تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات “futures vs spot ” [کدام بازار سوددهی بیشتری دارد؟!]

تفاوت-معاملات-فیوچرز-و-اسپات

تفاوت معاملات فیوچرز با اسپات؛ آشنایی کامل با معاملات فیوچرز و اسپات!

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات را می دانید؟ آیا تا کنون به این فکر کرده اید که کدام یک از این معاملات برای شما مناسب است؟ برای پاسخ دادن به این سوالات باید اطلاعات کاملی در ارتباط با این دو سبک معاملاتی داشته باشید و تفاوت فیوچرز با اسپات را بدانید. برای انجام معاملات در بازار فیوچرز، تریدر اقدام به خرید و فروش یک جفت ارز، سهام و … در زمان آینده می کند. در مقابل  معاملات اسپات به طور لحظه ای و با سرعت بالا انجام می شوند. برای درک بهتر به این مثال دقت کنید؛ شما کشاورز هستید و قبل از آنکه محصول به بار نشسته باشد آن را می فروشید تا سود خود را برداشت کنید، حال ممکن است باغ شما محصول بیشتری بدهد ولی دیگر شما در سود آن سهیم نیستید، درنتیجه این روند معاملات “فیوچرز” یا “آتی” می باشد. در مقابل اگر کشاورز پس از رسیدن محصول آن را یکجا مبادله کند، به این نوع معامله “اسپات” یا “نقدی” گفته می شود. با ما همراه باشید تا بیشتر از قبل با تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات آشنا شویم.

تعریف فیوچرز:

معاملات فیوچرز (Futures) همانطور که گفته شده به قرار داد هایی گفته می شود که در آن خریدار و فروشنده در ارتباط با دارایی به توافق می رسند و آن را در زمان از پیش تعیین شده مبادله و تسویه می کنند. تریدر هایی که قصد دارند تا با سرمایه بیشتر از حالت عادی معامله کرده و سود بیشتری کسب کنند به سراغ این بازار می روند. البته توجه کنید که بازار فیوچرز یک شمشیر دو لبه است که در کنار افزایش سود، شانس چند برابر شدن ضرر را هم فراهم می کند.

مزایا و معایب معاملات فیوچرز:

برای اینکه تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات را متوجه شویم، مزایا و معایب هر کدام را بررسی خواهیم کرد. در جدول زیر به مزایا و معایب معاملات فیوچرز دقت نمایید:

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات "futures vs spot " [کدام بازار سوددهی بیشتری دارد؟!]

تعریف اسپات:

در معاملات اسپات یا نقدی، معامله گر به شیوه سنتی یک ارز، سهام، کالا و… را در لحظه خرید و فروش می کند. در نتیجه در این نوع معامله قیمت بر اساس میزان عرضه و تقاضا در زمان حال حاضر تغییر می کند. در این بازار معاملات با سرعت بالایی انجام می شوند و معامله گر در برابر نوسانات قیمتی کوتاه مدت به سود می رسد.

مزایا و معایب معاملات اسپات:

تا این لحظه به چیستی معاملات اسپات و فیوچرز پاسخ دادیم، در جدول زیر به بررسی مزایا و معایب معاملات اسپات می پردازیم:

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات "futures vs spot " [کدام بازار سوددهی بیشتری دارد؟!]

مقایسه معاملات فیوچرز و اسپات

معاملات فیوچرز (Futures) و اسپات (Spot) دو نوع از معاملات بازار های مالی هستند که هر کدام از آنها ویژگی ها و کاربرد های خاص خود را دارند. در ادامه، این دو نوع معامله را در جنبه های مختلف مقایسه می کنیم:

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات "futures vs spot " [کدام بازار سوددهی بیشتری دارد؟!]

هرکدام از این تفاوت ها مولفه های پیچیده ای هستند که باید به آنها توجه کنید. برای اینکار توصیه می کنیم حتما مقاله های معاملات اسپات چیست، سیگنال فیوچرز چیست، بررسی تفاوت فارکس و فیوچرز، بررسی صرافی کوینکس، معرفی صرافی بایننس برای ایرانی ها، ثبت نام در بروکر کپیتال اکستند و … را در سایت مرجع معامله گران فارکس ایران کپی ترید بیزنس Copytrade.biz، اف ایکس استریت FXStreet، بیبی پیپز BabyPips و دیگر رسانه های معتبر مطالعه کنید.

  • تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات در زمان تحویل

در معاملات فیوچرز زمان تحویل در تاریخ توافق شده در آینده انجام می شود؛ در مقابل تحویل در معاملات اسپات بلافاصله انجام می شود و تاخیر چندانی ندارد.

  • تفاوت فیوچرز و اسپات در کارمزد

در معاملات فیوچرز سرمایه گذران باید کمیسیون، حق بیمه و هزینه نگهداری بیشتری نسبت به معاملات اسپات پرداخت کنند.

تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات "futures vs spot " [کدام بازار سوددهی بیشتری دارد؟!]

یکی از مهم ترین موارد درخصوص تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات، کارمزد کمتر معاملات اسپات در مقایسه با فیوچرز است.

  • تفاوت فیوچرز و اسپات در اهرم ها

در معاملات فیوچرز این امکان برای معامله گران فراهم شده است تا با پرداخت مارجین کم بتوانند از اهرم های بزرگ استفاده کنند اما در معاملات اسپات سرمایه گذار این امکان را ندارد. در واقع اهرم از مهم ترین پایه های معاملات اسپات است.

نظر نویسنده درخصوص تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات + نتیجه گیری:

در این مقاله به بررسی تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات پرداختیم. اگر معامله گری هستید که سرمایه چندانی ندارید پس بهتر است از معاملات فیوچر استفاده کنید چرا که ابزاری به نام اهرم برای افزایش سرمایه در اختیار شما قرار می گیرد؛ در مقابل اگر سرمایه زیادی دارید پس می توانید بدون مشکل از معاملات اسپات استفاده کنید. با توجه به تفاوت های گفته شده در خصوص معاملات فیوچرز و اسپات، شما کدام یک را انتخاب می کنید؟ تجربه های خود را با ما در میان بگذارید.

منابع: وبسایت مرجع معامله گران فارکس ایران کپی ترید بیزنس copytrade.biz – اینوست و پدیا Investopedia

سوالات متداول:

کدام یک از معاملات فیوچرز یا اسپات پیچیدگی کمتری دارد؟

معامله اسپات ساده تر است چرا که معامله گر نیازی به پیش بینی آینده ندارد و ریسک این معاملات هم کمتر از فیوچرز است.

آیا کمیسیون و هزینه های معاملاتی در بازار اسپات کمتر از فیوچرز است؟

بله؛ کمیسیون و هزینه معاملاتی در اسپات نسبت به فیوچرز کمتر است.

ریسک معاملات در فیوچرز و اسپات به چه صورت است؟

با وجود اهرم، معاملات فیوچرز ریسک بیشتری در مقایسه با بازار اسپات دارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.