ارز دیجیتال تتر یا دای؛ کدامیک برای سرمایه گذاری بهترین است؟

از آنجا که اصلی‌ترین مشکل در استفاده از ارزهای دیجیتال، نوسانات قیمتی آنها در بازار است، استیبل‌کوین‌ها طراحی شده‌اند تا با استفاده از پشتوانه فیات خود، باعث ثبات معاملات شوند. دای و تتر هر دو از جمله استیبل‌کوین‌های محبوب در بازار هستند. اما تفاوت‌های بین آن‌ها برخی از تریدرها را به تردید انداخته که کدامیک برای سرمایه گذاری بهترین هستند؟ Dai یا تتر؟

ما در این مطلب برای رسیدن به پاسخ صحیح این سوال، ابتدا ماهیت تتر و دای را به طور جداگانه بررسی کرده و سپس خصوصیات هر کدام را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. همچنین مهمترین تفاوت دای و تتر را توضیح داده‌ایم تا در نهایت بدانیم تتر بخریم بهتر است یا دای؟

پس اگر شما هم می‌خواهید به یک جواب قاطع و صحیح برسید که دای بهتر است یا تتر، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دای (Dai) چیست؟

Dai یک استیبل‌کوین مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که توسعه و تولید آن توسط شرکت DAO Maker کنترل می‌شود. ارزش دای ثابت و برابر با 1 دلار است، اما برخلاف سایر استیبل‌کوین‌ها پشتوانه فیات ندارد. بلکه با نگهداری از چندین ارز رمزنگاری دیگر به عنوان وام یا قرض، تثبیت نسبت خود به دلار را حفظ می‌کند.

هر بار که یک واحد جدید از Dai ایجاد می‌شود، یک مجموعه از دارایی‌های رمزنگاری به عنوان وثیقه در قرارداد هوشمند قفل می‌شوند.

اگر قصد دریافت دای را دارید، باید حداقل ۱۵۰٪ ارزش آن را به عنوان وثیقه و با استفاده از توکن‌های دیگر بپردازید. اغلب معامله‌گران به دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال، معمولاً ۳۰۰-۴۰۰٪ ارزش دای را به عنوان وثیقه نگه می‌دارند. اگر قادر به تامین مقدار مورد نیاز وثیقه نباشید، هر توکنی که قبلاً ارائه داده‌اید، به منظور پرداخت وام فروخته می‌شود.

ویژگی‌های کلیدی Dai

دای قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که باعث شده اغلب معامله‌گران به سوی آن جذب شده و با وجود قدیمی‌تر بودن تتر بین خرید Dai یا تتر دچار تردید شوند. از جمله مهمترین خصوصیات دای عبارتند از:

·        حاکمیت غیرمتمرکز

قراردادهای هوشمندی که قدرت اکوسیستم دای را تامین می‌کنند، به عنوان پروتکل Maker شناخته می‌شوند. توسعه و حاکمیت این پروتکل توسط سازمان خودمختار غیرمتمرکز DAO Maker مدیریت می‌شود. اگر شما MKR (توکن اصلی DAO) را داشته باشید، می‌توانید در برنامه‌های مرتبط با بهبود و ارتقا این پروتکل شرکت داشته و رأی دهید.

·        آزادی مالی

ایجاد DAI به سادگی و هر زمان که شما بخواهید امکان‌پذیر است. تا موقعی که مبلغ وثیقه را فراهم کنید، می‌توانید از دیگر رمزارزهای شبکه به عنوان استیبل‌کوین برای معاملات خود استفاده کنید. این موضوع باعث پایداری در معاملات رمزنگاری شده و در عین حال به شما آزادی می‌دهد تا از سایر رمزارزها به راحتی استفاده کنید.

·        تولید درآمد

سیستم نرخ سرمایه‌گذاری دای به شما این امکان را می‌دهد تا در ازای قفل کردن این ارز دیجیتال در قراردادهای هوشمند درآمد کسب کنید. این روند مشابه قراردادهای staking است که توکن‌های دای بر اساس نرخ سرمایه‌گذاری فعلی و به صورت مداوم به قرارداد هوشمند اضافه می‌شوند.

این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا ضمن شرکت در تصمیم گیری‌های پلتفرم، درآمد فعال از این شبکه داشته باشید.

تتر (Tether) چیست؟

تتر با رمزارز خود به نام USDT یکی از قدیمی‌ترین استیبل کوین‌ها در بازار کریپتوکارنسی است. تتر مانند سایر استیبل کوین‌ها، به منظور محافظت از دارایی‌های تریدرها در برابر نوسانات قیمتی بازار طراحی شده است.

با این حال، مهمترین تفاوت دای و تتر این است که تتر توسط انبوهی از دلارهای آمریکا به نسبت یک به یک پیشتیبانی می‌شود و این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا توکن‌های خود را به دلار آمریکا تبدیل کنید.

 

ارز دیجیتال تتر یا دای؛ کدامیک برای سرمایه گذاری بهترین است؟

ویژگی‌های کلیدی تتر

با وجود قابلیت‌های دای نباید تتر را دست کم گرفت. در ادامه به بررسی ویژگی‌های منحصر به فرد تتر می‌پردازیم:

·        قدمت حضور در بازار

Tether از سال 2014 در بازار استیبل‌کوین حضور دارد. این شرکت در این مدت فرصت داشته‌ تا ایمنی و کارایی توکن USDT را به بازار ثابت کند. از طرفی، تتر (USDT) یک سابقه قوی در حفظ هدف خود، یعنی حفظ ارزش ۱ دلار برای هر رمز ارز را دارد.

·        قابلیت تبدیل‌پذیری

از آنجایی که USDT به نسبت یک به یک با دلارهای آمریکا پشتیبانی می‌شود، تبدیل توکن‌های USDT به دلار آمریکا برای شما آسان خواهد بود. این ویژگی باعث سهولت در پرداخت‌ها با استفاده از تتر برای کسب‌وکارهایی می شود که تنها با دلار آمریکا فعالیت می‌کنند.

·        کارمزد پایین

زمان انجام معامله با تتر هیچ کارمزدی از شما دریافت نمی‌شود. فقط موقع تبدیل سایر دارایی‌های رمزنگاری شده به تتر یا تبدیل توکن‌های خود به دلار آمریکا، باید کارمزد کمی پرداخت کنید.

مزایا و معایب دای (Dai)

مزایا

معایب

دای یک توکن غیرمتمرکز است

نوسانات بازار کریپتو می‌تواند بر دارایی افراد قرض‌گیرنده دای تاثیر داشته باشد

می‌توانید دای را در قرارداد هوشمند قفل کرده و از آن استفاده کنید

حداقل 150% از مبلغ قرض گرفته شده باید به عنوان وثیقه نگهداری شود

نه تنها می‌توان دای را خریداری کرد، بلکه به دلیل پروتکل‌های غیرمتمرکز قابل تولید نیز هست

مزایا و معایب تتر (USDT)

مزایا

معایب

یکی از قدیمی‌ترین و مورد اعتمادترین استیبل کوین‌های بازار است

رمز ارز USTD توسط شرکت تتر کنترل می‌شود و همین موضوع کمی آن را از حالت غیرمتمرکز خارج می‌کند

توکن‌های شما به آسانی به پول فیات تبدیل می‌شوند

نسبت 1:1 پشتوانه‌ای تتر هنوز هم ابهامات زیادی دارد

تتر توانسته ارزش خود را از همان ابتدا در حدود 1 دلار حفظ کند

برای دریافت توکن‌های USDT باید واریزات بانکی انجام شود و همین مورد ناشناس بودن در معاملات را از بین می‌برد

تفاوت دای و تتر

دای و تتر به دلیل قابلیت‌های خود از محبوبیت زیادی در بازار برخوردار هستند. اما کاملاً شبیه به هم نیستند. مهمترین تفاوت دای و تتر در نحوه پیدایش و اکوسیستم آن‌ها است.

مدیریت و اداره تتر توسط چندین صرافی بزرگ و شرکت‌های مالی معتبر در دنیا انجام می‌شود و علاوه بر این، تتر پشتوانه دلار آمریکا را به همراه دارد. اما دای، کاملاً غیرمتمرکز است، چون توسط هیچ ارگان یا فردی اداره نمی‌شود. همچنین پشتوانه فیات ندارد.

موارد فوق مهمترین تفاوت دای و تتر بودند. اما در جدول زیر می‌توانید با مقایسه صورت گرفته بین دای و تتر از دیگر تفاوت‌های این دو کوین مطلع شوید:

ویژگی‌ها

دای تتر

مارکت کپ

 4,557,277,656دلار

 83,777,152,686دلار

قیمت امروز

0.9993 دلار

0.9995 دلار

حجم معاملات در 24 ساعت

 213,120,980دلار

22,558,622,900 دلار

بالاترین/ پایین‌ترین قیمت

1.14 دلار/ 0.94 دلار

1.21 دلار/ 0.605 دلار

ارزش کوین‌های در گردش 4.5 میلیارد دلار

83.9 میلیارد دلار

میزان امنیت دای چقدر است؟

به طور کلی بازار کریپتوکارنسی ناپایدار است. اگرچه بیشتر وام‌ها در پلتفرم DAI تقریباً تا 400٪ ارزش مالی وثیقه می‌شوند، اما برخی کاربران ممکن است حداقل مقدار سرمایه گذاری را به عنوان وثیقه قرار دهند. در چنین مواردی، نوسانات شدید قیمت ارز می‌تواند بر مالکانی که بیش از حد از پلتفرم قرض‌گرفته‌اند، تأثیرات منفی بگذارد.

با این حال در معامله با دای هیچ نوع ریسک نقض قرارداد یا اعتبار وجود ندارد. از آنجا که هیچ قرض‌دهنده واقعی در طرف دیگر تراکنش وجود ندارد، عدم پرداخت تأثیری بر روی سایر کاربران در شبکه نخواهد داشت. دای توانسته نسبت خود به دلار را بدون تعدیلات زیاد حفظ کند.

میزان امنیت تتر چقدر است؟

USDT از پایدارترین رمزارزهای موجود در بازار است و در میان تمامی استیبل کوین‌ها، بالاترین نرخ سرمایه‌گذاری را دارد. با این حال، با توجه به اینکه ارز نقدی پشتوانه تتر است، می‌تواند ریسک معاملاتی و اعتباری قابل توجهی داشته باشد.

اما توجه داشته باشید که هزینه‌های استفاده از شبکه تتر بسیار پایین است. همچنین، برای افراد و شرکت‌ها به راحتی قابل تهیه است و به سادگی به دلار آمریکا تبدیل می‌شود.

نتیجه‌گیری؛ Dai یا تتر؟

تا این قسمت از متن با ویژگی‌های کلیدی دای و تتر آشنا شده و دانستیم که هر کدام چه مزایا و معایبی به همراه دارند. حال در انتهای این مطلب و به عنوان جمع بندی می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که دای یا تتر؟ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر هستند؟

دای یک جایگزین جالب برای رمزارزهای با قیمت ثابت است که تاکنون در بازار حاکم بوده‌اند. چون به شما این امکان را می‌دهد تا اتریوم خود را به عنوان تضمین قرار داده و بدون ترس از تغییرات زیاد قیمتی از دای استفاده کنید.

با این حال، شرکت Tether بیش از 10 برابر بازار سرمایه‌گذاری دای را در اختیار دارد که به دلیل قابلیت تبدیل آسان و حسابرسی منظم آن است.

اگر مقدار زیادی اتریوم دارید و می‌خواهید از استیبل کوین‌ها برای معاملات خود استفاده کنید، Dai یک انتخاب مطمئن است. چون گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال فعالیت‌های غیرمتمرکز هستند.

در مقابل، تتر (USDT) یک انتخاب عمومی عالی است. چون به مدت طولانی به عنوان گزینه پیش فرض منحصر به فرد برای معاملاتی بوده که سریعاً قابل انجام است. پس اگر می‌خواهید معاملات ساده با کارمزدهای کم داشته باشید، تتر ممکن است بهترین گزینه برای خرید و فروش ارز دیجیتال شما باشد.

در نهایت اینکه فرقی نمی‌کند تتر را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده‌اید یا دای، صرافی آنلاین همتاپی در کنار شما است تا خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در بستری امن و بدون کارمزد انجام دهید.

پلتفرم همتاپی یک صرافی فول نود است و همین ویژگی باعث امنیت بسیار بالای آن نسبت به دیگر صرافی های ارز دیجیتال شده است. علاوه بر این، می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز از طریق چت آنلاین با پشتیبانی صرافی ارز دیجیتال همتاپی به آدرس https://hamtapay.net/ در ارتباط باشید. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، تتر، اتریوم، لایت کوین و … می توانید با شماره تلفن 05138496301 تماس حاصل فرمایید.

منبع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.