يك كارشناس بازار ارز اعلام كرد: فضاي خاكستري بازار ارز…

نرخ منطقي و واقعي دلار با توجه به متغيرهاي فعلي در كشور بايد بين 25 تا 26 هزار تومان باش

سجاد بور بور، كارشناس بازار ارز در گفت و گو با همفكران به نرخ دلار در بودجه 1400 اشاره كرد و افزود: نرخ ارز 11 هزار تومان كه در لايحه بودجه عنوان شده است منطقي به نظر نمي رسد و نمي توان در انتظار دلار 11 هزار توماني در بازار باشيم.

 

وي اظهار داشت: نرخ منطقي و واقعي دلار با توجه به متغيرهاي فعلي در كشور بايد بين 25 تا 26 هزار تومان باشد.

 

اين كارشناس بازار ارز افزود: ‌به نظر مي رسد بودجه اي كه به شدت وابسته به اوراق و فروش نفت روزانه است در سال 1400 حدود 200 هزار ميليارد تومان كسري داشته باشد كه اين كسري بودجه بايد با پايه پولي جبران شود.

 

وي به كاهش نرخ دلار اشاره كرد و گفت: با توجه به مطرح شدن امكان مذاكره ايران با آمريكا ممكن است نرخ دلار براي مدتي موقت با روند كاهشي همراه شود، به همين دليل به صورت مقطعي نرخ دلار مي تواند تا 19 يا 20هزار تومان كاهش پيدا كند.

 

بور بور افزود: بودجه مي تواند تورم زايي كند اما نرخ دقيقي را براي دلار در آينده نمي توان اعلام كرد زيرا اكنون وضعيت كشور وابسته به مذاكره ايران با آمريكا، فروش دو میلیون و 300 هزار بشكه نفت و نيز تاييد قطعي لايحه بودجه است.

 

اين كارشناس بازار ارز اظهار داشت: اگر ايران با آمريكا به توافق نرسد مي توان شاهد نرخ دلار 35 هزار توماني در ميان مدت در بازار باشيم.

 

وي گفت: در صورت نشست ايران با آمريكا بودجه حالت مقاوم تري را به خود بگيرد و نرخ دلار مي تواند در سال 1400 در قيمت 28 تا 29 هزار تومان كنترل شود.

 

بور بور گفت: اكنون فضاي خاكستري در كشور حاكم است و نمي توان نرخ دقيقي را براي دلار اعلام كرد.

 

وي اظهار داشت: اكنون بودجه به گونه اي تنظيم شده است كه به طور حتم شاهد كسري بودجه خواهيم بود كه اين موضوع به دليل تورم ايجاد شده تاثير خود را بر نرخ ارز خواهد گذاشت.

 

بور بور اظهار داشت: با توجه به معقولات موجود در كشور بعيد به نظر مي رسد نرخ دلار به كمتر از 25 هزار تومان برسد، اما اين بدين معنا نيست كه امكان كاهش نرخ دلار به كمتر از 25 هزار تومان وجود ندارد.

 

اين كارشناس بازار ارز افزود: ممكن است بنا بر شرايطي كه در كشور حاكم مي شود بنا بر تفكرات رواني اهالي بازار نرخ دلار تا 19 هزار تومان كاهش پيدا كند اما نمي تواند در آن نرخ ماندگار باشد و به طور حتم دوباره در مسير افزايشي قرار مي گيرد.

 

به گفته وي، ممكن است نرخ ترجيحي كه قرار است براي واردات تامين كنند را از 4200 تومان به 11 هزار تومان برسانند.

 

بور بور خاطرنشان كرد:‌ سال گذشته 15 ميليارد دلار ارز ترجيحي را به كالاهاي اساسي اختصاص دادند، اين در حاليست كه قيمت ها با افزايش شديدي همراه بودند

 

سایت:https://hamfekran.com/

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساسان
ساسان
3 سال قبل

عالی بود ممنون از آقای بوربور

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.