چرا نباید در بازار بورس حرص و طمع داشت ؟ + روش‌های کنترل حرص و طمع در بورس

کنترل حرص و طمع در بورس

کنترل حرص و طمع در بورس یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید یک سرمایه‌گذار و تریدر موفق آن را رعایت کند. به معنی واقعی کلمه کنترل حرص و طمع در بورس یا در سایر بازارهای سرمایه‌گذاری نمادی از مبارزه با درون خودمان است. ازاین‌رو برعکس چیزی که فکر می‌کنید، بسیار کار سختی محسوب می‌شود.

به‌طورکلی مسئله کنترل حرص و طمع در بورس یک نوع مسئله شخصیت شناسی و خودشناسی محسوب می‌شود. ازاین‌رو باوجوداینکه هدف نهایی موفقیت در بورس و بازارهای سرمایه‌گذاری است، در ادامه این متن ذهن خودتان را از دنیای اقتصاد و تجارت خارج کنید. زیرا قرار است حرف‌ها و صحبت‌های ما بیشتر بر اساس روانشناسی و رفتارشناسی باشد.(اگر میخواهید سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار را انجام دهید، ولی با آن آشنایی ندارید حتما این مقاله را بخوانید.)

کنترل حرص و طمع در بورس و در زندگی

به‌طورکلی حرص یا طمع یکی از خصلت‌های مشترک انسانی و به‌نوعی غریزی انسان محسوب می‌شود که البته هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید این حس و این رفتار به‌طور مطلق منفی یا مثبت است.
اگر حرص و طمع را از زندگی انسان خارج کنید، ما چیزی شبیه به همان مورچه‌هایی خواهیم شد که کاملاً دقیق وظایف خودشان را انجام می‌دهند و یا مانند زنبورها به‌جایگاهی که داریم احترام می‌گذاریم و سعی می‌کنیم بر اساس وظایف خودمان عمل کنیم.

درواقع حرص و طمع است که انسان را در موقعیت‌های مختلف روبه‌جلو هول می‌دهد و باعث می‌شود که انسان بخواهد ریسک‌های عجیب‌وغریبی کند.
حرص در لغت به معنی زیاده‌خواهی و بیش‌ازحد نیاز خواستن است. حال به زندگی انسان‌های اولیه نگاه کنید. آن‌ها تنها به غذا، آب و کمی امنیت احتیاج داشتند که تا حدودی نیز تمام این موارد را در اختیار داشتند. اگر قرار بود انسان‌ها از حق خودشان بیشتر نخواهند احتمالاً امروز من و شما هم در غار خودمان در حال نقاشی خاطرات امروزمان بودیم!

اما روی دیگر حرص و طمع نیز وجود دارد. حرص و طمع در طول تاریخ انسانی باعث شده است که طبیعت بیش‌ازاندازه کوچک شود و انسان‌های بسیاری بر سر این موضوع از بین بروند. اگر به ریشه تمامی جنگ‌ها نگاه کنید درنهایت به همین حرص و طمع خواهید رسید. پس عملاً ما با مفهومی روبه‌رو هستیم که درست مانند نیروی اتمی است. هم به آن نیاز داریم و هم از آن می‌ترسیم!

وقتی می‌گوییم کنترل حرص و طمع در بورس، درواقع منظورمان این است که باید یک نیروی عجیب‌وغریب را در اختیار بگیریم. پس عملاً کنترل حرص و طمع در بورس کار چندان ساده‌ای نخواهد بود.

 

[irp posts=”23630″ name=”عوامل مؤثر بر رفتار بازار بورس را بشناسیم”]

چرا نباید در بازار بورس حرص و طمع داشت ؟ + روش‌های کنترل حرص و طمع در بورس

کنترل حرص و طمع در بورس و تعریفی برای آن

 

سؤال مهمی که اکنون ایجاد می‌شود این است که عملاً حرص و طمع در بورس و بازارهای بین‌المللی از کدام زاویه کلی حرص و طمع است که در بالا گفته شد؟ آیا این حرص باعث خوشبختی ما می‌شود یا اساساً قرار است ما را از بین ببرد؟

احتمالاً بر اساس عنوان این مقاله ” کنترل حرص و طمع در بورس ” بتوانید کاملاً حدس بزنید که این مفهوم شبیه به یک حیوان وحشی است. ما قرار نیست این حیوان وحشی را بکشیم؛ زیرا بسیار نیرومند است و کشتن آن عملاً یک موتور محرک انسان را از کار می‌اندازد اما آن را آزاد هم نمی‌توانیم بگذاریم، زیرا خود انسان را می‌درد؛ بنابراین اول باید سعی کنیم آن را به بند بکشیم و سپس سعی کنیم این موجود را در اختیار خودمان حرکت دهیم تا بتوانیم درست پیشرفت کنیم. این تمام‌کاری است که می‌خواهیم در کنترل حرص و طمع در بورس انجام دهیم.

حال سؤال مهمی که وجود دارد این است که چگونه می‌توانیم دست به کنترل حرص و طمع در بورس بزنیم؟ همان‌طور که در بالاتر گفتیم به نظر می‌آید که عملاً کنترل حرص و طمع در بورس کار بسیار سخت و شاید غیرممکن باشد؛ اما به‌هرحال اگر می‌خواهیم در بورس و بازارهای سرمایه‌ای موفق باشیم باید بتوانیم این کار را انجام دهیم.

ازآنجایی‌که حرص و طمع واژه‌ای گسترده و مفهومی بزرگ است، بهتر است ازاینجا به بعد آن را به‌صورت اختصاصی‌تر و باهدف کنترل حرص و طمع در بورس بررسی کنیم؛ بنابراین لازم است که بدانیم کنترل حرص و طمع در بورس چه زمانی باید اتفاق بیفتد. در کلام ساده‌تر باید بدانیم چه زمان در بورس یا بازارهای سرمایه‌ای درگیر حرص و طمع می‌شویم. در ادامه با ما همراه باشید.

کنترل حرص و طمع در بورس

کنترل حرص و طمع در بورس و شناخت آن

 

همان‌طور که گفتیم برای کنترل حرص و طمع در بورس باید بتوانیم ابتدا بدانیم که حرص و طمع چه زمانی در بورس یا بازارهای سرمایه‌ای شکل می‌گیرد.
به‌طورکلی دو حالت وجود دارد که حرص و طمع در آن به‌وفور دیده می‌شود و بالطبع کنترل حرص و طمع در بورس در این حالت‌ها کاملاً ضروری و مهم است.

حالت اول زمانی اتفاق می‌افتد که نمودار قیمتی سهم رو به افزایش است و این نمودار در حال اوج‌گیری بیش از چیزی است که فکرش را می‌کردیم. در این موقعیت حرص و طمع باعث می‌شود که عملاً واقعیت تحلیل خود را زیر سؤال ببریم و عملاً تمام‌کار را به همان نمودار بدون تحلیل واگذار کنیم. درواقع کنترل حرص و طمع در بورس باعث می‌شود که یک نمودار در اختیار شما باشد و زمانی که شما درگیر این حرص و طمع شوید عملاً سوار بر گاو وحشی اسپانیایی شده‌اید که هرلحظه ممکن است شمارا زمین بزند.

حالت دوم نیز کاملاً برعکس این اتفاق رخ می‌دهد؛ یعنی درست زمانی که نمودار قیمتی سهم برعکس چیزی که تصور می‌کردید رو به پایین حرکت کرده است. در این حالت شما چند درصد ضرر کرده‌اید. اصولاً اساس کنترل حرص و طمع در بورس می‌گوید که در یک ضرر مشخص باید از سهم خارج شوید اما حرص و طمع و امید به برگشت سهام دست‌به‌دست یکدیگر داده و عملاً شروع نقطه پایان شمارا رقم می‌زند.

بنابراین به‌طورکلی برای کنترل حرص و طمع در بورس باید در دو محور اساسی بجنگیم؛ اما برای این جنگ باید بیشتر با این محورها آشنا شویم و آن‌ها را بشناسیم.

 

[irp posts=”18146″ name=”نحوه معامله در بورس کالا چگونه است؟ 0 تا 100 معامله در بورس کالا”]

چرا نباید در بازار بورس حرص و طمع داشت ؟ + روش‌های کنترل حرص و طمع در بورس

کنترل حرص و طمع در بورس در حالت صعود

 

مسلماً کنترل حرص و طمع در بورس در حالت صعود سخت‌ترین نوع کنترل حرص و طمع در بورس می‌تواند باشد. چراکه انسان مدام دوست دارد که پیشرفت کند و سودهای بیشتری به دست بیاورد. در نظر داشته باشید که شما یک ماشین به قیمت 20 میلیون تومان خریده‌اید. دست بر قضا این ماشین فردا قیمتی برابر با 40 میلیون تومان پیدا می‌کند و شما آن را می‌فروشید.

در این حالت شما سودی 100 درصدی را تجربه کرده‌اید؛ اما اگر این ماشین در روز بعدی قیمت 45 میلیون پیدا کند. عملاً شما به‌جای این‌که خوشحال از سود 100 درصدی خود باشید؛ از دست دادن سود 5 میلیونی می‌تواند شمارا دیوانه کند.

این همان حسی است که در افزایش قیمت و بالا رفتن نمودار سهام وجود دارد. انسان ناخواسته دور دارد بعد از فروش سهم نمودار آن افت کند! زیرا دوست ندارد سودی ایجاد شود و او در این سود شریک نباشد؛ بنابراین این حس طمع آمیخته با خودخواهی باعث می‌شود عقل انسان خاموش شود و عملاً انسان همراه با سرمایه باارزش خود سوار بر گاو وحشی نمودار شود.

کنترل حرص و طمع در بورس

در این حالت برای کنترل حرص و طمع در بورس چه باید کرد؟ اولین و مهم‌ترین راه ایجاد یک سقف است. درواقع شما برای هر تحلیل خودتان باید سقف مشخص در زمان مشخص قرار دهید؛ یعنی مشخص کنید که قرار است در طی مدت‌زمان مشخص به حداکثر چه سودی برسید. این سقف باید از جنس بتن و فولاد باشد تا شما اجازه عبور از آن را نداشته باشید. وقتی نمودار به این درصد سود رسید، شما باید از سهم خارج شوید.

ممکن است تحلیل شما اشتباه بوده و درصد سود کمی را پیش‌بینی کرده باشید اما همین کنترل حرص و طمع در بورس و از دست دادن سود به شما یاد می‌دهد که تحلیل بعدی را درست‌تر انجام دهید و به‌خوبی یاد می‌گیرید که چگونه باید تحلیل کنید؛ زیرا عملاً نقطه درد شما فعال‌شده است و این باعث یادگیری عمیق می‌شود. پس عملاً حد سود خود را بسازید و به آن پایبند باشید. (همچنین اگر میخواهید با مراحل افزایش سرمایه و با گروه شرکت های بورسی آشنا شوید این مقاله را از دست ندهید)

چرا نباید در بازار بورس حرص و طمع داشت ؟ + روش‌های کنترل حرص و طمع در بورس

کنترل حرص و طمع در بورس در حالت ضرر

 

اما همان‌طور که گفتیم جنبه‌ای دیگر از کنترل حرص و طمع در بورس وجود دارد که در حالت ضرر بیش‌ازاندازه رخ می‌دهد. درواقع همان‌طور که گفته شد انسان دوست دارد سود بیشتری کند و این موضوع در مورد ضرر نکردن نیز صادق است؛ یعنی انسان‌ها مدام به این فکر می‌کنند که باید همیشه در سود باشند و یک‌بار ضرر کردن آن‌ها را خواهد کشت! اینجاست که کنترل حرص و طمع در بورس اهمیت پیدا می‌کند.

در کلام ساده‌تر اگر بخواهیم کنترل حرص و طمع در بورس در حالت ضرر بررسی کنیم بهتر است به تفاوت میان یک گیمر حرفه‌ای یا یک گیمر تازه‌کار نگاه کنیم. گیمر تازه‌کار مدام دوست دارد بدون این‌که حتی یک جان از دست بدهد تمام مراحل را سپری کند و مدام به این نکته فکر می‌کند که آن مرحله را بدون از دست دادن جان بگذراند. درحالی‌که یک گیمر حرفه‌ای به هدف کلی و برآیندی که خواهد داشت فکر می‌کند. این چیزی است که باید در کنترل حرص و طمع در بورس در نظر داشته باشید.

برای کنترل حرص و طمع در بورس در حالت ضرر نیست بهتر است حد ضرر خاصی از جنس بتن مشخص شود تا در این حالت به هر شکلی شده از سهم خارج شد. درواقع بر اساس این روش شما می‌توانید کنترل حرص و طمع در بورس را انجام دهید.

در نظر داشته باشید که کنترل حرص و طمع در بورس روی کاغذ شاید ساده به نظر برسد اما در مرحله عمل می‌تواند بسیار سخت‌تر از آن چیزی باشد که فکرش را می‌کنید؛ بنابراین زیاد به خودتان سخت نگیرید، کنترل حرص و طمع در بورس کم‌کم بر اساس تجربه برای شما امکان‌پذیرتر خواهد شد.
در ادامه اگر میخواهید با کنترل خیال‌پردازی و غرور در معاملات بورس و ضرر در بازارهای مالی آشنا شوید این مقاله را بخوانید.

 

[irp posts=”8562″ name=”ویدئو رایگان جلسه اول و دوم دوره سوم معامله‌گران میداس (زعفران، طلا، بورس)”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.