چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال زیر سایه قوانین کشورها

آینده استخراج ارزهای دیجیتال

امروز استخراج ارزهای دیجیتال برای بعضی از کشورها تبدیل به یک معضل و برای دیگر کشورها تبدیل به یک فرصت طلایی اقتصادی شده است. این که هر کشور چه چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتالی برای خود تصویر کرده باشد به چند فاکتور مهم و اصلی بستگی دارد. مهمترین این موارد، مسلما قدرت کنترل و نفوذ دولت در این بازار است.

دولتی که قصد داشته باشد در این بازار دخالت کند و آن را به صورت مستقیم در اختیار بگیرد و اعمال نفوذ کند مسلما چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال چندان روشنی ندارد. اما دولتی که بتواند اعمال نفوذ خود را فدای سود بیشتر کند، عملا می توان به آینده استخراج ارزهای دیجیتال در آن کشور امیدوار بود. در ادامه سعی می کنیم این فاکتورها را بررسی کنیم. به نظر شما چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال در ایران چگونه است؟(اگر نمیدانید ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟ این مقاله به شما کمک خواهد کرد.)

استخراج ارزهای دیجیتال به چه معنی است؟

 

ارزهای دیجیتال بازاری غیر متمرکز است. در این بازار غیر متمرکز هیچ مرکز و یا نقطه اتکای مرکزی وجود ندارد. این سخن بدین معنی است که ما صاحب شبکه ای هستیم که هیچ کس مسئول نگهداری و انتقال اطلاعات در آن نیست. حال سوال این است که در اینچنین شبکه ای اطلاعات چگونه گردش می کند و شبکه چگونه زنده می ماند؟

برای درک اهمیت این موضوع بهتر است سوال را با یک مثال ساده دوباره مطرح کنیم. همه ما می دانیم که بدن انسان و بسیاری از موجودات بر اساس گردش خون زنده است. همچنین به خوبی می دانیم که خون به واسطه یک نقطه مرکزی تحت عنوان قلب به سراسر بدن پمپاژ می شود. در واقع این قلب است که مسئول نگهداری و انتقال خون در بدن است. حال بدنی را تصور کنید که قلب ندارد، اما می تواند به زندگی ادامه دهد! این مسئله چگونه ممکن است؟

ارزهای دیجیتال از تکنولوژی های جدید دنیا محسوب می شود که توانسته بر اساس یک ایده جذاب این مسئله را بررسی و حل کند. بهتر است این ایده را بر اساس مثال بدن انسان توضیح دهیم. هدف از گردش خون در بدن چیست؟ آیا جز این است که اندام بدن اکسیژن مورد نیاز خودشان را از خون دریافت کنند؟

حال تصور کنید که تک تک این اندازم توانایی پمپاژ بسیار محدودی داشته باشند. یعنی هر کدام بتوانند تنها به اندازه انتقال خون به اندام کناری خود توانایی پمپاژ داشته باشد. در این صورت هر عضو بدن علاوه بر دریافت خون می تواند آن را به اندام بعدی برساند. در این صورت عملا نیازی به وجود قلب در بدن تا حدود زیادی از بین می رود ( البته این مثال، مسلما ایرادات پزشکی متعددی دارد!! )

در دنیای ارزهای دیجیتال نیز عملا هیچ نقطه مرکزی برای انتقال و نگهداری اطلاعات وجود ندارد. هر نود یا هر کاربر بر اساس قدرت سیستمی که در اختیار دارد می تواند در این گردش اطلاعات، نظارت و تایید آن ها را شرکت داشته باشد. این کاری که نود ها برای حیات شبکه انجام می دهند، استخراج نام دارد. کاملا مشخص است که شبکه ارزهای دیجیتال برای زنده ماندن نیاز به این نودهای استخراج ( ماینر) نیاز دارد. از این رو بنابر قوانین خاصی جایزه های مالی خاصی برای ماینرها در نظر گرفته است. جایزه هایی که به عنوان یک درآمد برای آن ها شناخته می شود.

این تمام داستان استخراج در بلاکچین و ارزهای دیجیتال بود. حال بر اساس این موضوع باید دید نقش دولت ها در این داستان چیست و به نوعی آینده استخراج ارزهای دیجیتال به کدام سمت می رود؟

 

[irp posts=”24699″ name=”آخرین اخبار بیت‌کوین: این ارز دیجیتال بیش از هر زمان دیگری طلا خریداری می‌کند!”]

 

چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال

چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال از دید کاربران

 

حال نوبت این است که بدانیم چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال از دید کاربران چیست؟ این دید مسلما نسبت به چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال از نظر دولت ها متفاوت است. کاربران دید فردگرایی و محدودی دارند و به چیزی جز سود شخصی خودشان فکر نمی کنند.

بر این اساس می توان گفت که عملا بازار ارزهای دیجیتال و استخراج در بلاک چین برای کاربران یک نوع شغلی است که در آن هیچ کاری نمی کنند!(از حمله ۵۱ درصدی بلاک چین چه میدانید؟)
در واقع کاربران با اتصال دستگاه خود به شبکه تنها منتظر می مانند که چه زمانی جایزه خود را تحویل بگیرد. به عبارت ساده تر این سیستم کاربر است که برای او درآمد زایی دارد و این درآمد زایی بدون خستگی در 24 ساعت هفته ادامه دارد. بنابراین عملا کاربر بدون این که بخواهد دست به سیاه یا سفید بزند درآمد نسبتا خوبی به دست می آورد.

اما این تمام ماجرا نیست. هر چند سال یک بار سختی شبکه ارزهای دیجیتال افزایش پیدا می کند. این بدین معنی است که برای استخراج منطقی و اقتصادی در شبکه نیاز به دستگاه هایی است که قدرت هش ریت بالایی داشته باشند تا در زمان معقولی پاداش مناسبی برای صاحب خود به همراه بیاورد. تهیه این دستگاه ها هزینه اولیه زیادی به کاربر می تواند تحمیل کند. این اولین و مهمترین نقطه ضعف شبکه بلاکچین است که می تواند چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد.

از طرف دیگر استخراج نیاز مستقیم و بالایی به انرژی برق دارد. بنابراین می تواند هزینه بالایی برای کاربر از بابت هزینه برق داشته باشد. کاربر باید بتواند بین هزینه برق، هزینه اولیه دستگاه و درآمد حاصل از آن تناسب خوبی ایجاد کند.

از دید کاربران چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال نسبتا روشن است. اما بخش بزرگی از این چشم انداز و آینده ارزهای دیجیتال وابسته به مسئله مهمی به نام مصرف انرژی برق است و این دقیقا همان نقطه ای است که دولت می تواند خودی نشان بدهد و سعی کند بر اساس آن ارزهای دیجیتال را کنترل کند!

 

قوانین استخراج ارزهای دیجیتال

چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال و پاشنه آشیل بلاک چین!

 

همانطور که گفتیم دولت ها – در هر کشوری – همیشه دوست دارند بر همه چیز احاطه داشته باشند. همین خواسته دولت ها در مورد بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. این را می توان در نحوه برخورد آن ها – حتی آزادترین دولت ها – با ارز دیجیتال مشاهده کرد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که عملا این بازار در اختیار هیچ دولت، نهاد یا فردی قرار ندارد و تنها کاربران هستند که در این بازار می توانند اعمال نفوذ کنند. بنابراین دولت ها تنها یک راه برای کنترل بازار دارند و آن این است که کاربران را کنترل کنند.

به نظر کنترل این بازار بر اساس کاربرانی که عملا نام و نشان مشخصی ندارند و نمی توان به صورت مستقیم آن ها را در اختیار گرفت کار ساده ای نیست. بنابراین دولت ها نیز سعی نکرده اند که کنترل کاربران را به صورت فردی انجام دهند. بلکه راه بسیار ساده تری در این مسیر وجود دارد.

همانطور که گفته شد حیات بازار ارزهای دیجیتال و مسئله بلاک چین به مفهومی تحت عنوان استخراج وابسته است و چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال نیز به مسئله بسیار مهمی به نام تامین انرژی (برق) وابسته است و برق انرژی است که دولت آن را تولید می کند!

بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، دولت ها می توانند با کنترل برق مصرفی ماینر به صورت غیر مستقیم بازار را در اختیار داشته باشند و آن را تحت تاثیر قرار دهند. به قوانین استخراج ارزهای دیجیتال اعلام شده توسط دولت ها نگاه کنید! عمدتا آن ها بر روی مسئله برق و انرژی تکیه بسیار زیادی دارند.

در برخی از کشورها مانند آمریکا دولت سعی می کند با کم کردن بها و ارزش برق مصرفی، ماینر ها را به حضور در این بازار تشویق کند و در برخی از کشورها مانند ایران و چین و … دولت سعی می کند با افزایش چند برابری برق عملا ماینرها را از داخل کشور فراری بدهد.

اما نکته ای که وجود دارد با وجود این ابزار کنترل و قوانین استخراج ارزهای دیجیتال، عملا دولت ها هنوز نتوانستند تاثیر بالایی در بازار داشته باشند. علت این مسئله کاملا مشخص است!
در واقع کاربران در این بازار کاملا پراکنده و غیر قابل شناسایی هستند. از این رو نمی توان انتظار داشت که با کم و زیاد کردن تعرفه برق در کشور اتفاق خاصی در بازار رخ بدهد. از این رو دولت عملا از یک ابزار نسبتا بی فایده استفاده می کند.(در ادامه توصیه میکنم مقاله مصادره ارزهای دیجیتال را مطالعه نمایید.)

 

[irp posts=”48119″ name=”ایلان ماسک و اینبار یک ارز دیجیتال دیگر!”]

 

چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال
چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال در ایران چگونه است

سوالات متداول

1- دولت ها برای کنترل بازار ارزهای دیجیتال چه راه حل هایی دارند؟
همانطور که گفتیم ابزار کنترلی دولت چندان کاربردی به نظر نمی آید. برای حل مشکل دولت ها دو راه بیشتر ندارند. یا این که به نوعی با یک دیگر به توافق برسند و عملا به صورت هماهنگ و برنامه ریزی شده پیش بروند. یعنی به صورت هماهنگ تعرفه های برق را مشخص کنند تا بتوانند یک تاثیر عمده در بازار داشته باشند. این راه عملا ممکن نیست. تا کنون در هیچ زمانی از تاریخ دنیا دولت ها به صورت کامل با یک دیگر در هیچ مسئله ای سازش نداشته اند.

راه حل دوم این است که عملا دولت ها سعی کنند تمرکزی در این بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کنند و بر اساس کنترل آن تمرکز بازار را در اختیار بگیرند. نگاهی به رفتار چند ماه گذشته آمریکا و چین بیاندازید.
چین بعد از رسیدن به درصد بالایی از سود، طی یک حرکت عجیب قوانین سختی برای ارزهای دیجیتال در نظر گرفت و به نوعی باعث شد چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال در این کشور تیره و تار شود.

از طرف دیگر آمریکا با روی باز از استخراج بیت کوین سخن گفت و حتی طی روزهای گذشته شهردار لس آنجلس اعلام کرد که قصد دارد قطب استخراج ارزهای دیجیتال در این کشور را به راه بیاندازد. یعنی ایجاد یک تمرکز قوی در استخراج دیجیتال در دنیا! بنابراین با فراری دادن ماینرها از چین و پناه دادن آن ها توسط آمریکا عملا مرکزی در حال ایجاد است که می تواند به ابزار دولت قدرت بیشتری بدهد. در صورتی که این مرکز ایجاد شود عملا میزان انرژی مصرفی آن و تعرفه انرژی و مسائل مختلف دیگر می تواند چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد.

2- چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال در ایران چگونه است؟
دولت ایران نه قدرت جمع آوری یک مرکز قوی استخراج بیت کوین را دارد و نه توانایی وضع و اجرای قوانین سختگیرانه نسبت به ماینرها، از این رو ایران هنوز منتظر است ببیند دولت های چین و آمریکا چگونه با یک دیگر بازی می کنند و دنیا را به چه سمتی هدایت می کنند.(اگر میخواهید بدانید استخراج لایت کوین چگونه است و درباره چشم انداز بازار رمز ارزها بدانید این مقاله به شما کمک خواهد کرد.)

 

[irp posts=”46828″ name=”پای کتی پری هم به ارز دیجیتال باز شد!”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.