سود می‌کنند. به همین دلیل خرید دلار فیزیکی برای افرادی که قصد خرید دلار در رقم‌های بالا را دارند، گزینه مناسبی نیست.

مشکل در خرید و ریسک‌های مرتبط با صرافی‌ها

خرید دلار فیزیکی چالش‌های مربوط به یافتن صرافی‌های قابل اعتماد را نیز به دنبال دارد. کمبود صرافی‌های مجاز در شرایط سخت محدودیت‌های خرید و فروش ارزی یا وجود بازار سیاه ممکن است خطراتی از جمله کلاهبرداری، خرید ارز تقلبی یا نوسان نرخ ارز را به همراه داشته باشد. خرید از صرافی‌های آنلاین مثل ایرانیکارت چنین خطراتی ندارد.

ایرانیکارت ارائه‌دهنده سریع‌ترین روش خرید تتر

مقایسه سرمایه گذاری روی دلار و تتر

دلارهای فیزیکی ثبات و پذیرش جهانی دارند و به عنوان یک ارز مهم امکان خرید و فروش در دنیای واقعی را دارند و با خرید آن‌ها در شرایط نامطمئن اقتصادی می‌توانید ارزش سرمایه خود را حفظ کنید.

با این حال تتر با پیوند دادن ارزش خود به دلار آمریکا، با هدف کاهش نوسانات در حوزه ارزهای دیجیتال، به دنبال تثبیت همین فرآیند به شکل سریع‌تر و کم‌دردسرتر است.

از نظر دسترسی، دلارهای فیزیکی مقبولیت جهانی دارند، اما ممکن است به دلیل محدودیت‌های تحمیل‌شده توسط دولت یا کمبود در مناطق خاص، در دسترس بودن با محدودیت‌هایی مواجه شوند.

از سوی دیگر، تتر امکان دسترسی آنلاین را از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال مثل ایرانیکارت دارد.

انتقال دلار، به ویژه در تراکنش‌های بین‌المللی، ممکن است همراه با هزینه‌های بالا و زمان بر باشد. در مقابل، تتر به دلیل طبیعت دیجیتال خود، امکان انتقال سریع و با هزینه کمتر را فراهم می‌کند.

منبع: https://www.iranicard.ir/blog/what-is-tether/

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.