روش جدید خرید عرضه اولیه در ایران و بین الملل | خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ

روش جدید خرید عرضه اولیه ، نحوه خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ

یکی از سؤالات متداول سرمایه‌گذاران بورس در مورد این است که چگونه باید اقدام به خرید عرضه اولیه در بورس کنند! درواقع آن‌ها به دنبال روش جدید خرید عرضه اولیه هستند که این روزها سروصدا کرده است! شما می‌توانید با کمک تکنیک‌ها و روش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، وارد دنیای بورس شوید و سرمایه‌گذاری‌های پرسودی انجام دهید!(در ادامه مقاله ساعت کاری بازار فارکس به وقت ایران و مقاله دستورات خرید و فروش در بازارهای جهانی را هم بخوانید)
هر شرکتی که می‌خواهد تازه‌وارد بورس شود، اقدام به عرضه اولیه می‌کند که شما می‌توانید با کمک روش جدید خرید عرضه اولیه، آن‌ها را خریداری کنید. روش خرید عرضه اولیه، چگونگی خرید عرضه اولیه جدید در بورس و … به شما کمک می‌کنند که این فرآیند را بدون چالش انجام دهید و به هدف خود، یعنی افزایش سرمایه با کمک بازار مالی انجام دهید.

فرآیند ورود یک شرکت به بورس چطور است؟

هر شرکتی که می‌خواهد به بورس وارد شود، باید با ارائه مدارک خود به بازار بورس، تک‌تک مراحل را طی کند تا یک مجوز رسمی در این زمینه دریافت کند. هرچقدر که فرآیند دریافت مجوز بدون چالش به جلو حرکت کند، احتمالاً شرکتی که قصد ورود به بورس را دارد، چالش‌های کمتری خواهد داشت و به افزایش سرمایه اشخاص سهامدار، کمک بیشتری خواهد کرد.
خوشبختانه در چند سال اخیر که تقاضای ورود شرکت‌ها به بورس افزایش پیداکرده است، احتمال کسب درآمد از طریق بورس افزایش چشمگیری پیداکرده است و شما می‌توانید با کمک این موضوع، سود موردنظر خود را به دست آورید. با توجه به رشد صعودی شاخص در چند سال اخیر، هیچ جای شکی برای خرید عرضه‌های اولیه به روش‌های جدید و سنتی باقی نمی‌ماند.(در ادامه مقاله تفاوت اوراق قرضه با اوراق مشارکت را بخوانید)

روش‌های عرضه اولیه چیست؟ روش جدید خرید عرضه اولیه کدام است؟

روش های خرید عرضه اولیه
نحوه خرید عرضه اولیه سهام

[irp posts=”20641″ name=”استخراج و فروش اتریوم در 5 دقیقه”]

 

اگر بخواهیم به‌صورت کلی بر اساس قوانین تعریف‌شده در این زمینه، مسئله روش‌های عرضه اولیه را بررسی کنیم به سه مورد زیر برخورد می‌کنیم:

• عرضه اولیه با کمک ثبت دفتری یا Book Building
• عرضه اولیه به روش حراج و قیمت‌گذاری یا Auction
• عرضه اولیه به روش قیمت ثابت یا همان Fixed Price Offering

در هرکدام از روش‌های بالا، شما می‌توانید بر اساس کاری که انجام می‌دهید و روشی که پی گرفته‌اید، قیمت سهام خود را بررسی کرده و از طریق فرآیندهای بازاریابی آن را به فروش برسانید. شما می‌توانید از طریق کارگزاری‌های خود و پنلی که در اختیار شما قرار می‌دهند، اقدام به خرید عرضه‌های اولیه بر اساس تعداد عرضه‌شده کنید.(در ادامه مقاله رصد و تحلیل در بورس هم بخوانید)

با توجه به این‌که شرایط ارائه عرضه اولیه به چه صورت بوده است، شرایط خرید آن کمی متفاوت خواهد بود! شما می‌توانید با کمک پشتیبان خود در کارگزاری، اقدام به انجام خرید کنید. هرچقدر که انجام این کار به شکل بهتری صورت بگیرد، احتمالاً شاهد چالش‌های کمتری در طول مسیر خود خواهید بود.(در ادامه مقاله تضمین سرمایه‌ گذاری در بورس را بخوانید)

در حال حاضر بیشتر روش ثبت دفتری این روزها رواج دارد و کمک می‌کند که شرکت‌های جدید وارد بازار بورس شوند و مردم بر اساس تقاضاهای خود به یک بازار دسترسی داشته باشند. معمولاً برای این روش، هر مشتری می‌تواند بر اساس حداقل و حداکثر مشخص‌شده، اقدام به خرید سهام در حیطه مشخص‌شده کند.

چگونه از عرضه اولیه باخبر شویم
روش جدید عرضه اولیه

 

ازجمله مزایای روش ثبت دفتری که به‌عنوان روش جدید خرید عرضه اولیه هم از آن یاد می‌کنند، رعایت شدن عدالت میان مشتریان است. در این روش همه مشتریان بر اساس تقاضاهای خود، می‌توانند به مقدار خاصی از سهام دسترسی داشته باشند! این موضوع به آن معناست که رقابت شکل‌گرفته میان شرکت‌ها هم افزایش پیدا خواهد کرد و درنهایت بازار بورس، رونق بیشتری را تجربه می‌کند.(توصیه میکنم در ادامه مقاله ورود به بازار بورس جهانی را بخوانید)

این روش نسبت به روش حراج و دیگر روش‌هایی که درگذشته بیشتر مرسوم بودند، دارای مزایای بیشتری است و مشکلات کمتری را در پیش رو دارد! این روش خرید عرضه اولیه، از طریق تمامی کارگزاری‌ها و پنل‌های مدیریتی آن‌ها قابل‌مشاهده است، پس هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشید و اقدام به خرید سهام خود کنید.(در ادامه مقاله آموزش تابلو خوانی را هم بخوانید)

نتیجه‌گیری: چگونه از عرضه اولیه با خبر شویم؟

حالا که با شیوه‌های عرضه اولیه سهام و روش جدید خرید عرضه اولیه آشنا شدید، نوبت آن می‌رسد که با روش‌های آگاهی از زمان عرضه‌های اولیه آشنا شوید. بهترین توصیه‌ای که در این زمینه می‌توانیم به شما بکنیم تا هیچ‌وقت فرصت سرمایه‌گذاری صحیح را از دست ندهید، این است که برای عرضه‌های اولیه سهام خود، حتماً رسانه‌هایی که توسط کارگزاری‌های شما اعلام می‌شوند را دنبال کنید. برای اطلاع از لیست عرضه اولیه های سال 99 این مقاله را بخوانید.

شما می‌توانید با دنبال کردن آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و یا عضویت در کانال تلگرام آن‌ها با کمک روش جدید خرید عرضه اولیه، سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام دهید. آیا آماده ورود به بازار سرمایه با کمک عرضه‌های اولیه هستید؟ شما می‌توانید در این زمینه نظرات، تجربیات و سؤالات خود را با ما به اشتراک بگذارید! همچنین می‌توانید شیوه‌های آگاهی از زمان عرضه بورس و روش خریدتان را با دیگر افرادی که علاقه‌مند به این حوزه و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند به اشتراک بگذارید. (همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مزرعه بیت کوین را هم بخوانید)

 

ابتدا به این مسئله می‌پردازیم که روش بوک بیلدینگ چیست؟ عرضه اولیه سهام (IPO) به زبان ساده، یعنی اینکه سهام یک شرکت که به تازگی در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده، در بورس به فروش می‌رسد و سرمایه‌گذاران می‌توانند این سهام را خریداری کنند. یکی از جدیدترین روش ها برای خرید عرضه اولیه روش بوک بیلدینگ است. در واقع در حال حاضر عرضه اولیه سهام شرکت‌های تازه‌وارد به روش ثبت سفارش عرضه اولیه یا بوک بیلدینگ انجام می‌گیرد.
همواره مسئولان بازار سرمایه به دنبال به کارگیری روش های نوین عرضه اولیه‌ای چون بوک بیلدینگ و همینطور تهیه و تدوین مقررات دقیق و مناسب برای به کارگیری این روش‌ها هستند تا بدین وسیله بتوانند با ارزش گذاری منصفانه اوراق بهادار و تخصیص بهینه اوراق، بازاری جذاب را برای سرمایه گذاران به وجود آورده و با حضور سرمایه گذاران جدید به افزایش نقد شوندگی و عمق بازار کمک کنند. (در ادامه قرار است با روش جدید خرید عرضه اولیه و پول هوشمند به روش بوک بیلدینگ در بورس به طور کامل آشنا شوید.)

خرید سهام به روش بوک بیلدینگ در بورس

روش بوک بیلدینگ (ثبت سفارش) BOOK BUILDING به روشی گفته می شود که دیگر نیازی نیست تا همه افراد متقاضی یک سهام در زمانی خاص سفارش خود را ثبت کنند و به جای یک زمان خاص می توانند سفارش خود را در یک بازه زمانی ثبت کنند.(در ادامه مقاله سواپ (SWAP) در فارکس را هم بخوانید)
در روش های پیشین عرضه اولیه، سهم طی یک فرایند توسط حقوقی‌ها کشف قیمت می‌شد. در این فرایند سرمایه‌گذاران حقیقی دخالت نداشتند و فقط حقوقی‌ها با ارسال سفارشات خود در قیمت‌های مختلف فرایند کشف قیمت را انجام می‌دادند. اما در روش بوک بیلدینگ در بورس، قیمت ثابتی برای عرضه اولیه سهم تعیین نمی‌شود بلکه یک کف قیمت برای سهم در نظر گرفته می‌شود و معمولا افراد می‌توانند تا ۱۰ درصد بالاتر از این قیمت نیز سفارش خود را ثبت کنند.(در ادامه دوره آموزش فیلترنویسی در بورس، را مطالعه کنید تا راجع آن اطلاعات کسب کنید)

[irp posts=”19785″ name=”5 ترفند برای تشخیص صف خرید در بورس یا فروش”]

نحوه خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ چگونه است؟

1. ارسال سفارش در روش بوک بیلدینگ

روش ثبت سفارش یا بوک‌بیلدینگ چند سالی است که در بازار بورس ایران باب شده و فعلاً به نظر هم نمی‌رسد این روش تغییر کند. در این روش ابتدا در اطلاعیه عرضه اولیه سهام شرکت مشخص می‌شود که هر شخص حقیقی یا حقوقی حداکثر برای چه تعداد سهم می‌تواند اقدام کند. یک بازه قیمتی هم به عنوان سقف و کف قیمت خرید در نظر گرفته می‌شود که تقریباً همیشه سقف قیمتی اهمیت دارد و همه خریداران در همین سقف قیمتی اقدام به خرید می‌کنند.(پیشنهاد میکنم مقاله لات در فارکس راهم مطالعه نمایید)
در این روش زمان ارسال سفارش مطرح نیست. هر فردی که قیمت بالاتری بگذارد احتمال اینکه بتواند خرید انجام دهد بیشتر است. اما باید دقت کند که خیلی هم سهام را بالاتر از ارزشش خریداری نکند.

 

2. تخصیص سهم در روش بوک بیلدینگ
روش ثبت سفارش عرضه اولیه

2. تخصیص سهم در روش بوک بیلدینگ

در زمان ثبت سفارش و تعیین قیمت باید به این نکته توجه داشت که درصورتی که حجم کل سفارش های ثبت شده در دامنه قیمت، مساوی یا بیشتر از تعداد کل اوراق بهادار قابل عرضه باشد، تخصیص اوراق بهادار بر اساس اولویت قیمت و به قیمت ثبت شده هر سفارش انجام می‌‌شود.

در گام بعدی، در صورتی که حجم کل سفارشات، در قیمت سقف دامنه، از تعداد سهامی که سهامدار عمده قرار است عرضه کند بیشتر باشد قیمت پایانی سهم همان قیمت سقف خواهد بود ولی نحوه تخصیص به کدها به این صورت است که تعداد حداقلی را مشخص و از اولین تا آخرین سفارش، عرضه و دوباره از ابتدا تا انتها تکرار می‌ شود تا میزان سهام مشخص شده به اتمام برسد. همچنین در این روش هر کد معاملاتی امکان ثبت تنها یک سفارش را خواهد داشت. لذا حتی اگر شما امکان دسترسی به سامانه معاملاتی چند کارگزاری را داشته باشید، در نهایت تنها یک سهمیه برای عرضه اولیه به شما تخصیص پیدا می‌کند.(در ادامه مقاله معاملات کد به کد در بورس را هم بخوانید)
در واقع در عرضه اولیه جدید به این روش کارگزاری هیچ نقشی را در تعیین تعداد تخصیص سهم به مشتری همانند گذشته ندارد و مشتریان حقیقی می­‌توانند در زمان گشایش سفارش‌های خرید و فروش خود را ثبت نمایند.

3. متعهد خرید در روش بوک بیلدینگ

در نحوه خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ متعهد خرید وجود دارد و در صورتی که حجم سفارشات به میزان عرضه نباشد، معمولاً متعهد خرید بر اساس شرایط، باقیمانده سهام را خریداری می‌کند.

 

تفاوت دو روش عرضه اولیه در یک نگاه

روش جدید بوک بیلدینگ روش سابق عرضه اولیه نوع فرایند
یک کف قیمت تعیین می‌شود و معمولا سقف قیمت قابل ارسال در سفارش ۱۰ درصد بالاتر است. در فرایند کشف قیمت توسط حقوقی‌ها انجام می‌گرفت . تعیین قیمت سهم
یک بازه زمانی تعریف می‌شود، مثلا ساعت ۱۰ تا ۱۲ یک ساعت مشخص برای عرضه وجود داشت، مثلا ساعت ۱۰ زمان ثبت سفارش
سهام قابل عرضه در شرایط مختلف (همانطور که توضیح دادیم) بین شرکت کنندگان در عرضه تقسیم می‌شود. سهمیه تعیین شده براساس اولویت زمانی سفارشات در صف، به خریداران تعلق می‌گرفت. تخصیص سهم
اولویت ثبت سفارش مطرح نیست و در بازه زمانی مشخص شده، می‌توان سفارش را ارسال کرد. سفارش هر شخصی که زودتر در سامانه قرار می‌گرفت شانس بیشتری برای دریافت عرضه داشت. اولویت ثبت سفارش

 

مزایای خرید سهام به روش بوک بیلدینگ در بورس

مهم ترین مزیت در روش عرضه اولیه سهام به روش بوک بیلدینگ امکان ثبت سفارش به قیمت های متفاوت است. در این روش هر سفارش با توجه به حداکثر حجم مشخص شده در قیمتی که خریدار تعیین می کند در سامانه معاملات ثبت خواهد شد و در تخصیص سهام بی عدالتی ایجاد نخواهد شد.(پیشنهاد میکنم، مقاله ارزپایه چیست را مطالعه کنید)

مزایای خرید سهام به روش بوک بیلدینگ
روش جدید عرضه اولیه سهام

سخن آخر

در این بخش با نحوه خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلیندگ آشنا شدید و فهمیدید که بوک بیلدینگ هیچ ربطی به افزایش سرمایه شرکت ندارد. بوک بیلدینگ، روش معاملاتی در عرضه اولیه است و موجود یا کالایی نیست که قابلیت خرید و فروش داشته باشد. بوک بیلدینگ در فرابورس انجام می شود و سپس شرکت ها به منظور ارتقا پایه و رتبه و رفتن به بازار بالاتر، باید شرایط پذیرش در بورس را پیدا کنند.(پیشنهاد میکنم مقاله مقایسه کارگزاری مفید و آگاهسرمایه گذاری در بورس آمریکا  را هم مطالعه نمایید)

[irp posts=”20767″ name=”بایننس چیست؟ آموزش بایننس در 10 دقیقه”]

برای اطلاع از واریز سود سهام عدالت خود به این مقاله مراجعه نمایید تا بتوانید با راهنمایی های دقیق مراحل کار خود را انجام دهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایران ریچ
ایران ریچ
7 ماه قبل

ممنون خیلی خوب بود

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.