بررسی انواع سبدهای سرمایه گذاری برای ایرانی ها در سال 1403

انواع-سبدهای-سرمایه-گذاری-برای-ابرانی

شرایط اقتصادی چند سال اخیر به نحوی بوده که افراد برای حفظ ارزش پول خود به سرمایه گذاری در بازارهای دارایی مختلف مانند طلا، سهام و انواع اوراق بهادار دست زده‌اند. به نظر می‌رسد در سال آینده نیز سرمایه‌گذاری درست و اصولی اهمیت زیادی داشته باشد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع سبدهای سرمایه گذاری برای ایرانی‌ها در سال 1403 بپردازیم و بدانیم ایرانیان در سال پیش رو چه گزینه‌هایی دارند. این گزینه‌ها شامل طلا، ارز، سهام و اوراق بهادار هستند.

سرمایه گذاری در ارز

یکی از گزینه‌هایی که افراد برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند، ارز است. دلیل این انتخاب آن است که مردم فکر می‌کنند تورم کشور صعودی است و نرخ ارز هم در طول زمان بیشتر می‌شود. درست است که در سال 1402 قیمت ارزهای معتبر خارجی در ایران، در ماه‌های زیادی تقریبا ثابت بود اما در ماه‌های آخر سال شاهد رشد قیمت در این بازار بودیم. ارز مشکلات خاص خود را دارد. می‌توان بازارهای دارایی را انتخاب کرد که افزایش ارزش آن‌ها به طور مستقیم از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد. طلا یکی از این گزینه‌ها است.

سرمایه گذاری در طلا

طلا از گزینه‌های محبوب سرمایه گذاری برای بسیاری از افراد به حساب می‌آید. طلا یکی از دارایی‌هایی است که نشان داده از ارزش همیشگی و البته روبه‌افزایش برخوردار است. بنابراین بسیاری از افراد، این فلز گرانبها را از دارایی‌های مطمئن برای سرمایه گذاری در نظر می‌گیرند.

همچنین پیش بینی می‌شود که طلا در میان بررسی انواع سبدهای سرمایه گذاری برای ایرانی ها در سال 1403 از دارایی‌های رو به رشد باشد. به این معنی که با توجه به قیمت جهانی و درصد نرخ بهره‌ای که در بازارهای جهانی برای طلا در نظر گرفته می‌شود، شاهد افزایش قیمت طلا باشیم. به همین خاطر انتخاب طلا برای قرار گرفتن در سبد سرمایه گذاری در سال 1403، انتخابی منطقی به نظر می‌آید. از طرفی دیگر، اگر نرخ ارز با رشد همراه باشد، طلا در سبد سرمایه گذاری هم با رشد همراه خواهد بود. صندوق طلا که سبدی متشکل از گواهی سپرده طلا و شمش دارد می‌تواند جایگزین مناسبی به جای خرید فیزیکی طلا به حساب بیاید. برای آشنایی با صندوق طلای کیان می‌توانید از طریق کیان دیجیتال اقدام کنید.

سرمایه گذاری در ملک

با توجه به این‌که قیمت هر متر مربع ملک در تهران از 80 میلیون تومان گذشته، پس می‌توان نتیجه گرفت که ملک هم از گزینه‌های مناسب برای قرار گرفتن در سبد سرمایه گذاری ایرانی در سال 1403 خواهد بود. اما موضوعی که در مورد خرید ملک و قرار گرفتن آن در سبد سرمایه گذاری افراد سرمایه‌گذار مطرح است، این است که قیمت ملک از توان مالی بسیاری از افراد جامعه بیش‌تر است و همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از سرمایه گذاران از این نوع دارایی و قرار دادن آن در سبد سرمایه گذاری خود منصرف شوند. بنابراین باید گزینه‌های دیگری را بررسی کرد. ملک از گزینه‌های سرمایه گذاری است که با توجه به حباب بالایی که دارد، نمی‌توان به عنوان گزینه‌ای مناسب برای سرمایه گذاری با پول کم به حساب بیاید.

سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس در بلندمدت بازدهی خوبی دارد اما بسیاری از افراد که وقت یا آشنایی زیادی با بازار سهام ندارند با این سوال روبرو هستند که چطور در بورس سرمایه گذاری کنم؟ واقعیت این است که صندوق‌های سرمایه گذاری این کار را بدون نیاز به دانش و وقت گذاشتن از سوی افراد انجام می‌دهند. آنها با داشتن تیمی از متخصصان انتخاب سهام مناسب را به انجام می‌رسانند و به افراد امکان سود بردن از رشد بازار سهام را می‌دهند.

سرمایه گذاری در اوراق بادرآمد ثابت

افراد سرمایه گذاری که روحیه ریسک گریزی دارند، می‌توانند برای سرمایه گذاری، انواع صندوق‌های با درآمد ثابت را انتخاب کنند. اگر در سال پیش‌رو، وضعیت تورم مانند سال 1403 از ثبات نسبی برخوردار باشد، می‌توان گفت سرمایه گذاری در اوراق بادرآمد ثابت از گزینه‌های مناسب برای قرار گرفتن در سبد دارایی سرمایه گذاران در ایران خواهد بود. رشد اوراق بادرآمد ثابت در سال 1402 با سود 2 درصد ماهانه همراه بوده است که می‌توان گفت با نرخ رشد ماهانه تا اندازه‌ای برابر بوده است.

بررسی انواع سبدهای سرمایه گذاری برای ایرانی ها در سال 1403

اما در صورتی که سال 1403 با افزایش تورم همراه باشد، بنابراین باید گزینه‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت. البته می‌توان در شرایط تورمی هم این موضوع را در نظر گرفت که می‌توان سبدی متنوع از دارایی‌های مختلف را در نظر گرفت که اوراق بادرآمد ثابت هم بخشی از این سبد سرمایه گذاری را در سال 1403 تشکیل دهد.

تنوع در سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری

با توجه به نوسانات و احتمال تغییرات اقتصادی در سال 1403، می‌توان جدا از در نظر گرفتن بازارهای دارایی مختلف، متنوع‌سازی در سرمایه گذاری را هم در نظر گرفت. همان‌طور که اشاره شد، هر کدام از بازارهای دارایی مانند سهام و طلا و اوراق بهادار به نوع خود در موقعیت‌های مختلف می‌توانند بازدهی مناسبی داشته باشند. اما برای این‌که بتوان سرمایه گذاری را به خوبی انجام داد، می‌توان سبدی متشکل از صندوق‌های سرمایه گذاری در بازارهای دارایی مختلف در سال 1403 تشکیل داد.

بنابر بازدهی در بازارهای دارایی مختلف، می‌شود بر اساس شخصیت سرمایه گذاری که افراد دارند، اقدام به تشکیل سبد متنوع از دارایی‌های مختلف کرد. به عنوان مثال، اگر فردی دارای شخصیت ریسک‌گریز است می‌تواند قسمت بیش‌تر سبد سرمایه‌گذاری‌اش را از واحدهای سرمایه گذاری درآمد ثابت تشکیل دهد و مقداری را هم به طلا و سهام اختصاص دهد. در مقابل، افراد سرمایه گذار با شخصیت سرمایه گذاری ریسک‌پذیر می‌توانند بیش‌تر سبد سرمایه گذاری خود را در سال 1403 از صندوق‌های طلا و سهام تشکیل دهند و قسمت کمی را به اوراق درآمد ثابت در انواع صندوق‌های درآمد ثابت مانند صندوق ندای ثابت کیان  و صندوق درآمد ثابت کیان  اختصاص دهند.

نتیجه گیری

بنا بر اهداف و مسیر سرمایه گذاری که افراد در نظر دارند، هر فرد سرمایه گذار باید طبق اهدافش اقدام به تشکیل سبد سرمایه گذاری در سال 1403 کند. در این مطلب تلاش کردیم تا به طور مشخص به معرفی و شناخت وضعیت هر کدام از بازارهای دارایی در سال 1403 بپردازیم تا در نهایت بتوانیم بهترین تصمیم را برای سرمایه گذاری بگیریم. به نظر می‌رسد با توجه به تغییرات و نوسانات بهتر باشد از متنوع‌سازی سود ببریم و در صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی، طلا و درآمد ثابت سرمایه گذاری کنیم تا سبدی مناسب در سال 1403 داشته باشیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.