5 روش برای کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس

کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس

خیال‌پردازی و غرور دو احساس همیشگی انسان‌هاست که تقریباً نمی‌شود به‌طورکلی آن‌ها را ترک کرد. تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که بتوانیم آن‌ها را تحت کنترل و اختیار خودمان داشته باشیم. به‌هرحال هرکدام از این احساسات و توانایی‌ها می‌توانند درجایی خاص به کار بیایند و درجایی مانند بورس باعث نابودی شما شوند. پس باید کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس را یاد بگیریم و آن را انجام دهیم.

در حالت کلی برای انجام کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس، باید ابتدا بدانیم که چرا اصلاً همچنین احساس‌هایی در بازار بورس ایجاد می‌شود؟ سؤال بهتر این است که چه زمان‌هایی یک تریدر و معامله‌گر درگیر این احساسات می‌شود و نیاز به کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس پیدا می‌کند؟

فارغ از مسئله کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس، خیال‌پردازی و غرور مفاهیم بسیار کلی و قابل بسطی هستند که در موقعیت‌های مختلف زندگی می‌توانند تعاریف مختلفی به خود بگیرند. ازاین‌رو بیایید در دنیای بورس به این مفاهیم نگاه کنیم. اصولاً در بورس خیال‌پردازی زمانی ایجاد می‌شود که ما به دنبال کسب سود یا فرار از ضرر هستیم و غرور نیز درست وقتی ایجاد می‌شود که عملاً تحلیل ما و یا انتخاب سهم ما و نقطه ورود و خروج ما درست بوده است و ما دچار یک نوع توهم کاذب می‌شویم. این خود مهم‌ترین دلیل نیاز به کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس است.

در مورد کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس می‌توان گفت که خیال‌پردازی اصولاً در سه موقعیت اساسی روی می‌دهد: 1- در لحظه ورود به سهم 2- هنگام صعود سهم 3- هنگام نزولی بودن سهم. در مورد غرور نیز می‌توان گفت که این اتفاق بیشتر مربوط به شخصیت تریدر دارد و در زمان‌های مختلف ایجاد می‌شود اما به حالت کلی همان‌طور که گفته شد با درست بودن تحلیل یا پیش‌بینی و یا زمان‌هایی که انتخاب‌های درستی داشتیم این حس بر ما غلبه می‌کند. در ادامه قبل از این‌که بخواهیم گام‌هایی برای کنترل خیا ل‌پردازی و غرور در معاملات بورس بیان کنیم، بهتر است ابتدا با چرایی آن آشنا شویم.

چرا به کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس نیاز داریم؟

چرا به کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس نیاز داریم؟

 

پاسخ این سؤال می‌تواند بسیاری از مسیر ما را روشن کند. بیایید به‌صورت تفکیک‌شده در مورد کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس و چرایی آن صحبت کنیم؛ یعنی ابتدا بدانیم که چرا باید در مقابل احساس خیال‌پردازی مقابله کنیم و در بورس درگیر آن نشویم.

علت اصلی این موضوع این است که خیال‌پردازی شما را وارد یک موقعیت غیرواقعی و غیرقابل‌تحلیل می‌کند. اصولاً آن چیزی که در ذهن شما رخ می‌دهد هیچ تأثیری در زمان حال نخواهد داشت و آن چیزی که در زمان واقعی در حال رخ داد است نمی‌تواند تأثیر مستقیم در خیال‌پردازی شما بگذارد.

بلکه داستان اینجاست که خیال‌پردازی یک موقعیت احساسی و رؤیایی است و این موقعیت درواقع ذهن منطقی شما را خاموش می‌کند و عملاً قدرت تحلیل در آن لحظه را از شما می‌گیرد. درحالی‌که بورس و بازار سرمایه‌گذاری یک موقعیت کاملاً تحلیلی و منطقی است؛ بنابراین عملاً این دو حالت کنار یکدیگر کارایی نخواهند داشت و عملاً مخل یکدیگر می‌شوند؛ بنابراین باید دست به کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس زد.

 

[irp posts=”19211″ name=”آموزش تحلیل تکنیکال بورس از 0 تا 100 از مقدماتی تا پیشرفته (قسمت اول)”]

 

کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس

از طرف دیگر در مورد غرور وضعیت کاملاً متفاوت است. غرور یک نوع تشکر از خود است و در بسیاری از مواقع این موقعیت لازم است؛ اما مسئله مهمی که در مورد غرور وجود دارد که باعث می‌شود ما دست به کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس بزنیم، احساس لذت آن است.

درواقع همین‌که تحلیل شما درست بوده، مسلماً جای خوشحالی دارد؛ اما این‌که شما از این خوشحالی لذت ببرید باعث می‌شود که ذهن شما در همان موقعیت قفل کند و عملاً تنها درگیر آن موقعیت شوید. در کلام بهتر، شما زمانی که احساس غرور می‌کنید، دوست دارید به سبب احساس لذتی که دارید به آن موقعیت فکر کنید و آن را پارها و پارها مورد بازبینی قرار دهید.

این باعث می‌شود عملاً شما از روند بازار اخراج شوید و تحلیل خوبی در مورد ادامه بازار نداشته باشید. از طرف دیگر غرور باعث می‌شود که شما یک نوع ترس هم داشته باشید؛ زیرا دوست دارید همیشه حالت خوب و فوق‌العاده خود را نگه‌دارید و از این‌که این غرور بشکند و موقعیت بدی نصیب شما شود خواهید ترسید.(توصیه میکنم مقاله ترس در معامله گری را هم بخوانید)

پس عملاً غرور جلوی ریسک شما را خواهد گرفت و یا کاملاً برعکس برای کسب احساس رضایت بیشتر دوست دارید که ریسک غیرمنطقی‌تری بکنید. درواقع غرور عاملی است که شما را از روند عادی بازار دور می‌کند و این اصلاً دوست‌داشتنی نیست. برای همین است که می‌خواهیم کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس را بیاموزیم.

روش اول کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس

 

اولین روش مؤثر کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس این است که همیشه دفترچه یادداشتی کنار خود داشته باشید تا احساسات خودتان را نسبت به اتفاقاتی که رخ می‌دهد یادداشت کنید. در کلام بهتر سلاح اصلی شما در بازار، ذهن شماست. وقتی شما درگیر خیال‌پردازی یا غرور می‌شوید عملاً گلوله‌های این سلاح را خالی می‌کنید. پس برای جلوگیری از این اتفاق و کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس یک دفترچه در کنار خود داشته باشید و سعی کنید امیدها و آرزوها و غرورها و … را در آن یادداشت کنید. نوشتن باعث می‌شود که ذهن شما از این موارد خالی شود و عملاً تمیزتر در مورد بورس فکر کنید و بتوانید بهتر آن را تحلیل کنید.

روش دوم کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس

روش دوم کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس این است که کمتر با دیگران در مورد تحلیل‌های خود و روند معاملاتی خود صحبت کنید. درواقع اگر کار شما تدریس در زمینه بازارهای سرمایه‌ای نیست، پیشنهاد اصلی ما به شما این است که سعی کنید کمتر با دیگران در مورد بورس حرف بزنید. حرف زدن در مورد هر چیزی به ذهن شما این فرصت را می‌دهد که شروع به خیال‌پردازی کند.

از طرف دیگر اگر موقعیت خوبی داشته باشید و مورد تحسین دیگران واقع شوید، عملاً درگیر غرور و البته ترس بیشتری خواهید شد. پس برای کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس سعی کنید کمتر با دیگران در مورد بورس صحبت کنید.

روش سوم کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس

روش سوم کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس

 

برای کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس همیشه و همیشه به استراتژی خود پایبند باشید. درواقع همان‌طور که گفتیم خیال‌پردازی در موقعیت‌های صعود و سقوط سهم بسیار سراغ شما می‌آید. وقتی یک سهمی شروع به صعود می‌کند، عملاً کم‌کم ذهن شما سود های حاصل از آن را در عالم خیال خرج می‌کند. برای کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس باید به حد سود مشخص‌شده خودتان قانع شوید و اصطلاحاً از سهم خارج شوید یا حداقل سیو سود کنید.

در مورد حالت سقوط نیز همچنین اتفاقی رخ می‌دهد، یعنی درست زمان‌هایی که شما باید بر اساس استراتژی خود ضرر را قبول کنید و از سهم خارج شوید، عملاً دست به خیال‌پردازی و امیدواری می‌زنید. هرلحظه منتظر برگشت روند سهم خود خواهید بود درحالی‌که در همان لحظات به درصد ضرر شما افزوده می‌شود. اینجاست که برای کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس نیاز است نسبت به استراتژی خودتان پایبند باشید. این پایبندی می‌تواند شما را از خطرهای بزرگی حفظ کند.

اگر میخواهید بدانید خصوصیات یک استراتژی خوب معاملاتی چیست و بررسی خط روند های متفاوت را بدانید حتما این مقالات را مطالعه کنید.

 

[irp posts=”19369″ name=”بهترین کارگزاری بورس در ایران | معرفی 15 کارگزاری برتر بورس ایران”]

 

روش چهارم کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس

به‌عنوان روش بعدی کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس شما کار ساده‌ای قرار است انجام دهید. کافی است مدام با خود تکرار کنید که بازار روندی غیرقابل‌پیش‌بینی دارد و همیشه ممکن است تغییر روند دهد، درعین‌حال بازار همیشه روی اصول خود حرکت می‌کند و دراین‌بین قرار نیست به خاطر احساسات شما روند خود را تغییر دهد.

این جملات به‌ظاهر ساده و کاملاً بدیهی ذهن شما را آماده پذیرش این نکته می‌کند که شما نباید در این بازار بر اساس غرور یا تصورات شخصی خودتان تصمیم بگیرید و همین موضوع باعث کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس خواهد شد. همچنین شما می‌توانید این جملات را در کاغذی نوشته و همیشه جلوی روی خود داشته باشید. تا ذهنتان به این نکته عادت کند که گرفتار همچنین تله‌هایی نشود.

روش پنجم کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس

روش پنجم کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس

 

درروش بعدی کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس، شما می‌توانید از روش هدف‌گذاری استفاده کنید. درواقع هدف‌گذاری جدیدترین و بهترین راه کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس محسوب می‌شود. هدف‌گذاری به‌نوعی ذهن شما را فریب می‌دهد. در کلام بهتر با هدف‌گذاری هم مغرور خواهید بود و هم خیال‌پردازی می‌کنید و درواقع با این نیروهای درونی ذهن خودتان نمی‌جنگید، بلکه راه کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس به‌واسطه هدف‌گذاری به این شکل عمل می‌کند که این احساسات را محدود می‌کند.

این محدود شدن نیز به دست خود شما رخ می‌دهد. یعنی که وقتی شما در جهت رسیدن به یک هدفی تحلیلی درست انجام می‌دهید، مغرور می‌شوید ولی چون این پیروزی در برابر هدف بزرگ، کوچک به نظر می‌رسد غرور شما سریع از بین می‌رود. در مورد خیال‌پردازی نیز وقتی محدوده‌ای به نام هدف تعیین می‌شود عملاً وسعت فکری را از شما می‌گیرد و همین موضوع باعث می‌شود که خیال‌پردازی شما بسیار محدود و سریع رخ دهد و تمام شود. این را به‌عنوان آخرین و بهترین روش کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس حتماً امتحان کنید.

 

نتیجه سخن در مورد کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس

 

[irp posts=”19922″ name=”خرید پله ای در بورس چیست؟ | کاهش ریسک افزایش سود”]

 

نتیجه سخن در مورد کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس

 

ما در این مقاله سعی کردیم 5 روش کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس را به شما آموزش بدهیم. یادتان باشد که خیال‌پردازی و غرور کنترل نشده می‌تواند حکم شکست شما در بازارهای سرمایه‌ای را رقم بزند. شاید باورتان نشود اما بسیاری از سهامداران، به‌خصوص تازه‌کارها در تله این نوع احساسات می‌افتند و ضررهای جبران ناشدنی را متحمل می‌شوند.

البته از حق نگذریم که برخی از سایت‌ها و صفحات مجازی درست روی همین نقاط ضعف سهام‌داران سرمایه‌گذاری می‌کنند تا آن‌ها را وادار به‌اشتباه کنند؛ زیرا به‌خوبی می‌دانند در بازار برای این‌که یک نفر سود کند، باید فرد دیگر ضرر بدهد. این یک قانون است. پس کنترل خیال‌ پردازی و غرور در معاملات بورس را یاد بگیرید تا آن نفر بازنده نباشید.

اگر علاقه مند به سرخطی زدن در بورس هستید ولی با آن آشنا نیستید توصیه میکنم این مقاله را بخوانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.