روش های کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات و ترید کردن

روش های کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات و ترید کردن

احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت و سودآوری محسوب می شود. نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری از معامله گران – به خصوص معامله گران تازه کار – توجهی به این مفهوم ندارند. در ادامه با اهمیت کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات و روش های آن آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

بازار سرمایه ای، تقابل منطق و احساس

بازار سرمایه ای چیست؟ بسیاری از افراد به این سوال پاسخ های مشابهی می دهند. به طور کلی بسیاری معتقد هستند که بازار سرمایه ای چیزی جز اعداد و ارقام نیست و در آن نمی توان چیزی ساده تر از قیمت ها را پیدا کرد. اما واقعیت چیز دیگری است.

برای درک این مفهوم تنها کافی است کمی از دور به ماجرا نگاه کنیم. بازار سرمایه ای درست مانند هر بازار اقتصادی دیگر به مفهوم ساده و پایه ای به نام خرید و فروش وابسته است. حال سوال این است که چه کسی یا چه چیزی این خرید و فروش ها را انجام می دهد؟ پاسخ کاملا ساده و روشن است. این انسان ها هستند که دست به خرید و فروش می زنند. در واقع تا به امروز موجودی طبیعی یا مصنوعی نتوانسته است به صورت خودخواسته اقدام به خرید و فروش کند.

بنابراین آن چیزی که تمام مفهوم بازار سرمایه ای را سر پا نگه داشته و برای ما تعریف می کند، چیزی جز خرید و فروش انسان ها نیست. اما این مفهوم ساده به چه معنی است؟ در واقع مسئله اینجاست که بر خلاف تصور آن چیزی که بازارهای اقتصادی را کنترل می کند، اعداد و ارقام و نمودارها نیست. بلکه این رفتار انسانی است که نشان می دهد یک بازار اقتصادی به چه سمت و سوی کشیده خواهد شد.

 

[irp posts=”24927″ name=”5 روش برای کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس”]

 

چرا کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات اهمیت دارد؟
کنترل احساسات در ترید

چرا کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات اهمیت دارد؟

یادتان باشد که رفتار انسانی مخلوطی از احساسات و منطق است. از این رو ما در بازارهای سرمایه ای و به طور کلی در تمام بخش های زندگی با مخلوطی از رفتارهای احساسی و منطقی رو به رو هستیم. نکته ای که وجود دارد این است که به واسطه بسیاری از اندیکاتورها و شاخص ها امکان شناسایی رفتارهای منطقی معامله گران وجود دارد.

برخی از اندیکاتورها مانند ابزار فیبوناچی نیز تا حدودی در شناسایی رفتار احساسی معامله گران می تواند به ما کمک کند. در واقع ما به واسطه این شاخص ها قصد داریم رفتار – احساسی و منطقی – معامله گران را پیش بینی کنیم و بدانیم در شرایط گوناگون آن ها چه تصمیمی می گیرند تا بتوانیم بر اساس آن دست به معامله بزنیم.

اما مسئله اصلی که در این مقاله وجود دارد این است که شما با استفاده از روش های مختلف می توانید تا حدودی رفتار احساسی و منطقی کلیت بازار را بشناسید، اما مسئله اینجاست که خود شما هم انسان هستید و رفتاری احساسی – منطقی از خود نشان می دهید. از این روست که احساسات و وسواس های ذهنی در ترید اهمیت بالایی دارد.

زیرا در نهایت این خود شما هستید که به واسطه احساسات و منطق دست به تصمیم گیری می زنید. منطق فاکتوری قابل کنترل محسوب می شود و شما می توانید آن را به واسطه استدلال و دیگر روش ها کنترل کنید. اما احساسات عاملی است که چندان ساده کنترل نمی شود. این جاست که روش های کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات اهمیت پیدا می کند.

روش های کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات و ترید کردن

 

[irp posts=”35152″ name=”آیا میلیارد معروف، ایلان ماسک، داج کوین را کنترل می‌کند؟”]

روش های احساسات و وسواس های ذهنی در ترید

اولین و مهمترین قدم در کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات، شناخت این احساسات است. در واقع در ابتدا شما باید خودتان را بشناسید و با ویژگی های شخصیتی و احساسی خودتان آشنا شوید. این سخن در ابتدا برای بسیاری از عموم مردم خنده دار به نظر می رسد. زیرا بسیاری بر این تفکر هستند که خودشان را به طور کامل می شناسند و هیچ جای ابهامی ندارند.

اما واقعیت چیز دیگری است. در واقع بسیاری از ما اطلاع چندانی از وضعیت احساسی و روحی خودمان نداریم. در واقع عمده شناخت ما از خودمان محدود به همان رفتار منطقی است که از خودمان نشان می دهیم. ما می دانیم که در موقعیت های مختلف چه رفتاری از خودمان نشان می دهیم اما نمی دانیم که چه احساسی خواهیم داشت و این احساس چگونه می تواند در رفتار ما تاثیر بگذارد.

نکته جالب توجه این است که بسیاری از ما حتی نمی دانیم که چه نوع شخصیتی داریم و بر اساس این شخصیت چه کارهایی را دوست داریم و از چه رفتارهایی متنفر هستیم. این ها بعد های مختلف شناخت احساسی و شخصیتی محسوب می شود که متاسفانه بسیاری از ما اطلاعی از آن ها نداریم.

نکته مهمی که وجود دارد این است که در بازارهای سرمایه ای بر خلاف چیزی که تصور می کنید، احساسات حرف اول را می زند. بگذارید ساده تر توضیح دهیم. در بازارهای سرمایه ای دو عامل سرعت و ریسک تاثیرگذاری بسیاری دارد. اما نکته ای که وجود دارد این است که سرعت پردازش منطقی انسان نسبت به سرعت پردازش احساسی او بسیار کمتر است و از طرف دیگر به صورت ذاتی زمانی که بدن و ذهن انسان متوجه شود که در معرض ریسک یا خطر قرار گرفته، به صورت ذاتی و احساسی عمل می کند.

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که در بازارهای سرمایه ای به سبب وجود دو عامل سرعت و ریسک، عملا جنبه احساسی ذهن انسان است که شروع به فعالیت می کند و می تواند به خوبی در این تصمیم گیری ها تاثیرگذار باشد. دانستن این نکته خود می تواند به عنوان یک روش کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات عمل کند.(اگر میخواهید درباره ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال بیشتر بدانید این مقاله را بخوانید.)

در واقع زمانی که شما بدانید در چه مرحله ای احساسات وارد عمل می شود، می توانید آن را کنترل کنید و این یک ویژگی طبیعی انسان محسوب می شود. بنابراین شما باید در ابتدا خودتان را بشناسید و برای این کار می توانید از روانشناس یا مشاوره های مختلف استفاده کنید. این که بدانید تا چه اندازه ریسک پذیر هستید و در موقعیت های خطر چه رفتاری از خودتان نشان می دهید می تواند مهمترین چراغ راه برای کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات محسوب شود.

دیگر روش ها بعد از شناخت خود در کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات چیست؟

 

[irp posts=”40510″ name=”چرا نباید در بازار بورس حرص و طمع داشت ؟ + روش‌های کنترل حرص و طمع در بورس”]

سوالات متداول

1- دیگر روش ها بعد از شناخت خود در کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات چیست؟
به طور کلی شما برای کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات – بعد از شناخت شخصیت ها و ویژگی های ذاتی خودتان – باید از یک استراتژی استفاده کنید. در واقع استفاده از یک استراتژی می تواند برای احساسات شما قالب و چارچوب مشخص کند. توجه کنید که این استراتژی و قالب باید بر اساس شناخت از خودتان باشد. بنابراین با مشخص کردن یک قالب درست احساسات شما مدیریت می شود و شما می توانید از آن در جهت موفقیت و سودآوری استفاده کنید.

2- آیا کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات به معنی حذف آن است؟
برخی تصور می کنند که کنترل احساسات و وسواس های ذهنی در ترید به معنی حذف احساسات از بازارهای سرمایه ای است. البته این نکته ای است که متاسفانه برخی از مدرسین نیز بر آن تاکید دارند.(در ادامه توصیه میکنم مقاله سخنان وارن بافت و آموزش ترید در بایننس را مطالعه کنید.)
در واقع احساسات و وسواس های ذهنی در معاملات جزئی از بازار سرمایه ای است و هر انسان عادی و سالم باید این احساسات را داشته باشد. مسئله ای که وجود دارد این است که این احساسات باید در قالب یک چارچوب مدیریت و کنترل شود. استفاده از استراتژی می تواند مهمترین عامل و فاکتور برای این کنترل محسوب شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.