عرضه اولیه سهام چیست؟! لیست عرضه اولیه های سال ۹۹

عرضه اولیه سهام

برای گفتن از عرضه اولیه سهام بهتر است کمی از عقب‌تر شروع کنیم. اقتصاد از گذشته تا به امروز یکی از جنبه‌های مهم زندگی بشری را به خود اختصاص داده است و به‌نوعی می‌توان گفت که اقتصاد در زندگی امروز اهرمی است که به‌واسطه آن سایر بخش‌های زندگی تنظیم می‌شود. ازاین‌رو کسب درآمد بالاتر و بهتر یکی از دغدغه‌های فکری همه انسان است. یکی از بهترین و شاید در نوع خود ساده‌ترین راه‌های کسب درآمد را می‌توان حضور در بازار سرمایه و بورس دانست.

چند سالی هست که بازار دلار و مسکن به‌عنوان یک بازار سرمایه‌گذاری خوب در بین ما شناخته‌شده است؛ اما این بازارها رفته‌رفته اشباع و دچار تورم ماورایی شدند و این باعث شد که سرمایه‌گذاری در این بازار هم با ریسک بیشتر همراه شود. از طرفی این بازارها بازار مولد و تولیدی نیستند و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها می‌تواند تورم اقتصاد کلان را افزایش دهد که به ضرر همه افراد جامعه است.(توصیه میکنم در ادامه مقاله بورس جهانی را بخوانید)

این دلایل در کنار رشد خوب بازار بورس باعث شد تا امسال توجه‌ها به این بازار بیشتر شود و افراد بیشتر تمایل حضور و خریدوفروش در این بازار را داشته باشند؛ اما نکته مهم این است که بازار بورس در هرکجای دنیا یک بازار ریسکی است که برای کم شدن این ریسک نیاز است دانش و اطلاعات کافی از بازار داشته باشید؛ اما کسب دانش بورسی و اقتصادی چیز چندان ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

از طرفی دیگر نمی‌توان از سودآوری این بازار نیز گذشت. یکی از راه‌های برون‌رفت از این بن‌بست و مسئله عرضه اولیه سهام است. در ادامه قصد داریم با این مفهوم بیشتر آشنا شویم و تمام موارد مربوط به آن را بهتر بشناسیم؛ بنابراین همراه ما باشید.

 

آشنایی با عرضه اولیه سهام

وقتی شرکت یا سازمان و یا کارخانه‌ای برای اولین بار در بازار بورس یا فرا بورس پذیرفته می‌شود و درصد مشخصی از سهام خود را به فروش می‌گذارد، در اصطلاح گفته می‌شود که عرضه اولیه سهام آن شرکت یا کارخانه ارائه‌شده است.

تجربه حضور در بازارهای مختلف بورسی نشان داده است که بیش از 90 درصد عرضه اولیه سهم‌ها سودآور بوده و همین امر باعث جذابیت آن می‌شود. یکی از علت‌هایی که باعث می‌شود این سهم‌ها سودآور باشند این است که معمولاً قیمت عنوان‌شده در روز عرضه چند درصد پایین‌تر از قیمت واقعی و ذاتی سهم است. ازاین‌رو می‌توان مطمئن بود که بازار سهم را به سمتی حرکت دهد که به قیمت واقعی و ذاتی خود نزدیک شود و این یعنی بالا رفتن ارزش سهم و سودآوری برای سهامداران آن.

توجه داشته باشید شرکتی که برای اولین بار در بازار بورس عرضه می‌شود به‌طور مستقیم سهام خود را به فروش می‌گذارد و درآمد حاصل از این فروش را به‌عنوان آورده نقدی در شرکت مورداستفاده قرار می‌دهد؛ اما بعد از عرضه اولیه سهام، در معاملات ثانویه شرکت تأثیر مستقیم ندارد و این سهامداران هستند که این سهم را بین خودشان جابه‌جا می‌کنند. این اتفاق تا زمانی ادامه پیدا می‌کند شرکت بخواهد سرمایه بیشتری جذب کند که روش‌های مختلف افزایش سرمایه برای این کار وجود دارد که در اینجا مجال بحث آن وجود ندارد.(در ادامه مقاله رصد و تحلیل در بورس هم بخوانید)

بنابراین اگر بخواهیم به شکل خلاصه و یک‌خطی تعریفی جامع از عرضه اولیه سهام ارائه کنیم می‌توانیم بگوییم که: سهم شرکتی است که برای اولین بار در بازار فروخته می‌شود و در 90 درصد مواقع می‌تواند به شکل میانگین چیزی حدود 20 تا 40 درصد سود را برای سهامداران آن به ارمغان بیاورد. این سودآوری بدون دردسر و حتی بدون داشتن دانش کافی باعث شده است که بسیاری در این بازار تنها باهدف خرید و نگهداری این سهم‌ها فعالیت کنند.

[irp posts=”20539″ name=”روش جدید خرید عرضه اولیه ، نحوه خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ”]

نحوه خرید عرضه اولیه سهام

نحوه خرید عرضه اولیه سهام

اگر در بازار بورس فعالیت داشته باشید به‌خوبی می‌دانید در خرید یک سهم باید فروشنده‌ای نیز وجود داشته باشد و زمانی این خریدوفروش صورت می‌گیرد که هر دو طرف روی قیمتی به توافق برسند؛ اما خرید عرضه اولیه سهام کمی متفاوت است.

در این خرید، فروشنده یک شرکت یا سهامدار خاص است که بازه قیمتی را مشخص می‌کند. این بازه قیمتی به این جهت است که این سهم به‌صورت حراج فروخته می‌شود و هرکسی که قیمت بالاترین پیشنهاد داده باشد اولویت خرید این سهم را دارد. ازآنجایی‌که عرضه‌های اولیه بسیار خواهان دارد و بسیاری به دنبال خرید آن هستند شما به‌عنوان خریدار همیشه باید بالاترین قیمت را پیشنهاد بدهید تا شانس خرید سهام را از دست ندهید.

نکته مهم اینجاست که سازمان بورس یا فرا بورس در اطلاعیه اعلام می‌کنند که مقدار قابل‌فروش به هر نفر چه تعداد است؛ یعنی شما محدودیت در سقف خرید خود دارید.

به‌طور مثال در عرضه اولیه سهام شرکت a، شما تنها حق ثبت سفارش 100 سهم به حداکثر قیمت 1000 ریال دارید. نکته مهم و مهم اینجاست که در خرید سایر سهم‌ها بر اساس قانون سازمان بورس شما حداقل خرید به میزان 500 هزار تومان دارید؛ یعنی کمتر از 500 هزار تومان اجازه خرید کردن ندارید؛ اما در عرضه اولیه سهام می‌توانید حتی به میزان 1 سهم خریداری کنید و مانعی برای شما وجود ندارد.

اما این نکته را نیز به خاطر بسپارید که تعداد سهام عرضه‌شده در بازار بورس محدود است و ممکن است با افزایش تعداد متقاضی میزانی کمتر از سقف خرید اعلام‌شده به شما برسد؛ یعنی در عرضه اولیه سهام شرکت a باوجوداینکه حداکثر سهم 100 سهم بود، اما با استقبال بالای خریداران به هر کد بورسی مثلاً 70 سهم می‌رسد.

 

توجه داشته باشید که معمولاً چند ساعت برای ثبت سفارش عرضه اولیه سهام فرصت دارید. در این حالت سفارش شما بعد از ثبت در هسته معاملات قابل‌ویرایش و یا حذف است. بعد از پایان زمان ثبت سفارش، سفارش‌ها جمع‌آوری‌شده و سپس شروع به تخصیص سهام می‌شود و معمولاً از روز بعد یا از دو روز بعد این سهم قابل معامله در بازار ثانویه است.

[irp posts=”20082″ name=”ارزش ذاتی سهام یا NAV چیست با ساده‌ترین توضیح”]

عرضه اولیه را کی بفروشیم؟

عرضه اولیه را کی بفروشیم؟

یکی از سؤالات مهم سهامداران مخصوصاً کسانی که اطلاعات بالایی در این زمینه ندارند این است که عرضه اولیه را کی بفروشیم؟ مسلماً فروختن هر سهمی در بالاترین نقطه آن بهترین و ایده ال‌ترین حالت ممکن است که برای این کار نیاز به داشتن اطلاعات و تجربه بسیار است.

نمی‌توان به‌طور دقیق و با یک فرمول خاص مشخص است که یک عرضه اولیه جدید را چه زمانی بفروشید. به‌طورکلی می‌توان گفت تاکنون بسیار کم پیش‌آمده‌است که قیمت یک سهم از عرضه اولیه سهام خود پایین‌تر بیاید بنابراین عملاً ریسک از دست دادن سرمایه وجود ندارد؛ اما مبحث مهم این است که بر اساس سرمایه‌گذاری که روی عرضه اولیه سهام صورت گرفته است باید سود مناسبی نیز برداشت شود.(مقاله آیا بیت کوین قانونی است را هم مطالعه کنید)

اینجا باید به دید شما از سرمایه‌گذاری نگاه کرد. اگر دید شما کوتاه‌مدت باشد بهتر است بعد از 50 تا 70 درصد سود عرضه اولیه سهام خود را بفروشید و اگر می‌خواهید سودی میان‌مدت در مدت 3 تا 6 ماه داشته باشید می‌توانید روی سود های 200 درصدی نیز حساب بازکنید؛ اما بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای عرضه‌های اولیه این است که به آن دیدی بلندمدت داشته باشید. در این حالت می‌توان حتی در یک سال به سودهای چند صددرصدی نیز فکر کرد.

 

این در حالی است که با پول خرید همان عرضه اولیه در هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌توان چنین سودی را متصور شد. ازاین‌رو اگر عرضه اولیه سهام به‌طور مثال 10 هزار تومان بود، دلسرد نشوید، این سهم مسلماً می‌تواند برای شما در بلندمدت سودآوری خوبی داشته باشد. بگذارید این نوع سهم‌ها در سبد شما بماند. مسلماً روزی که فکرش را نمی‌کنید همین 10 هزار تومان تبدیل به سرمایه‌ای خوب برای شما خواهد شد. فقط باید صبور باشید.

سخن پایانی و معرفی عرضه اولیه سهام سال 99

سخن پایانی و معرفی لیست عرضه اولیه سال 99

در پایان و قبل از این‌که بخواهیم سهم‌های عرضه‌شده در سال 99 را معرفی کنیم. بهتر است این نکته را بار دیگر تکرار کنیم. عرضه‌های اولیه به‌نوعی خرید سهام با کمترین ریسک ممکن است. به این خرید به دید یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنید. سعی کنید تا جایی که شرکت به مشکل خاص و مهمی برخورد نکرده و یا خودتان به پول نیاز ندارید همراه سهم باقی بمانید. بازار بورس و سرمایه برای افراد صبور سودآوری خوبی دارد.

 

اما لیست عرضه اولیه 99 معرفی‌شده تا امروز در بازار بورس و فرا بورس ایران در سال 1399:

1- صبا تاریخ عرضه اولیه: 20/01/99 قیمت عرضه: 12000 ریال
2- شستا تاریخ عرضه اولیه: 27/01/99 قیمت عرضه: 8600 ریال
3- غگیلا تاریخ عرضه اولیه: 10/02/99 قیمت عرضه: 12507 ریال
4- پیزد تاریخ عرضه اولیه: 31/02/99 قیمت عرضه: 40353 ریال
5- آریا تاریخ عرضه اولیه: 07/03/99 قیمت عرضه: 65119 ریال
6- وپویا تاریخ عرضه اولیه: 04/04/99 قیمت عرضه: 4100 ریال
7- سیتا تاریخ عرضه اولیه: 11/04/99 قیمت عرضه: 15750 ریال
8- ولپارس تاریخ عرضه اولیه: 18/04/99 قیمت عرضه: 3200 ریال
9- رافزا تاریخ عرضه اولیه: 24/04/99 قیمت عرضه: 25000 ریال
10- آبادا تاریخ عرضه اولیه: 01/05/99 قیمت عرضه: 15500 ریال
11- بگیلان تاریخ عرضه اولیه: 07/05/99 قیمت عرضه: 24000 ریال
12- غزر تاریخ عرضه اولیه: 08/05/99 قیمت عرضه: 37750 ریال
13- شاروم تاریخ عرضه اولیه: 14/05/99 قیمت عرضه: 6300 ریال
14- امین تاریخ عرضه اولیه: 15/05/99 قیمت عرضه:10400 ریال
15- ثبهساز تاریخ عرضه اولیه: 22/05/99 قیمت عرضه: 2200 ریال
16- زملارد تاریخ عرضه اولیه: 22/05/99 قیمت عرضه: 2100 ریال
17- گدنا تاریخ عرضه اولیه: 28/05/99 قیمت عرضه: 6000 ریال
18- بپیوند تاریخ عرضه اولیه: 11/06/99 قیمت عرضه: 18500 ریال

[irp posts=”20604″ name=”روش اطلاع از واریز سود سهام عدالت چیست؟”]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.