گین در بورس چیست و چه کمکی در معاملات میکند؟

اصطلاح گین در بورس چیست

انسان موجودی است که خواسته یا ناخواسته به پیشرفت و موفقیت عشق می ورزد. انسان ها همیشه دوست دارند در مسیر پیشرفت و سودآوری قرار داشته باشند. یکی از ابزارهایی که می تواند به انسان در مسیر کمک کند، شاخص سازی پیشرفت است. یعنی این که برای این که بدانیم در کجای مسیر قرار گرفتیم و باید در ادامه چگونه حرکت کنیم باید از یک شاخص و کمیت عددی استفاده کنیم. از این رو لازم است بدانیم گین در بورس چیست و یا سود سرمایه ای چیست!

دنیای سرمایه و اقتصاد دنیای عجیبی است. همه چیزی بر اساس یک فاکتور ساده و مشخص به نام سود قرار گرفته است. اما وقتی می خواهیم این سود را بررسی کنیم با انواع فاکتورهای مختلف مواجه می شویم. در کلام ساده تر در دنیای بورس می توان چند نوع سود متصور بود. این مدل های مختلف از سود می تواند هر کدام برای معامله گر یا سهامداران یک هدف محسوب شود.

کمتر معامله گر حرفه ای را می توانیم پیدا کنیم که بخواهد روی تمام این راه های سودآوری تمرکز داشته باشد. معمولا یک معامله گر استراتژی خودش را به نحوی می چیند که بتواند به یکی از این راه های سودآوری برسد. بنابراین به طور کلی می توان گفت که اصلاح سود در بورس و بازار سرمایه شامل چند گزینه زیر است:

1- سود حاصل از فروش سهام با قیمت بیشتر از قیمت خریداری شده
2- سود حاصل از تقسیم سود که به صورت سالانه توسط شرکت ها انجام می گیرد.
3- مزایای حاصل از سهام جایزه
4- مزایای حاصل از سهام حق تقدم

همانطور که مشاهده می کنید هر کدام از این موارد می تواند هدف یک استراتژی معاملاتی محسوب شود. اما داستان گین در بورس چیست؟ این مفهوم ما را به کدام یک از این سودآوری ها می رساند؟

گین در بورس چیست؟

 

برای این که بدانیم اصطلاح گین در بورس چیست سعی کردیم شما را با انواع سود های ممکن در بازار بورس ایران آشنا کنیم. با وجود این که گین در بازار بورس جهانی نیز وجود دارد اما در آن جا سودهای متفاوتی نیز می تواند وجود داشته باشد که ما در این جا آن ها را بررسی نمی کنیم.

اما زمانی می توانیم بدانیم گین در بورس چیست که در مقابل سود، مفهوم دیگری به نام هزینه را نیز یاد بگیریم. در واقع سود زمانی معنی پیدا می کند که بالاتر از هزینه قرار بگیرد. هزینه به عنوان یک نقطه مبنا همیشه مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین برای این که بتوانیم مفهوم درستی از گین پیدا کنیم و بدانیم سود سرمایه ای چیست باید هزینه را بشناسیم.

 

[irp posts=”20213″ name=”27 فیلتر بورس: فیلترهای مهم و کاربردی + فیلتر حرفه‌ای نوسان گیری (آپدیت اردیبهشت1400)”]

گین در بورس چیست و چه کمکی در معاملات میکند؟
گین

به طور کلی هزینه نسبت به سود مفهوم محدود تری در بازار سرمایه ای محسوب می شود. هزینه ای که شما برای خرید سهم پرداخت می کنید را می توان این نقطه مبدا در نظر گرفت. به طور کلی این هزینه شامل قیمت سهام + کارمزد است. شما هر نوع استراتژی که در نظر داشته باشید باید این هزینه را پرداخت کنید.

پس وقتی می خواهیم بدانیم گین در بورس چیست باید به این نکته دقت کنیم که هزینه در آن ثابت و مشخص است. در کلام ساده تر بازده یک سهام می تواند بر اساس نوع سود متفاوت باشد اما در تمامی این محاسبات هزینه یکسان و ثابت است.

حال به سوال اصلی برگردیم. اصطلاح گین در بورس چیست؟ زمانی که شما سود حاصل از فروش سهام ( افزایش قیمت سهام نسبت به قیمت خرید ) را تقسیم بر هزینه کنید گین شما به دست می آید.
در کلام ساده تر گین سهام برابر است با نسبت افزایش قیمت سهام به هزینه خرید. برخی از معامله گران به طور کلی هزینه خرید را با قیمت خرید اشتباه می گیرند. اما این موضوع اصلا درست نیست. مسئله کارمزد ها می تواند چند درصد در گین شما تاثیر بگذارد پس حتما هزینه را مجموع قیمت خرید + کارمزد در نظر بگیرید.

 

اصطلاح گین در بورس چیست

تفاوت بازده با گین در بورس چیست؟

 

به جز گین مفاهیم دیگری نیز می توان پیدا کرد که حاصل تقسیم سود بر هزینه است. یکی از مهمترین این مفاهیم بازده است. متاسفانه از آن جایی که معنایی فارسی گین را بازده می دانیم، عملا مفهوم بازده و گین در بورس را با یک دیگر اشتباه می کنیم.

بازده یک مفهوم کلی تر نسبت به گین محسوب می شود. در کلام ساده تر شما در بازده تمامی سود ها را با یکدیگر جمع می کنید و مجموع آن را بر هزینه انجام شده تقسیم می کنید. بازده کلیت رفتار و روند شما را در بازار نشان می دهد. درست است که گفتیم یک معامله گر حرفه ای معمولا روی یک راه سود آوری تمرکز می کند اما این بدین معنی نیست که سایر مسیر ها را به طور کامل رها کند. از این رو هر معامله گری در انتهای دوره مالی خودش یا در دوره های مختلف می تواند بازده کاری و سرمایه ای خودش را به دست بیاورد.

اما گین در بورس چیست؟ گین تنها در مورد افزایش قیمت یک سهم و سود حاصل از فروش آن نسبت به هزینه های انجام شده است. گین می تواند نشان بدهد که شما از یک معامله ( نه سرمایه گذاری ) چه قدر سود کرده اید.

توجه داشته باشید که میان معامله و سرمایه گذاری تفاوت های بسیاری وجود دارد که برخی ها این دو را به اشتباه یکسان می دانند. معامله گر به دنبال گین بالا است و بر اساس سود فروش حرکت می کند در حالی که سرمایه گذار بیشتر به دنبال بازده کل بالاست و بر اساس سود سرمایه گذاری حرکت می کند. این دو مفهوم در عین نزدیکی تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند.

 

گین در بورس چیست و چه کمکی در معاملات میکند؟

 

[irp posts=”18744″ name=”تفاوت بورس و فرابورس چیست؟”]

کاربرد گین در بورس چیست؟

 

به نظر شما کاربرد گین در بورس چیست؟ زمانی که بدانیم چند درصد سود کرده ایم و گین خوبی داریم چه فایده ای دارد و یا برعکس اگر بدانیم گین چندان خوبی نداریم و سود آوری زیادی در معاملات خود نداریم چه کار می توانیم بکنیم؟

گین یکی از مهمترین ابزارهایی است که می تواند ما کمک کند تا از احساسات اشتباه به سمت کمیت درست پیش برویم. احساسات با انسان مهربان است. دوست دارد چیزی را به انسان نشان دهد که او دوست دارد. انسان دوست دارد سود کرده باشد. از این رو احساس به نوعی رفتار می کند که این سود را چند برابر نشان بدهد و یا این که ضرر را کوچک تر از چیزی که هست نمایش بدهد.

این کار احساسات در بازار بورس به نوعی شبیه به دوستی خاله خرس می باشد. وقتی شما نتوانید به درستی ببینید که نتیجه کار شما چه بوده، عملا نمی توانید تصمیم های درستی برای ادامه مسیر و انتخاب استراتژی خود بگیرید. به این دلیل لازم است که بدانیم گین در بورس چیست. گین می تواند یک تجربه کیفی را به یک تجربه کمی تبدیل کند. این کاری است که باعث می شود شما با دید بهتر نسبت به استراتژی خودتان تصمیم بگیرید.

شما اگر این گین های به دست آمده را در جایی ثبت کنید و یا این که بر اساس آن نموداری طراحی کنید به سرعت و سادگی می توانید روند معاملاتی خودتان را پیدا کنید. این روند برای پیدا کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت اهمیت دارد. همه انسان ها در هر کاری اشتباه می کنند اما مهم این است که این اشتباه تبدیل به یک موقعیت برای پیروزی شود. اگر شما نتوانید به درستی با این اشتباه کنار بیایید و یا آن را درست تحلیل نکنید عملا بازنده بازی خواهید بود. پس گین می تواند به شما نشان بدهد که امروز در کجای مسیر هستید و استراتژی شما تا چه اندازه مفید بوده است.

در ادامه مقاله انواع روندها در تحلیل تکنیکال را هم بخوانید

سود سرمایه ای چیست
گین در بورس چیست

سوالات متداول

1- گین در بورس چیست؟
گین اصطلاحی است که نسبت میان سود حاصل از فروش سهم ( افزایش قیمت نسبت به قیمت خرید ) نسبت به هزینه انجام شده برای آن را نشان می دهد. شما می توانید عدد به دست آمده را در 100 ضرب کنید تا گین شما بر اساس درصد نمایش داده شود.

2- مهمترین اشکال گین چیست؟
ما در این مقاله دانستیم که گین در بورس چیست اما نکته مهمی که در این بین وجود دارد و به آن اشاره نکردیم این است که در گین و به طور کلی در مسئله بازده از زمان استفاده نشده است. شما نمی توانید طول زمان رسیدن به گین مورد نظر را در این معادله دخیل بدانید. البته شما می توانید با تقسیم گین به دست آمده به طول دوره به طور تقریبی حدس بزنید که در هر دوره چند درصد سود آوری داشته اید.

این می تواند به شما کمک کند که میان بازارهای مختلف مقایسه کنید. این مقایسه از این نظر اهمیت دارد که عده ای میان بازارها همواره در حال رفت و آمد هستند اما هیچگاه به سود درستی نمی رسند، زیرا هدفمند حرکت نمی کنند. اما شما می توانید با استفاده از مفهوم گین هدف اصلی را انتخاب کنید.

3- گین پایدار چیست؟
اگر افزایش قیمت یک سهام بر اساس کارهای تولیدی و ارزش ذاتی شرکت باشد به آن گین پایدار گفته می شود و اگر این افزایش قیمت تنها بر اساس افزایش تقاضا رخ داده باشد و عملا هیچ پشتوانه ای پشت آن وجود نداشته باشد این گین کاذب است و پایداری نخواهد داشت.

 

[irp posts=”23630″ name=”عوامل مؤثر بر رفتار بازار بورس را بشناسیم”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.