بررسی اصطلاحات مهم مرتبط با شبکه‌های بلاکچین و ارز دیجیتال

اصطلاحات ارز دیجیتال

بلاکچین و رمزارزها را می‌توان نوظهورترین بازار مالی جهان دانست که هر روز بر تعداد علاقه‌مندان به آن افزوده می‌شود. اگر شما نیز مایل به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال هستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که قبل از هر کاری، باید با اصطلاحات ارز دیجیتال به‌خوبی آشنا شوید. در غیر این صورت، ممکن است چالش‌های مختلفی در مسیر برای شما ایجاد شود که موجب از بین رفتن سرمایهٔ شما شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله، برخی از مهم‌ترین اصطلاحات پرکاربرد را بررسی کنیم.

ارز دیجیتال

نوعی دارایی غیرفیزیکی است که برای ساخت و تولید آن، از فناوری‌های مختلف استفاده شده‌است و جایگزینی مناسب برای پول‌های فیزیکی است که جابه‌جایی آن‌ها مشکل است. به‌طورکلی این دارایی‌ها را می‌توان به سه دستهٔ اصلی تقسیم کرد:

  1. ارز مجازی
  2. رمز ارز
  3. ارز بانک‌های مرکزی

بلاکچین از اصطلاحات ارز دیجیتال

تکنولوژی که از آن در ساخت رمزارزهای مختلف استفاده شده‌است و یکی از اصلی‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است که تمام فعالان بازار باید با آن آشنا شوند. درواقع بلاکچین نوعی دفتر دیجیتال است که تمام اطلاعات مربوط به یک دارایی در آن ثبت می‌شود. استفاده از سیستم‌های پیچیدهٔ رمزنگاری موجب شده‌است تا احتمال دستکاری و هک اطلاعات به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند. به همین دلیل است که ارزهای ساخته‌شده به کمک این، فناوری امنیت بسیار بالایی دارند. به این نکته توجه داشته باشید که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های Blockchain، غیرمتمرکز بودن آن به حساب می‌آید، یعنی اطلاعات در جای خاصی ثبت و نگه‌داری نمی‌شود و تمام نسخه‌هایی که در اختیار گره‌های یک شبکه قرار می‌گیرد یکسان هستند.

وایت‌پیپر

سپیدنامه یا وایت‌پیپر درواقع گزارشی است که توسعه‌دهندگان در قالب یک فایل پی‌دی‌اف منتشر می‌کنند تا اطلاعاتی درمورد اهداف پروژه و ویژگی‌های آن در اختیار فعالان بازار قرار دهند. اصلی‌تری دلیل انجام این کار، جذب سرمایه‌گذار برای رشد و توسعهٔ هرچه بیشتر است. به این نکته توجه داشته باشید که سند منتشرشده باید شامل بخش‌های مختلفی مثل مقدمه، طرح مشکل، راهکار و… باشد. اصلی‌ترین ویژگی وایت‌پیپر، بیان سادهٔ اطلاعات پیچیده برای درک هرچه بهتر ماهیت پروژه است.

الگوریتم

مکانیسمی که از آن برای خلق و تولید یک دارایی جدید و پردازش تراکنش‌های مربوط به شبکهٔ آن استفاده می‌شود تا از حملات هکرها و سارقان اطلاعات در امان بماند. به‌طورکلی در حال حاضر دو الگوریتم شناخته‌شده وجود دارد که عبارتند از:

  1. اثبات کار؛
  2. اثبات سهام.

بسیاری از رمزارزهایی که در سال‌های ابتدایی فعالیت خود را آغاز کردند، از روش اثبات کار استفاده می‌کردند که در آن کاربر منابع سخت‌افزاری خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهد تا پردازش اطلاعات انجام شده و مشکلی ایجاد نشود. اما در حال حاضر به دلیل مصرف انرژی بالا و مشکلات زیست محیطی ایجادشده، بسیاری از رمزارزهای موجود در بازار، از ثبات سهام استفاده می‌کنند.

صرافی

صرافی یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است که تمام فعالان بازار بارها آن را شنیده‌اند. اکسچنج‌ها درواقع بستری هستند که فعالان بازار می‌توانند با ایجاد حساب کاربری و افتتاح حساب در آن‌ها، اقدام به خرید یا فروش دارایی مدنظر خود کنند. این پلتفرم‌ها را می‌توان به دو دستهٔ متمرکز و غیرمتمکز تقسیم کرد که هرکدام از آن‌ها مزایا و معایبی دارند. به‌طور مثال، برای استفاده از خدمات صرافی‌های غیرمتمرکز، نیازی نیست تا اطلاعات خاصی را در اختیار آن‌ها قرار دهید. اما حجم معاملات انجام‌شده در این سکوها بسیار کمتر از صرافی‌های متمرکز است. به همین دلیل همچنان بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از خدمات CEXها استفاده کنند.

ارزش بازار

یکی دیگر از اصطلاحات رمزارزها که آشنایی با آن از اهمیت ویژه ای دارد ارز بازار است. این میزان از ضرب قیمت فعلی یک کوین در تعداد کلی توکن‌های یک شبکه به‌دست می‌آید. از آنجایی که محاسبهٔ دستی این میزان کار دشواری است، برخی از سایت‌ها این اطلاعات را در لحظه در اختیار شما قرار می‌دهند که از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها می‌توان به CoinmarketCap اشاره کرد.

اصطلاحات ارز دیجیتال

توکن

توکن‌ها درواقع نوع از دارایی‌های دیجیتال هستند که شبکهٔ اختصاصی مربوط به خود را ندارند و با استفاده از سایر بلاکچین‌ها ساخته می‌شوند. البته این یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است که بسیاری از کاربران به اشتباه از آن استفاده می‌کنند.

آلت‌کوین

تمام رمزارزهایی که بعد از بیت کوین خلق شده‌اند، در این دسته قرار می‌گیرند. این اصطلاح از دو کلمهٔ Alternative و Coin ساخته شده‌است. در حال حاضر بیش از 9 هزار آلت‌کوین در بازار کریپتو وجود دارد که همگی با هدف جایگزینی بیت کوین طراحی شده‌اند، اما تا به امروز هیچ‌کدام از آن‌ها موفق به انجام چنین کاری نشده‌اند.

پامپ و دامپ

پامپ و دامپ یکی از اصطلاحات رمزارزهاست که به افزایش و کاهش قیمت‌ها به شکل غیرمتعارف اشاره می‌کند. حالتی که در آن تعدادی از سرمایه‌گذاران تصمیم می‌گیرند با ایجاد هیجان در بازار، قیمت یک آلت‌کوین را کاهش دهند و پس از تکمیل شدن خریدهایشان، مجدد با انتشار اخبار، موجب افزایش قیمت شوند. به این نکته توجه داشته باشید که انجام این کار زمانی ممکن است که توکن گفته‌شده ارزش بازار کمی داشته باشد.

هودل

به احتمال فروان این اصطلاحات ارز دیجیتال را بارها شنیده‌اید. اگر شما یک توکن را خریداری و بدون توجه به نوسانات ایجادشده در بازار، آن را نگه‌داری کنید، درواقع عمل هودل کردن را انجام داده‌اید. جالب است بدانید که این اصطلاح اولین بار توسط یکی از کاربران بیت کوین تاک مورد استفاده قرار گرفت. او در هنگام تایپ کلمه به جای کلمهٔ Hold از Hodl استفاده کرد که همچنان در جامعه کرپتو از آن استفاده می‌شود.

اصطلاحات ارز دیجیتال

جمع‌بندی

قبل از آغاز فعالیت در هر بازار، باید با اصطلاحات تخصصی پرکابرد آن آشنا شد. به همین دلیل در این مقاله به تعدادی از مهم‌ترین اصطلاحات ارزدیجیتال که سرمایه‌گذاران فعال در بازار کریپتو از آن‌ها استفاده می‌کنند اشاره کردیم. به شما توصیه می‌کنیم قبل از خریدوفروش، ابتدا بخش‌های مختلف این مطلب را بادقت مطالعه کنید تا آسیبی به سرمایهٔ شما وارد نشود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.