آیا رمزارزها محافظ تورم هستند؟ می‌گوید S&P ازنظر تئوری بله، درواقع نه!

S&P گفت: برخی استدلال می‌کنند که دارایی‌های کریپتو می‌تواند در یک محیط با نرخ بهره بالا/تورم بالا موردتقاضا باشد، زیرا می‌توانند به‌عنوان ذخیره ارزش عمل کنند، بااین‌حال، سوابق کریپتو برای اثبات این موضوع بسیار کوتاه است.

آژانس رتبه‌بندی S&P Global روز سه‌شنبه به جذابیت ارزهای دیجیتال به‌عنوان دارایی‌هایی که از سرمایه‌گذاران در برابر اثرات تورم محافظت می‌کنند، توجه کرد و درعین‌حال بر کمبود داده‌ها برای اثبات این موضوع تأکید کرد.

این آژانس مستقر در نیویورک در بیانیه مطبوعاتی که با CoinDesk به اشتراک گذاشته‌شده است، با اشاره به پذیرش در برخی از بازارهای نوظهور که با تورم بالا مبارزه می‌کنند، گفت: دارایی‌های رمز ارز ازنظر تئوری می‌تواند یک محافظ در برابر تورم باشد.

“برخی استدلال می‌کنند که دارایی‌های کریپتو محور می‌توانند در محیطی با نرخ بهره بالا/تورم بالا موردتقاضا باشند، زیرا می‌توانند به‌عنوان ذخیره‌ای از ارزش عمل کنند. ما فکر می‌کنیم سابقه ارز دیجیتال برای اثبات این موضوع بسیار کوتاه است.” آژانس افزود، توجه را به همبستگی ضعیف بیت کوین (BTC) با انتظارات تورمی ایالات‌متحده جلب کرد.

به لطف کد برنامه‌ریزی‌شده‌ای که هر چهار سال یک‌بار سرعت گسترش بیت کوین را به نصف کاهش می‌دهد، مبتکران رمز ارز، بیت کوین، بزرگ‌ترین دارایی دیجیتال جهان را ازنظر ارزش بازار، به‌عنوان ذخیره دارایی ارزش مانند طلا در نظر می‌گیرند.

به‌اصطلاح پاداش استخراج به نصف با افزایش روزافزون عرضه پول فیات در سطح جهانی در تضاد است. (محققان معتقدند چاپ انبوه پول توسط بانک‌های مرکزی تورم‌زا است). بازار گسترده‌تر کریپتو، ازجمله تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi)، جایگزینی برای سیستم بانکداری متمرکز فیات در نظر گرفته می‌شود.

بااین‌حال، داده‌های گذشته چیز دیگری را نشان می‌دهد. یافته‌های آژانس نشان می‌دهد که همبستگی تاریخی بین بازده روزانه S&P BDMI (S&P S&P Blockchain and Digital Asset Index) یک شاخص بازار است که توسط شرکت استاندارد و پورز (S&P Global) تولید می‌شود. این شاخص بازار، عملکرد و عرضه رمزارزها و دارایی‌های دیجیتالی را پوشش می‌دهد. S&P BDMI شامل تعدادی از رمزارزهای معروف مانند بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum) و ریپل (Ripple) است.)

مقایسه عملکرد نسبی رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال

از منظر تحلیلی و مقایسه‌ای برای سرمایه‌گذاران، بنگاه‌های مالی و علاقه‌مندان به بازار رمزارزها ارزشمند است. با استفاده از این شاخص، می‌توان  عملکرد نسبی رمزارزها و دارایی‌های دیجیتالی را مقایسه کرده و تحلیل‌های بازاری مربوط به این دارایی‌ها را انجام داد.) و انتظارات تورمی دوساله و ۱۰ ساله ایالات‌متحده تنها ۰.۱۰ است. همبستگی بین بازده سه‌ماهه S&P BDMI و انتظارات تورمی سربه‌سر 10 ساله نشان می‌دهد که هیچ آژانس الگوی قطعی اعلام نکرده است.

به‌عبارت‌دیگر، ارتباط کمی بین بازار کریپتو و انتظارات تورمی وجود دارد. ممکن است برای اعتبار بخشیدن به روایت پوشش تورمی، همبستگی قوی حداقل 0.75 موردنیاز باشد.

نرخ‌های تورم سرسام‌آور اندازه‌گیری انتظارات سرمایه‌گذاران از تورم در یک دوره خاص است که با کم کردن بازده اوراق قرضه محافظت‌شده تحت تورم از بازده اوراق اسمی به دست می‌آید.

ارزش بازار بیت کوین در سال گذشته بیش از 70 درصد کاهش یافت، اگرچه تورم در ایالات‌متحده، همانطور که با شاخص قیمت مصرف‌کننده اندازه‌گیری شد، به‌طور متوسط 8 درصد بود.

 

تئوری s&p در مورد مهار تورم توسط رمزارزها

بازده سه‌ماهه بین این دو الگوی قطعی را نشان نمی‌دهد. (منبع: S&P Global,l, Fred) (S&P Global, Fred)

نمودار چندین دوره را نشان می‌دهد که افزایش انتظارات تورمی نتوانسته ارزش‌گذاری بازار ارزهای دیجیتال را بالا ببرد. دوره‌هایی وجود داشته است که این دو به‌طور هم‌زمان مثبت یا منفی بوده‌اند.

به‌عبارت‌دیگر، این سازمان اعلام کرد که بازده روزانه طلا از سال ۲۰۱۳ به‌طور پیوسته با انتظارات تورم همراه بوده است و افزود: “شواهدی از رابطه علیت گرانجر بین شاخص انتظار تورم برای ده سال آینده و شاخص طلا S&P GSCI در سطح اطمینان ۹۵٪ وجود دارد.” آزمون علیت گرنجر یک آزمون فرضیه آماری برای تعیین اینکه آیا سری زمانی X در پیش‌بینی Y مفید است یا خیر است.

S&P Global خاطرنشان کرد: «همان آزمایش برای بیت کوین ناموفق است.

درعین‌حال، ارزهای دیجیتال نسبت به هزینه استقراض در اقتصاد حساس به نظر می‌رسند و تمایل دارند در جهت مخالف بازدهی دوساله خزانه‌داری ایالات‌متحده حرکت کنند که نسبت به بازده اوراق با مدت طولانی‌تر مستعد انتظارات نرخ بهره است.

تئوری s&p در مورد مهار تورم توسط رمزارزها در 2 سال

نمودار رابطه معکوس بین این دو را نشان می‌دهد. (S&P Global, Fred) (S&P Global, Fred)

به‌عبارت‌دیگر، “به‌طور روزانه و بر اساس دوره سه‌ماهه، نرخ بهره [بازده دوساله] و شاخص رمزارزها در ۶۳٪ از زمان از می ۲۰۱۷ تاکنون، رابطه معکوسی نشان داده‌اند. این درصد از می ۲۰۲۰ پس از شروع ویروس کووید-۱۹ به ۷۵٪ افزایش‌یافته است”، بر اساس گفته از شرکت‌های گلوبال اسندارد و پورز (S&P Global).

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.