قوانین جدید برای استخراج ارزهای دیجیتال در ایران

قوانین جدید برای استخراج ارزهای دیجیتال در ایران

مدتی است که با بالا گرفتن تب‌وتاب ارزهای دیجیتال در ایران، افراد زیادی به استخراج بیت کوین و دیگر رمز ارزها روی آورده‌اند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. صحبت‌ها و واکنش‌های مختلفی از جانب مسئولین درباره این کار انجام‌شده است و حالا شاهد قوانین جدیدی برای ماینرهای ایرانی هستیم. سخنگوی صنعت برق، آقای مصطفی رجبی، روز گذشته در گفتگویی اعلام کرد که سال به صورتی تقسیم‌بندی زمانی می‌شود و با توجه به این قوانین، مراکز استخراج می‌توانند به 4 شیوه اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال کنند.

 

[irp posts=”24088″ name=”ارز دیجیتال چیست؟ و چه آینده‌ای در ایران دارد؟”]

 

بر اساس صحبت‌هایی که آقای رجبی با گروه اقتصادی صداوسیما داشته‌اند، ایشان در صحبت‌های خود گفتند:

بر اساس این ابلاغیه، تأمین برق مرکز استخراج رمزارز‌ها به چهار روش امکان‌پذیر است که انتخاب آن به عهده متقاضی است.

بالاتر اشاره کردیم که بر اساس این طرح و قوانین جدید، به 4 شیوه می‌توان استخراج بیت کوین و دیگر ارزها را انجام داد. در ادامه این روش‌ها را از زبان سخنگوی صنعت برق ایران نقل خواهیم کرد:

تأمین برق از طریق الف) سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف برق، ب) تأمین برق از طریق نیروگاه‌های تجدید پذیر (اعم از موجود و جدید)، ج) اتصال به شبکه و خرید انرژی از شرکت برق و یا د) با نصب و بهره‌برداری از مولد‌های حرارتی، چهار روش تعریف‌شده‌ای است که متقاضیان می‌توانند برای تأمین برق مراکز خود یکی از آن‌ها را انتخاب نمایند.

در بخشی از صحبت‌های آقای رجبی، در رابطه با دستورالعمل جدیدی که ابلاغ‌شده است نیز صحبت شد. بر اساس این دستورالعمل، سال را به 3 نوع دسته‌بندی زمانی تقسیم کرده‌اند که عبارت‌اند از:

  1. اوج بحرانی
  2. محدودیت بار
  3. عادی

در رابطه با اوج بحرانی، رجبی گفت:

این دوره به زمان‌هایی اطلاق می‌شود که به دلیل کافی نبودن ظرفیت تولید در مقایسه با اوج بار درخواستی، احتمال بروز خاموشی وجود دارد. حداقل میزان اوقات بحرانی برابر با ۳۰۰ ساعت است و مطابق با تبصره «۲» ماده «۴» مصوبه شماره ۵۸۱۴۴ مورخ ۱۳۹۸/۰۵/۱۳ هیئت محترم وزیران فروش برق از طریق شبکه در این ایام به مشترکین استخراج رمزارز‌ها ممنوع هست.

صحبت‌های آقای رجبی درباره دوره‌ی محدودیت بار نیز به این شکل بود:

این اوقات خارج از اوقات نوع یک (اوج بحرانی) بوده و حداکثر ۲,۷۰۰ ساعت است که توسط شرکت توانیر و بر اساس محدودیت‌های تأمین سوخت نیروگاه‌ها، عرضه برق و سایر قوانین و مقررات در کشور تعیین و اعلام می‌شود.

 

[irp posts=”33700″ name=”صرافی‌های ارز دیجیتالی در کره جنوبی بسته خواهند شد؛ سخت‌گیری دولت‌ها ادامه دارد”]

 

سخنگوی صنعت برقی درباره زمان‌های نوع سوم و یا همان عادی نیز گفت:

این زمان‌ها، شامل کلیه اوقات سال به جزء اوقات نوع یک (اوج بحرانی) و دو (محدودیت دار) است.

تعرفه‌های جدید و مبتنی بر زمان‌بندی‌های سال نیز در این ابلاغیه مشخص‌شده‌اند و بر این اساس برق مصرفی برای هر کیلووات بر ساعت معادل 16574 ریال است که در زمان‌های عادی با ضریب نیم و در حالت محدودیت بار با ضریب د2 محاسبه می‌شود.

گویا وزارت نیرو نیز طرح‌های تشویقی برای استخراج‌کنندگان ارز در نظر گرفته است و آقای رجبی در گفتگوی خود از این مشوق‌ها نیز رونمایی کردند. وی گفت:

بهای برق دریافتی از سطوح ولتاژ ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت با تخفیف ۲۰ درصدی و از سطوح ولتاژی ۱۳۲، ۶۶ و ۶۳ با تخفیف ۱۲ درصدی محاسبه خواهد شد. همچنین برق مصرفی مراکز استخراج رمزارز‌ها که بر اساس تائید مراجع ذیصلاح به استخر‌های استخراج داخل کشور متصل می‌شوند علاوه بر تخفیف‌های ولتاژ اتصال مذکور، مشمول ۱۵ درصد تخفیف دیگر نیز خواهند شد.

همان‌طور که مطالعه کردید، از این ماینرهای ایرانی باید بر اساس این رقم‌ها کار خود را مدیریت کنند و تکلیف هزینه‌های مصرفی آن‌ها مشخص‌شده است. به نظر شما با این شرایط، استخراج رمز ارزها در ایران کار سودآوری است یا خیر؟

منبع: https://arzdigital.com/iran-has-updated-the-mining-regulations/

 

[irp posts=”24161″ name=”سرمایه‌گذاری در بورس یا ارز دیجیتال کدام‌یک بازده بیشتر دارد؟”]

 

در صورتی که علاقه مند به آشنایی با قوانین ارز دیجیتال در ایران هستید و میخواهید بدانید بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری چیست؟ توصیه میکنم این مقاله را بخوانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.