روزانه چقدر ارز دیجیتال در ایران خرید و فروش می شود؟

با توجه به تحریم‌های بانکی بین‌المللی که علیه کشور ما، ایران، اجرا شده این روزها ارزهای دیجیتال یکی از اولین انتخاب‌های ایرانیان برای تراکنش‌ها و معاملات بین‌المللی به‌شمار می‌رود. علاوه بر اجرای معاملات، بسیاری از سرمایه‌گذارهای ایرانی خود را در این بازار آغاز کرده‌اند. بسیاری از افراد و معامله‌گران اما کنجکاوی زیادی درباره این که روزانه چقدر ارز دیجیتال در ایران خرید و فروش می‌شود، دارند. به همین ترتیب، در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی با آمار و ارقام رسمی حجم معاملات بازار رمز ارزها و بیت کوین را بررسی کنیم و در پایان به یک آمار دقیق برسیم.

حجم معاملات ارز دیجیتال در ایران

از سال اخیر که اخبار بسیار خوشی از بازار ارزهای دیجیتال به گوش می‌رسید، دیگر تقریبا کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نام بیت کوین یا سایر رمز ارزهای مشهور را نشنیده باشد. همین امر باعث شد تا بسیاری از ایرانیان، چه با سابقه و دانش سرمایه‌گذاری و چه بدون آن، وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند. این حرکت روبه جلوی مردم به سوی بازار ارزها، بانک مرکزی و بسیاری از نهادهای رسمی آماری را به‌دنبال یافتن یک تحلیل دقیق از این که روزانه در ایران چقدر خرید و فروش ارز دیجیتال انجام می‌شود، وا داشت. با این وجود، برخلاف تلاش‌های بسیار در جهت رسیدن به آماری دقیق به دلایل مختلف نتیجه دلخواهی حاصل نشد. در واقع، همانطور که از نام رمز ارزها برمی‌آید، این ارزها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که رمزنگاری شده باشند. این یعنی اگرچه تمامی اطلاعات تراکنش‌های ارز دیجیتال در یک شبکه عمومی در دسترس عموم قرار دارد اما تلاش بر این است که هویت افراد (ملیت، جنسیت و…) تا حد امکان مخفی باقی بماند. بنابراین، هیچ راهکار قطعی برای این که بتوانیم ملیت تراکنش‌ها را شناسایی کنیم و به‌طور دقیق بگوییم هر کشور چه حجم معاملاتی دارد وجود ندارد. البته یک سری استدلال تقریبی موجود است که می‌توان بر اساس آن‌ها به آمار نسبی دست یافت.
  • استدلال جمعیتی
یکی از روش‌هایی که به ما در کشف حجم معاملات ارزهای دیجیتال در ایران کمک می‌کند، استدلال مبتنی بر جمعیت جهان است. اگر در نظر بگیریم ایران حدود ۱٪ از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و وضعیت اینترنت را هم در سطح مطلوب در نظر بگیرم، آمارها بیان می‌کنند در سال ۲۰۱۸ بیشترین و کمترین حجم معاملات بیت کوین بین ۵/۳ تا ۲۳ میلیارد دلار بوده است. می‌توانیم انتظار داشته باشیم نیم تا یک درصد از تراکنش‌ها یعنی عددی در حدود ۳۵ تا ۲۳۰ میلیون دلار به ایران تعلق داشته باشد. علاوه بر این، نگاهی به کشورهای همسایه مانند ترکیه که آمار رسمی از میزان تراکنش‌های بیت کوین دارند نیز می‌تواند به تخمین این که روزانه چقدر ارز دیجیتال در ایران خرید و فروش می‌شود موثر است.
  • استدلال دستگاه‌های ارز کاوی
آمار دقیقی از تعداد دستگاه‌های استخراج رمز ارز در ایران وجود ندارد، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از فعالیت ۵۰ هزار عدد ماینر در کشور است. بنابراین اگر درآمد هر ماینر به‌طور متوسط ۷۰ تا ۸۰ دلار باشد، می‌توان گفت حدود ۴ میلیون دلار بیت کوین در ماه استخراج شده است. ارز دیجیتال در ایران  

مبادلات بازار ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۱

به دلیل این که مبادلات ارز دیجیتالی که ایرانیان انجام می‌دهند به صورت فرامرزی است، نمی‌توان آماری برای این که روزانه چقدر ارز دیجیتال خرید و فروش می‌شود پیدا کرد. مبادلات فرامرزی به این معنی است که تراکنش‌های خرید و فروش در داخل ایران انجام نمی‌شود و از مرز ایران عبور می‌کند. این یعنی یک طرف تراکنش در ایران و طرف دیگر در کشوری مانند ترکیه یا امارات است. به‌طور کلی کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال معتقدند ارزهای دوج کوین، شیبا، تتر، ترون و ریپل بیشترین طرفداران را در ایران و در سال ۱۴۰۱ داشته است.

حجم روزانه خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران

همانطور که گفتیم هیچ آمار رسمی و دقیقی از میزان خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران وجود ندارد. اما به گفته سهیل نیکزاد، عضو هیات مدیره انجمن بلاک چین ایران، روزانه چیزی حدود ۱۰ میلیون دلار تراکنش‌های ارز دیجیتال بیت کوین انجام می‌شود. البته این صحبت تاییدیه و تکذیبیه‌های فراوانی را به‌دنبال داشت اما واقعیت این است که به دلیل فیلترینگ و تحریم‌ها ما نمی‌توانیم به آمار دقیقی دست یابیم.

کدام استان‌ها بیشترین حجم معاملات را دارند

از آنجا که نمی‌توان آمار ایرانی‌های فعال در صرافی‌های خارجی را به‌دست آورد، به ناچار باید به سراغ آمار صرافی‌های مشهور ایرانی برویم. مطابق آمار، ۲۸ درصد از فعالان ارزهای دیجیتال در استان تهران هستند. پس ازتهران، خراسان رضوی با ۹.۶ درصد و آذربایجان شرقی و اصفهان نیز هر کدام با ۷ درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. ارز دیجیتال بیت کوین  

معرفی صرافی‌های ایرانی با بیشترین حجم خرید و فروش روزانه

پس از این که افراد ساکن ایران دیگر نتوانستند در صرافی‌های خارجی به طور رسمی احراز هویت کنند، بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح دادند تا صرافی‌های ایرانی که مشکلات تحریم را نداشته و از بانک‌های ایرانی نیز پشتیبانی می‌کنند را جایگزین نمونه خارجی کنند. برخی از پرکاربردترین صرافی‌های ایرانی عبارتند از:

صرافی ایرانیکارت

ایرانیکارت یکی از با سابقه‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی است که از معاملات بیش از 600 رمزارز پشتیبانی می‌کند. ایرانیکارت همچنین به دلیل داشتن پشتیبانی ۲۴ساعته، بخش آموزش ارز دیجیتال و رابط کاربری بسیار ساده، یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های داخلی به‌شمار می‌رود. ایرانیکارت همچنین به دلیل ویژگی بی‌نظیر کارمزد تراکنش صفر معاملات ارزان را به کاربران پیشنهاد می‌دهد.

نوبیتکس

نوبیتکس نیز به دلیل امنیت بالا و خرید و فروش سریع در دسته محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی قرار دارد و با حجم معاملات بیش از ۱۵۰ میلیون در سال جزو برترین‌ها است. این صرافی نیز از بیشتر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

صرافی بیت پین (Bitpin)

بیت پین یکی دیگر صرافی‌های محبوب ایرانی است که به دلیل پشتیبانی قدرتمند و ویژگی‌هایی مانند تخفیف در کارمزد تراکنش‌ها حجم معاملات بالایی دارد. جمع‌بندی در این مقاله تلاش کردیم تا بررسی کنیم روزانه چقدر ارز دیجیتال در ایران خرید و فروش می‌شود اما همانطور که خواندید، به جز آمار نسبی و تقریبی چیز دیگری درباره فعالیت‌های ارز دیجیتال در ایران وجود ندارد. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.