پیش شرطی برای رسیدن به بلوغ سرمایه گذاری

پیش شرطی برای رسیدن به بلوغ سرمایه گذاری

اگرچه عده‌ای معتقدند علت کاهش ارزش معاملات، خروج سرمایه‌گذاران خرد از این بازار بوده؛ اما معتقدم این موضوع تحت تاثیر بلوغ فکری سرمایه‌گذاران شکل گرفته است. سرمایه گذارانی که دیگر چشم و گوش بسته اقدام به خرید و فروش نکرده و این بار تلاش می‌کنند با تحلیل و پذیرش مسئولیت خرید و فروش های خود در این بازار حرکت کنند.

به گزارش بورس نیوز، “ریسک”، جزء جدایی‌ناپذیر تمامی بازارهای مالی است. بازارهای مالی مختلف از جمله بازار کریپتوکارنسی ها، در مقاطع مختلفی نوسان هایی دارد که می تواند ضرر و زیان قابل توجهی به سرمایه‌گذاران تحمیل کند. عده‌ای معتقدند فعالان بازار سرمایه هم همچون سرمایه گذاران سایر بازارها باید با پذیرش ریسک و سرمایه گذاری در هر بازار اقدام به ورود در آن بازار کنند و مسئولیت ضرر و زیان خود را بپذیرند.

سجاد بوربور کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد: “مدیریت ریسک” اصل مهمی است که برای سرمایه گذاری در هر بازاری باید به آن توجه ویژه داشت. نمی‌توان در بازاری سرمایه‌گذاری کرد و بعد از تحمل ضرر و زیان به دنبال مقصر و جبران زیان گشت.

وی ادامه داد: این رفتار در بازار سرمایه ما به این سبب شکل گرفته که بخشی از فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه بدون آن که به بلوغ کافی رسیده باشد و درک درستی از مفهوم سرمایه‌گذاری داشته باشند اقدام ورود به این بازار کردند.‌البته که بعد از دعوت دولت قبل از مردم برای ورود به بازار سرمایه و هجوم مردم به این بازار و اتفاقاتی که در این بازار رخ داد و منجر به ضرر و زیان بخش قابل توجهی از سرمایه گذاران تازه وارد شد.

بوربور افزود: رفتارهای هیجانی پررنگ‌تر بود، اما رفته در ۱۸ ماه گذشته به تدریج شاهد آن هستیم که سرمایه‌گذاران به درک بهتری از فعالیت و سرمایه‌گذاری در این بازار رسیده اند و حجم معاملات و فشار خرید و فروش ها در چندماه گذشته نشان از کاهش رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران دارد.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: اگرچه عده‌ای معتقدند علت کاهش ارزش معاملات، خروج سرمایه‌گذاران خرد از این بازار بوده؛ اما معتقدم این موضوع تحت تاثیر بلوغ فکری سرمایه‌گذاران شکل گرفته است. سرمایه گذارانی که دیگر چشم و گوش بسته اقدام به خرید و فروش نکرده و این بار تلاش می‌کنند با تحلیل و پذیرش مسئولیت خرید و فروش های خود در این بازار حرکت کنند.

بوربور اضافه کرد: واکنش هیجانی نسبت به اتفاقاتی همچون تصمیمات خلق الساعه تاثیرگذار بر سودآوری شرکت های بورسی، حکایت از نگاه کوتاه مدت سرمایه‌گذاران دارد. فعالان بازار سرمایه قبل از هر چیز باید بپذیرند در بازار ایران سرمایه گذاری کرده اند! در کشور ما ریسک پیش بینی ناپذیری، همواره مطرح بوده است. سرمایه‌گذاران بازار سرمایه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با ریسک نوسان مکرر نرخ ارز و ریسک تصمیم گیری های ناگهانی و خلق الساعه دولتمردان و سیاست‌گذاران مواجه نیستند.

این فعال مالی تاکید کرد: اگر در ایران زندگی می‌کنیم و در بازارهای مالی ایران سرمایه گذاری کرده ایم، باید این شرایط را هم بپذیریم. در کشور ما همواره شاهد تصمیم‌گیری‌های ناگهانی سیاست‌گذاران بوده ایم و اتفاقاً تصمیمات اتخاذ شده هم معمولا دوام چندانی ندارند. به جای آن که مرتباً نگران ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشورمان باشیم، بهتر است سبدی متشکل از بازارهای مالی مختلفی از جمله بازار سرمایه کشورمان را داشته باشیم و اگر با تحلیل به این نتیجه رسیدیم که یکی از این بازارهای مالی (به عنوان مثال بازار سرمایه یا طلا) در مقطعی، نسبت به بازارهای دیگر پتانسیل بیشتری برای رشد دارد، وزن بیشتری از سبد را به آن بازار اختصاص دهیم. اگر تمام دارایی مان را صرف سرمایه‌گذاری در یک بازار کنیم، ریسک زیادی متحمل شده ایم و با چنین استراتژی معاملاتی نمی توان سرمایه گذاری موفقی داشت. معتقدم بدون تحمل ضرر و زیان و ضربه خوردن از یک بازار، هرگز نمی توان به بلوغ کافی رسید و سرمایه گذار موفقی شد.

این کارشناس بازارهای مالی در خاتمه در پیش بینی وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: اصل مشترک تمامی بازار های مالی در کشور ما، نرخ ارز است و برای پیش بینی وضعیت آتی هر بازاری باید به نرخ ارز توجه داشت. با توجه به بودجه ۱۴۰۱ و وضعیت فروش نفت ایران، حتی در صورت توافق و احیای برجام، دلار به کمتر از ۲۵ هزار تومان نخواهد رسید. افت نرخ ارز در سامانه نیما هم بعید است. در کوتاه مدت و مادامی که ابهام در نتیجه مذاکرات بر سر بازارها سایه افکنده؛ بازار ارز و بازار سرمایه احتمالاً رشد زیادی نخواهند کرد.

بوربور در پایان خاطرنشان کرد: در بلند مدت، دلار جای رشد دارد و بازار سرمایه هم متناسب با نرخ ارز رشد خواهد کرد. زمان افزایش نرخ ارز و حرکت بازار سرمایه مشخص نیست؛ اما قطعاً با افزایش جذابیت بازار سرمایه به سبب متعادل تر شدن نسبت های P بر E و همچنین افزایش ارزش معاملات به بالای ۴ هزار میلیارد تومان، کم کم نگاه سرمایه گذاران معطوف به بازار سرمایه شده و می توان شاهد ورود جریان آرام نقدینگی به این بازار بود. اما تا آن زمان، بازار سرمایه می تواند جذاب و جذاب تر شود؛ ولی نقدینگی به سمت این بازار نیاید!

در ادامه توصیه میکنم مقاله ضرر در ارزهای دیجیتال را هم بخوانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.