پیش‌ بینی قیمت زعفران در سال ۹۹

پیش بینی قیمت زعفران

در این مقاله قصد دارم درباره پیش‌ بینی روند اینده قیمت زعفران در ایران برای شما بگویم.

به نظر من در بازار 2 نوع خبر داریم

  1. خبری که تأثیرگذار روی قیمت کالا است
  2. خبری که تأثیرگذار روی ارزش ذاتی کالا است

قیمت یک کالا باارزش ذاتی همان کالا بسیار متفاوت است. می‌توان گفت قیمت یک کالا تمایلات فکری عموم افراد درحال بازار است و ارزش ذاتی، قیمت منصفانه کالا است که فقط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای می‌توانند بر اساس متغیرهای بنیادین واقعی حدود آن را محاسبه کنند.

یادمان باشد قیمت‌ها در بازار در میان‌مدت یا بلندمدت به سمت ارزش ذاتی خود میل می‌کند

در اکثر مواقع قیمت کالا متفاوت از ارزش ذاتی کالا است، معامله‌گر حرفه‌ای که بر اساس دید میان‌مدت یا بلندمدت می‌خواهد سرمایه‌گذاری هوشمندی داشته باشد بر اساس تحلیل ارزش ذاتی کالا به این نتیجه می‌رسد که کالای مورد نظر

  1. ارزش ذاتی بالایی نسبت به قیمت فعلی بازارش دارد پس گزینه خوبی برای خرید است
  2. ارزش ذاتی بالایی نسبت به قیمت فعلی بازارش ندارد پس گزینه خوب برای خرید نیست و حتی اگر معامله‌گر آن کالا را خریده باشد بهترین گزینه فروش آن است

برای اینکه سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای در زعفران با دید میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم، باید درکی از حدود ارزش ذاتی زعفران در ایران داشته باشیم.

 

پارامترهای بنیادینِ در دسترس تحلیل‌گران در بازار زعفران

عوامل منفی

  1. صادرات ضعیف
  2. خشک شدن تقاضای قبل از عید (پررنگ شدن مازاد تولید)
  3. موجودی بالای زعفران در ایران (مقدار زعفران بالایی در انبار تعاونی روستا و … دپو شده است که در قیمت‌های بالا برای حمایت از کشاورزان خریداری شده و هنوزبعد از ماه‌ها خیلی از کشاورزان مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند)
  4. نزدیکی به فصل برداشت با وجود پرنگ شدن کرونا
  5. افزایش سطح زیر کشت زعفران در ایران

عوامل مثبت:

  1. نزدیکی قیمت بازار به بهای تمام‌شده زعفران
  2. رشد دیگر کالاها نسبت به زعفران

در ایران به‌واسطه رشد دلار اکثر کالاها رشد کرده‌اند و زعفران جزء انگشت‌شمار کالاهایی است که افت کرده است.

وقتی با شرایط موجود، ازنظر بنیادین زعفران را بررسی می‌کنیم و تمام پارامترهای مهم تأثیرگذار بر زعفران را کنار هم قرار می‌دهیم به چه نتیجه‌ای می‌رسیم؟

احتمال بالایی می‌دهم که در میان‌مدت و بلند‌مدت زعفران نقدی یا گواهی سپرده زعفران افتی باشد مگر معجزه‌ای شکل بگیرد.

 

[irp posts=”19132″ name=”سوالات آتی زعفران”]

 

شاخص آتی زعفران
پیش‌ بینی روند قیمت زعفران-نمودار زعفران-نمودار قیمت زعفران – پیش‌ بینی قیمت زعفران

 

وقتی نمودار قیمت زعفران این بازار را از تاریخ 97.7.18 تا به امروز را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که

  • در تاریخ 97.7.18 قیمت شاخص این بازار 25 هزار تومان بوده و در حال حاضر 9300 تومان شده است.
  • یادمان باشد دارایی پایه این بازار، گواهی سپرده زعفران است و هر تغییری در گواهی سپرده باعث تغییر قیمت در بازار آتی زعفران می‌شود.
  • یادمان باشد قیمت گواهی سپرده زعفران یا زعفران نقدی حدوداً نزدیک قیمت این بازار است. (درباره زعفران در بورس کالا بیشتر بدانید)

سوال:

چرا در 18 ماه گذشته به طور میانگین، فروشندگان برنده معاملات آتی زعفران بوده‌اند؟

چرا از 18 ماه پیش تا حالا زعفران با وجود رشد دلار افت بالای 50 درصدی کرده است؟

جواب مشخص است: دیر یا زود قیمت بازار کالا به قیمت ارزش ذاتی کالا می‌رسد

ولی سوال مهم‌تر اینجاست که

چرا و چگونه بین قیمت بازار زعفران و ارزش ذاتی زعفران چنین فاصله‌ای شکل گرفته ؟!

“زعفران را با هدف صادرات در بورس عرضه می‌کنیم. مژده می‌دهم که قیمت زعفران افزایش پیدا کند و به ۲ برابر نرخ کنونی بازار برسد. زعفران باید کیلویی ۱۶ میلیون تومان باشد.”

این بخشی از صحبت‌های علیرضا غنی‌زاده، مدیر‌عامل تعاون روستایی کشور است.

انعکاس این صحبت باعث شد روند حرکتی این بازار از حالت منطقی خارج شود و معامله گران آتی که موقعیت فروش داشتند را به سرعت در مسیر بازار جبرانی قرار دهد و آن‌ها به نوعی در 1 روز کاری نقره‌داغ شدند و زیان بسیار سنگینی به سرمایه آن‌ها تحمیل شد و از همه مهم‌تر حس اعتماد و اعتقاد به بازار شفاف در درون آن‌ها کشته شد که زنده کردن این سرمایه اجتماعی هزینه فرصت بالایی می‌طلبد.
من به عنوان فعال این بازار چند سوال از جناب مدیر عامل دارم؟

شما به چه دلیل قیمت زعفران را کیلویی 16 میلیون تومان می‌بینید؟

  • آیا پنهانی توسعه‌ای در بازارهای مقصد صادرات این کالا صورت گرفته؟
  • آیا قرار است که کرونا یک‌شبه در روزهای آتی با کره خاکی خداحافظی کند؟
  • آیا تمام مطالبات کشاورزان داده شده و انبارها خالی از زعفران هستند؟
  • آیا قرار است به هر دلیلی سطح زیر کشت در ایران به 10 درصد سال 98 برسد؟
  • آیا قرار است قیمت دلار پرواز کند!؟
  1. به نظر شما قیمت کیلویی 16 میلیون تومان ، قیمت بازار زعفران یا ارزش ذاتی زعفران است؟
  2. شما به عنوان یکی از متولیان این بازار احتمال می‌دهید دوباره فاصله زیادی بین قیمت بازار زعفران و ارزش ذاتی آن به وجود آید؟
  3. آیا احتمال دارد خدایی نکرده این صحبت‌ برای رشد تحلیل قیمت زعفران باشد که در ادامه تعاونی روستا بتواند 70 تن زعفران خود را که در قیمت‌های بالا از کشاورزان خریده سربه‌سر بفروشد؟
  4. اگر قیمت بازار زعفران تا فصل برداشت به رقم کیلویی 16 میلیون تومان نرسد یا بازار چند روز دیگر هیجانش بخوابد (که ازنظر من اینچنین است) و دوباره روند منطقی خود را طی کند چه کسی پاسخ گوی معامله گران این بازار است که از جانب شما زیان دیده‌اند؟

حتماً می‌دانید خیلی از فروشندگان آتی در 2 روز کاری گذشته نزدیک 45 درصد از سرمایه خود را از دست داده‌اند و اکثر خریدارها در 2 روز کاری گذشته براساس گفته شما و آقای زنگنه، موقعیت خرید گرفتند; که اگر بازار به این درک برسد که قیمت رشد سنگین و بی اساسی کرده، با همان قدرت افت می‌کند و این دفعه خریداران نقره‌داغ خواهند شد.

ابزارهای نوین مانند ابزارهای مشتقه (آتی) در اقتصاد کشور بسیار کمک کننده هستند ولی فعالان بازارهای مالی در ایران خیلی سخت با این بازارها دوستی می‌کنند که پر مسلم این دوستی گامی بزرگ برای داشتن اقتصادی پویا است، بیایم با تصمیم‌های مطالعه نشده این دوستی را به دشمنی تبدیل نکنیم. در ادامه با بورس اوراق بهادار تهران و تکنیکال یا فاندمنتال بیشتر آشنا شوید

 

[irp posts=”18495″ name=”همه‌چیز در مورد زعفران در بورس کالا، خرید سهام زعفران تا چه زمان برای شما سود دارد؟”]

 

عوامل منفی در پیش‌ بینی قیمت زعفران در سال 99:

1. صادرات ضعیف

زعفران ایران به کشورهای چین، هند، ایتالیا، اسپانیا، امارات، عمان و … صادر می‌شود البته برای صادرات به چین، ابتدا زعفران به هنگ‌کنگ می‌رود و ازآنجا به چین فرستاده می‌شود و برای صادرات به هند، ابتدا زعفران به افغانستان صادر می‌شود و ازآنجا به هند صادر می‌شود. کرونا ویروس، باعث افت شدید تقاضای زعفران به‌عنوان یک کالای لوکس در این کشورها شده است و مازاد عرضه را به وجود می‌آورد.

2. خشک شدن تقاضای قبل از عید

در ایران بازار فروش زعفران قبل از عید نوروز بسیار داغ است یعنی خانواده‌ها برای مصرف خود در این روزها به سمت خرید زعفران می‌روند و بنگاه‌های فروش زعفران، بسته به پتانسیل فروش خود، زعفران لازم را از کشاورزان یا عمده‌فروشان زعفران تهیه می‌کنند. ولی امسال به دلیل کرونا این تقاضا خشک شد و همین عامل مازاد عرضه زعفران را تشدید می‌کند.

3. موجودی بالای زعفران

در سال 98 طبق گزارش‌ها اعلامی حدود 430 تن زعفران در ایران تولیدشده است که بیشتر آن در انبارهای تعاونی روستا، دولت و نزد کشاورزان است.
سؤال مهم اینجاست که:
در چه زمانی و با چه استراتژی و چه حجمی از این مقدار زعفران عرضه می‌شود؟

4. نزدیکی به فصل برداشت

فصل برداشت زعفران در ماه آبان است که اگر همین شرایط فعلی حاکم باشد و کرونا کنترل نشود، مازاد عرضه را بسیار بیشتر می‌کند؛ زیرا تولید زعفران امسال به زعفران سال 98 اضافه می‌شود.

5. افزایش سطح زیر کشت زعفران در ایران

در این چند سال اخیر، هرساله سطح زیر کشت زعفران در ایران بیشتر می‌شود بدون اینکه بازار فروش این محصول وسیع‌تر شود. طبق گزارش‌ها، امسال میزان سطح زیر کشت زعفران بیشتر می‌شود و همین عامل باعث افزایش مازاد عرضه می‌شود.

6. کنترل کرونا باعث رشد قیمت در میان‌مدت نمی‌شود

اگر فرض کنیم همین فردا کرونا نابود شود، باز نمی‌توان انتظار رشد بالایی در کالای زعفران داشت زیرا:
تمام بنگاه‌های فروش زعفران در دنیا زعفران موردنیاز خود را تهیه‌کرده‌اند و تا آن‌ها را نفروشند، تقاضای جدیدی نخواهند داشت و همین امر انتظار رشد این کالا را حتی بعد از به کنترل رسیدن کرونا را در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت کمرنگ می‌کند.

 

در این مقاله درباره اینده قیمت زعفران توضیح داده، حتما مطالعه کنید.

عوامل مثبت در پیش بینی قیمت زعفران در سال ۹۹:

1. بهای تمام‌شده

در حال حاضر قیمت زعفران سال ۹۹ به‌جایی رسیده که نزدیک بهای تمام‌شده آن است؛ یعنی اگر قیمت بیشتر از این افت کند تولید زعفران صرفه اقتصادی ندارد. همین امر باعث می‌شود فشار عرضه کمتر شود.
حالا سؤال مهم اینجاست که:
اگر قیمت زعفران ۹۹ پایین‌تر از بهای تمام‌شده آن باشد، آیا کشاورزان همچنان تولید می‌کنند؟
به نظر من احتمال بالایی دارد که تولید کنند و شاید اندک کشاورزانی باشند که سراغ کشت زعفران نروند.

2. رشد دیگر کالاها

در ایران به‌واسطه رشد دلار اکثر کالاها رشد کرده‌اند و زعفران جزء انگشت‌شمار کالاهایی است که افت کرده است.
در این شرایط کشاورز یا عمده‌فروش، تمام مخارجشان بالا رفته ولی زعفران آن‌ها رشد نکرده است. همین امر باعث می‌شود در این قیمت‌ها مقاومت کنند و زعفران خود را نفروشند که باعث می‌شود فشار عرضه کمتر شود.(اگر میخواهید درباره سواپ (SWAP) در فارکس بدانید، کلیک کنید)

بررسی تکنیکالی گواهی سپرده زعفران (نگین طلای سرخ):

 

پیش‌ بینی قیمت زعفران
پیش بینی تحلیل قیمت زعفران

پیش‌ بینی قیمت زعفران در سال ۹۹

[button size=”medium” style=”primary” text=”همین حالا ثبت نام کنید” link=”https://midassarmaye.com/product/%d9%85%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%af%d9%88%d8%b1%db%8c%d8%aa%d9%85%db%8c/” target=”_blank”]

سناریو اول:
قیمت رنج را به سمت بالا می‌شکند و خود را تثبیت می‌کند (شکست خط روند قرمز) و قیمت احتمال دارد در مرحله اول به رقم 8880 تومان برسد.

سناریو دوم:
قیمت رنج را به سمت پایین می‌شکند و خود را تثبیت می‌کند (شکست خط روند سبز) و قیمت احتمال دارد به 7300 تومان برسد و در صورت شکست این رقم می‌تواند خیلی بیشتر هم افت کند.

سناریو سوم:
قیمت در همین ناحیه رنج دیگری ایجاد کند
به نظر من در میان‌مدت و بلند‌مدت سناریو دوم محتمل‌تر است

 

بازار از نگاه معامله‌گران در بازار آتی زعفران:

وقتی با شرایط موجود، ازنظر بنیادین زعفران را بررسی می‌کنم و تمام پارامترهای مهم تأثیرگذار بر زعفران را کنار هم قرار می‌دهم، احتمال بالا می‌بینم که در میان‌مدت و بلند‌مدت زعفران نقدی یا گواهی سپرده زعفران افتی باشد مگر اینکه شرایط فعلی تغییر اساسی کند. با این تفکر، معامله‌گر تکنوفاندامنتالی برای گرفتن سود بالا با ریسک معقول (بادید میان‌مدت یا بلندمدت و همچنین در نظر گرفتن مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه) باید در این بازار، منتظر ایجاد سناریو دوم در گواهی سپرده زعفران باشد و خود را برای فروش آماده کند.

یادمان باشد این بازار بازاری دوطرفه و لوریج دار است و فقط معامله‌گر حرفه‌ای می‌تواند به سود بالا و مستمر برسد.
به نظر من در ماه‌های پیش رو، آتیِ زعفران، پتانسیل سودآوری بالایی در جهت فروش دارد.

در نهایت اگر عاشق معامله‌گری هستید یا به هر دلیلی نتوانسته‌اید به نتایج مطلوب خود دست یابید و ضررهای سنگینی کرده ­اید، چه از بعد مالی، چه زمانی و چه روحی کتاب معامله گری مخالف تحلیل گری را به شما معرفی میکنم. همچنین مقاله تحلیل تکنیکال را هم مطالعه کنید.

 

مشاهده تالبو معاملات آتی زعفران در بورس کالا

 

[irp posts=”18379″ name=”بررسی قیمت اجناس بورس کالا، چگونه قیمت فلزات، زعفران و مواد نفتی را در بورس ببینیم؟”]

 

علاقه مندان به کسب اطلاع در بازار آتی نقره میتوانند به این صفحه مراجعه نمایید زیرا این بازار پتانسیل سودآوری بیشتری نسبت به بازارهای فعال دیگر در بورس کالا دارد. همچنین اگر میخواهید بدانید کال مارجین شدن چطور اتفاق می افتد و چیست به این مقاله مراجه کنید.

(پیشنهاد میکنم مقاله بازار یک طرفه و دو طرفه را هم مطالعه کنید)

دوره آتی نقره را به همه کسانی که دوست دارند در این بازار به سوداوری برسند توصیه میکنیم ، این بازار با ریسک معقول تری نسبت به آتی زعفران، آتی پسته و … می‌توان سودده باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.