مکانیسم حراج در بورس چیست؟ (معرفی حراج پیوسته و ناپیوسته)

مکانیسم حراج در بورس چیست؟ (معرفی حراج پیوسته و ناپیوسته)

یکی دیگر از مسائل مهمی که در جامعه‌های تخصصی بورس بازان و متخصصین بازار سرمایه در مورد آن زیاد صحبت می‌شود، مکانیسم حراج است! آیا شما می‌دانید که مکانیسم حراج در بورس چیست؟ حراج ناپیوسته چیست و چه تفاوت معنایی با حراج پیوسته دارد؟ اگر شما هم دوست دارید که اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید، می‌توانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معمولاً در دوره‌های آموزش بورس اوراق بهادار و یا تحلیل همیشه این مسئله با جزئیات مطرح می‌شود و حتی بررسی می‌شود که فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در ارزندگی سهم تأثیرگذار چقدر است؟ این موضوع تا چه اندازه بر روی بازار تأثیر می‌گذارد؟ اگر تا انتهای این مطلب همراه ما باشید، حتماً تمامی سؤالات شما در مورد مکانیسم حراج در بورس، پاسخ داده خواهد شد.

چند نکته پایه‌ای در مورد مکانیسم حراج ناپیوسته و پیوسته

اولین مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس به موضوع قیمت سهم و ارزندگی یک سهم و بورسی یا فرابورسی بودن اصلاً ربطی ندارد! این موضوع یعنی تفاوت حراج پیوسته و ناپیوسته که به پیوستگی بستگی دارد، این مسئله را بیان می‌کند که هر چیز (سهم) که پیوستگی نداشته باشد، ناپیوسته است.

برای این‌که بهتر متوجه منظور ما شوید، باید به یک مثال توجه کنید. در ایام تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک، احتمالاً شما هم مسئله‌ای تحت عنوان کارشناسی ارشد پیوسته و یا ناپیوسته را شنیده‌اید. این مسئله به آن معناست که اگر کارشناسی ارشد پیوسته قبول‌شده باشد، می‌تواند بعد از به اتمام رساندن مقطع کارشناسی، بدون دادن آزمون وارد دوره کارشناسی ارشد شود! این دوره ۶ سال است و بعدازآن دانشجو می‌تواند مدرک دانشگاهی و آکادمیک خود را دریافت کند.(در ادامه توصیه میکنم مقاله “معاملات الگوریتمی در بورس چیست” را هم بخوانید)

وقتی صحبت از بحث حراج پیوسته و یا ناپیوسته در بورس می‌کنیم، مسئله کمی شباهت با همین موضوع دارد. شما هنگامی‌که بتوانید قیمت یک سهم با سفارش‌های واردشده در سامانه معاملاتی. Tsetmc.com مطابقت دهید، قادر هستید که وارد مکانیزم حراج در بورس شوید، اما حراج پیوسته یا ناپیوسته به چه معناست؟

[irp posts=”18744″ name=”تفاوت بورس و فرابورس چیست؟”]

حراج پیوسته در بورس چیست؟

حراج پیوسته در بورس چیست
حراج سهم در بورس یعنی چه

حراج پیوسته که یکی از زیرمجموعه‌های تعریف سؤال مکانیسم حراج در بورس چیست، شناخته می‌شود به آن معناست که باید قیمت یک سهم با سفارش‌های واردشده در مورد آن در سامانه‌های معاملاتی تطبیق داده شود. این شیوه معاملاتی و فهمیدن پیوستگی آن می‌تواند به شما درگرفتن تصمیم‌های مهم مالی کمک کند.(در ادامه مقاله آموزش معاملات دو طرفه را هم بخوانید)

حراج ناپیوسته در بورس چیست؟

موضوع دیگری که در رابطه با مکانیسم حراج در مورد آن صحبت می‌شود، ناپیوستگی است! این موضوع به آن معناست که پس از ورود سفارش‌ها در سامانه‌های معاملاتی، معامله سهم بر اساس بالاترین قیمت یا top صورت می‌گیرد. قیمت نظری گشایش شده یا top درواقع همان مبلغ تعیین‌شده است که بر اساس سفارش‌های ثبت‌شده، تعیین می‌شود.(پیشنهاد میکنم مقاله مفهوم لات lot راهم مطالعه نمایید)
وقتی معامله‌ای از طریق حراج ناپیوسته صورت می‌گیرد به آن معناست که با توجه به محدودیت دامنه نوسان قیمت، سهم بایستی در بازه قیمتی که در تابلو مشخص‌شده است، معامله شود. (مورد خرید و یا فروش قرار بگیرد!) هنگامی‌که معامله در مکانیسم حراج ناپیوسته در بورس صورت نگیرد، درواقع آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد بود.(مقاله همه‌چیز در مورد خرید عرضه اولیه از معرفی تا اطلاع‌رسانی برای خرید را بخوانید)

با تفاوت‌های حراج پیوسته و ناپیوسته آشنا شوید

حالا که متوجه شدید مکانیزم حراج در بورس چیست و چه انواعی دارد، بهتر است کمی با تفاوت‌های حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس آشنا شوید. این کار کمک می‌کند که درک بهتری داشته باشید و این مکانیسم را بهتر متوجه شوید! فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس در گره معاملاتی طبق ماده ۲۵ قانون بازار سازمان بورس ایران، عبارت است از تفاوت حجم سفارش خرید میلیونی با حجم صف فروش میلیونی با حداقل معادل یک برابر حجم‌مبنا.(در ادامه برای اینکه بدانید آموزش معاملات آتی زیره سبز چیست این مقاله را هم بخوانید)

[irp posts=”19351″ name=”شاخص بورس چیست؟ از نمودار شاخص بورس چه می‌دانید؟”]

مکانیسم حراج در بورس
نحوه کشف قیمت در حراج ناپیوسته

درواقع به علت عدم وجود تناسبت در درخواست‌هایی که برای خرید یا فروش ثبت می‌شود، شاهد این هستیم که مدت جلسات معاملاتی تغییر می‌کنند. اگر در این زمینه به مشکل خاصی برخورد کردید، کافی است با مشاوران بورسی و افرادی که در این زمینه تجربه‌دارند، مشورت کنید. این کار کمک می‌کند تا با کمک این مکانیسم‌ها بتوانید بهترین تصمیم‌گیری‌ها را ارائه کنید.

جمع‌بندی: دچار تصمیمات احساسی نشوید!

همه افرادی که جواب سؤال مکانیسم حراج در بورس چیست، آشنا هستند به‌خوبی می‌دانند که نباید به خاطر پستی و بلندی‌های صعود یا نزول شاخص کل بورس، دچار نگرانی شوند. اگر شما هم وارد بازار بورس اوراق بهادار شدید، لازم است در این رابطه اطلاع داشته باشید که نباید دچار تصمیمات احساسی و معاملات بی‌منطق شوید!
اگر شما هم در این رابطه نظری دارید و یا تجربه‌ی مفیدی که می‌تواند به دیگر افراد کمک کند، می‌توانید آن را در بخش نظرات، پایین همین مقاله با ما و یا دیگر افرادی که به این مبحث علاقه‌مند هستند به اشتراک بگذارید. همچنین مقاله پول هوشمند در بورس و  بایننس چیست را هم مطالعه کنید

[irp posts=”18888″ name=”محاسبه کارمزد بورس، کارمزد خرید سهام و بورس چقدر است؟”]

خیلی از علاقه مندان به حوزه بورس میخواهند بدانند فرمول سود مرکب چگونه است، پس اگر دانش کافی در این زمینه ندارید به این مقاله مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دارابیان
دارابیان
3 سال قبل

اینایی که نوشتی زیر دیپلمش چی میشه؟؟

زهرا
زهرا
2 سال قبل

خیلی مفهوم نبود

اکرم
اکرم
2 سال قبل

سلام میشه حراج پیوسته در بورس رو بفرمایید یعنی چی؟
ممنون

مهدی
مهدی
2 سال قبل

اصلا متوجه نشدم
با اعداد مثال بزنید تا بهتر متوجه بشیم

ظریف
ظریف
9 ماه قبل

سلام .کارشناس محترم لطفا عامیانه تعریف کنید که برای عموم قابل درک باشد. با مثالهای ساده
سپاسگذارم

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.