صنعت ارز دیجیتال و 10 نکته ای که باید در مورد آن دانست

صنعت ارز دیجیتال

صنعت ارز دیجیتال از جمله مفاهیم جدیدی محسوب می شود که دنیا را تکان داده است. امروز تقریبا همه کسانی که با اینترنت و شبکه های کامپیوتری کار می کنند یا به مفهوم سرمایه گذاری علاقه دارند تا حدودی با این صنعت آشنایی دارند و آن را میشناسند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که عملا این بازار یا بهتر بگوییم صنعت ارز دیجیتال یک مفهوم نوپا و جدید است و بسیاری از نکات اساسی و مهم آن پنهان است. در ادامه می خواهیم به تعدادی از این ویژگی ها و نکات پنهان این صنعت بپردازیم.

آشنایی با صنعت ارز دیجیتال

 

قبل از هر چیزی ابتدا بهتر است کمی راجع به مفهوم ” صنعت ” در این عنوان صحبت کنیم. در واقع عمدتا ارزهای دیجیتال تحت عنوان یک بازار سرمایه گذاری شناخته شده است. اما واقعیت این است که رمز ارزها عملا یک پله بالاتر از مفهوم بازار هستند. برای درک این موضوع باید با مفهوم بازار و صنعت به طور کامل آشنا شویم.

بازار محل فیزیکی یا مجازی است که در آن یک سری خدمات یا محصولات بر اساس قوانین مشخص خرید و فروش(خرید و فروش حقوقی) می شود. این خرید و فروش می تواند بر اساس سیستم عرضه و تقاضا باشد و یا این که قیمت ها در آن به صورت دستوری مشخص شود. هر چه بازار بیشتر به سمت سیستم عرضه و تقاضا سوق داشته باشد به آن بازار، بازار آزاد گفته می شود. اما عملا می توان گفت امکان دستیابی به بازاری تحت سیستم عرضه و تقاضا به صورت کامل وجود ندارد.

چرا که یکی از مهمترین خریداران و فروشندگان در هر بازاری خود دولت است. مادامی که دولت در این بازارها به عنوان بزرگترین تولید کننده یا مصرف کننده حضور دارد عملا امکان برقراری سیستم بر اساس نیاز و میزان تولید چندان وجود ندارد.

راه حلی که بسیاری از کشورها، بخصوص کشورهای بلوک غربی از آن استفاده می کنند این است که دولت باید به اندازه ای کوچک شود که در هیچ بازاری به صورت مستقیم نقشی نداشته باشد و تنها به صورت مدیریتی ایفای نقش کند. اما در هر صورت به هر حال این دولت ها هستند که در نهایت جریان نقدینگی را کنترل می کنند و تعیین می کنند که نقدینگی باید به کدام سمت و سو حرکت کند.

 

[irp posts=”42947″ name=”0 تا 100 آشنایی با بازار دو طرفه ارز دیجیتال (کاملا اختصاصی)”]

 

اما صنعت مفهومی کاملا متفاوتی دارد. در صنعت این کاربرد است که اهمیت دارد، در واقع صنعت بر اساس مفهوم ” نیاز ” ایجاد می شود. حال ممکن است این نیاز از قبل وجود داشته یا بر اساس روش های مختلفی این نیاز ساخته شده است.

صنعت رمز ارزها
نیاز در ارزهای دیجیتال

آن چیزی که اهمیت دارد این است که در صنعت کاربر یا مصرف کننده بر اساس نیاز خود انتخاب می کند و تولید کننده نیز سعی می کند محصولات و خدمات خود را بر اساس نیاز مشتری و کاربر طراحی و تولید کند. از طرف دیگر در بازار مفهوم انرژی اهمیتی ندارد. اما در صنعت انرژی یکی از پایه های مهم و اساسی محسوب می شود. پایه هایی که می تواند در قیمت تمام شده محصولات یا خدمات تاثیر مستقیم داشته باشد.

حال با توجه به توضیحات و تعاریف گفته شده به نظر شما ارزهای دیجیتال بازار است یا صنعت؟ در ارزهای دیجیتال کاربرد اهمیت بالایی دارد و یک ارز زمانی ارزشمند است که عملا کاربرد بالاتری نیز داشته باشد. از طرفی دیگر در ارزهای دیجیتال به سبب استفاده از مفهوم ماینینگ انرژی نقش تعیین کننده ای بر عهده دارد.

اما اگر بخواهیم کمی بهتر ویژگی های ارزهای دیجیتال را نگاه کنیم متوجه می شویم که رمز ارزها عملا با استفاده از سیستم عرضه و تقاضا نیز خرید و فروش می شوند و به عنوان یک بازار آزاد می توان از آن نام برد. بنابراین به طور خلاصه ارزهای دیجیتال:

1- به مسئله کاربرد وابسته است.
2- به مفهوم انرژی وابسته است.
3- بر اساس سیستم عرضه و تقاضا خرید و فروش می شود.

بر این اساس می توان گفت که ارزهای دیجیتال تلفیقی از صنعت و بازار است. به عبارت ساده تر ارزهای دیجیتال صنعتی است که در دل خود بازار دارد و می توان در آن کاربردها و سایر مفاهیم صنعتی را ارزش گذاری کرد. از این رو گفته می شود که صنعت ارز دیجیتال کاملترین صنعت و در عین حال آزادترین بازاری است که دنیا آن را تجربه کرده است.

 

[irp posts=”47907″ name=”نامزد جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا: باید ارز دیجیتال ذخیره کنیم!”]

صنعت ارز دیجیتال

صنعت ارز دیجیتال و مفهوم تمرکززدایی

 

یکی از ویژگی های مهم این صنعت این است که تمرکزی در آن وجود ندارد. همانطور که در بالا گفتیم در آزادترین بازارهای جهان نیز نهایتا این دولت یا نهادهای دولتی هستند که نقدینگی را تحت اختیار دارند و مشخص می کنند که این نقدینگی به کدام سمت و سو حرکت کند. استفاده از این اهرم های اقتصادی مهمترین ابزارهای دولت برای مدیریت جامعه محسوب می شود.

اما بازار و صنعت ارز دیجیتال روش متفاوتی را انتخاب کرده است. در این صنعت هیچ نقطه مرکزی وجود ندارد و هیچ محل مشخصی برای جمع آوری اطلاعات در نظر گرفته نشده است. به عبارت فنی تر، بازار ارزهای دیجیتال و این صنعت عملا از هیچ سرور و مرکز دیتایی استفاده نمی کند.

بگذارید کمی ساده تر توضیح دهیم. شما هنگامی که از گوگل استفاده می کنید بدین معنی است که شما به سرورها یا محل های ذخیره اطلاعات گوگل متصل هستید. از آن جایی که این سرورها در اختیار گوگل قرار دارد بنابراین می تواند به راحتی تمام فعالیت شما در سایت خودش را مدیریت و مانیتور کند. شاید فکر می کنید که این مانیتور کردن به چه دردی می خورد؟

تا کنون فکر کرده اید چرا گوگل غالب سرویس های خود را به صورت مجانی در اختیار کاربران قرار داده است و هیچ تبلیغاتی در پربازدیدترین سایت دنیا انجام نمی دهد؟ چون نیازی به این کار ندارد!
گوگل با جمع آوری اطلاعات کاربران و دسته بندی آن ها به طلایی دست پیدا می کند که تنها خودش آن را در اختیار دارد.

در واقع این اطلاعات به اندازه ای برای سیستم های مدیریتی و اقتصادی اهمیت دارد که حاضرند میلیارد ها پول برای آن خرج کنند. به طور مثال یک سیاست مدار زمانی که می خواهد در انتخابات پیروز شود دنبال این است که بداند مردم کشورش چه دغدغه هایی دارند و دنبال چه مفاهیمی هستند. گوگل می تواند این را برای شما فاش کند!

اما صنعت ارز دیجیتال عملا با حذف سرور مرکزی و تبدیل آن به نود های کوچک تر ( کاربران / ماینرها) عملا این تمرکز را از بین برد. این اتفاق باعث می شود که دیگر اطلاعات غیر قابل جمع آوری و دسته بندی باشد.(در ادامه مقاله ماینر لایت کوین را هم بخوانید)

بنابراین نه تنها گوگل، بلکه دولت ها و نهاد های نظارتی دولتی نیز نمی توانند کنترلی در این صنعت داشته باشند. یکی از اصلی ترین دلایل مخالفت دولت ها با این بازار و صنعت دقیقا همین موضوع است. صنعت رمز ارزها با استفاده از تمرکززدایی عملا نشان داده است که به تنها چیزی که اهمیت می دهد، خود کاربران و نیاز آن هاست. این بازار امروز تبدیل به محل جنگی میان دولت و مردم شده است.

آشنایی با صنعت ارز دیجیتال

صنعت رمز ارزها و ویژگی مهم دیگر

 

از دیگر ویژگی های مهم صنعت ارز دیجیتال می توان به دیجیتال بودن آن اشاره کرد. در واقع این ویژگی چندان هم پنهان نیست و احتمالا اولین چیزی که با آن در این بازار و صنعت آشنا می شوید همین مفهوم دیجیتالی بودن آن است. البته این مفهوم باعث شده است که بسیاری – به خصوص کسانی که کمتر با مفاهیم شبکه ای و کامپیوتری آشنایی دارند – ارزهای دیجیتال را به درستی درک نکنند.

دیجیتالی بودن این صنعت به این معنی است که عملا شما هیچ نمودی در دنیای بیرون برای آن پیدا نمی کنید. تا به امروز شما سراغ هر صنعتی که می رفتید می توانستید کارخانه، محصول یا چیزی از آن را لمس کنید و به چشم ببینید. اما در صنعت ارز دیجیتال این چنین نمادهایی وجود ندارد. در واقع شما از ارزهای دیجیتال هیچ نماد فیزیکی نخواهید داشت تا بتوانید آن را به شکل فیزیکی درک کنید.

این مهمترین مسئله ای است که باعث شده است برخی از عموم مردم با این مسئله کنار نیایند آن را بازاری غیر قابل درک تصور کنند.
از این رو گفته می شود که برای آشنایی با صنعت ارز دیجیتال بهتر است ابتدا با مفهوم دیجیتال و صفر و یک آشنا شوید. این که بدانید دنیا به کدام سمت رفته و شبکه های کامپیوتری چه پیشرفت هایی داشته است می تواند کمک بزرگی به شما در این زمینه کند.

 

[irp posts=”29430″ name=”بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌ گذاری در سال 2021 کدام است؟!”]

 

صنعت ارز دیجیتال
ارزهای دیجیتال

سوالات متداول

1- ارزهای دیجیتال را به عنوان بازار بشناسیم یا صنعت؟
ارزهای دیجیتال صنعتی است که در دل خود بازار دارد. این داستان شبیه به این است که کارخانه ای بخواهد محصولات خود را بدون واسطه و در همان سوله های تولید محصول به صورت مستقیم به دست مصرف کننده برساند.

2- صنعت ارز دیجیتال چه آینده ای دارد؟
مسلما نمی توان به صورت قطع در مورد آینده نظر داد. اما آن چیزی که تاریخ ثابت کرده این است که هر مفهومی را که ملت از آن استقبال کرده اند با وجود تمامی مخالفت دولت ها عملا اجرایی شده است. این مسئله را می توان در بخش های مختلفی از اقتصاد و سیاست در تاریخ پیدا کرد. از این رو به نظر می رسد صنعت رمز ارزها نیز در نهایت آینده جهان را مال خود خواهد کرد.

3- چرا دولت ها دل خوشی نسبت به ارزهای دیجیتال ندارند؟
علت ساده است. صنعت ارز دیجیتال باعث شده است که دولت ها اهرم قوی و اصلی خود برای کنترل جامعه را در خطر ببینند. در واقع با رونق ارزهای دیجیتال قدرت کنترل دولت ها کم و کمتر می شود. بنابراین کاملا منطقی است که دولت ها چندان رضایت به استفاده از ارزهای دیجیتال نداشته باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

میداس سرمایه

ایمیل خود را وارد نمایید تا اطلاعیه های فروش ویژه را دریافت نمایید.