چند نکته مهم برای جلوگیری از ضرر در بازار سرمایه گذاری مالی و معامله در ارزهای دیجیتال

ضرر در بازارهای مالی

ضرر در بازارهای مالی یک اصل و اتفاق غیر قابل انکار محسوب می شود. از این رو این انتظار را نداشته باشید که در اینجا راه ها و روش هایی را بیاموزید که بتوانید به واسطه آن عملا ضرر در بازار سرمایه گذاری مالی را تجربه نکنید. ما در این مقاله و سعی می کنیم راه هایی را به شما نشان دهیم که شما می توانید به واسطه آن ها ضرر در بازارهای مالی را مدیریت کنید. مدیریت ضرر در بازارهای مالی به معنی این است که شما آن را بشناسید و قبول کنید و سپس بر اساس این شناخت بتوانید برنامه ای مناسب برای آن پیاده کنید. در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ضرر در بازارهای مالی چیست؟

قبل از این که بخواهیم به راه ها و روش های مدیریت ضرر در بازارهای مالی بپردازیم، باید این مفهوم را به خوبی بشناسیم. به نظر شما ضرر در ترید کردن به چه معنی است؟ به عبارت ساده تر چه زمانی از مفهوم ” ضرر در بازارهای مالی ” استفاده می شود؟

در دید اول این گونه به نظر می رسد که ضرر در بازارهای مالی یک مفهوم ساده و کاملا مشخص است. در واقع اینگونه تصور می شود که ضرر در معامله ارزهای دیجیتال تنها زمانی معنی دارد که شما یک ارز را با قیمت مشخص خریداری کنید و سپس آن را با افت قیمت به فروش برسانید. به فاصله سرمایه از دست رفته در این دو معامله ” ضرر در بازارهای مالی” گفته می شود.

بگذارید با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید یک خودکار با قیمت هزار تومان خریداری کرده اید. اگر شما این خودکار را با قیمت 900 تومان به فروش برسانید، شما دچار ضرر در بازار سرمایه گذاری مالی شده اید. به عبارت ساده تر شما در این معامله 100 تومان درگیر ضرر شده اید.

اما مفهوم ضرر در بازارهای مالی کمی عمیق تر از این تعاریف است. در واقع ضرر در بازارهای مالی از دو جنبه مالی و زمانی باید مورد بررسی قرار بگیرد.
به همان مثال خرید خودکار برگردیم. اگر شما یک خودکار با قیمت هزار تومان خریداری کرده باشید و این خودکار ده سال دیگر با قیمت 2 هزار تومان فروخته شود، آیا شما سود داشته اید؟ اگر بخواهیم بر اساس تعریف بالا به این مسئله نگاه کنیم، پاسخ مثبت است. در واقع شما با خرید خودکاری با قیمت هزار تومان و فروش آن با قیمت دو هزار تومان، به اندازه هزار تومان سودآوری داشته اید.

اما نکته ای که در این بین وجود دارد این است که در این تعریف ضرر در بازارهای مالی، از مفهوم زمان صحبت نشده است. یعنی ما سودآوری در این خرید و فروش را فارغ از مسئله زمان مورد بررسی قرار داده ایم. حال اگر شما به جای خرید خودکار به اندازه هزار تومان طلا خریداری می کردید، طی چند ماه به دو هزار تومان سود می رسیدید! بنابراین کاملا مشخص است که خرید خودکار و از دست دادن زمان برای سودآوری آن خود به عنوان یک ضرر در بازارهای مالی محسوب می شود.

بنابراین به طور کلی ضرر در ترید کردن لزوما به معنی از دست دادن سرمایه به صورت صرف نیست. اگر شما برای یک معامله هزینه های دیگری مانند زمان و … پرداخت کنید، عملا دچار ضرر می شوید. همین مسئله زمان یکی از مهمترین دلایلی است که عملا باعث شده است ضرر در بازارهای مالی تبدیل به یک اصل شود. حال در ادامه باید روش هایی را مورد بررسی قرار دهیم که بتواند بر اساس مفهوم زمان و مفهوم مالی ضرر در ترید کردن مانند ضرر در ارزهای دیجیتال را مدیریت و کنترل کنیم. در ادامه مقاله نکته های وارن بافت و سود معامله و ترید را مطالعه کنید.

 

[irp posts=”32969″ name=”اردر حد ضرر (Stop-Loss) در فارکس چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟”]

 

ضرر در معامله ارزهای دیجیتال

ریسک را بشناسید!

اولین روش و فاکتوری که می تواند مسیر کنترل ضرر در بازارهای مالی را هموار تر کند، شناخت ریسک معاملاتی است. ریسک چیزی شبیه به یک لیوان یا ظرف خالی است. شما بر اساس ریسک می توانید متوجه شوید که سودآوری یا ضرر شما چه میزان خواهد بود.

به مثال قبلی بازگردیم. شما با توجه به اتفاقات اقتصادی و اخباری که وجود داشته، تصمیم به خرید خودکار می کنید. اما این خرید همراه با یک ریسک است. در واقع این ریسک ناشی از مفهومی به نام ناشناخته بودن آینده است. در واقع شما با توجه به احتمال کاهش عرضه خودکار در بازار، تصمیم به خرید آن می گیرید. زیرا با کاهش عرضه و افزایش تقاضا قیمت خودکار افزایشی خواهد بود.

اما آیا شما می توانید مطمئن باشید که لزوما این کاهش عرضه رخ می دهد؟ این عدم اطلاع دقیق از اتفاقات آینده خواسته یا ناخواسته معامله شما را درگیر ریسک می کند.

حال شما با دقیق تر کردن اطلاعات خود می توانید ریسک معاملاتی خودتان را کاهش دهید. با کاهش ریسک معاملاتی ضرر در بازارهای مالی کمتری رخ می دهد. در واقع شما با کاهش درصد ریسک احتمال ضرر در بازارهای مالی را کاهش می دهید.

اما نکته مهم دیگر این است که بزرگی و کوچکی ریسک به عامل مهم دیگر به نام میزان سرمایه گذاری نیز بستگی دارد. یعنی شما با خرید هزار تومان خودکار، ضرر خود را در محدوده هزار تومان نگه می دارید، اما با خرید ده هزار میلیارد تومان خودکار، عملا میزان ظرف ریسک شما به صد هزار میلیارد تومان می رسد. بنابراین با شناخت ریسک معاملاتی می توانید ضرر در بازارهای مالی را مدیریت کنید.

 

[irp posts=”32169″ name=”آموزش حرفه ای اسکالپ فارکس | یادگیری استراتژی اسکالپ در سریع ترین زمان”]

 

ضرر در بازارهای مالی

ضرر در بازارهای مالی با مشخص کردن یک استراتژی

راه مهم دیگر برای کنترل ضرر در بازارهای مالی مانند ضرر در معامله ارزهای دیجیتال، داشتن استراتژی مشخص و ثابت است. در واقع شما باید برای هر معامله خودتان در هر بازار مالی از استراتژی مناسبی استفاده کنید. نداشتن استراتژی به معنی ورود بی چون و چرا به ضرر در بازار سرمایه گذاری مالی است.

استراتژی به معنی شناخت مسیر حرکت از شروع تا پایان است. در واقع شما باید بدانید که چگونه وارد یک معامله می شوید و در چه موقعیت هایی چه واکنش هایی را نشان خواهید داد.

در ابتدا داشتن یک استراتژی کامل چندان ساده نیست. اما یادتان باشد که داشتن استراتژی ناقص بسیار بهتر از نداشتن آن است. شما در ابتدا تنها کافی است با شناخت ریسک وارد معامله شوید و بدانید در چه نقطه ای از آن خارج می شوید. یعنی تعیین حد ضرر و سود می تواند ساده ترین حالت استراتژی باشد. اما همین استراتژی ساده می تواند به سادگی ضرر در بازارهای مالی را برای شما مدیریت کند. در واقع شما با مشخص کردن حد ضرر یک چارچوب برای ضرر در بازار سرمایه گذاری مالی مشخص می کنید.

حال شما با شناخت مسیر و کسب تجربه می توانید شرایط مختلف یک معامله را بهتر درک کنید، بنابراین می توانید استراتژی خودتان را کامل تر و دقیق تر کنید. با تکمیل استراتژی راحت تر می توانید ضرر در بازارهای مالی را کنترل کنید. یادتان باشد که داشتن کامل ترین استراتژی نیز به معنی از بین بردن ضرر در بازارهای مالی نیست. بلکه شما با داشتن استراتژی تنها ضرر در بازارهای مالی را مدیریت می کنید.

ضرر در بازار سرمایه گذاری مالی

خودتان را بهتر بشناسید!

یکی از مهمترین روش های کنترل ضرر در بازارهای مالی را می توان شناخت شخصیت و روحیه فردی دانست. در واقع شما مادامی می توانید به درستی در بازار های سرمایه ای فعالیت کنید که خودتان را خوب شناخته باشید. شناخت خود بدین معنی است که شما باید بدانید در هر موقعیتی چه کاری انجام می دهید. آیا شما انسان ریسک پذیری هستید یا خیر. تا چه حد می توانید ضرر را تحمل کنید. اگر در مسیر ضرر و نزولی افتاده باشید چگونه می توانید احساس خودتان را کنترل کنید. این ها از جمله مهمترین موارد شناختی است که شما باید از خودتان بپرسید.

در واقع انسان ها در شرایط مختلف واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند. برخی از این واکنش ها قابل پیش بینی و مدیریت و برخی دیگر غیر قابل پیش بینی است. آن چیزی که باعث می شود یک ضرر در ترید کردن اتفاق بیفتد یک عامل بسیار ساده به نام احساس امیدواری است.

در واقع برخی از تریدرها با وجود مشخص کردن حد ضرر، به سبب داشتن احساس امیدواری به بازگشت بازار به حد ضرر مشخص شده پایبند نمی باشند و این مسئله باعث می شود که عملا ضرر در بازارهای مالی از چارچوب خود خارج شود. پس برای مقابله با ضرر در بازارهای مالی و کنترل آن باید خودتان را بشناسید و بتوانید خودتان را مدیریت کنید.

ضرر در بازارهای مالی

 

[irp posts=”9595″ name=”استراتژی معاملاتی چیست؟”]

سوالات متداول

1- آیا می توان ضرر در بازارهای مالی را به طور کلی نادیده گرفت؟
خیر. در هیچ بازار مالی و هیچ معامله ای نمی توان احتمال ضرر در ترید کردن را نادیده گرفت. علت این موضوع نیز ساده و روشن است. شما تحت هیچ شرایط نمی توانید آینده را پیش بینی کنید. هر اتفاقی ممکن است ساده ترین مفاهیم را تغییر دهد. بنابراین همواره برای معاملات خودتان احتمال ضرر را پیش بینی کنید و واکنش مناسبی برای آن پیش بینی کنید.

2- روش های کنترل ضرر در بازار سرمایه گذاری مالی چیست؟
در بالا به طور کامل روش های مدیریت ضرر در بازارهای مالی را بیان کردیم. توجه داشته باشید که این روش ها از ضرر در ترید کردن مقابله نمی کند، بلکه تنها باعث می شود شما بتوانید این ضرر را مدیریت کنید و خود را برای آن آماده کنید. این شرایط عبارتند از:
· شناخت ریسک
· داشتن استراتژی
· شناخت روحیه فردی

در ادامه اگر با ریسک صندوق طلا آشنایی ندارید، حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.