نوسانات بیت کوین و ارزهای دیجیتال | چه چیزی در انتظار رمز ارزها هست

نوسانات بیت کوین

نوسانات بیت کوین از مهمترین مباحث محافل اقتصادی محسوب می شود. روز گذشته (28 اکتبر 2021) بیت کوین طی چند دقیقه بیش از 7 درصد سقوط را تجربه کرد. 7 درصد نوسان آن هم در چند دقیقه برای تریدرهای حرفه ای و اقتصاددان ها عملا بسیار وحشتناک محسوب می شود. شما تصور کنید که فردی ده میلیارد تومن در این بازار سرمایه داشته باشد، با این سقوط چند دقیقه ای نزدیک به 700 میلیون تومان از دست خواهد داد!

بسیاری از تریدرها و معامله گران در بازارهای مختلف به دنبال کسب سودهای 5 درصدی یا حتی کمتر هستند. بنابراین تصور نکنید یک تغییر 7 درصدی، تغییر کوچکی محسوب می شود. اما سوال اینجاست علت نوسانات بیت کوین یا به طور کلی نوسان گیری ارزهای دیجیتال چیست؟ این نوسانات بیت کوین چه تاثیری بر بازار دارد و آیا می توان با وجود این نوسانات به آینده بازار امیدوار بود؟

علت نوسانات بیت کوین

 

برای بررسی نوسانات بیت کوین باید ابتدا علت آن را پیدا کنیم. در واقع ابتدا باید بدانیم که چرا این نوسانات رخ می دهد، سپس بر اساس آن مشخص کنیم که آیا این نوسانات در آینده بازار تاثیر گذار است یا خیر؟
به طور کلی تحلیلگران و اقتصاددان ها معتقد هستند که چند علت اصلی برای نوسانات بیت کوین و به طور کلی نوسانات بازار وجود دارد.

اولین و مهمترین دلیل نوسانات اخیر بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال را می توان نوپا بودن آن دانست. عملا این بازار نزدیک به یک دهه است که ایجاد شده است و طی این یک دهه جهش بسیار خوبی را تجربه کرده است. اما مسئله این است که این جهش متناسب با زیرساخت ها و پشتوانه های این بازار نبوده است. به عبارت ساده تر پشتوانه ها و پایه های اصلی بازار هنوز رشد نکرده اند و خودشان را به ارزش واقعی بازار نرسانده اند. همین مسئله باعث شده است که عملا به هر خبر یا اتفاقی بازار شروع به نوسان کند.

در واقع به نظر می رسد که هر خبر درست مانند یک باد به اندازه قدرتی که دارد در بازار نوسان ایجاد می کند. مهمترین دلیل این موضوع نوپا بودن بازار است. اگر بازار بتواند دوام بیاورد و آینده ای داشته باشد، مسلما این نوسانات کاسته می شود.

دلیل بعدی که اقتصاددان ها و تریدرها برای نوسانات شدید بازار می دانند این است که عملا ارزهای دیجیتال درست مانند ارزهای فیات هستند. یعنی ارزش آن ها بسته به ارزش چیز دیگری نیست. در گذشته ارزها بر اساس ارزش طلا یا نقره سنجیده می شد. اما رفته رفته ارزهای فیات ( یا بدون پشتوانه ) ایجاد شد. دلار و یورو و … از این دست ارزها محسوب می شود.

اما فرقی که بین ارزهای معمولی با ارزهای دیجیتال وجود دارد که باعث شده عملا دلار نوسان بسیار بسیار کمتری نسبت به نوسانات بیت کوین داشته باشد این است که دلار یا سایر ارزهای فیات بسیار مورد استفاده و مبادله قرار گرفته اند. مادامی که این ارزها اینگونه در چرخه اقتصادی قرار بگیرند عملا نوسانات کمتری را تجربه می کنند. این اتفاقی است که هنوز به طور کامل برای ارزهای دیجیتال رخ نداده است. بر اساس آخرین ارزش گذاری میان ارزهای مختلف ارزش بیت کوین برابر با ارزش فرانک سوئیس بود.

این در حالی است که عملا قیمت بیت کوین بیش از 60 هزار برابر قیمت فرانک سوئیس است. از آن جایی که ارزش بازار برابر حاصل ضرب قیمت در تعداد معاملات است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که فرانک سوئیس دارای تعداد معاملاتی بیش از 60 هزار برابر بیت کوین است. بنابراین به نظر کاملا منطقی و طبیعی است که نوسانات بیت کوین چند برابر نوسانات سایر ارزهای فیات باشد.(در ادامه میداس سرمایه مقاله ای تهیه کرده با عنوان قیمت دوج کوین که با مطالعه آن اطلاعاتی را کسب خواهید کرد.)

 

[irp posts=”42947″ name=”0 تا 100 آشنایی با بازار دو طرفه ارز دیجیتال [کاملا اختصاصی]”]

 

نوسانات بیت کوین و ارزهای دیجیتال | چه چیزی در انتظار رمز ارزها هست

دیگر دلایل نوسانات اخیر بیت کوین

اما داستان نوسانات بیت کوین به اینجا ختم نمی شود. همچنان دلایل متعددی برای نوسان بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. یکی دیگر از مهمترین دلایل نوسانات بیت کوین، دیجیتالی بودن آن است.

در واقع بیت کوین ماهیتی جدا از سایر بازارها دارد و این مسئله باعث شده است که عده ای بسیار راحت با آن کنار بیایند و عده ای دیگر به طور کلی این بازار را قبول نکنند. همین مسئله باعث شده است عده ای به صورت صد درصدی در این بازار حضور داشته باشند و عده ای دیگر به طور کلی بر خلاف این بازار رفتار کنند. همین تضاد در رفتار سرمایه گذاران اقتصادی عملا باعث ایجاد یک تناقض رفتاری در بازار شده که در نهایت به نوسانات بیت کوین ختم می شود.

دلیل دیگر این نوسانات را می توان در فرم عجیب بازار بدانیم. تقریبا ما در هیچ بازاری سهمی نداریم که بیش از نیمی از ارزش بازار را در اختیار داشته باشد. اما در مورد ارزهای دیجیتال وجود دارد. در واقع در بازار ارزهای دیجیتال بیت کوین بیش از نیمی از ارزش بازار را در اختیار دارد و این مسئله باعث شده است که عملا نوسانات بیت کوین به طور مستقیم به کل بازار تعمیم پیدا کند.

دلیل مهم دیگر حضور فعال و غیر قابل کنترل نهنگ ها در این بازار است. ارزهای دیجیتال بازاری غیر متمرکز است که در آن نهاد یا ناظری وجود ندارد. از این رو هر سرمایه گذار بر اساس سرمایه ای که در اختیار دارد می تواند در بازار تاثیرگذار باشد. زمانی که شما به عنوان یک سرمایه گذار کلان در ارزی حضور دارید عملا هر رفتار شما می تواند سیگنال خرید یا فروش برای بازار محسوب شود. بنابراین با کوچکترین رفتار شما بیت کوین و بازار شروع به نوسان می کند.

مسئله مهم دیگر در اینجا مفهوم ” کاربرد ” است. کل بازار ارزهای دیجیتال و مفهوم بلاکچین بر اساس کاربرد چیده شده است. این بدین معنی است که هر چه کاربرد ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی بیشتر باشد ارزش بازار بیشتر می شود و هرچه این کاربرد ها کمتر شود عملا ارزش بازار زیر سوال می رود. از این رو با توجه به این که این کاربری ها پایدار نیست و هر روز کم و زیاد می شود و مشخص نیست دقیقا کدام کاربری ها پابرجا می ماند عملا بازار را درگیر نوسان می کند.

به طور مثال تسلا اعلام کرد که از بیت کوین به عنوان ارز قابل قبول برای فروش ماشین های خود استفاده می کند. اما دو ماه بعد اعلام کرد که به سبب مشکلات زیست محیطی فعلا فروش ماشین ها با بیت کوین را متوقف کرده است. این تغییر روندها بسیار است و همین موضوع عملا باعث ایجاد شدیدترین نوسانات بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال می شود.

 

علت نوسانات بیت کوین

آینده بازار ارزهای دیجیتال

 

به طور کلی اگر بخواهیم واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم، نوسانات بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال نوسانات غیر قابل قبول یا خارج از عرف نیست. از طرف دیگر با توجه به دلایل و شرایط ذکر شده می توان گفت که عملا نوسانات بیت کوین کاملا طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

اما اگر بخواهیم کمی دقیق تر به مسئله نگاه کنیم، می توانیم اینگونه بیان کنیم که تمامی شرایط و دلایل ذکر شده در بالا عملا با یک عامل به نام زمان حل شدنی است. در واقع اگر به بازار اجازه دهیم که بتواند کاربری های خودش را ثابت کند، زیرساخت های خود را قوی کند و عملا تعداد معاملات بالایی داشته باشد کم کم نوسانات بیت کوین و ارزهای دیجیتال کمتر می شود.

به عبارت ساده تر، غالب علت های نوسانات بیت کوین به خاطر نوپا بودن بازار است. اگر به بازر زمان داده شود می تواند این نوسانات را کمتر کند در این حالت کار برای ورود سرمایه گذاران بلند مدت ساده تر می شود.

با توجه به این که روز به روز توجه به بیت کوین و ارزهای دیجیتال بیشتر می شود و عملا کم کم دنیا متوجه شده که باید به این ارزها احترام بگذارد، احتمالا در آینده ای نه چندان دور با بازاری با ارزش و قوی رو به رو خواهیم شد که نوسانات قابل قبول و کمی دارد.

 

[irp posts=”29430″ name=”بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌ گذاری در سال 2021 کدام است؟!”]

 

نوسانات بیت کوین و ارزهای دیجیتال | چه چیزی در انتظار رمز ارزها هست
نوسانات بیت کوین

سوالات متداول

1- چرا نوسانات بیت کوین اتفاق می افتد؟
نوسانات جزئی از بازار اقتصادی است و این امر اجتناب ناپذیر است. همین موضوع نیز در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین بسیار بیشتر از بازارهای عادی است. این اتفاق باعث شده است که عملا سرمایه گذاری در این بازار با ریسک قابل توجهی همراه باشد.

2- چرا نوسانات بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال تاثیر گذار است؟
بیت کوین بیش از نیمی از ارزش بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. بنابراین تمام حرکت های ارز تاثیر مستقیمی در کلیت بازار خواهد داشت. با این توصیفات عملا می توان گفت که نوسانات بیت کوین به معنی نوسانات کل بازار است و این وابستگی مسئله ای اجتناب ناپذیر در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می شود.

3- علت نوسانات بیت کوین چیست؟
به طور کلی علت نوسانات بیت کوین عبارتند از:
· نوپا بودن بازر
· ذات دیجیتالی و غیر متمرکز بازار
· عدم وابستگی ارزشی به چیزی یا مفهومی دیگر ( مانند ارز های فیات هستند )
· وابستگی بالای بازار ارزهای دیجیتال به بیت کوین
· وابسته بودن بازار و مفهوم بلاک چین به مفهوم کاربرد
· حضور پر قدرت نهنگ ها و عدم حضور نهاد های ناظر
· و ….

با توجه به سرمایه گذاری در بیت کوین باید خطر پذیری سرمایه گذاری در بیت کوین را هم پذیرفت که چقدر آمادگی آن را داریم با خواندن این مقاله میتوانید اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید.

 

[irp posts=”25166″ name=”سرمایه‌گذار ارز دیجیتال تلگرام تهدید به شکایت کرد!”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.