معامله گری علم است یا هنر؟

معامله گری علم است یا هنر؟

ریاضیات، فیزیک و شیمی، علم است و قوانین این علوم را نمیشود نقض کرد و قطعیت دارد، مثال در شرایط استاندارد آب در دمای صفر درجه یخ میزند ولی در معامله گری قطعیتی وجود ندارد و عملا معامله گری بازی با احتمالات است و میتوان گفت معامله گری یک مهارت است.

مفهوم حدزیان

 

 حدزیان فقط یک پارامتر تصمیم گیری نیست بلکه برای معامله گر حرفه ای یک مفهوم معاملاتی است. حدزیان نقطهای است که وقتی قیمت به آن میرسد پیش بینی معامله گر دیگر اعتباری ندارد. این تعریف کلاسیک حدزیان است، ولی برای یک معامله گر حرفهای علاوه بر این تعریف مفهوم های دیگری هم دارد.

 

آیا معامله گری که در معامله ای وارد شده و قیمت بر خالف پیش بینی او حرکت کرده و دچار زیان شده معامله گری است که اشتباه وارد معامله شده است؟

 

من همیشه به شاگردانم این موضوع را یادآوری میکنم که در معامله گری زیان کردن بسیار عادی است، ولی در زیان ماندن اشتباه بزرگی است. ما فهمیدیم حرکات قیمت قابل پیشبینی نیست ولی زیان قابل جبران کردن به معامله گر رابطه مستقیم دارد. پس اگر معامله گر طبق سیستم معاملاتی خود معامله کند و این معامله به زیان منتهی شود، معامله گر اشتباهی نکرده و اگر به حدزیان خود وفادار نماند اشتباه بزرگی کرده است. یک معامله گر حرفهای به زیان جا نمیدهد ولی به سود جای زیادی میدهد و این تفاوت یک معامله گر آماتور با یک معامله گر نیمه حرفه ای است.

وقتی یک معامله منجر به زیان میشود بسیار دردناک است و تعادل روانی معامله گر آماتور را از بین میبرد و باعث میشود رفتارهای غیر حرفهای از او سر بزند ولی یک معامله گر حرفه ای این درد را جذب کرده و فراموش میکند و به خود آفرین میگوید که به زیان جا نداده و با زیان اندک از معامله بیرون آمده و صبر میکند برای موقعیت مناسب که دوباره وارد معامله شود دقیقا مانند یک شکارچی که کمین میکند برای یک فرصت مناسب تا حمله ای بدون اشتباه داشته باشد. در بین اهالی بورس ایران ضرب المثلی وجود دارد که میگوید در بازار فرصت همیشه است ولی سرمایه همیشه نیست.

 

مفهوم هدف قیمتی

 

 تحلیلگران با سبک های متفاوتی میزان حرکات قیمتی را پیشبینی میکنند و با توجه به این پیش بینی ها، هدف قیمتی را مشخص میکنند ولی معامله گران میدانند که قیمت قابل پیشبینی نیست و قیمت هر جور که بخواهد رفتار میکند. به همین دلیل عملا تمام معامله گران حرفه ای، پلکانی از سود خارج میشوند، مثال معامله گر با تمام حجم وارد میشود و وقتی در سود رفت حجم معامالت را تقسیم بر سه میکند و در سه هدف قیمتی پلکانی از معامله خارج میشود، با این تفکر اگر قیمت کمی در سود رفت و برگشت احتمال اصابت هدف اول زیاد است و اگر قیمت در جهت پیشبینی ما حرکت بزرگی کرد چون سه هدف با فاصله های منطقی قرار دادیم میانگین سود ما بالا میرود.

 

معامله گری علم است یا هنر؟

 

دانلود هفته نامه بورس اردیبهشت 1397

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.