فیلتر تیک صعودی در بورس و آموزش کاملا رایگان اندیکاتور ADX

به¬کارگیری ابزارهای مناسب و تکنیک¬های هوشمندانه، ضامن موفقیت در بازار بورس

با داغ شدن بازار سرمایه گذاری در بورس و فعالیت افراد زیاد در این حیطه شاید نام فیلتر تیک صعودی در بورس برای شما آشنا باشد. هنگام معاملات لازم است که هر فرد راهکارهایی را در جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری خود در پیش گیرد. فیلترها یکی از انواع روش های تحلیل فنی برای انتخاب درست سهام هاست. افراد بر اساس استراتژی معاملاتی خود از فیلترهای گوناگون استفاده می کنند. فیلتر تیک صعودی یکی از کاربردی ترین فیلترهاست.


فیلتر الگوی تیک صعودی

 

اهمیت فیلتر الگوی تیک صعودی زمانی آشکار می شود که بدانیم تشکیل این فیلتر در آستانه خطوط حمایت یک نشانه مهم برای صعود در بازار بورس تلقی می شود. ایجاد الگوی تیک صعودی برای هر سهام تنها در شرایط خاصی ممکن است. باید کمترین و بیشترین قیمت سهام در بازار نسبت به قیمت اولیه سهام به ترتیب کمتر و بیشتر باشد تا بتوان از این فیلتر بهره برد.

اگر مقدار اعلام شده یک سهم در یک روز x باشد، ممکن است پس از مدتی ارزش این سهم کاهش بیابد (مثلا به دلیل عرضه تعداد زیادی سهم) و به پایین تر از x برسد. برای ایجاد فیلتر تیک صعودی در بورس باید ارزش سهم بالا رفته و به بالاتر از مقدار x برسد. در این صورت نموداری که برای این سهم مشخص رسم خواهد شد، به شکل یک تیک خواهد بود و دلیل نامگذاری این فیلتر نیز همین است.

فیلتر تیک صعودی در بورس و آموزش کاملا رایگان اندیکاتور ADX
شکل تیک مانند نمودار در الگوی تیک صعودی

توجه به این نکته ضروری است که تغییر ارزش سهام باید حداقل 2 درصد باشد. همچنین رشد ارزش سهام پس از افت باید نسبت به قیمت اولیه محسوس باشد تا بتوان الگوی تیک صعودی را به آن نسبت داد. استفاده از فیلتر الگوی تیک صعودی و سایر فیلترها و اجرای آن ها در بازار بورس نیازمند نرم افزارهایی است که تحلیل تکنیکال انجام می دهند. این نرم افزارها قابلیت شخصی سازی دارند و می توانند بر اساس استراتژی معاملاتی هر فرد تنظیم شوند. استفاده از این نرم افزارها در انتخاب فیلتر مناسب و زمان اعمال آن ها بسیار کمک کننده خواهند بود.

 

[irp posts=”20213″ name=”27 فیلتر بورس: فیلترهای مهم و کاربردی + فیلتر حرفه‌ای نوسان گیری (آپدیت اردیبهشت1400)”]

 

هنگام استفاده از فیلتر تیک صعودی در بورس باید توجه کنیم که معاملات باید حجم مناسب و بالایی داشته باشد. (در محدوده حجم معاملات ماهانه سهم باشد.) چرا که شکل گیری الگوی تیک صعودی در معاملات کم حجم نمی تواند معیار مناسب و قابل اعتمادی باشد؛ حتی اگر اختلاف قیمت اولیه با آخرین معامله محسوس بوده و اعتبار معامله بالا باشد.

فیلتر اندیکاسیون ADX (شاخص میانگین حرکت جهت ‌دار) و کاربردهای آن

اندیکاتور ADX (Average Directional Movement Index) یک اندیکاتور روند یا trend محسوب می شود که توسط ولز وایلدر و بر اساس محاسبات او مطرح شده است. این اندیکاتور نیز مانند فیلتر تیک صعودی در بورس برای تحلیل و شناسایی رفتار سهام مورد استفاده قرار می گیرد. این اندیکاسیون برای تعیین زمان صعود شدید قیمت و قدرت روند قابل استفاده است.

اندیکاتور ADX برخلاف فیلتر الگوی تیک صعودی، می تواند نمودار قیمت را برای سهام مورد نظر ترسیم کند و نشان دهد که این سهم روند مشخص (صعودی یا نزولی) داشته یا نوساناتی در ارزش آن رخ داده است. تعیین جهت روند صعودی یا نزولی توسط دو خط بر روی نمودار قابل مشاهده است، همچنین دو خط نوسانی به نام های DI+ (اندیکاتور جهت دار مثبت) و DI– (اندیکاتور جهت دار منفی) بسیار کمک کننده است.

اجزای تشکیل دهنده اندیکاتور ADX

فیلتر اندیکاتور ADX سه جزء دارد، DI+، DI– و ADX. این سه خط نوسانی در زیر نمودار قیمت قابل مشاهده خواهند بود. ADX بین دو عدد 0 و 50 در حال نوسان است، هرچه این خط بالاتر از سطح 25 برود و به 40 نزدیک تر باشد، قدرت روند بازار بالاتر خواهد بود. رسیدن این خط به زیر سطح 20 و پایین تر، بیانگر ضعف روند است. تنها استفاده از یک فیلتر مانند فیلتر اندیکاسیون ADX یا فیلتر تیک صعودی در بورس در هنگام معامله کافی نیست و باید سیگنال های تایید کننده ای وجود داشته باشد تا بتوان با اطمینان خاطر به سمت سوددهی حرکت کرد.

دو خط DI+ و DI– در تعیین جهت روند به کار می روند و می توانند سیگنال تایید کننده ای برای سهام دار باشند. بالا بودن خط DI+ از خط DI– یک سیگنال خرید (افزایش قیمت سهم) و بالا بودن خط DI– از خط DI+ یک سیگنال فروش (کاهش قیمت سهم) برای سهام دار محسوب می شود.

فیلتر تیک صعودی در بورس
نمونه ای از نمودار قیمت و خط های نوسانی مربوط به اندیکاتور ADX

همانطور که گفتیم صعودی بودن خط ADX، مخصوصا اگر بالای 40 باشد، نشانگر رونددار بودن یک سهم است، خواه صعودی باشد یا نزولی. اگر این خط به زیر 20 برسد و منحنی نزولی یا بدون شیب باشد، نشانگر ساکن و راکد بودن بازار است، در این صورت سهام دار درمی یابد که نباید معامله انجام دهد. فیلتر الگوی تیک صعودی در بورس نیز کاربرد مشابهی با اندیکاتور ADX دارد و هر دو در جریان شناسی روند بازار ایفای نقش می کنند. نکته قابل توجه دیگر در هنگام استفاده از شاخص میانگین جهت دار این است که اگر خط ADX بالای 25 باشد و مابین دو خط DI+ و DI- قرار بگیرد، سهام دار مختار است که سهام خود را بفروشد یا سهام خریداری کند.

فیلتر تیک صعودی در بورس و آموزش کاملا رایگان اندیکاتور ADX
قرار گرفتن خط ADX مابین دو خط DI+ و DI-، معتبر بودن خرید یا فروش سهام

 

[irp posts=”29841″ name=”آذری جهرمی: بلاک چین باعث منسوخ شدن فیلترینگ می‌شود”]

 

نکته مهم: اگر به شکل زیر دقت کنیم درمی یابیم که خط ADX میانگینی از دو خط نوسانی DI+ و DI- است. هرچه دو خط DI فاصله خود را افزایش دهند، خط ADX در سطح بالاتری خواهد بود و قدرت روند آشکار می شود اما با کم شدن فاصله دو منحنی DI، مقدار ADX نیز کاهش یافته، روند با ضعف مواجه شده و تا حدودی میزان متقاضیان و فروشندگان سهام برابر خواهد شد.

فیلتر تیک صعودی در بورس
نمایش ارتباط بالا رفتن خط ADX با مقدار فاصله دو خط DI

سهام داران باید علاوه بر استراتژی معاملاتی، به مقدار زمان سرمایه گذاری خود نیز در استفاده از ابزارهایی مانند فیلتر تیک صعودی در بورس و یا اندیکاتور ADX توجه کنند. برای مثال هنگام استفاده از اندیکاتور ADX، اگر سهام دار قصد سرمایه گذاری کوتاه مدت دارد، باید توجه داشته باشد که این اندیکاتور در کوتاه مدت ممکن است سیگنال های زیادی به او بدهد اما احتمال خطا بالا خواهد رفت. در بلند مدت سیگنا ل ها معتبرتر خواهند بود اما ممکن است که سیگنال  های مناسب از دست بروند.

نحوه استفاده از اندیکاتور ADX

ابتدا باید با استفاده از خط ADX قدرت روند را تشخیص دهیم. همانطور که گفتیم ADX صعودی و در سطح بالا، قدرت روند را نشان می دهد و ADX نزولی و در سطح پایین، ضعف روند و فاز سکون را نشان می دهد. سپس باید شروع و پایان روند با استفاده از منحنی های DI تشخیص داده شود. خط های DI، اندیکاتور جهت یا Directional Movement محسوب می شوند. قرار گرفتن DI+ در سطح بالا (بالاتر از DI-) صعودی بودن روند بازار را نشان می دهد و برعکس، بالا بودن DI- از DI+ نزولی بودن روند را آشکار می کند.

نتیجه

با توجه به نکاتی که در رابطه با فیلتر تیک صعودی در بورس و اندیکاتور ADX گفتیم، می توان نتیجه گرفت که موفقیت و سوددهی در بازار بورس در گرو کسب دانش و استفاده از تکنیک  های متعدد است، بنابراین نباید به استفاده از یک ابزار بسنده کرد. فیلترهای متعددی برای راهنمایی سهام داران طراحی شده است و امروزه به صورت گسترده استفاده می شوند. این فیلترها باعث افزایش آگاهی و ایجاد بینشی عمیق در هنگام معاملات شده و در مدیریت ریسک ها به نحو احسن، بسیار موثر هستند.

فیلتر تیک صعودی در بورس و آموزش کاملا رایگان اندیکاتور ADX
بهره گیری از دانش در بازار بورس، راه موفقیت مطمئن

در استفاده از اندیکاتور ADX، تحت چه شرایطی تقاطع خطوط DI+ و DI- می تواند سیگنالی برای خروج از معامله باشد؟

هنگام استفاده از اندیکاتور ADX در زیر نمودار قیمت ممکن است نقاط تقاطعی بین دو خط DI+ و DI- مشاهده شود که در کشف سیگنال های تجاری بسیار موثرند. اگر پس از یک تقاطع، خط DI- بالاتر از خط DI+ برود و برای مدت طولانی در این شرایط باقی بماند، سیگنال خروج از معامله برای فرد صادر خواهد شد.

 

فیلتر تیک صعودی در بورس
Crossover یا نقطه تلاقی بین دو خط DI

آیا می توان از فیلتر تیک صعودی در بورس و در انجام همه معاملات بهره برد؟

خیر، ایجاد الگوی تیک صعودی نیاز به فراهم شدن شرایطی دارد. برای ایجاد الگوی تیک صعودی لازم است که ارزش سهام از مقدار اولیه خود پایین تر بیاید و سپس با اختلاف قابل توجهی نسبت به مقدار اولیه رشد پیدا کند.

هنگام استفاده از اندیکاتور ADX، حرکت خط نوسانی ADX چگونه تحلیل می شود؟

یکی از سه خط نوسانی اندیکاتور ADX، خط ADX است. اگر این خط بالاتر از عدد 40 و به صورت صعودی حرکت کند، رونددار بودن بازار روشن می شود ولی در صورتی که زیر عدد 20 و به شکل صاف یا به صورت نزولی حرکت کند، ضعف و راکد بودن بازار آشکار شده و باید در چنین وضعیتی از انجام معاملات پرهیز کرد.

 

[irp posts=”43611″ name=”فیلتر واگرایی مکدی چیست ؟ آموزش تشخیص روند”]

 

منبع:

https://www.investopedia.com/articles/trading/07/adx-trend-indicator.asp
https://www.sedayebourse.ir/news/434204/
https://drways.com/blog/business/ascending-tick-pattern-filter/
https://www.adibniya.com/adx/

 

در ادامه توصیه میکنم مقاله فیلتر حجم مشکوک را مطالعه کنید، همچنین شما کاربر عزیز میتوانید برای خرید و مطالعه کتاب معامله گری  به این لینک مراجعه کرده و تهیه نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
2 سال قبل

خیلی خوب توضیح دادید. ممنون

مدیر سایت
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  علی

سلام و درود
سپاس از شما

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.