ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال در کشورهای مختلف | آیا ایران هم به ممنوع کنندگان ارز دیجیتال پیوست ؟!

ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال

ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال موضوع چندان تازه ای نیست و تقریبا از همان سال های 2010 این مسئله توسط بسیاری از دولت ها مطرح شد. اما نکته ای که وجود دارد این است که رفته رفته دولت ها مواضع متفاوتی نسبت به ارزهای دیجیتال اتخاذ کردند. در این مقاله می خواهیم بدانیم آخرین رفتار دولت ها نسبت به ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال و فعالیت ماینرها چیست؟ در ادامه نیز روند دولت ایران در این زمینه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چرا ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال؟

قبل از هر چیزی سوال مهم این است که چرا دولت ها در ابتدا بسیار مایل به ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال بودند و امروز نیز برخی از کشورها همچنان بر سر ممنوعیت این مسئله باقی مانده اند؟
به عبارت دیگر می خواهیم بدانیم که مشکل اصلی دولت ها با ارزهای دیجیتال چیست؟ در واقع دولت های مختلف – به خصوص دولت های آفریقایی و آسیایی – با ممنوعیت استخراج رمز ارزها و سایر جنبه های بازار ارزهای دیجیتال به دنبال کنترل این بازار غیر قابل کنترل هستند.

در واقع دولت ها در هیچ برهه ای از تاریخ به دنبال سعادت بشری و حفاظت از محیط زیست و زندگی بعد از مرگ افراد جامعه نبوده و نیستند. مسئله مهمی که همیشه عملکرد دولت ها را تحت تاثیر خود قرار داده و می دهد، مسئله مدیریت اقتصادی است. در واقع دولت به عنوان یک مرکز و یک نهاد بزرگ اجتماعی می خواهد در همه امور حضور داشته باشد و به واسطه این حضور درآمد خوبی به دست بیاورد.

حال به بازار ارزهای دیجیتال نگاه کنید. در این بازار هیچ مرکز یا نقطه اتکایی وجود ندارد که دولت ها بخواهند بر اساس آن اقدام به ورود یا کنترل این بازار کنند. به عبارت ساده تر بازار ارزهای دیجیتال در اختیار هیچ قدرت یا نهاد خاصی نمی تواند باشد. از این رو عملا دست دولت از نفوذ و کنترل این بازار کوتاه است. عملا بازار ارزهای دیجیتال را می توان اولین عنصر اقتصادی – اجتماعی دانست که دست دولت به آن نمی رسد و نمی تواند در آن دخالت های خود را اعمال کند.

دخالت در بازارها و مناسبات اجتماعی از عادی ترین کارهای دولت محسوب می شود. این مسئله در مورد آزادترین بازارهای جهان مانند بازار بورس آمریکا نیز وجود دارد. در این بازارها شاید به نظر دولت به طور مستقیم در آن حضور ندارد اما هیچگاه نقش مدیریتی و به نوعی پدرخواندگی خود را از دست نمی دهد. بنابراین کاملا طبیعی است که دولت ها اقدام به ممنوعیت استخراج بیت کوین و ارز دیجیتال کنند و عملا به نوعی سعی کنند این بازار را از پایه نابود کنند.(در ادامه مقاله تعداد بیت کوین های استخراج شده را مطالعه کنید.)

ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال

ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال امکان پذیر است؟

اما سوال دیگری که وجود دارد این است که آیا اصولا ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال امکان پذیر است؟ به عبارت بهتر آیا دولت ها می توانند در برابر این بازار مقاومت کنند و آن را به نابودی بکشانند؟ برای پاسخ به این سوال باید به تاریخ رجوع کرد. در تاریخ برهه های مختلفی وجود دارد که دولت با مردم در موارد مختلفی اختلاف نظر داشته و با آن مخالفت می کرده اما رفته رفته این نظر عموم جامعه بوده که بر دولت چیرگی پیدا می کند. این موضوع را می تواند در موارد مختلفی از جمله حق رای و … مشاهده کرد.

بنابراین به طور کلی به نظر نمی رسد دولت ها بتوانند با ایجاد ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال و جلوگیری از گسترش آن به واسطه قوانین مختلف آن را نابود کنند. به هر حال این بازار مورد حمایت عموم جامعه جهانی است و مقابله با آن کار چندان ساده ای نیست. این موضوعی است که خود دولت های مختلف هم می دانند. از این رو آن ها با اعمال ممنوعیت استخراج رمز ارزها و سایر محدودیت ها عملا به دنبال کند کردن سرعت پیشرفت این بازار هستند. در واقع دولت ها می خواهند با کند کردن این روند ساز و کار خودشان را به روز کنند تا در نهایت با پیدا کردن یک راهکار به نحوی این بازار را هم در اختیار خود بگیرند.

بنابراین بر اساس این سناریو می توان به این نتیجه رسید که عملا با دنبال کردن روند ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال می توان به اهداف دولت ها در این بازار و استراتژی کلی آن ها رسید. در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت.

 

[irp posts=”25078″ name=”برنامه ویژه خبری: مردم وارد حوزه رمز ارزها نشوند!”]

ممنوعیت استخراج بیت کوین

ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال، یک بازی میان دولت و مردم

دولت ها به ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال به دید یک قانون نگاه نمی کنند. بلکه این ممنوعیت ها درست مانند چارچوب هایی است که در مسیر یک رودخانه خروشان زده می شود تا کم کم به واسطه این چارچوب ها این رود تحت کنترل در بیاید. بنابراین عملا دولت ها و قدرت های بزرگ دنیا در یک حرکت هماهنگ با تغییر آهنگ ممنوعیت استخراج بیت کوین عملا قصد دارند این چارچوب ها را ایجاد کنند و آن را به سمت یک برکه از پیش تعیین شده هدایت کنند.

بیایید نگاهی به روند ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال بیاندازیم. دولت چین به عنوان شروع کننده اصلی بازار ارزهای دیجیتال عملا تا سال 2021 حمایت های بسیار خوبی از فعالان ارزهای دیجیتال انجام داد. به نحوی که چند شهر این کشور عملا با بیت کوین خرید و فروش خود را انجام می دانند. بنابراین به نظر می رسید که چین قصد دارد به واسطه ارزهای دیجیتال نبض آینده اقتصادی را به دست بگیرد.

اما در سال 2021 دولت چین با یک چرخش عجیب و غریب ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال و محدودیت های شدیدی در این زمینه اعمال کرد. به نحوی که چند صرافی بزرگ در این کشور مجبور به تعطیلی یا مهاجرت شدند. قبل از سال 2021 چین برق ارزان در اختیار ماینرها قرار می داد تا آن ها بتوانند به سادگی در این بازار فعالیت داشته باشند. اما از سال 2021 نه تنها این جریان از بین رفت بلکه محدودیت ها و ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال در این کشور اعمال شد.

این در حالی است که قدرت اقتصادی دیگر دنیا – آمریکا – شروع به حمایت های عجیب و غریب از ارزهای دیجیتال کرد. چند ایالت این کشور اعلام کرده اند که قصد دارند مراکز استخراج ارزهای دیجیتال راه اندازی کنند و عملا ماینرها می توانند از این موقعیت استفاده کنند.

پس در این بازی چین نقش آدم منفی و آمریکا نقش آدم خوب را بازی می کند و بدین ترتیب فعالان اقتصادی در زمینه ارزهای دیجیتال شروع به مهاجرت به سمت آمریکا کردند. اما آمریکا و چین از این بازی چه سودی می برند؟ چرا باید چین بخواهد با دستان خودش آینده اقتصاد را در اختیار آمریکا قرار دهد؟ پاسخ ساده است. آمریکا همان برکه از پیش تعیین شده است که قرار است جریان ارزهای دیجیتال به آن ریخته شود. تا بدین ترتیب اقتصاد این ارزها نیز به نوعی تحت کنترل باشد. این بار نیز آمریکا می تواند با در اختیار داشتن بزرگ ترین برکه ارزهای دیجیتال همانند دلار، بیت کوین را به نام خود در تمام دنیا مدیریت کند. اما این مدیریت چگونه رخ می دهد؟

 

[irp posts=”32245″ name=”تصمیم کمیسیون اقتصادی ایران برای تولید رمز ارز داخلی و ورود پله به توکن‌های غیرمثلی”]

 

ممنوعیت استخراج رمز ارزها

بیت کوین هم وابستگی هایی دارد!

زمانی که شما بخواهید چیزی را در اختیار بگیرید یا آن را محدود کنید باید ببینید که آن مفهوم یا چیز به چه عواملی وابسته است. با کنترل آن عوامل می توان در نهایت مفهوم نهایی خودمان را تحت کنترل در بیاوریم. بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیز از این مسئله مستثنی نمی باشند.

استخراج ارزهای دیجیتال بیش از هر چیزی به عامل مهمی به نام انرژی وابسته است. در واقع مادامی که برقی وجود نداشته باشد و این برق در اختیار دستگاه های ماینینگ قرار نگیرد، عملا امکان هیچ استخراجی وجود ندارد و بدین ترتیب بازار ارزهای دیجیتال می تواند نابود شود.

پس داستان ساده است. برق توسط دولت ها تولید می شود و این انرژی غالبا در اختیار دولت قرار دارد. بنابراین دولت آمریکا می تواند با کنترل انرژی به شکل های مختلف – مانند اعمال تعرفه های مختلف، تعریف قوانین مشخص و مختلف و … – عملا وضعیت ماینرها را تغییر دهد. این تغییر وضعیت می تواند باعث تغییر روند در بازار ارزهای دیجیتال شود و در نهایت قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تغییر کند.

بنابراین دولت آمریکا به کمک دولت چین و دولت های اروپایی عملا برکه ای را در دل خود ساخته است که می تواند با کنترل منبع حیات این برکه – انرژی برق – آن را کنترل کند. این همان چیزی است که دولت ها به دنبال آن هستند. داستان اصلی ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال دقیقا همین است و دیگر هیچ مفهومی ندارد!

 

در صورتی که علاقه دارید بردانید نحوه استخراج بیت کوین با گوشی چگونه است و درباره آن اطلاعات لازم را کسب نمایید، حتما این مقاله را بخوانید.

ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال

ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال در ایران

اما ایران در این بین مانند سال ها و دهه های گذشته در این بازی اقتصادی نیز حضور ندارد. عملا نه برای آمریکا و نه برای جامعه جهانی اهمیت دارد که دولت ایران چه روندی را در مورد ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال ها در نظر میگیرد. دولت ایران نیز بر اساس سیاست های متناقضی که دارد ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال را سال ها اعمال کرد و بعد از آن این استخراج را تحت شرایطی قانونی اعلام کرد.

این در حالی است که دولت به تنهایی مزرعه های مختلفی از ماینینگ ها را در اختیار دارد و از آن در جهت سودآوری استفاده می کند. ایران مانند بسیاری از کشورهای دنیا منتظر است تا این برکه جذاب آمریکایی آماده شود. این بار نیز آمریکا قوانین این بازی را مشخص خواهد کرد تا ما هم بر اساس آن به این بازی اضافه شویم.(در ادامه مقاله چشم انداز استخراج ارزهای دیجیتال را بخوانید.)

 

[irp posts=”37959″ name=”کلاه‌برداری رمز ارزی در قالب ایلان ماسک”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.