فیبوناچی در بورس چیست؟ 0 تا 100 هر آنچه که باید بدانید

فیبوناچی در بورس چیست

فیبوناچی در بورس چیست؟ این سؤال را می‌توان یکی از مهم‌ترین سؤالات در حوزه تحلیل تکنیکال بدانیم. سطوح فیبوناچی در بازار بورس و در چارت‌های قیمتی می‌توانند موقعیت‌های جالبی را به ما نشان دهند. به‌طورکلی این نسبت‌ها در نمودار می‌توانند سطوح مقاومت و حمایت پنهان را به‌صورت دقیق نشان دهند، پس عملاً کاربرد فیبوناچی در بورس می‌تواند به‌عنوان یک شاخص پیش رو نیز مطرح شود.
برای این‌که بدانیم دقیقاً فیبوناچی در بورس چیست و رسم نمودار فیبوناچی در بورس چه کاربرد و کارایی دارد ابتدا باید خود قانون فیبوناچی را موردبررسی قرار دهیم و سپس بر اساس این قانون بدانیم که فیبوناچی در بورس چیست.

 

قانون فیبوناچی چیست؟

 

فیبوناچی در کتاب خود از یک سری اعداد جالب رونمایی می‌کند. این سری اعداد با عدد صفر شروع می‌شود و عدد دوم نیز 1 است. عدد سوم حاصل دو عدد اول یعنی صفر و یک خواهد بود. عدد چهارم حاصل جمع دو عدد دوم و سوم یعنی 1 و 1 خواهد بود؛ بنابراین این اعداد به ترتیب عبارت‌اند از:
0 – 1 – 1 – 2 – 3 – 5 – 8 – 13 – 21 – 34- 55 – 89 – 144 و …
تا این جای داستان هنوز فیبوناچی چیز خارق‌العاده‌ای به ما نشان نداده است. این دنباله می‌تواند تا بی‌نهایت ادامه داشته باشد و هر جمله مجموع دو جمله قبل خود باشد؛ اما داستان زمانی هیجان‌انگیز می‌شود که به نسبت میان اعداد دقت می‌کنیم.

شما ازجمله 7 ام به بعد هر عدد را به عدد قبل خود تقسیم کنید نسبت 1.618 به دست می‌آید. به این نسبت عدد طلایی نیز گفته می‌شود. علت این عنوان این است که شما در طبیعت هر چیزی که دارای زیبایی ظاهری و تقارنی دل‌نشین است به‌صورت ناخودآگاه این نسبت در آن رعایت شده است. شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که این نسبت میان اندازه اندام بدن نیز وجود دارد.

0 تا 100 هر آنچه باید درباره فیبوناچی در بورس بدانید

همچنین زمانی که شما هر عدد را به عدد بعد خود تقسیم می‌کنید به نسبت 0.618 می‌رسید. اگر همان عدد را به دو عدد بعد خود تقسیم کنید این نسبت به 0.382 و نسبت تقسیم هر عدد به سه عدد بعد از خود 0.236 می‌شود.

این‌ها نسبت‌های ثابتی است که در این دنباله فیبوناچی و در بسیاری از دنباله‌های دیگر می‌توان آن را پیدا کرد. هر چیزی که دارای یک نظم و ترتیبی است به‌نوعی می‌توان این نسبت‌ها به‌خصوص نسبت طلایی 1.618 را پیدا کرد. این نظریه وجود دارد که یکی از دلایل عمده سحرانگیز بودن نقاشی‌های فیبوناچی این است که در دل نقاشی‌های خود از این نسبت طلایی استفاده کرده است و این موضوع می‌تواند هر بیننده‌ای را به ذوق بیاورد؛ اما بر اساس این داستان چگونه می‌توانیم بدانیم که فیبوناچی در بورس چیست؟ با ما در ادامه باشید، قرار است فیبوناچی را راحت‌تر یاد بگیریم.

[irp posts=”20213″ name=”27 فیلتر بورس: فیلترهای مهم و کاربردی + فیلتر حرفه‌ای نوسان گیری (آپدیت اردیبهشت1400)”]

 

فیبوناچی در بورس چیست

 

فیبوناچی در بورس چیست؟

 

اگر مدرک تحصیلی شما از دیپلم بالاتر باشد و اگر در دبیرستان شیمی را خوب یاد گرفته باشید احتمالاً مفهوم گاز نجیب و رابطه آن با سایر عناصر را تا حدودی به خاطر دارید.
گازهای نجیب کامل‌ترین و بدون واکنش‌ترین عناصر طبیعی محسوب می‌شوند. این عناصر ازنظر تعداد الکترون به‌اندازه‌ای کامل هستند که نیاز به هیچ واکنشی ندارند و عملاً در هیچ واکنشی هم شرکت نمی‌کنند؛ اما سایر عناصر یا الکترون اضافی دارند و یا این‌که نیاز به جذب الکترون هستند تا به این گازها برسند. ازاین‌رو دست به واکنش می‌زنند. هر چه سایر گروه‌ها به گروه گازهای نجیب نزدیک‌تر باشد عملاً احتمال واکنش بیشتر می‌شود.

فیلتر فیبوناچی در بورس

رابطه نسب فیبوناچی یا همان نسبت طلایی و اعداد نیز این‌چنین است. نسبت‌ها در هر حالتی دوست دارند خودشان را به کامل‌ترین شکل ممکن یعنی همان عدد طلایی 1.618 برسانند. این موضوع در طبیعت ثابت‌شده است و در انواع دست سازه‌های بشر نیز به‌صورت ناخودآگاه رعایت شده است. به نظر می‌رسد اگر قرار باشد برای زیبایی تعریف منطقی داشته باشیم می‌توانیم از این نسبت استفاده کنیم.

این نسبت به‌خوبی نشان می‌دهد که دو کمیت چه اندازه درست و دقیقی با یکدیگر دارند. قبل از این‌که این نسبت شناسایی شود بشر به‌صورت ذهنی به آن احترام می‌گذاشت و سعی می‌کرد آن را رعایت کند و بعد از شناخت این نسبت نیز تفاوتی در ذهنیت بشر ایجاد نشد و همچنان تعریف زیبایی در بسیاری از موارد وابسته به نسبت است؛ اما با استفاده از این داستان چگونه می‌توانیم متوجه شویم که فیبوناچی در بورس چیست؟

پاسخ ساده و روشن است. اعداد در بورس که همان قیمت‌ها هستند دوست دارند که به سمت این نسبت‌ها حرکت کنند؛ بنابراین سطوح فیبوناچی و رسم نمودار فیبوناچی در بورس می‌تواند نقاط حساس قیمتی را به ما نشان بدهد. در کلام ساده‌تر کندل ها در نمودار قیمتی دوست دارند که به سطوح نسبت‌ها احترام بگذارند و به آن برسند. به‌خصوص این احساس در مورد 1.618 قوی‌تر است. این موضوعی است که می‌تواند به ما در بسیاری از معاملات کمک کند.

0 تا 100 هر آنچه باید درباره فیبوناچی در بورس بدانید

کاربرد فیبوناچی در بورس چیست؟

 

اما مسئله و سؤال اصلی این است که این نسبت‌های طلایی و … چگونه در بورس کاربرد خودش را نشان می‌دهد. در کلام ساده‌تر کاربرد فیبوناچی در بورس چیست؟

همان‌طور که در بالاتر بیان کردیم اعداد 1.618، 0.618، 0.382، 0.236 نسبت‌های فیبوناچی هستند؛ یعنی این‌ها حاصل تقسیم یک عدد بر عدد دیگر است؛ بنابراین این اعداد یک سطح را می‌توانند مشخص کنند که نسبت تقسیم دو عدد بر یکدیگر هستند. از طرف دیگر همان‌طور که گفتیم رابطه اعداد با این نسبت‌ها درست مانند رابطه عناصر با گازهای نجیب است. اعداد و قیمت‌ها و هر چیز دیگری دوست دارد خودش را به سمت این نسبت‌ها بکشد. این موضوع می‌تواند ما را به یک موقعیت مهم در بورس برساند و آن چیزی جز سطوح حمایت و مقاومت نیست.(اگر میخواهید درباره حمایت مقاومت استاتیک بیشتر بدانید حتما این مقاله را بخوانید.)

بنابراین سطوح و نسبت‌های گفته‌شده می‌توانند مهم‌ترین و اصلی‌ترین سطوح مقاومت یا حمایت برای یک سهم و چارت باشند. در کلام ساده‌تر این سطوح به‌عنوان خطوط حمایت و مقاومت پنهان می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد. نکته بسیار مهم این است که این سطوح پیشران هستند؛ یعنی رفتار چارت در آینده را پیش‌بینی می‌کنند. این پیش‌بینی حتی در بعد زمان و تعداد کندل ها نیز امکان‌پذیر است؛ بنابراین زمانی که شما یاد بگیرید چگونه از فیبوناچی یا فیلتر فیبوناچی در بورس استفاده کنید عملاً می‌توانید نسبت به سودآوری سرمایه‌گذاری خودتان امیدوار باشید.

 

[irp posts=”22769″ name=”6 اشتباه رایج هنگام معامله در بورس”]

 

رسم نمودار فیبوناچی در بورس

یک نکته در مورد رسم فیبوناچی

 

ما در این مقاله سعی کردیم بیان کنیم که فیبوناچی در بورس چیست و چه کاربردی دارد؛ اما یک بخش مهمی که باید در کنار مفهوم فیبوناچی در بورس چیست بدانیم این است که چگونه این نمودار را رسم کنیم.

شما از هر سمتی که بخواهید می‌توانید نمودار را رسم کنید و عمل سطوح را در موقعیت‌های مختلفی قرار دهید؛ اما این نمی‌تواند پاسخ خوبی برای شما بدهد. شما باید سعی کنید رابطه‌ای درست در این داستان پیدا کنید.

به‌طورکلی با توجه به پاسخ سؤالی که در مورد فیبوناچی در بورس چیست دادیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که برای رسم این سطوح باید از ابتدای روند تا آخرین نقطه آن فیبوناچی را رسم کرد. این کار می‌تواند وضعیت قرارگیری نقطه حاضر را به ما نشان دهد. در کلام ساده‌تر اگر آخرین کندل روند در سطوح مهم فیبوناچی باشد، احتمال برگشت روند و اتمام آن وجود دارد و اگر این کندل در این سطوح قرار نداشته باشد می‌توان به ادامه روند امیدوار بود.

0 تا 100 هر آنچه باید درباره فیبوناچی در بورس بدانید

فیبوناچی در بورس چیست

سؤالات متداول

1- فیبوناچی در بورس چیست؟
ما در این مقاله سعی کردیم به بیان ساده بگوییم که فیبوناچی در بورس چیست. فیبوناچی در بورس چیزی جز سطوح چند نسبت نیست. آن چیزی که این سطوح را خاص و مهم کرده اهمیت این نسبت‌ها و طلایی بودن آن‌هاست. این نسبت‌ها در هر چیز درست و منطقی رعایت شده است. پس احتمالاً قیمت‌ها نیز دوست دارند به سمت این سطوح حرکت کنند. ای موضوع باعث شده است که دانستن سؤال فیبوناچی در بورس چیست اهمیت بالایی برای ما داشته باشد.(در ادامه اگر میخواهید درباره بازدهی صندوق طلا بیشتر بدانید این مقاله ای که میداس سرمایه تهیه کرده را مطالعه نمایید)

2- آیا سطوح فیبوناچی قابل‌اعتماد است؟
تا حد زیادی بله. این سطوح اگر به‌درستی رسم شوند به شکل اعجاب‌آوری قابل‌اعتماد هستند؛ اما یادتان باشد هیچ‌چیز در دنیای اقتصاد و به‌خصوص بازارهای سرمایه‌ای صد در صد نیست. همیشه درصدی خطا دراین‌بین وجود دارد؛ اما باید قبول کرد که درصد خطای این سطوح واقعاً کم است.

3- در نمودار و فیلتر فیبوناچی در بورس سطوح 0، 50، 100 و 200 درصد نیز وجود دارد، این سطوح چه هستند؟
این‌ها سطوحی است که بعداً به این نمودار اضافه‌شده است. برخی از سهامداران و معامله گران از این سطوح هم استفاده می‌کنند اما این‌ها در حیطه نسبت‌های فیبوناچی نیست. همان‌طور که در پاسخ سؤال فیبوناچی در بورس چیست نیز گفتیم این سطوح شامل نسبت‌های 1.618، 0.618 و … است. در ادامه مقاله پیوت در بورس را مطالعه نمایید.

[irp posts=”18888″ name=”محاسبه کارمزد بورس، کارمزد خرید سهام و بورس چقدر است؟”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسمن
یاسمن
2 سال قبل

فیبوناچی در بورس چی هست؟

مدیر سایت
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  یاسمن

پاسخ ساده و روشن است. اعداد در بورس که همان قیمت‌ها هستند دوست دارند که به سمت این نسبت‌ها حرکت کنند؛ بنابراین سطوح فیبوناچی و رسم نمودار فیبوناچی در بورس می‌تواند نقاط حساس قیمتی را به ما نشان بدهد. در کلام ساده‌تر کندل ها در نمودار قیمتی دوست دارند که به سطوح نسبت‌ها احترام بگذارند و به آن برسند. به‌خصوص این احساس در مورد ۱٫۶۱۸ قوی‌تر است. این موضوعی است که می‌تواند به ما در بسیاری از معاملات کمک کند.

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.