عوامل مؤثر بر رفتار بازار بورس را بشناسیم

عوامل مؤثر در بورس

یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که سرمایه‌گذاران فعال در بازار بورس به آن علاقه‌مند می‌باشند، عوامل موثر در بورس است. آن‌ها می‌خواهند درباره این عوامل کامل‌ترین و جامع‌ترین اطلاعات را جمع‌آوری کنند. در حقیقت می‌توانیم بگوییم برای سرمایه‌گذاران فعال در این بازار، رفتار بورس و عوامل مؤثر در آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر می‌خواهید بدانید چه عواملی بر بورس سهام تأثیر می‌گذارد این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

عوامل مؤثر در بورس کدم‌اند؟

عوامل مؤثر در بازار بورس شامل نرخ ارز، تعرفه بازرگانی و سودهای بانکی، فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها و تغییر و تحولات سرمایه می‌باشند. در این بین عواملی هم مانند مناسبات اقتصاد بین‌الملل، اتفاقات سیاسی در منطقه، کاهش و افزایش قیمت نفت و سایر کالاهای جهانی در اقتصاد کلان تأثیر می‌گذارد.

تمامی این موارد بسیار گسترده و قابل تغییر هستند، در حقیقت نمی‌توان به تفسیر دقیق هر کدام از آن‌ها پرداخت. تنها تحلیل گران و کارشناسان متخصص و با تجربه در این حوزه می‌توانند با استفاده از ابزارهایی که شامل تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال می‌شود به تفسیر عوامل مؤثر در بازار بورس بپردازند.

[irp posts=”20213″ name=”19 فیلتر بورس: فیلترهای مهم و کاربردی + فیلتر حرفه‌ای نوسان گیری (آپدیت دی99)”]

تحلیل بنیادی رفتار بورس

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که به واسطه آن می‌توان بازار سرمایه و عوامل مؤثر در آن را مورد بررسی قرار داد، تحلیل بنیادی است. شما در تحلیل بنیادی با مجموعه‌ای از کامل‌ترین اطلاعات مواجه خواهید شد، این اطلاعات شامل اطلاعاتی درباره اقتصاد جهانی، اقتصاد کلان داخل کشور، تحلیل و بررسی صنایع مختلف، اطلاعات داخل شرکت، انواع طرح‌های توسعه و … هستند که برای تحلیل بنیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رفتار بورس

انتخاب صنعت، مهم‌ترین مسئله برای هر سرمایه‌گذار

به عنوان مثال اگر شما در شرایط بحرانی اقتصادی قرار داشته باشید و میزان بیکاری طوری افزایش یابد که مردم تنها توانایی پرداخت بدهی‌هایشان را داشته باشند، اغلب صنایعی مورد توجه قرار می‌گیرند که از نوع خرده فروشی و مواد غذایی هستند. زمانی که شرایط اقتصادی کشور رونق بگیرد و در بهترین حالت قرار داشته باشد، نرخ بیکاری هم تا حد زیادی کاهش می‌یابد.(در ادامه توصیه میکنم مقاله پشتوانه بیت‌ کوین چیست را هم بخوانید)

در این شرایط صنایعی مانند تکنولوژیک که اوضاع اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مورد بررسی سرمایه‌گذار قرار می‌گیرند؛ بنابراین شما به عنوان سرمایه‌گذار و تحلیل‌گر عوامل مؤثر در رفتار بورس می‌توانید بعد از انتخاب نوع صنعت، شرکت‌هایی را که در مقایسه با سایر رقبایشان سوددهی بیشتری دارند را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

دیگر روش‌های تحلیل و بررسی عوامل بنیادی بازار بورس

مدل‌های سنجش اقتصادی مالی، انواع مدل‌های دینامیکی که بر اساس شبکه‌های عصبی و نظریه آشوب وجود دارند، مدل‌های نظری سقوط بازار سهام و رویدادهای ناگهانی، شاخص‌های پیشرو، روش‌های کاربردی برای پیش‌بینی و بررسی نقاط برگشت، مدل‌های نوسانی بازار، تحلیل و بررسی روانشناسی بازار سرمایه، بررسی و شناسایی زیر ساخت‌های بازار که به طور دقیق در دو طبقه قرار ندارند، از جنبه‌های مختلف مشابه تحلیل بنیادی و روش‌های تکنیکی هستند.

نکته مهم در تحلیل بنیادی و عوامل مؤثر در بورس

باید توجه داشته باشید که با این که عوامل بنیادی در بازار بورس به واسطه اقتصاد صنعت و شرکت مورد تحلیل و کارشناسی قرار می‌گیرد و سود سال‌های آینده آن پیش‌بینی می‌شود، اما درباره نتایج آن نمی‌توان به طور قطع نظریه داد و آن را پیش‌بینی کرد. در این صورت احتمال می‌رود که هزینه‌های محصولات و حتی نرخ فروش شرکت با تغییر و تحول مواجه شود و یا از طرفی کاهش و افزایش نرخ دلار بر میزان درآمد و هزینه‌های سال‌های آینده شرکت تأثیرگذار باشد.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که از تحلیل بنیادی استفاده کنید، اما با وجود عدم قطعیت در نتایج آن نمی‌توان تنها بر این روش از تحلیل اتکا کرد. یکی دیگر از روش‌هایی که رفتار بورس را مورد بررسی قرار می‌دهد، تحلیل تکنیکال است.(مقاله دستورات خرید و فروش در بازارهای جهانی را هم بخوانید)

بازار بورس و استفاده از روش‌های تحلیل تکنیکال

یکی از روش‌های رایج برای بررسی عوامل مؤثر در بورس که بسیار مورد توجه کارشناسان بازار سرمایه قرار می‌گیرد، تحلیل تکنیکال است. استفاده از نمودارهای قیمت، میزان حجم معاملات و مقادیر محاسبه شده حاصل از قیمت‌ها در این روش رایج است. شما در روش تحلیل و بررسی تکنیکال، هیچ‌گونه اقدامی به بررسی نقاط قوت یا ضعف ساختار اصلی شرکت اشاره نمی‌کنید. این روش بررسی تنها دو هدف را دنبال می‌کند و آن هم تحلیل رفتار سرمایه‌گذار و چگونگی تغییرات قیمت در بازار است.

در واقع می‌توان گفت تحلیل تکنیکال شامل مطالعه رفتار بورس توسط نمودارها با هدف پیش‌بینی و آینده‌نگری روند قیمت‌ها است. شما با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر ابزار، نمودار، اندیکاتور و … می‌توانید قیمت‌ها را پیش‌بینی کنید و به مرحله‌ای از تحلیل برسید که بتوانید انتظار بازار برای یک سهم یا شاخص را مورد بررسی قرار دهید.

[irp posts=”20680″ name=”پول هوشمند در بورس چیست؟ سه گام ساده تا تشخیص پول هوشمند”]

رفتار بورس

تحلیل تکنیکال تنها در بررسی عوامل مؤثر در بورس استفاده نمی‌شود، بلکه در سایر بازارهای مسکن، ارز، کالا و سایر محصولات کاربرد دارد. شما توسط این روش از تحلیل می‌توانید با استفاده از اطلاعات و آگاهی خود درباره نمودارها و بدون توجه به اتفاقات پیرامون بازار بورس به تحلیل و بررسی رفتارهای بورس و خرید و فروش سهام در آن بپردازید.

عملکرد مالی رفتاری، مهم‌ترین دانش کاربردی

از مهم‌ترین شاخه‌های علوم رفتار و روانشناسی می‌توان به رویکرد مالی و رفتاری اشاره کرد. در این روش از تحلیل و بررسی شما می‌توانید به صورت گسترده‌تر مسائل مالی را از دیدگاه علمی و اجتماعی مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که روانشناسی، جامعه‌شناسی و حذف چارچوب‌های عقلی و منطقی از مواردی هستند که در این روش روی آن‌ها متمرکز خواهید بود.

با توجه به این رویکرد در چند سال اخیر بسیاری از مسائل مالی نظیر تحلیل‌ها و بررسی‌های آماری و ارزیابی اقتصادی به سوی روانشناسی انسانی سوق پیدا کرده است و در حال حاضر با دیدگاهی بازتر و واقعی‌تر به مدیریت ایده آل مالی و توضیح رفتارهای بازار مالی پرداخته می‌شود.(در ادامه مقاله کاربرد طلا را هم مطالعه کنید)

بازار بورس و تأثیرپذیری آن از رویکرد‌های رفتاری و روانشناسی

گزینه‌های مالی و نظریات سرمایه‌گذاری از خطاهای شناختی و انحرافات تأثیر می‌پذیرند. مطالعه چگونگی تحلیل و بررسی اطلاعات توسط افراد برای تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر و آگاهانه می‌باشد؛ یعنی هدف مالی رفتاری تفسیر فرآیندهای روان شناختی در تصمیم‌گیری‌ها است. افرادی که طرفدار رویکرد مالی رفتاری هستند، بر این باورند که این داشتن اطلاعات و آگاهی از مسائل روان‌شناختی مرتبط با رفتار بورس و بازار سرمایه از ملزومات است و باید آن را تا حد نیاز توسعه داد.

[irp posts=”19351″ name=”شاخص بورس چیست؟ از نمودار شاخص بورس چه می‌دانید؟”]

در ادامه اگر میخواهید با انواع سکه طلا آشنا شوید و درباره اسپرد در معاملات فارکس بیشتر بدانید توصیه میکنم به این مقالات مراجعه نمایید تا اطلاعات کامل از آن کسب کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.