5 سؤال مهم، برای پیش بینی بورس 98

پیش بینی بورس 98

برای اینکه بتوانیم سرمایه‌گذاری هوشمندی در بازار بورس داشته باشیم، باید ببینیم تا امروز چه اتفاقاتی افتاده و در حال حاضر چه مفروضاتی داریم تا بتوانیم طبق آن آینده را با احتمال بالاتری پیش بینی کنیم. برای پیش بینی بورس 98 ، باید پاسخ 5 پرسش مهم زیر را بدانیم.

1. دلایل رشد شاخص کل تا 329.667 واحد و شاخص هم‌وزن تا 98.208 واحد چه بوده است؟

بازارهای در دسترس عموم جامعه که برای نجات از تورم می‌توان در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد، موارد زیر هستند:

وقتی بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن، رشد فزاینده‌ای کرده‌اند و بورس از آن‌ها عقب افتاد، مطمئناً پیش بینی می‌شد که بازار بورس، خود را به این بازارها برساند از آنجاکه اکثر شرکت‌های بورسی دلار محور هستند، بورس باید خود را با بازار ارز تطبیق می‌داد.

  • مدت‌ها است که سمت تقاضای بازار ارز به هر دلیلی کنترل شد و به ثبات رسید.
  • بازار طلا هم که در حال حاضر تنها محرکش دلار است، در رکود افتاده است.
  • طبق پیش بینی من، نشانه‌های رکود بازار مسکن، از قبل از عید 97 مشخص شد و در 3 ماه اخیر این بازار در رکود افتاد.
  • سمت تقاضا در بازار خودرو به دلیل رشد افسارگسیخته، کاهش پیدا کرد. همچنین این بازار پتانسیل جذب نقدینگی کشور که در حال حاضر بیش از 2 هزار هزار میلیارد تومان (پول و شبه پول) است را ندارد.
  • نرخ سود بانک‌ها هم کاهش پیداکرده ضمن اینکه سود روزشمار از دستور کارش خارج‌شده است.

[irp posts=”19290″ name=”دریافت کد بورسی | راهنمای کامل ثبت‌نام کد بورسی (سجام)”]

پس به دلیل رکود و کاهش گردش پول در بازار، تنها بازاری که می‌توانست مقصد پول‌های غیرهوشمند باشد و توانایی جذب قسمت بزرگی از نقدینگی را داشته باشد، بازار سهام است و این روزها شاهد این بوده‌ایم که در بورس (به‌غیراز فرابورس) ارزش معاملات به 3160 میلیارد تومان هم رسید.

شاخص کل، رشد کمتری از شاخص هم‌وزن کرد و دلیل آن این است که شرکت‌های کوچک به دلیل تعداد کم سهامشان و دلایل دیگر، با حداقل ورودی پول رشدهای بزرگی می‌کنند و آماتورهایی که بدون در نظر گرفتن ریسک به دنبال سود آوردی بزرگ هستند، ورود به این شرکت‌ها را می‌پسندیدند و باعث رشد زیاد شاخص هم‌وزن شده‌اند.

شاخص کل میانگین وزنی بازدهی کل شرکت‌های بورسی را نشان می‌دهد. شرکت‌های بزرگ به نسبت اندازه‌شان، تأثیر بیشتری در شاخص کل دارند.

شاخص کل هم‌وزن، میانگین کل شرکت‌های بورسی را نشان می‌دهد. همه شرکت‌های تأثیرشان در این شاخص یکسان است و سایز شرکت‌ها اهمیت ندارند.

2. شاخص کل تا 299.880 واحد افت کرده و شاخص هم‌وزن تا 80.211 واحد افت کرده است. علت این افت چیست؟

وقتی شاخص کل بین 280 هزار تا 300 هزار واحد بود، اکثر تحلیل گران تکنیکالی، این ناحیه را به‌عنوان مقاومت استاتیکی در نظر می‌گرفتند و طبق تفکر تکنیکالی، احتمال شکست این ناحیه پایین بود.

این زمان با رکود در بازارهای موازی و فرار نقدینگی از این بازارها به مقصد بازار بورس مصادف شد.

ورودی پول به بازار بورس، مقاومت 300 هزار واحد را در هم شکست و همه سهم‌ها رشد کردند. حتی سهم‌هایی که ارزش بنیادی نداشتند. از دید ما شرکتی ارزش بنیادی دارد که

  • سودآوری شرکت قیمت سهم را توجیه کند.
  • P/E آن با توجه به شرایط شرکت مطلوب باشد.
  • روند بازارهای جهانی، حرکت قیمت سهم را توجیه کند.
  • احتمال راه‌اندازی طرح توسعه یا تجدید ارزیابی یا تسعیر ارز مثبت، وجود داشته باشند.
  • شرکت بتواند روند سودآوری خود را در سال بعد تکرار کند.

حالا بعضی از شرکت‌ها بیشتر از ارزش بنیادی خود و تعداد انگشت‌شماری هم کمتر از ارزش بنیادی خود رشد کرده‌اند و می‌توان گفت شرکت‌هایی که شاخص ساز هستند و قیمت بازار آن‌ها از ارزش بنیادی آن‌ها فاصله زیادی دارد، از این رشد عقب ‌افتاده‌اند.(مقاله آیا بیت کوین قانونی است را هم مطالعه کنید)

حالا که ورودی پول به بازار سرمایه کم شده و هیجان خرید در بین جامعه پایین آمده، همان شرکت‌هایی که بیشتر از ارزش بنیادی خود رشد کرده‌اند، افت‌های چشمگیری هم می‌کنند. مثلاً در این افت فولاد 10% ریخته و غاذر 40% افت داشته است.

مقایسه سهام فولاد و غاذر
مقایسه سهام فولاد و غاذر

به همین دلیل شاخص هم‌وزن از حداکثر مقدار خود به‌اندازه 18.33% و شاخص کل از حداکثر مقدار خود تنها به‌اندازه 9% کاهش داشته‌اند.

مقایسه شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن
مقایسه شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن

3. بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه شرکت‌ها بیانگر چیست؟

وقتی صورت‌های مالی 3 ماهه دومِ شرکت‌های بورسی را بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که اکثر شرکت‌ها در تابستان سودهای معقول یا خوبی نسبت به فصول قبل داشته‌اند ولی با افت قیمتی هم همراه بوده‌اند. به نظر شما این موضوع بیانگر چیست؟

P/E شرکت‌های بنیادی مثل فولاد، فملی، کگل و … به‌واسطه افت قیمت و سود سازی مطلوب پایین می‌آید و ارزنده‌تر می‌شوند.

یادمان باشد شرکت‌های بنیادینی که شاخص ساز بودند نسبت به شرکت‌های کوچک رشد خاصی نکرده‌اند.

شرکت‌های کوچکی که با توجه به سودآوری عادی‌شان بیش‌ازحد معمول رشد کرده‌اند، به‌واسطه افت قیمت، ارزنده می‌شوند. درنتیجه بازار بورس وارد مرحله جدیدی از ارزندگی سهم‌ها می‌شود. به‌نوعی فرصتی مجدد برای خرید در قیمت‌های مطلوب به وجود می‌آید.

از طرفی دیگر ریسک‌های سیاسی شرکت می‌تواند باعث کاهش P/E از دید فعالان بازار شود ولی با دیدن فروش شرکت‌ها در 6 ماهه اول سال، تأثیر این پارامتر کمرنگ‌تر می‌شود.

[irp posts=”18688″ name=”بورس اوراق بهادار تهران چیست؟ معرفی بورس اوراق بهادار تهران”]

4. نظر من راجع به آینده بازار سرمایه چیست؟

برای پیش بینی شاخص بورس در سال 98 می‌توان گفت ازنظر تکنیکالی با شکست ناحیه 290 هزار واحد تا 289 هزار واحد می‌توان گفت شاخص فاز افتی خود را کامل می‌کند. در حال حاضر احتمال بالایی دارد که شاخص درجا بزند.

ازنظر فاندامنتالی سهم‌های زیادی ارزنده شده‌اند.

ازنظر من جایی که تفکر تکنو فاندمنتالی رشد شاخص را تائید کند، زمان حرکت مجدد شاخص شروع می‌شود.

یعنی ازنظر تکنیکالی شاخص تا 327 هزار واحد رشد کرده و این سطح را حفظ کند. ولی لازمه رشد، این است که عموم بازار به هر دلیلی ارزندگی بنیادین شرکت‌ها را درک کنند و دوباره پول وارد بازار سرمایه شود. این دو باهم یعنی تفکر تکنو فاندمنتال. ولی روز حادثه مشخص نیست!

تا زمانی که اهالی بازار به این نتیجه بنیادین نرسند، شاخص بورس سال 98 می‌تواند باز هم افت کند.

5. آیا دیدن شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن برای تحلیل سهام، معیار درستی است؟

در دلِ شاخص تمام شرکت‌های بورسی نهفته است و امکان دارد هنگام ریزش شاخص شرکت‌هایی رشد کنند و همچنین هنگام رشد شاخص، شرکت‌های هم با افت همراه باشند. این به شما چه موضوع مهمی را گوشزد می‌کند؟

یک تحلیل‌گر تکنوفاندمنتالی به‌صورت بنیادین شرکتی را بررسی می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که شرکت ارزنده است و ازنظر تکنیکالی هم می‌بیند که قیمت در محل مناسبی قرا دارد. حال آیا منطقی است که تا زمانی که اصلاح شاخص کل بورس در سال 98 به پایان نرسیده، برای ورود صبر کند؟ مقاله تکنیکال یا فاندمنتال را هم مطالعه کنید

ازنظر ما تحلیل شاخص یکی از چند پارامتری است که باید به آن توجه کنیم و بهتر است در تحلیل، وزن معقولی به آن بدهیم.

جمع‌بندی پیش بینی بورس در سال 98:(شاخص بورس در پایان سال 98)

همین محدوده، کف حمایتی شاخص است و به‌زودی دوباره شاخص رشد می‌کند و میزان رشد آن رابطه مستقیمی با رشد شرکت‌هایی که شاخص ساز هستند (مانند فولاد، کگل، فملی، شبندر، شپنا، فارس و …) دارد.

ما در مرحله اول رشد شاخص بورس در سال 98 را تا 360 هزار واحد پیش بینی می‌کنیم و وقتی قیمت به این سطح رسید دوباره باید مفروضات را برای پیش بینی دقیق‌تر بررسی کرد.

دلیل دیگر ما این است که زیرساخت‌های صنعتی کشور ضعیف هستند. اگر پول از بازار بورس خارج شود در تولید نمی‌رود و قطعاً پول به سمت بازارهای موازی مانند ارز و طلا، مسکن و خودرو می‌رود به‌طوری‌که التهاب، 2 چندان می‌شود که هیچ‌کس خواهان آن نیست.

[irp posts=”19351″ name=”شاخص بورس چیست؟ از نمودار شاخص بورس چه می‌دانید؟”]

 اگر فکر میکنید روش در معامله‌گری بسیار پراهمیت تر از مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه است این محصول را تهیه کنید.

در ادامه مقاله نحوه معامله در بورس کالا و کتاب معامله گری مخالف تحلیل گری را به شما پیشنهاد می کنم.

 

بازار سرمایه، بازار خیلی جذاب میتواند برای هرکسی باشد. حتی کسانی که در علم بورس و اقتصاد و خرید و فروش تخصصی آنچنانی ندارند هم می‌ توانند به‌ واسطه انواع صندوق سرمایه‌گذاری از این بازار سود ببرند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
4 سال قبل

تحلیلتون عالی بود ..ممنون

رضا نامی
رضا نامی
4 سال قبل

خیلی خوب بود واقعا مرسیییی

محمد نجفی
محمد نجفی
4 سال قبل

تحلیل کاربردی و مفیدی بود،ممنون??

مریم
مریم
4 سال قبل

ممنونم از تحلیلهای همه جانبه و ارزشمند شما
نظراتتون با توجه به شناخت عمیقی که از بازارهای مختلف دارید قابل استناد هست…
به نظر من هم به خاطر مسایل سیاسی و کنترل بازارهای موازی چاره ای جز نگه داشتن نقدینگی در بازار بورس نیست.(حتی رشد اهسته بورس بهتر از خروج نقدینگیست) …
به علاوه سودسازی و فروش شرکتهایی که هنوز قیمتشان واقعی نشده و پایینتر از ارزششون هستن هنوز به بورس فضای رشدی میدهد… سپاس از شما

alim
alim
4 سال قبل

ممنون از تحلیل جامع شما.

ارسلان دولتخواه
ارسلان دولتخواه
4 سال قبل

با سلام ضمن تشکر ازتحلیلتان :شما به عامل نقدینگی غیر هوشمند توجه دارید اما به عامل برتری عرضه نسبت به تقاضا عنایت نداشته اید مضافا روانشناسی بازار وانتظارات غیر تورمی سهامداران و تناسب قیمت بازاری سهام با eps شرکتهای ناشر نیز توجه ندارید وقتی رییس جمهور به روش گفتار درمانی تاکید بر کاهش تورم دارند!!!!وازطرفی مساله تامین کسری بودجه که معمولا دیماه مد نظرشان است مسلما بازارهای موازی جذاب برای نقدینگی خواهند شد کما اینکه بخشی ازدولت تمایل به این موضوع دارد وچند روزی است بازار خودروتا حدودی روند صعودی داردودرمورد طرح مسکن ملی واجرای آن تاکید دارند

ارسلان
ارسلان
4 سال قبل

با سلام بازار بورس ایران دستوری است !نمونه:: بااجرای قانون جدید بازار پایه روند بازار را تغییر دادند.

علی
علی
4 سال قبل

به نظر من که خوب بود

جواد گلرخ
جواد گلرخ
4 سال قبل

باسلام
تشکر ویژه از آقای بور بور و جناب موسوی
باتوجه به اینکه من از دانشجو های این سایت بودم نظرم رو میگم
تحیل های شما عالی بود وهر سهمی که شما معرفی کردین خریدم
سود خوبی کردم
فاندامنتال سهام خیلی عالی بود .وقتی سهمی به ارزش ذاتی شون میرسید از همون جا سهم برمیگشت
بنظر من ما جای خوبی سهم ها رو خالی میکردیم
من از دوره ی شما خیلی راضی هستم امیداوام بتونم همچنان در کنار شما باشم
با تشکر

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.