تحلیل سکه تا پایان سال 1402 – سکه در مخفی‌گاه رشد

سجاد بوربور در مصاحبه با دنیای اقتصاد

بازارهای سکه، ارز و طلا با دو پارامتر رابطه مستقیم دارند: الف. طلای جهانی؛ ب. دلار بازار آزاد ایران. در سال ۲۰۱۲ قیمت هر اونس طلا حدود ۱۸۰۰دلار بود و در حال حاضر قیمت آن حدود ۱۹۵۰دلار است؛ یعنی در ۱۱سال گذشته رشد خاصی نکرده است، ولی فلزات دیگر ‌‌‌غیر از نقره رشد زیادی کرده‌‌‌اند.

همچنین یکی از مسیرهای تحلیل طلای جهانی، پیش‌بینی دلار آمریکاست، به این صورت که اگر دلار آمریکا تضعیف شود، طلای جهانی تقویت می‌شود (و برعکس). در مارس ۲۰۲۲ تورم شهری آمریکا حدود ۵/ ۸‌درصد و تورم انتظاری حدود ۸/ ۲‌درصد بود.

 

باید گفت که بانک‌مرکزی آمریکا تصمیم گرفت برای جلوگیری از بحران، گارد سیاست انقباضی را بگیرد. همچنین نرخ بهره بین‌‌‌بانکی آمریکا از ۲۵/ ۰‌درصد به ۲۵/ ۵‌درصد رسید که اثرگذاری این نرخ بر بازار کالا و خدمات حدود ۵‌درصد است.پایه پولی در مارس ۲۰۲۲ حدود ۱/ ۶تریلیون دلار بود که در حال حاضر به ۶/ ۵تریلیون دلار رسیده است. پایه پولی قبل از ظهور کرونا حدود ۴/ ۳تریلیون دلار بود.

شبه‌پول در مارس ۲۰۲۲ حدود ۷/ ۲۱تریلیون دلار بود که در حال حاضر به ۷/ ۲۰تریلیون دلار رسیده است. شبه‌‌‌پول قبل از ظهور کرونا حدود ۴/ ۱۵تریلیون دلار بود. پول در مارس ۲۰۲۲ حدود ۶/ ۲۰تریلیون دلار بود که در حال حاضر به ۶/ ۱۸تریلیون دلار رسیده است. پول قبل از ظهور کرونا حدود ۴تریلیون دلار بود.

ترازنامه بانک‌مرکزی در مارس ۲۰۲۲ حدود ۹/ ۸تریلیون دلار بود که در حال حاضر به ۵/ ۸تریلیون دلار رسیده است. ترازنامه بانک‌مرکزی قبل از ظهور کرونا حدود ۱/ ۴تریلیون دلار بود. نرخ اوراق ۱۰ساله (yield) در مارس ۲۰۲۲ حدود ۱/ ۲‌درصد بود که در حال حاضر به ۶/ ۳‌درصد رسیده است. این نرخ قبل از ظهور کرونا حدود ۵/ ۱‌درصد بود. در حال حاضر تورم شهری آمریکا حدود ۴‌درصد و تورم انتظاری حدود ۲/ ۲‌درصد است.

همچنین رشد اقتصاد آمریکا در سه‌‌‌ماه سوم و چهارم ۲۰۲۲ و سه‌ماه اول ۲۰۲۳ با افت همراه بوده است که این مهم نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا وارد دوره رکود شده است. همچنین از آنجا ‌‌‌که همچنان تورم شهری در آمریکا بالاست، بهتر است بگوییم که آمریکا گرفتار رکود تورمی شده است.

اقتصاد آمریکا قبل از اینکه وارد هر بحرانی شود، مانند بحران سال‌های ۱۹۸۰، ۱۹۹۰، ۲۰۰۰، ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰، نرخ اوراق دوساله آن از نرخ اوراق ۱۰ساله و ۳۰ساله بالاتر می‌‌‌رفت و در گام بعد سیاست‌‌‌های انقباضی جای خود را به سیاست‌‌‌های انبساطی می‌‌‌داد. در حال حاضر حدود هشت‌ماه است که نرخ اوراق دوساله بیشتر از اوراق ۱۰ساله و ۳۰ساله است و افزایش نرخ بهره در آمریکا کمرنگ و اقتصاد آمریکا گرفتار رکود تورمی شده است.

به همین دلیل احتمال زیادی وجود دارد که مانند اوت ۲۰۱۹ سیاست انبساطی جای خود را به سیاست انقباضی بدهد که خروجی آن افت ارزش دلار در آمریکا و رشد طلای جهانی است.

در مورد دلار نیز باید گفت، اگر در اقتصاد ایران شرایط به همین شکل پیش برود ارزش دلار روی کاغذ (براساس متغیرهای کلان اقتصادی) حدود ۴۶هزار تومان خواهد بود (در حال حاضر دلار به قیمت است)؛ کف ارزش فاندامنتالی دلار بین ۴۱هزار تا ۴۵هزار تومان است و در حال حاضر سکه ۲۸میلیون تومانی، قیمت پرکششی دارد و خرید زیر این عدد با دید یک‌ساله جذاب است.

در پایان سال ۱۴۰۲نیز سقف ارزش دلار به نظر حدود ۵۸هزار تومان و کف ارزش دلار در محدوده ۵۲هزار تومان روی کاغذ خواهد بود؛ ولی قیمت دلار به دلیل کسری شدید دلار می‌‌‌تواند به ارقام بالاتری برسد که با این شرایط در پایان سال قیمت سکه پتانسیل رشد تا حدود ۴۵میلیون تومان را دارد. به نظر می‌رسد، اونس طلا به دلیل اینکه رشد خاصی نکرده است، افت خاصی هم نخواهد داشت و پتانسیل خوبی دارد که عقب‌‌‌افتادگی چندساله خود را جبران کند.

از طرفی هم دلار بازار آزاد ایران پتانسیل رشد شدید را دارد. به همین دلیل بر این باور هستم که در میان‌‌‌مدت و بلند‌‌‌مدت بازدهی سکه طلا بیشتر از دلار بازار آزاد ایران خواهد بود و باید سرمایه‌گذاران قسمتی از پرتفوی خود را به سکه طلا اختصاص دهند. همچنین رشد اصلی سکه طلا در نیمه‌دوم سال ۱۴۰۲ شکل خواهد گرفت؛ زیرا به‌‌‌صورت تاریخی تقاضای ارز در شش‌‌‌ماه اول سال کمتر است و همه نگاه‌‌‌ها به مهرماه است که تکلیف برجام روشن شود.

در نهایت می‌توان گفت متغیرهای کلان اقتصادی تاخیر دارند؛ ولی دروغ نمی‌‌‌گویند.

منبع : دنیای اقتصاد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
123
123
10 ماه قبل

یک سوالی یرای من پیش آمده ممنون می شوم پاسخ دهید. اگر ارزش دلار در برابر طلا جهانی کاهش یابد ارزش آن نسبت به ریال تغییر نمی کند؟. مثال هم می توان به ارزش یورو دلار در یک سال و نیم پیش زد که یورو با دلار تقریباً برابر شد حتی مقداری هم پایین آمد (اگر اشتباه نکنم یورو شده بود 30 تومان و دلار 31)

behrangmousavi
مدیر
behrangmousavi
10 ماه قبل
پاسخ به  123

سلام
وقتی ارزش دلار در برابر طلا کم شود یعنی طلا گران شده و قیمت ان در کل دنیا گران خواهد شد پس در ایران هم گران میشود.

موفق باشید

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.