اردر حد ضرر (Stop-Loss) در فارکس چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

اردر حد ضرر یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که در بازار سرمایه‌ای فارکس وجود دارد. به‌واقع وجود این امکان در بازار دو طرفه را می‌توان یکی از بهترین ویژگی‌های این بازار بدانیم که جای آن در بازارهایی مانند بازار بورس تهران خالی است.

به‌هرحال اردر حد ضرر یک نوع ایجاد حد اطمینان محسوب می‌شود که بسیاری از معامله‌گران، به‌خصوص حرفه‌ای‌های بازار به‌صورت حد ضرر متحرک یا ثابت از آن استفاده می‌کنند.
اما بیایید اردر حد ضرر در فارکس را بهتر بشناسیم. این اردر چیست؟ به چه‌کار می‌آید و چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟ این‌ها مهم‌ترین سؤالاتی است که قرار است در این مقاله به آن‌ها بپردازیم. شناخت و استفاده از اردر حد ضرر می‌تواند شما پله‌ای از مسیر موفقیت شما محسوب شود. پس این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

 

اردر حد ضرر و تعریف آن

 

اولین سؤالی که برای ما مطرح می‌شود این است که اردر حد ضرر در فارکس چیست؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است ابتدا با مفهوم حد ضرر آشنا شویم.
به‌طورکلی هر بازار سرمایه ریسک‌های خاص خودش را دارد؛ اما پایه‌ای‌ترین و اصلی‌ترین ریسک تمام بازارهای سرمایه‌ای است که هیچ‌گاه قیمت آینده مشخص نیست و هر احتمالی ازنظر قیمتی وجود دارد. در کلام ساده‌تر با استفاده از قوی‌ترین ابزارها و استفاده از انواع اطلاعات رانتی و … نیز باز نمی‌توان به‌صورت صددرصدی بیان کرد که مسلماً روند یک سهم به چه صورت خواهد بود. ازاین‌رو ورود به یک معامله‌ای هرچند مطمئن نیز ریسک‌هایی با خود همراه دارد. حد ضرر درواقع نقطه مقابل این ریسک محسوب می‌شود.

در کلام ساده‌تر شما برای بردوباخت وارد بازار سرمایه‌ای نمی‌شوید. اگر قرار باشد ببرید یا ببازید بهتر است سراغ قمار بروید! در بازار سرمایه ایجاد تناسب میان سود و ضرر و سرمایه‌ی اصلی مهم‌ترین فاکتور محسوب می‌شود. پس شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باید همواره سعی کنید درصد ریسک را کاهش دهید و با اطمینان بیشتری وارد معامله شوید. از طرف دیگر باید مطمئن باشید ریسک شما در یک معامله قرار نیست به سرمایه اصلی شما خللی ایجاد کند. اینجاست که حد ضرر خودش را معرفی می‌کند.

در کلام ساده‌تر، حد ضرر محدوده‌ای فرضی بر اساس درصد ریسک قابل‌قبول برای شماست که مشخص می‌کند درصورتی‌که روند سهم بر اساس تحلیل شما نبود، در کدام قیمت اقدام به خروج از بازار کنید. این موضوع در تمامی بازارهای سرمایه‌ای وجود دارد؛ اما مسئله اردر حد ضرر چیست؟ درواقع اردر حد ضرر، همان حد ضرری است که توسط سیستم و به‌صورت اتوماتیک قابل‌اجراست؛ یعنی شما با مشخص کردن حد ضرر به سیستم اعلام می‌کنید که در کدام قیمت از معامله خارج شود.

اردر حد ضرر
حد ضرر در فارکس – stop loss چیست

 

[irp posts=”23668″ name=”اسپرد (spread) در فارکس چیست؟”]

 

دو نوع حد زیان که تریدرهای حرفه ای بر مبنای آنها معامله میکنند و چگونگی بکارگیری آنها ؟

حد زیان نقطه‌ای است که وقتی قیمت به آن می‌رسد پیش‌بینی معامله‌گر دیگر اعتباری ندارد.

انواع حد ضرر

 ثابت

1- معامله‌گری که معامله خرید باز می‌کند، حد زیان خود را زیر نواحی حمایت یا سویینگ low آخر می‌گذارد.

دو نوع حد زیان که تریدرهای حرفه ای بر مبنای آنها معامله میکنند و چگونگی بکارگیری آنها ؟

2- معامله‌گری که معامله فروش باز می‌کند (بازار دوطرفه)، حد زیان خود را بالای نواحی مقاومت یا سویینگ high آخر می‌گذارد.(در ادامه مقاله ساعت کار فارکس را هم بخوانید)

دو نوع حد زیان که تریدرهای حرفه ای بر مبنای آنها معامله میکنند و چگونگی بکارگیری آنها ؟

 

 متحرک

1- معامله‌گری که معامله خرید باز می‌کند، نقطه خروج خود را زیر نواحی حمایت یا سویینگ low آخر می‌گذارد و هرچه قیمت رشد کرده و سویینگ­های low، در ادامه بازار ایجاد می‌شوند، حد ضرر را به زیر این سویینگ­ها منتقل می‌کند.(پیشنهاد میکنم مقاله تفاوت اوراق قرضه با اوراق مشارکت را هم بخوانید)

دو نوع حد زیان که تریدرهای حرفه ای بر مبنای آنها معامله میکنند و چگونگی بکارگیری آنها ؟

 

 

2- معامله‌گری که معامله فروش باز می‌کند (بازار دوطرفه)، حد زیان خود را بالای نواحی مقاومت یا سویینگ high آخر می‌گذارد و هرچه قیمت افت می‌کند و سویینگ­های high در ادامه بازار ایجاد می‌شوند، حد زیان را به بالای این سویینگ­ها منتقل می‌کند. (اگر تمایل دارید با خرید بیت کوینخرید و فروش بیت کوینکیف پول بیت کوین آشنا شوید این مقالات را بخوانید.)

دو نوع حد زیان که تریدرهای حرفه ای بر مبنای آنها معامله میکنند و چگونگی بکارگیری آنها ؟

 

 

این تعریف کلاسیک است؛ اما برای یک معامله‌گر حرفه‌ای علاوه بر این تعریف مفهوم‌های دیگری هم وجود دارند. مفاهیمی نظیر:

  1. معامله‌گر حرفه‌ای به زیان جای زیادی نمی‌دهد.
  2. با توجه به شرایط بازار، باید حد ضرر معقول معامله را جای مناسب قرار دهد.
  3. با حرکت قیمت در جهت تفکر معامله‌گر، حد ضرر حرکت می‌کند.
  4. با ادامه حرکت قیمت در جهت تفکر معامله‌گر، انتقال حد ضرر به‌جایی می‌رسد که از نقطه ورود معامله گذر می‌کند و اگر حد ضرر هم اصابت کند، ضرری به معامله‌گر تحمیل نمی‌شود و معامله با سود به پایان می‌رسد.
  5. بعد از اصابت حد زیان، فرصت خوبی پیش می‌آید که معامله‌گر بدون تعصب دوباره بازار را بررسی کند و آماده یک حمله سریع در زمان مناسب به بازار شود. مقاله فیلتر بورس را بخوانید (حتی برای گذراندن دوره آموزش فیلترنویسی پیشرفته اینجا کلیک کنید)

    پنج نکته ضروری در مورد حد زیان که  معامله گران حرفه‌ای  آن‌ها توجه ویژه دارند.

    حد زیان

    حد ضرر نقطه‌ای است که وقتی قیمت به آن می‌رسد پیش‌بینی معامله‌گر دیگر اعتباری ندارد.

     

    انواع حد زیان

    حد زیان ثابت

     

    1- معامله‌گری که معامله خرید باز می‌کند، حد زیان خود را زیر نواحی حمایت یا سویینگ low آخر می‌گذارد.

    پنج نکته ضروری که معامله گران حرفه‌ای در رابطه با حد زیان به آن‌ها توجه ویژه دارند

     

     

    2- معامله‌گری که معامله فروش باز می‌کند (بازار دوطرفه)، حد زیان خود را بالای نواحی مقاومت یا سویینگ high آخر می‌گذارد.

    پنج نکته ضروری که معامله گران حرفه‌ای در رابطه با حد زیان به آن‌ها توجه ویژه دارند

     

    حد ­زیان متحرک(حد ضرر متحرک)

    1- معامله‌گری که معامله خرید باز می‌کند، حد ضرر خود را زیر نواحی حمایت یا سویینگ low آخر می‌گذارد و هرچه قیمت رشد کرده و سویینگ­های low، در ادامه بازار ایجاد می‌شوند، حد ضرر را به زیر این سویینگ­ها منتقل می‌کند.(مقاله جفت ارزهای اصلی و فرعی را هم مطالعه کنید)

    پنج نکته ضروری که معامله گران حرفه‌ای در رابطه با حد زیان به آن‌ها توجه ویژه دارند

    2- معامله‌گری که معامله فروش باز می‌کند (بازار دوطرفه)، حد زیان خود را بالای نواحی مقاومت یا سویینگ high آخر می‌گذارد و هرچه قیمت افت می‌کند و سویینگ­های high در ادامه بازار ایجاد می‌شوند، حد ضرر را به بالای این سویینگ­ها منتقل می‌کند. (مقاله خرید سهام قبل از مجمع را بخوانید)

    پنج نکته ضروری که معامله گران حرفه‌ای در رابطه با حد زیان به آن‌ها توجه ویژه دارند

    این تعریف کلاسیک حد ضرر است؛ اما برای یک معامله‌گر حرفه‌ای علاوه بر این تعریف مفهوم‌های دیگری هم وجود دارند. مفاهیمی نظیر:

    1. معامله‌گر حرفه‌ای به زیان جای زیادی نمی‌دهد.
    2. با توجه به شرایط بازار، باید حد ضرر معقول معامله را جای مناسب قرار می‌دهد.
    3. با حرکت قیمت در جهت تفکر معامله‌گر، حد زیان حرکت می‌کند.
    4. با ادامه حرکت قیمت در جهت تفکر معامله‌گر، انتقال حد ضررر به‌جایی می‌رسد که از نقطه ورود معامله گذر می‌کند و اگر حد ضرر هم اصابت کند، ضرری به معامله‌گر تحمیل نمی‌شود و معامله با سود به پایان می‌رسد.
    5. بعد از اصابت حد ضرر، فرصت خوبی پیش می‌آید که معامله‌گر بدون تعصب دوباره بازار را بررسی کند و آماده یک حمله سریع در زمان مناسب به بازار شود.

 

[irp posts=”6235″ name=”چگونه روش‌های معاملاتی مرسوم دلیل شکست ما میشوند و پنج دلیل ناکارآمدی آنها”]

 

فواید استفاده از اردر حد ضرر چیست؟

 

اولین مزیتی که مسلماً استفاده از اردر حد ضرر به ذهن ما می‌رسد این است که در یک معامله لازم نیست همواره پشت سیستم باشیم. این موضوع برای بازارهای 24 ساعته مانند بازار بورس فارکس  و همچنین پراپ تریدینگ بسیار مهم است. شما هیچ‌گاه نمی‌توانید به‌صورت 24 ساعته و آنلاین مواظب معامله خودتان باشید تا مبادا به حد ضرر شما برسد و آن را رد کند.

درواقع همه معاملات قرار نیست کوتاه‌مدت باشند و بسیاری از آن‌ها در حد و اندازه‌های میان‌مدت و بلندمدت هستند. ازاین‌رو به چیزی تحت عنوان اردر حد ضرر نیاز داریم تا به‌صورت 24 ساعته حواسش به پوزیشن معاملاتی ما باشد تا اگر معامله وارد ضرر شد سریع آن را ببندد و از معامله ما را خارج کند.

اما اردر حد ضرر مزیت بزرگ‌تری هم دارد. درواقع مفهوم حد ضرر بسیار به نوع دیدگاه و احساس معامله‌گر بستگی دارد. در کلام ساده‌تر حد ضرر یک نوع دیوار فرضی برای ذهن محسوب می‌شود تا در برابر احساساتی مانند طمع و امید مقابله کند. در کلام ساده‌تر حد ضرر برای حذف احساسات مضر مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما این احساسات گاهی به‌اندازه‌ای قوی و واقعی هستند که باعث می‌شوند معامله‌گر این حد ضرر را نادیده بگیرد و در معامله خود باقی بماند و از این نقطه به بعد دیگر بازار تبدیل به یک قمار برای معامله‌گر می‌شود.

اردر حد ضرر این امکان را از معامله‌گر می‌گیرد که بخواهد وارد حد ضرر شود و خطوط قرمز خود را رد کند. اردر حد ضرر به‌محض رسیدن نمودار به قیمت سریع عمل می‌کند و این فرصت را به احساس شما نمی‌دهد که بخواهد شمارا وادار به کار دیگری کند. بسیاری از معامله‌گران از این جنبه اردر حد ضرر بسیار استفاده می‌کنند.

اردر حد ضرر (Stop-Loss) در فارکس چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از اردر حد ضرر

حال که با مفهوم اردر حد ضرر و دلیل استفاده از آن آشنا شدیم بهتر است نحوه استفاده از این اردر در فارکس را بدانیم. تقریباً تمامی نرم‌افزارهای مطرح در این حوزه مانند متاتریدر امکان استفاده از اردر حد ضرر را برای معامله‌گر فراهم آورده است.

مسئله مهم این است که شما بدانید چگونه باید از اردر حد ضرر استفاده کنید. برای درک این موضوع بهتر است از یک مثال ساده استفاده کنیم.
شما می‌خواهید وارد معامله دلار به یورو شوید که قیمتی برابر با 1.1234 دارد. شما بر اساس دلایل مختلف (در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم) حدود 10 پیپ برای این معامله حد ضرر مشخص می‌کنید؛ یعنی اگر قیمت به عدد 1.1224 برسد این معامله باید بسته شود. شما این قیمت را در بخش Stop-Loss ثبت می‌کنید. از لحظه شروع معامله تا زمانی که خودتان بخواهید از آن خارج شوید، هرزمانی که نمودار به قیمت 1.1224 برسد، پوزیشن شما با 10 پیپ ضرر بسته می‌شود.

در کلام ساده‌تر اردر حد ضرر کاری به نوع حرکت و روند نمودار شما ندارد. بلکه تنها و تنها به قیمت داده‌شده نگاه می‌کند و درست مانند یک حسگر حساس زمانی که نمودار به این قیمت برخورد کند معامله شما بسته می‌شود.

حال ممکن است این سؤال به ذهن شما برسد که شاید نمودار در مثال بالا از قیمت 1.1234 به قیمت‌های بالاتر مانند 1.1334 برسد و از آن نقطه شروع به ضرر کند و به اردر حد ضرر در قیمت 1.1224 برسد؛ بنابراین عملاً ما می‌توانستیم سود 100 پیپ داشته باشیم درحالی‌که به لطف اردر حد ضرر با 10 پیپ منفی خارج خواهیم شد. این نقطه‌ضعف اساسی که حد ضرر دارد و کاری به روند نمودار ندارد باعث شده است تا ابزار تازه‌ای به نام اردر حد ضرر متحرک معرفی شود.

اردر حد ضرر متحرک چیست؟

 

اردر حد ضرر متحرک چیست؟

 

همان‌طور که در بالاتر گفتیم دستور حد ضرر هیچ توجهی به نمودار ندارد و تنها منتظر برخورد نمودار می‌ماند. ممکن است نمودار رشد بالایی داشته باشد و بعد از مدت‌ها به حد ضرر ما برسد. این چیزی است که باعث می‌شود عملاً ما سود را ازدست‌داده و با درصد ریسک و ضرر ابتدایی از بازار خارج شویم.

برای پوشش این ضعف، مفهوم جدیدی به نام حد ضرر متحرک ساخته‌وپرداخته شده است. شما به‌واسطه این نوع حد ضرر مشخص می‌کنید که در صورت حرکت مثبت سهم، حد ضرر بافاصله مشخصی از آن حرکت کند و به بالا برود. دوباره مثال بالا را در نظر داشته باشید. شما برای ورود باقیمت 1.1234 حد ضرر 10 پیپ یعنی 1.1224 را در نظر گرفتید.

حال بر اساس حد ضرر متحرک (Trailing Stop) اگر نمودار مثبت شود این حد ضرر بافاصله 10 پیپ حرکت خواهد کرد؛ یعنی اگر سهم به قیمت گفته‌شده 1.1334 برسد اردر حد ضرر در قیمت 1.1324 خواهد بود؛ بنابراین ما به‌واسطه این نوع اردر حد ضرر نه‌تنها درگیر ضرر نمی‌شویم، بلکه یک سیو سود خوب نیز خواهیم داشت.

معمولاً در بازار فارکس از اردر حد ضرر متحرک استفاده می‌شود و کمتر دیده می‌شود که اردر حد ضرر ثابت و عادی مورداستفاده قرار بگیرد. به‌خصوص تریدرهای بلندمدت توجه خاصی به حد ضرر متحرک دارند. به‌هرحال هدف اول و آخر ما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار و معامله‌گر در بازار فارکس این است که سودی به دست بیاوریم و نه این‌که با کمترین ضرر از سهم خارج شویم. اردر حد ضرر این امکان را در اختیار ما می‌گذارد.

اردر حد ضرر و شناسایی ریسک

 

اردر حد ضرر و شناسایی ریسک

 

اما بیایید داستان اردر حد ضرر با موضوع جذاب شناسایی ریسک به پایان ببریم. درواقع می‌خواهیم به شما یاد بدهیم که چگونه میزان حد ضرر خودتان را در بازار فارکس مشخص کنید.(برای اینکه بدانید حداقل سرمایه برای فارکس چقدر است و با انواع روندها در تحلیل تکنیکال آشنا شوید این مقالات را حتما مطالعه نمایید)

به‌طورکلی دو روش اساسی برای این کار وجود دارد. روش اول استفاده از پیپ های تحت ریسک است؛ یعنی شما مشخص می‌کنید که می‌توانید مثلاً 10 پیپ برای یک معامله ریسک کنید؛ اما کاملاً مشخص است که پیپ های تحت ریسک اطلاعات کاملی به ما نمی‌دهد. ما نیاز به روش دوم داریم که بر اساس همین پیپ های تحت ریسک می‌تواند میزان ریسک دلاری را برای ما محاسبه کند.

بر اساس این روش شما می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:
پیپ های تحت ریسک * ارزش پیپ * تعداد یا بزرگی لات = دلار در معرض ریسک

درواقع شما باید برای مشخص کردن اردر حد ضرر از این فرمول استفاده کنید. در کلام ساده‌تر شما باید بتوانید میان تمام فاکتورهای گفته‌شده یک نوع تناسب برقرار کنید. به‌طور مثال شما اگر 10 پیپ تحت ریسک در 5 معامله میکرو لات (ارزش هر پیپ 1 دلار) داشته باشید، درواقع 50 دلار در معرض ریسک قرار داده‌اید.

برای رسیدن به اردر حد ضرر دقیق‌تر، بهتر است از مفهوم دیگری نیز در کنار این موضوع استفاده کنیم، مفهومی به نام ریسک 1 تا 2 درصدی؛ یعنی شما حق ندارید بیش از 1 تا 2 درصد اندازه کل سرمایه در هر معامله دست به ریسک بزنید. بر این اساس بیایید داستان را با یکدیگر بررسی کنیم.

شما اگر 30000 دلار سرمایه داشته باشید بر اساس حق ریسک 1 درصدی شما تنها حق‌دارید حداکثر حدود 300 دلار ریسک در هر معامله داشته باشید؛ بنابراین 300 دلار در معرض ریسک خواهید داشت. حال اگر وارد تنها یک پوزیشن در میکرو لات شوید شما چند پیپ اجازه ریسک خواهید داشت؟ بله 300 پیپ. حال اگر تعداد پوزیشن را افزایش بدهید تعداد پیپ شما کاهش پیدا می‌کند.
به نظر شما آیا بازار ارز دیجیتال دو طرفه است؟ اگر میخواهید در این باره اطلاعات بیشتری کسب نمایید این مقاله را مطالعه نماید.

 

[irp posts=”22896″ name=”معاملات اسکالپ چیست؟! بررسی تخصصی مزایا و معایب آن در بازار فارکس”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی رضا
علی رضا
2 سال قبل

بسیار عالی و البته مختصر و مفید می باشد ولی برای موفقیت نیاز به تمرین و آموزش کامل هست

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.